Napi Gazdaság, 2013. december (23. évfolyam, 231-248. szám)

2013-12-02 / 231. szám

ásokat az állam ban égnek, míg az áram- és gázellátó cégek­­ terveznek­ azon időt, meg kell felelnie, kérdés azonban, hogy a teléléséhez fejlesztési aktivitás többéves visszafogása intenzitás okoz-e olyan visszalépést az ágazatban,­­ közelebb amit később csak 5-10 éves erőltetett fel- Több lesztéssel lehet majd kompenzál­­­d­ni­­ a földgázvezetéki felújítások­­ energiacég időbeli eltolásával többek közt a ' —— kockázati szint is erősödik a kü­lönböző meghibásodások szem- I I pontjából - tette hozzá Tajti. wp \. Az EDF Démász Zrt. az adó- i ■ , változások együttes hatása miatt 1 százalékkal az idén csökkentette a korábban vette vissza a a többségében helyi vállalkozás­... . nak munkát adó beruházásait és fejlesztéseket a működési költséget is - közöl­­te lapunkkal a társaság, amely 2012-ben még 11 milliárd forin­tot fordított az itteni beruházás­ra, ez az összeg azonban idén a tavalyi felére apadt. Hasonló a k kérdés a­­helyzet az Elmű-Émász-csoportnál is, ismert ár­­amely korábbi közlése szerint tavaly a­­tkeztében szokásos átlagos összeget ruházta be fát mutat­­itthon, idén azonban ez várhatóan köp­fázásai, az­zel a felére zsugorodik. Az Elmű Nyrt. télra való­­az elmúlt öt évben 16,2 milliárd forint véli Tajti értékben hajtott végre beruházásokat, tosztó Zrt. az Émász Nyrt. pedig 7,2 milliárd forint .Földgázes­­értékben­­ a legnagyobb tétel a két elosz­ elnöke. A tócéghez kötődik, 139,84 milliárd forint , menyek­­értékben 2008 és 2012 között,­ereplőnek leszek­tamás Több energiacég 50 százalékkal vette vissza a fejlesztéseket Felülvizsgálják a nehezen haladó projekteket A kormány úgy döntött, hogy felül kell vizsgálni a nehezen haladó uniós pro­jekteket. A pénteki Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint azo­kat tekintik át, amelyek pénzügyi előreha­ladása 2013. szeptember 30-ig nem érte el a 10 százalékot, illetve nem rendelkeznek legkésőbb 2014. január 15-éig eredményes közbeszerzési eljárással. A felülvizsgálat a Miniszterelnökséget vezető államtitkár fel­► A fejlesztések időszaka jön Magyarországon, a 2014-2020-as uniós költségvetési időszakban az uniós források mintegy 10 száza­lékát, 700 milliárd forintot kíván a kormány kutatás-fejlesztésre fordí­tani - mondta Cséfalvay Zoltán, a nemzetgazdasági tárca államtitkára egy kamarai rendezvényen. Szavai szerint az államháztartás konszoli­dációja befejeződött, a magyar gaz­daság növekedni kezdett, a cél az, hogy több lábon álló, fenntartható növekedés valósuljon meg és ehhez az export mellett a beruházások, valamint a belső kereslet növek­vő mértékben járuljanak hozzá. Cséfalvay egy kérdésre megerősítet­te, hogy a kormány kiemelten támo­gatni kívánja az innovációt előtérbe helyező, kezdő fiatal vállalkozáso­kat, azaz a start-up cégeket. adata. Megvizsgálják a támogatási szerző­déstől való elállás lehetőségét és költségeit. A vizsgálat eredményéről az államtitkár előterjesztést készít a Nemzeti Fejlesztési Kormánybizottság (NFK) részére, ennek határideje 2014. január 31. Egy másik, szintén pénteken kihirdetett kormányhatározat szerint az NFK a későb­biekben állást foglalhat egyes projekteknél a kivitelező kiválasztására irányuló köz­­beszerzési eljárás eredményhirdetésének megtartására vonatkozó hozzájárulásról. Olyan, a Közlekedési Operatív Program­ban támogatáshoz jutott projektekről van szó, amelyeknél a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. közbeszerzési eljárást indított a kivitelező kiválasztására, és ennek során a beérkezett legolcsóbb köz­­beszerzési ajánlat 20 százalékkal megha­ladja az irányadó árszinten becsült értéket. A kabinet a fejlesztéspolitika területén hozandó kormányzati döntések gyors, megalapozott és koordinált előkészítése érdekében hozta létre az NFK-t, amelynek elnöke a miniszterelnök, tagja a Minisz­terelnökséget vezető államtitkár, a nem­zetgazdasági, valamint a nemzeti fejlesz­tési miniszter. A friss kormányhatározat jóváhagyja négy, egyenként egymilliárd forintot meghaladó költségű közlekedési projekt elindítását is. NAPI GAZDASÁG A NAP SZTORIJA A NAPI GAZDASÁG 2013. DECEMBER 2., HÉTFŐ ^111^ Az autógyárak tovább erősíthetik az adatokat A magyarországi autógyárak idén jelentős invesztíciókat hajtottak végre, s ha a közeljövőben nem is lesznek hasonló nagyságrendű újabb beruházások, az iparág jellegéből fakadóan a termékfejlesztésekre a későbbiekben is sokat költenek. A három, immár teljes érté­kű magyarországi autógyártó­nak, a győri Audi Hungária Mo­tor Kft.-nek, a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.-nek és a Magyar Suzuki Zrt.-nek, il­letve a beszállítóknak is jelentő szerepük volt a kedvező harmadik negyedévi beruházási adatokban. Az év során főleg az Audi és a Suzuki hajtott végre jelentős fej­lesztéseket. A Suzuki SX4 utódjának tekint­hető modell sorozatgyártása szep­tember 6-án kezdődött, a gyártás előkészítésébe a Suzuki nyolc­vanmillió eurót fektetett, aminek egy részét minden bizonnyal még a harmadik negyedévben szá­molták el. A Magyar Suzuki Zrt. 2012- ben 155 ezer autót készített, 2013- ban pedig - az év második felében bevezetendő új középkate­góriás modellnek is köszönhetően - valamivel több, 160-165 ezer autó gyártását tervezik Eszter­gomban. Jövőre pedig újabb mo­dell jöhet, az IV-4 tanulmányon alapuló szériamodell gyártása 2015-ben indul. Győrben, az Audinál az új jár­műgyár építése adott lendületet az idei beruházási adatoknak, s jóllehet ez az invesztíció az év közepére befejeződött, elképzel­hető, hogy az összeg egy részét még a harmadik negyedévben számolták el, illetve az autó- és alkatrészgyártók folyamatosan fektetnek be a termékfejlesztésbe, egy-egy új modell vagy éppen al­katrész (például motor)-variáns gyártásának előkészítésébe, s így lehetett ez Győrben is, ahol az év közepén kezdődött meg az Audi A3 Limousine sorozatgyártá­sa, nemrég pedig az új Audi A3 Cabriolet hagyta el a gyártócsar­nokot. Az elmúlt hat évben már Győrben szerelték össze az A3 Cabriolet modelleket. Eddig a győri gyárban az ingolstadti te­lephellyel való kooperációs gyár­tás keretében szerelték össze az Audi TT Coupé, a TT Roadster, illetve a Cabriolet modelleket. Az Audi Hungária Motor Kft. június­ban átadott új gyártócsarnokában évente több mint 125 ezerre nő az összesített darabszám, naponta ötszáz új autó hagyja majd el a szerelőszalagot, jórészt az idén befejezett, 900 millió eurós fej­lesztésnek köszönhetően. Győr­ben idén az év első kilenc hónap­jában 23,1 ezer autót gyártottak az egy évvel korábbi 28,3 ezret követően, ami az A3 Cabriolet és az RS3 modellek kifutásával ma­gyarázható. Az év végi ünnepekhez közeled­ve az autógyárakban általában le­állnak a termeléssel. Czechmeister Mónika, a győri Audi vállalati kommunikációs vezetője a Napi Gazdaságnak elmondta, hogy a cégnél augusztusban három hétre és a karácsonyi időszakban szok­tak leállni. Egyelőre az biztos, hogy idén a motorgyártás terüle­tén az év vége környékén egy-két hétre leáll a termelés, azt azonban a kommunikációs szakember még nem tudta megmondani, hogy eb­ben az időszakban hogyan alakul az autógyártásban a termelés. Kecskeméten a Mercedes in­kább az ipari termelési adato­kat nyomta meg idén, hiszen itt már korábban befejeződött az új modellek gyártásához vezető beruházás. (A Mercedes-Benz kecskeméti gyárának építése 2009 őszén kezdődött, majd 2011 szep­temberében elindulhatott a ter­melés tesztfázisa, a sorozatgyártás pedig tavaly márciusban indult.) Első körben a B-osztályt gyár­tották Kecskeméten, de néhány hónappal később elkezdődött a második Mercedes modell, a CLA gyártása is. A Daimler 800 millió eurót fektetett a kecskeméti új üzem építésébe, ahol éven­te százezer autó is készülhet. A Mercedes hazai bázisán egyelőre nem várható újabb modell, bár a Daimler idővel minden bizonnyal hasznosítja a rendelkezésére álló szabad területeket. A beruházási adatokhoz az Opel Magyarország is hozzájárul­hatott, hiszen a cég az év közepén jelentette be, hogy újabb, 60 millió eurós beruházással bővíti szent­gotthárdi motorgyárát. Ezzel az Opel 2010-ben indított 500 millió eurós Flex motorgyár projektje az év elején már bejelentett 130 mil­lió eurót követően tovább bővül, az összberuházás ezzel megköze­líti a 700 millió eurót. A mostani bővítéssel a gyár alkalmassá válik 1,8 literes motorok gyártására is, és a projekt végére, 2015-re a Flex motorgyár kapacitása évi 650 ezer darabra nő. DIÓSZEGI JÓZSEF ► Számos autóipari beszállító is jelentős beruházást hajtott vég­re: nemrég avatták fel a németországi székhelyű Rehau cégcso­port győri gyárát a város ipari parkjában. A társaság hatvanmillió euróból épülő üzemében az Audi három modelljéhez gyártanak lökhárítókat. Feltehetően az a mintegy ötmilliárd forint értékű fejlesztés is éreztette már hatását az idei harmadik negyedévi beruházási adatokban, amelyet Kecskeméten a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. hajt végre, a társaság új gyártóépületet és fejlesztőlabort épít, amely az év végére készül el, így a gyár 2014- ig tíz százalékkal növelheti a termelést. A korábban megkezdett Bosch-beruházásoknak és a kutatás-fejlesztésre alapozott tevé­kenységnek köszönhetően a vállalatcsoport idén is a tavalyihoz hasonló fejlődést tervez az árbevétel, a beruházások és a létszám tekintetében, a csoporton belül a hatvani és miskolci autóipari gyár, valamint a Budapesti Fejlesztési Központ teljesítménye a meghatározó. A társaság nyáron adta át összesen 30 milliárd forintból épülő új fejlesztési központjának első ütemét Budapes­ten, a második ütem idén áprilisban indult, ami 2015-re készül el. Az építkezés első üteme 18, a második pedig 12 milliárd forintba kerül, összesen 2,6 milliárd forint állami támogatással - a társa­ságcsoport az elmúlt évtizedben 250 milliárd forintot ruházott be Magyarországon. A Bosch közben - 2018-ig - az önindító­gyártás egy részének áttelepítését tervezi Miskolcra a németor­szági hildesheimi gyárból, e terveket az év végén véglegesítik. A társaság hatvani gyárából pedig egy gépjármű-elektronikai termék gyártását a svájci Arnstadtba telepíti át a jövő év végéig, az érintett 120 főnek más területen adnak munkát és továbbra is bővülést terveznek a hatvani egységben.

Next