Napi Gazdaság, 2015. január (25. évfolyam, 1-20. szám)

2015-01-26 / 16. szám

» üzleti és pénzügyi hírlap » 16­­» MŰTÁRGY ART FAIR / Visszaesett a művészeti vásárok látogatottsága A Skate Market Research a napokban tette közzé a nemzetközi művészeti vásárok tavalyi látogatottsági adatairól szóló kutatását, melyben csökkenésről számolnak be. Napi Gazdaság A műtárgypiac lendülete az elmúlt évtizedben erősen változó tenden­ciát mutatott. A művészeti vásá­rok látogatottsága viszont igen erős, lendületes növekedésben volt, lát­ványosan koncentrálódtak a mű­vészet megmondóemberei, gyűjtői vagy egyszerű szerelmesei egy-egy ilyen rendezvényhez. Annak elle­nére volt látványos zaj a művésze­ti vásárok körül, hogy az ott szü­letett eladások nem nyilvánosak. Az erős kommunikáció, a nagy ér­deklődés, az időnként csepegtetett információ pedig szintén hozta az „ott kell lenni” érzését. A legnépszerűbb vásárok sok-sok új szabályt vezettek be, sokféle mó­don próbálták a közönséget „fo­gyasztható méretű” csoportokra bontani. Míg korábban a megnyi­tó VIP-esemény és a preview volt a fontos gyűjtők számára fenntar­tott esemény, mára ezeket is ki­sebb szegmensekre bontották és több etapban várják a gyűjtőket, a neves szakembereket és a nagy­­közönséget. A Skate Research napokban köz­zétett felmérésének tanúsága sze­rint azonban az előző évhez ké­pest a fontos vásárok látogatott­sága 7,4 százalékkal visszaesett. A húsz legnagyobb művészeti vá­sárnak tavaly 1 032 792 látogatója volt. A visszaesés mögött persze a fentebb említett változó szerve­zői magatartás is meghúzódhat, erősödik az a tendencia, hogy a szervezők inkább a minőségre, mint a mennyiségre koncentrál­nak. Az online eladások növekvő piaci részszerzése is lehet a hát­térben. Mindenesetre a tény, az tény. Világszerte zászlóshajónak számító húzóvásárok, mint az Art Basel Miami Beach, a TEFAF vagy a Paris Photo, mind csökkenő né­zőszámról számoltak be. Az úgynevezett feltörekvő és a meg­alapozott nagy piacokon (Európa, Észak-Amerika vagy Hongkong) kívül eső területek adatai nem any­­nyira megbízhatóak. A kutatásból kiderül, hogy ezeken az új területe­ken azok a vásárok működnek jól, ahol már kialakult egy széles vá­sárlói, gyűjtői bázis. Az argentin arteBA 77 ezer, a Contemporary Istambul 74 ezer, míg az India Art Fair 67 ezer látogatóról számolt be. Ezekkel az adatokkal az élvonalba kerülhetnének, de az innen érke­ 7,4 százalékos a csökkenés­re információkat a kutatást vég­zők nem tartják elég megbízható­nak. Az elemzésből az is kiderült, hogy az erősen promotált isztam­buli vásár átvette a régiós vezető szerepet az Art Dubaitól, utób­bi esetében 25 ezer nézőről érke­zett adat. A Kelet-Közép-Európában szerve­zett vásárok jelenleg nem tudnak bekerülni a feltörekvő vásárok tí­zes listájába. Az itt kiállító galéri­ák száma messze elmarad az új pi­acokon megszokottól, a nemzetkö­zi gyűjtői érdeklődést sem sikerült megalapozni. A látogatószámokról a legtöbb esetben pedig csak becs­lések állnak rendelkezésre. Kíná­val is hasonló a helyzet. Az ottani kereskedelmet inkább spekulatív­nak tartják az elemzők, mint egy erős gyűjtői kör által meghatáro­zott, pontos adatokkal rendelke­ző, megbízható piacnak. A VÁSÁROK LÁTOGATOTTSÁGA 2014-BEN_______________ 1. Arco Madrid 92 0 0 0 219 Artey Asociados 2. Art Miami 82 500 129 Art Miami LLC 3. Art Basel 74 567 303 MCH Group 4. FIAC 73 000 191 Reed Exhibitions 5. Art Basel Miami Beach 65 000 267 MCH Group 6. TEFAF 65 000 295 TEFAF 7. Art Basel HK 60 000 303 MCH Group 8. Armory Show (New York) 59 825 222 Merchandise Mart Properties 9. Frieze London 55 000 162 frieze 10. Art Cologne 50 000 221 i Kölnmesse GmbH 11. Artissima 50 000 194 | Artissima 12. Paris Photo 50 000 169 | Reed Exhibitions 13. Artferia Bologna 40 0 00 172 Bologna Fiere 14. Frieze New York 37 0 00 192 frieze 15. Frieze Masters 35 800 127 frieze 16. Expo Chicago 32 500 140 Expo Chicago 17. Art Brussels 30 000 190 Artexis Belgium 18. Design Miami 29 000 34 MCH Group 19. Design Miami/Basel 26 600 52 | MCH Group 20. Viennafair (The New 25 000 99 Next Edition Partners on Contemporary) license from Reed Exhibitions Forrás: Skate Research és a művészeti vásárok hivatalos adatai ÍTÉLET Nem kell kártérítést­­ fizetnie a Sotheby’snak Kártérítési pert vesztett egy vitatott Caravaggio-festmény tulajdonosa, aki azzal vádolta meg a Sotheby’st, hogy tévesen ítélte másolatnak a képet. Napi Gazdaság Lancelot Thwaytes az 1960-as években egyik unokatest­vérétől örökölte a per tárgyát képező képet. Thwaytes ki­lenc évvel ezelőtt a Sotheby’snál adta el 46 ezer fontért a Hamiskártyások című festményt, miután szakértők azt mondták, hogy Caravaggio (1571-1610) egyik követője festette, így is katalogizálták akkor az árverezőháznál. Az új tulajdonos, Orietta Adam fontmilliókra biztosí­totta képet, mivel Sir Denis Mahon neves brit műgyűjtő azzal állt elő, hogy nem Caravaggio egyik tanítványa, hanem maga a mester festette a képet, amely így leg­alább 10 millió fontot (csaknem 4 milliárd forintot) ér. A bejelentést Mahon a halála előtti évben, 97. születés­napján tette. Sir Mahon a barokk neves szakértője, aki többek között azzal szerzett hírnevet, hogy több elve­szettnek hitt Caravaggio-képet is azonosított (például a fiatal Keresztelő Szent Jánost ábrázoló festményt). Lancelot Thwaytes ügyvédei a perben azzal érveltek, hogy az aukciósház nem végeztetett megfelelő számú vizsgálatot és nem kérdezett meg elég szakértőt a kép­ről, így jelentős anyagi kárt okozott az egykori tulajdo­nosnak. Az aukciósház azzal utasította vissza a váda­kat, hogy a világ neves művészettörténészeinek vélemé­nyét kérte ki az ügyben, sőt az árverezőház régi mes­terekkel foglalkozó munkatársai szerint ez egy névte­len szerző másolata. A londoni felsőbíróság ítéletében kimondta, hogy az aukciósház ésszerűen jutott arra a megállapításra - mi­után több szakembert is megkérdezett -, hogy a fest­mény nem elég magas színvonalú ahhoz, hogy az olasz mester alkotása lehessen. Az eredeti kép - melynek szintén Hamiskártyások a címe - a texasi Kimbell Művészeti Múzeum tulajdo­nában van. DOROTHEUM Orosz, török és magyar témák a bécsi palotában A Dorotheumban február 7-től látha­tó előzetes kiállítás XIX. századi olaj­képekből és akvarellekből, melyek ár­verése február 12-én lesz. A licitálási kedv fellendítése érdekében a becsér­tékek viszonylag mérsékeltek. Az orosz Alessio Issupoff Beszélge­tők (é.n.) című, szántóföldön dolgo­zó, realisztikusan rongyos muzsiká­kat ábrázoló festményét 15-20 ezer euróért adják. Carl Herpfer teátrá­­lisan komponált keresztelője roko­kó jelmezes és parókás arisztokraták társaságában játszódik (12-16 ezer). Fausto Zonaro impresszionisztikusan könnyed, páros isztambuli vedutáját az Aranyszarv-öbölről és a Galata ki­kötőről egyenként 8-12 ezer euró közé sorolták. A hazai vonatkozású festők vagy té­mák közül a legtöbbet (3000-4000 eurót) Spányik Kornélia előkelő ülő fiatal hölgyéért, illetve a szintén fel­vidéki Mousson József Tivadar me­zőről ételhordóval hazatérő mezít­lábas menyecskéjéért kérik. A fő­leg mozgalmas csataképekre spe­cializálódott, de ezzel párhuzamo­san a békés paraszti „népélet” témá­iban és rutinos lófestőként számon tartott osztrák kismesterek sorából az Alföldön sokszor járt Alexander von Bensa Királyi szemle a magyar lovas táborban című tömegjelenete 2500-2800 euró. A Bécsből Ameriká­ba emigrált Ludwig Koch Hadik-hu­­szárok 1757-ben Berlin felé vágtatva című (1926) történeti tablója 2000- 2500 euróba kerül. Az 1500-2000- es sávba sorolták a főként egzotikus háremjelenetei miatt népszerűvé vált ungvári Rottmann Mozart Újszülött című orientális zsánercsoportját vagy Neogrády Antal Vadász kutyájával (é.n.) című, őszi cserjés domboldalt ábrázoló képét. Adolf Münzer Dionüszoszi balett (1920) című olaj, vászon képe 8-12 ezer eurós becsértékkel Indul Napi Gazdaság/ www.napigazdasag.hu , 2015. január 26., hétfő AUKCIÓS KIÁLLÍTÁS / Urban Art tárlat Bécsben Wagner István Az Artcurial nemzetközi árverezőház 2002-ben alakult Párizsban, azóta negyedszáz részlegével nemcsak or­szágosan került az élvonalba az órák és ékszerek terén, hanem a kontinens piacvezetője lett a képregény, kele­ti egzotikum, valamint autómatuzsálem kategóriában. Tavalyi 192 millió eurós bevételével még a Christie’st is lekörözte. Eddigi bécsi, brüsszeli, milánói képvise­letei mellé kínai filiálét is nyitott. Az aukciós anyagát előzetes vándortárlatokon népszerűsíti az Egyesült Ál­lamokban és Ázsiában is. Most az osztrák fővárosban a ház Rudolfsplatz 3. alat­ti fiókjában XARE „utcaművész” sprayfestő bemuta­tójával nyílt meg egy tárlat a február 4-i, párizsi Urban Art árverésük 200 tételéből. A becsértékek széles ská­lán szóródnak, 600 eurótól akár 150 ezer euróig. Előb­bire példaként Lokiss Kontrasztok című kétrészes ce­ruzarajzát említhetnénk 2012-ből, utóbbira pedig Kaws Control (2013) című, tojásdad formába foglalt, mérta­­nian absztrakt kompozícióját. Még az ismert nevek alkotásai is relatíve olcsón meg­pályázhatók, mint Keith Haring nyolcvanas évek dere­káról való, tipikus emberkéi a 2-6 ezer euró közti sáv­ban. Akárcsak a népszerű Banksy bristoli periódusából az 1999-es Blow Pop Records feliratú munkája, sten­­cilezett és festékszórós fekete utcai jelenettel, melynek becsértékét 15-20 ezer euró közé tették. A középme­zőnyben a J.R. monogramos „Street artist” észak-kore­ai gépfegyveresek sorfalát örökítette meg 2012-es fotó­grafikáján (30-40 ezer), míg az Obey Giantnak neve­zett Shepard Fairey 2005-ből való gázmaszkos férfife­je 40-60 ezer eurót kóstál. Caroline Messensee igaz­gatónő szerint a párizsi licitálás előtt azért került sor a bécsi bemutatóra, mert az osztrák művészeti metro­polis a híd szerepét játssza az Artcurial számára Kö­zép- és Kelet-Európa felé. Munkában a street artof Xare a kiállítás megnyitóján KÖNYVAJÁNLÓ Czigány munkássága egy kötetben Napi Gazdaság Megjelent a Magyar Festészet Mesterei II. sorozat hatodik kötete, mely Czigány Dezső, az egykori Nyolcak művész­­csoport tagjának művészetét dolgozza fel. A könyv szerzője Rum Attila művészettörténész, aki évek óta foglalkozik a festő munkásságával. Tíz évvel ezelőtt magánkiadásban jelent meg első Czigány-monográfiája. A mostani kötet­ben szereplő 57 reprodukció között több olyan festmény is szerepel, mely a ko­rábbi könyv megjelené­se óta került elő. A szerző több hazai ki­állítás előkészítésében vett részt (Magyar Va­dak, Nyolcak Európá­ja), számos tanulmánya, műelemzése és könyve (például Vaszary János, Bernáth Aurél) jelent meg. Társszerzője A 120 legszebb magyar fest­mény című kötetnek. A hazai aukciósházak katalógusaiban is rend­szeresen találkozhatunk az általa írt elemzésekkel. Több mint egy éve Rumnapló néven vitákat kiváltó blogot indított a magyar aukciós piacon szereplő festmények körül fellelhető ellentmon­dásos adatokról, szerzők kilétének változásáról vagy az árveréseken szereplő képek egy-egy életműben való he­lyének meghatározásáról. Czigány Dezső: A Magyar Festészet Mesterei sorozat II., Kossuth Kiadó, 80 oldal, 57 kép, 1690 forint

Next