Napi Magyarország, 1998. szeptember (2. évfolyam, 204-229. szám)

1998-09-01 / 204. szám

4 * J­áki MAGYARORSZÁG , 1998. szeptember 1., kedd ! Folytatás az 1. oldalról Szó nincs számonkérésről, de 1956-ban volt egy jól lát­ható kijárat, 1989-ben meg egy újabb. Nem vette észre? Naiv voltam, s vártam, meg­változik minden. 1962-ben hoz­tak egy határozatot, elítélik a szektásokat, a törvénysértőket, s hogy az MSZMP ebben az or­szágban soha többé nem akar törvénysértést. Tudtam, ha nem lesznek törvénysértések, ha az ígéreteket tényleg be akarják tartani, ahhoz nem két-három év kell.... A törvénysértésekhez épp a III/III-as ügyosztály nyúj­tott segítséget, nem így gon­dolja? Ez így is van, meg nem is, mert az emberek nem tudják, hogy egy belső biztonsági szol­gálat a hatalom berkein belül mekkora súllyal rendelkezik. Akkorával, mint ezen az aszta­lon a pohár, s akkor már túl is becsültem... Azok az információk, ame­lyeket továbbadtak, adott esetben élet-halál kérdését döntötték el.. 1956 előtt igen, de a hatvanas évek elejétől már a hatalom se akarta, hogy a belső elhárítás ugyanazt csinálja, amit 1951 és 53 között. Kádár maga is félt a törvénysértésektől. Megtiltotta, hogy párton belül információt fogadjanak el a belső elhárítás­ról, és nekünk sem volt szabad párttagról vagy társadalmi szer­vek vezetőiről jelentést elfogad­ni. 1985-ben lettem csoportfő­nök, előtte csoportfőnök-helyet­tes, osztályvezető és alosztály­­vezető voltam. Ebben az igen szigorú hierarchikus rendszer­ben százhuszonvalahány, szigo­rúan kidolgozott szabály írta elő, hogy mit kell csinálni. Ko­moly kontroll alatt álltunk. Hogy miért nem léptem ki az alagútból? Egyrészt, mert soha nem hittem, hogy társadalmun­kat ebben a kétpólusú világrend­­szerben valaha is meg lehetne változtatni, másrészt mint tör­vénytisztelő állampolgár hittem benne, hogy a törvényeket be kell tartani. Beszéljünk egy kicsit a szervezetről. Pontosan mi is volt a belső elhárítási ügy­osztály feladata? A büntető törvénykönyvnek volt erre 12 paragrafusa. Arra kellett információkat gyűjteni, hogy ki az, aki ezt a 12 paragra­fust meg akarja sérteni. Ez volt az alapszabály, s ez mindenhol a világon így működik ma is­. A III/II-es és III/III-as ügyosztály funkcióját a Nemzetbiztonsági Hivatal vette át, de nagyon saj­nálom azokat az embereket, akik ma ezen a területen dolgoz­nak, mert ilyen légkörben, ami nyolc, kilenc éve körülveszi őket, csoda, hogy még van ön­becsülésük. Tudomásul kellene venni végre, hogy egy ország nem lehet meg anélkül, hogy a belső rendjét ne védje senki. Okkal, joggal vívták ki a társadalom haragját, s most mégis úgy beszél, mintha minden vád igazta­lan lenne... Gondolja, hogy az elmúlt öt­ven évért csak az a 189 fős állo­mány lenne a felelős, amelynek jóformán még fegyvere sem volt, mert a páncélszekrényben kellett tartania, s egy évben két­szer lőhetett? Ennyi volt a köz­ponti állomány, de vidéken is csak százkilencven­kétszázan voltak, a pénzügyessel, a nyil­vántartóval, az adminisztrátorral együtt. A mi esetünk tipikusan kabátlopási história. Ellopták a kabátunkat s bennünket nevez­tek tolvajnak. Besúgókat tartottak, bará­tokat használtak fel bará­tok ellen, rokont rokon el­len, kilesték az emberek magánéletét, feljegyezték.... Ezt csak hozzá nem értő em­ber mondhatja. El tudja képzel­ni, hogy úgy issza meg a sört, hogy azt előbb nem főzik meg valahol? A biztonsági szolgála­toknak szüksége van megfelelő információszolgáltató rendsze­rekre, egyébként honnan tudnák meg, hogy ki robbantott, ki szer­vezkedik, ki akarja valamelyik vezetőt megölni? De 189 ember hogyan tudott volna mindenkit figyelni? Mondok én magának valamit, s ezért lefejezhetnek engem: az ügynökök többsége igenis tisztességes, becsületes ember volt. Soha egy büdös fil­lért nem kapott, és dezinfor­­matív jelentést nem adott. Min­dig csak azt jelentette, hogy X, Y vagy Z törvényt sértő tevé­kenységbe kezdett, valamelyik külső kémelhárító szolgálat ügy­nökévé vált, vagy viselkedése arra utalt, hogy fegyverrel szer­vezkedést készít elő. Amikor az uralkodó osztály a büntető tör­vényét kialakítja, azonnal meg­határozza a biztonsági szolgálat feladatát. Ha a vadászkutyát el­engedik, az tudja, mit kell csi­nálnia. Tudja, hogy vadra kell menni, nem önre és nem a va­dászra. A biztonsági szolgálat­nak is az a feladata, hogy a Btk.­­­, ami elvileg mindig a társada­lom védelmét szolgálja, végre­hajtsa. Hogy sokat változott a Btk.? Szövegében vál­tozhat, de a lénye­ge nem. Ez Tanganyikától a fekete Afrikáig, Amerikától Oro­szországig, min­dig így volt, csak nálunk még hozzá­tették, hogy a párt... Sajnálatos, hogy kilenc évvel a rendszerváltás után ezt a kérdést még mindig nem tették tisztába. A rendszervál­tás hajnalán titokban éget­ték el a terhelő dokumentu­mokat. Mit akartak elttt- A tábornok kölni előlünk? Történt ilyen valóban, de messze nem égettünk el annyit, amennyit mondanak, s ismerni kéne a történet elejét is. Nálunk szigorú nyilvántartási rend volt. Ha mondjuk önre nézve - egy törvénysértés kapcsán - figye­lést akartunk volna elrendelni, a nyitott dossziéja csak addig lett volna nálunk, amíg meg nem ál­lapítjuk, hogy a gyanú igaz vagy sem. Ha nem igaz, a dossziéját le kellett adni a nyilvántartóba, ha igaznak bizonyult, akkor a bíróságra kellett továbbítani. Bi­zonyára meglepő, amit mondok, de 1972­ óta mi egyetlen ügyet nem adtunk a bíróságra. Tessék elgondolni, 28 év alatt egyetlen egyet sem, hát akkor ön szerint milyen vérszomjas szervezet le­hetett a miénk? Az utolsó ilyen ügyünk Haraszty Miklósé volt. Igen, nekünk ellenőrizni kellett mindent, de egy totális diktatú­rában az a természetes, ha a dik­tátor mindenről tudni akar. Ezért süllyesztettek le bennünket a po­litikai rendőri szervek szintjére, ami szörnyű dolog, de nem je­lenti azt, hogy a politikai rend­őrség belső gondolkodása, cse­lekedete eleve törvénysértő. Hogy milyen dokumentumokat égettünk el? Minden olyan do­kumentumot, amit az új Btk. és az új alkotmány alapján már ti­los volt gyűjteni. 1989. október 23-án hirdették ki az új alkotmányt, addig a régi szerint kellett gyűjteni az adato­kat, de attól kezdve a törvény még azt is megtiltotta, hogy ilyen információt tároljunk. Mi­vel föntről nem jött utasítás, ma­gam kezdeményeztem, hogy alakítsuk át a nyilvántartási rendszert, de sokáig nem történt semmi. Decemberben letettem egy írásos javaslatot az asztalra, hogy az utolsó órában vagyok, az átállásnak meg kell történ­nie... Végül is ki adta ki a paran­csot, hogy az iratokat jegy­zőkönyvezés nélkül kell megsemmisíteni? Ismerni kell hozzá az akkori politikai légkört. 1989 őszén a parlamenti csatározások tovább folytak, a parlament nem mon­dott le, nem írtak ki új válasz­tást, de Grósz átadta Németh Miklósnak a kormányzói tisztet, aki megpróbálta átmenteni, amit lehetett. Azon vitatkoztak, hogy most mi is van tulajdonképpen, rendszer- vagy stílusváltás? Ad­dig vitatkoztak, míg végül Szű­rös Mátyás október 23-án kihir­dette a rendszerváltást. Új volt a Btk., új volt az Alkotmány, s akinek egy csepp esze volt, látta, ez már nem stílus, hanem rend­szerváltás. A hiararchia, a mi­nisztériumok, a kormány azon­ban ezt nem akarta tudomásul venni, különben nekem október 24-e reggelén ott feküdt volna az asztalomon a parancs, hogy már csak az új Btk. szerint sza­bad információt gyűjteni. De nem volt ott. Kénytelen voltam magam intézkedni, kilenc bi­zottsággal dolgoztattam át a szervezet belső rendjét, a sza­bályzatokat, beszereztem hozzá a francia, a német titkosszolgá­latok dokumentumait is. Arra próbáltam megoldást keresni, hogy demokratikus viszonyok között miként működhetne leg­optimálisabban a biztonsági szolgálat. Föntről azonban még mindig késett a parancs. Amit én adtam ki, azt pedig nem hajtották vég­re. Két hónappal a rendszervál­tás hivatalos bejelentése után, 1989 december 23-án elmentem szabadságra, s eközben jött fönt­ről a távirat, hogy jegyzőkönyv nélkül, mindent semmisítsenek meg. Kitört a Duna-gate bot­rány, az ügy parlamenti vizsgá­lóbizottság elé került... Az első könyvem borítóján ott van a par­lamenti jelentés, s hogy Horváth István belügyminiszter, Pallagi Ferenc miniszterhelyettes és Horváth József vezérőrnagy le­mondott. Azt bárki beláthatja, a portáson nem lehet szá­monkénti, ha az operáló orvos meg a főorvos keze alatt meghal egy beteg. Engem portásként kellett volna kezelniük, de kiki­áltottak felelősnek. Azt mondja, bűnbakká tet­ték önt és beosztottait is. A kriminalisztika szerint az áldozat is felelős azért, hogy áldozattá válik. Elmondanék még valamit, amit én is csak nemrég tudtam meg. 1989 december 4-én, ami­kor még mindig nem intézked­tek, hogy álljon le a szervezet és ne gyűjtsön több információt, én úgy döntöttem: ha kirúgnak, ak­kor is intézkednem kell. Össze­hívtam a vezetői állományt, és tartottam egy kétórás eligazítást, amit magnóra vettem. Azt nem tudtam, hogy más is felvette, és ezt a kazettát is letették Grósz Károly asztalára, azzal, hogy igen, ez a Horváth is a rendszer­­váltás embere. Ott döntötték el, hogy a bűnbak én és a szervezet leszünk. Január 5-én pedig már az ellenzék kezébe került né­hány olyan információ, amit az állomány vidéken, - ha jól em­lékszem Békésben, Győrben s Tolnában - a rendszerváltást kö­vető két-három hónapban össze­gyűjtött. Megsemmisítésre ítélt jelentések voltak ezek, amiket már leírni sem lett volna szabad, mert nem a miniszter adta ki az utasítást, hanem én. Az ellenzék részéről teljesen normális volt a reagálás, csak az volt ocsmány, hogy aki ott dolgozott köztünk, tehát a saját munkatársunk ját­szotta a kezükre. Nem mondok nevet, mert nem akarok bírósági tárgyalásra járni, de ő volt az egyetlen ember az egész állam­biztonságban - beleértve a tör­vénysértőket is - aki reggel, dél­ben, este azzal dicsekedett, hogy vöröskatonai kitüntetést kapott, s örökké a szovjet elvtársakat emlegette. November végén ügyeletes szolgálatot teljesített nálam, bementem hozzá, s akkor azt mondta: „te főnök, miért nem vesszük őrizetbe ezt a cso­mó szemét ellenzékit?”. Mon­dom neki, hallgass, a rendszer­­váltást október 23-án bejelentet­ték, legalább ezt illene tudni egy belső biztonsági szolgálat ügye­letesének.­­ „De mit fognak eh­hez szólni az elvtársak?” - kér­dezte. Két órát beszéltem a fejé­vel, ne törődjön vele, mit szól­nak hozzá az elvtársak, hagyni kell az ellenzéket. Lehet, ha nem beszéltem volna annyit, talán nem döbbentem rá, hogy rossz lóra tett, rossz szöveget mond, s akkor nem dönt úgy, hogy gyor­san váltani kell. Mégis mi sáro­­zódtunk be, felettem s az ügynö­kök fölött ítélkeztek, azok fölött, akiknek a csekély fizetésen kí­vül más hasznuk nem volt ebből a munkából. Az ügynökök közül nem kapott senki funkciót, ki­emelt fizetést, de egyik sem volt becstelen, nem követett el soha törvénysértést. Nem tettek mást, mint valamennyiünk érdekében jelentettek egy jelenséget, hogy figyeljünk rá oda, s mi odafi­gyeltünk az olyan típusú embe­rekre, mint akik ma robbanta­nak, gazemberkednek, kábító­szert fogyasztanak. Nehéz az embernek ekkora igazságtalan­ságot elviselni... Térjünk vissza a Duna-gate botrányra. Miért nem mu­togatott felfelé, ott volt a kezében az ön írásos utasí­tása, és ott volt a föntről ka­pott is az iratmegsemmisí­tésre? Január 5-én feletteseim arra akartak rávenni, hogy mást mondjak a televízió nyilvános­sága előtt, mint ami történt - mert meghívtak a televízióba az ellenzékkel együtt. A parlamenti vizsgálati jelentést a Graffiti moziban akkor már nyilvános­ságra hozták. Mondtam a főnö­keimnek, hogy elmegyek, de csak az igazságot mondom. Az információk egy részét, amiket kidobásra ítéltek, ez az embe­rünk összeszedte és elvitte az el­lenzéknek. Nem volt szabályos az információgyűjtés, ezért el­rendeltem a megsemmisítését, de nem állhatok oda minden em­ber mögé. Mivel a parancsok a rendszerváltás ellenére sem vál­toztak meg, azt tették, amit a pa­rancs megkövetelt tőlük. Ha úgy tetszik, ők voltak a rendes em­berek s én a becstelen, aki a régi parancsot nem hajtottam végre, mert tudtam, hogy rendszervál­tás után már az eskü nem köte­lez. Amikor kirúgdosták az em­bereket, 45-46 évesen nyugdí­jazták őket, nem kaptak állást, és ha meghallják, hogy III/III-as volt, még ma sem állnak velük szóba. Én magam, aki jogász­közgazdász vagyok, értek a biz­tonsági szolgálat minden részé­hez, katonai kiképzést kaptam, kilenc éve nem kapok sehol munkát. A nyugdíjamból élek, 48 éves munkaviszony után leg­alább ez jár, csakhogy 1990-ben tábornokként, országos vezető­ként 21 600 forint volt a legma­gasabb fizetésem. Azt mondja, ma is működik a magyar FBI, csak más né­ven, ön szerint akkor mi az oka annak, hogy a bűnözés ennyire elözönlötte az or­szágot? Talán nem végez­nek jó munkát az utódai? Nem erről van szó, de gon­dolja csak el, hogy a történtek után ezek az emberek mennyire keményen hajtanak azért, hogy rács mögé dugják a bűnözőket? Mit gondol, hogyan találnak se­gítőket akkor, amikor mindenki azt kiabálja: az ügynökök mind gazemberek. Pedig elhiheti, hogy az ügynökök többsége be­csületes, ezer közül egy vagy kettő, ha gazember. 98-99 száza­léka tisztességte­lenül soha nem je­lentett a barátjá­ról, a szomszédjá­ról, csak ha úgy ítélte meg, hogy az ország védelme szempontjából igen fontos. Ne higgye, hogy nap­jainkban ezek a robbantások úgy zajlanak le, hogy valaki összehívja a robbantani kész embereket a Vér­mezőre, s ott fel­ajánlja, hogy egy­milliót fizet, ha felrobbantják X- nek, Y-nak a ko­csiját. A kiválasz­tott embert előbb kóstolgatják, na­pokig figyelik, in­formálódnak róla, skövy Béla h°gy alkalmas-e a feladatra. Ügynö­kök nélkül az ilyen ügyek felde­rítése nem megy. Ez a munka nagy tudást, intelligenciát, fe­gyelmezett magatartást és be­szédkultúrát kíván a biztonsági szolgálat embereitől.. Az egyszerű polgár szemé­ben a III/III-nál már csak a KGB volt félelmetesebb. Mennyire volt szoros önök között a kapcsolat? Csak annyi kapcsolatunk volt velük, amennyi egy másik or­szág bármely hivatalos szerve­zetével, azzal a különbséggel, hogy a biztonsági szolgálat még önmagát is kontrollálta. Az Ipari Minisztérium főosztályvezetője, ha kiment a Szovjetunióba, ter­meléssel kapcsolatban minden­ről beszélhetett, az információ­­szerzéssel foglalkozó biztonsági szolgálat vezetője - ha egy csöpp esze, kultúrája, felelőssé­ge volt - tudta, hogy nem be­szélhet mindenről. A 80-as években felmerült egy közös nemzetközi nyilvántartó köz­pont létesítése, ahová a tervek szerint minden szorosan együtt­működő biztonsági szolgálat a saját információit táplálta volna. Jellemző, hogy Magyarország­ról a belső biztonsági szolgálatot még csak meg se hívták. Kádár ugyanis tartott tőle, ha a belső biztonsági szolgálatnak a nem­zetközi szolgálatokkal kapcso­latrendszere lenne, akkor az ál­tala megszabottaktól eltérő tevé­kenységet is folytathatna. A KGB azért - központi nyilván­tartás nélkül is -, mindenről tu­dott. Mondják, ott ültek minden magyar hivatalban, jelen voltak minden stratégiailag fontos in­tézményben. A kémelhárításnál, a hírszer­zésnél, a katonai elhárításnál ott ültek, de a belső biztonsági szol­gálatnál nem. Tudomásom sze­rint 1960-ig voltak Magyaror­szágon, azután visszahívták őket. A többi helyen kezdetben tanácsadóként, később összekö­tőként működtek. Az a fajta szo­ros kontaktus, ami 1945 után ki­alakult, s ami alapján mint KGB-s tanácsadók mindenbe belenéztek, mindent megkaptak, mindenről tudtak, mindenről tá­jékoztatást adtak Moszkvának, fokozatosan csökkent, s az ötve­nes évek végén el is tűnt. A bel­ső biztonsági szolgálattól Kádár, - épp azért, mert megjárta a Rá­­kosi-börtönt - távol tartotta a szovjet tanácsadókat. Ön a Szovjetunióban ta­nult. Azt mondják, hogy akik ott tanultak, azokat beszervezték a KGB-be. Ez igaz, tudok róla. Nekem valószínű az volt a szerencsém, hogy nagyon hűséges voltam a feleségemhez, s ravaszabb vol­tam, mint azok a kollégáim, akikkel mint pártmunkásokkal együtt tanultam az SZKP főis­kolán. Már az első órában meg­szólalt a telefon, bejelentkezett egy bizonyos Maruszja, akit hó­napokon keresztül nem tudtam levakarni, mert minden nap tele­fonált. Ilyenformán, önöknél nem volt szükség „összekötőre, tanácsadóra”, mert a kint tanultak révén megvolt a beépített emberük? Nem hiszem, mert a III/III- nál nagyon szigorú szabályok működtek, s rendkívül érzéke­nyen figyelték egymást. Akinek jó a füle, az a messze lévő han­gokat is nagyon pontosan rögzí­ti. Nálunk szakmai betegség, hogy folyton gyanakodunk. Azonnal rájöttünk volna, ha va­laki KGB-ügynök, mert az in­formáció oda- és visszaáramlá­sának van egy törvényszerűsé­ge. Ha Moszkvából jött egy ve­zető, már a kérdéseivel elárulta volna az ügynököt, tudniillik minden osztály, minden alosz­tály, minden csoport elkülönített területet vitt, s ha egy területről kérdeztek, mi rögtön tudtuk, hogy az információ honnan származhat. Ilyen csak a hírszer­zőknél fordulhatott elő, mert ők egymástól elszigetelten, kül­földön dolgoztak, de azt, hogy Németországban, Angliában, Amerikában vagy Oroszország­ban milyen információt vettek fel, vagy mi az, amit ide is, meg oda is jelentenek, az nem tűnhe­tett fel senkinek. A nemzetközi kapcsolatrendszerük is sokkal szorosabb volt. Azért a magyar hírszerzés tisztességére legyen mondva, amikor a közös nem­zetközi információs bankot ter­vezték, amibe az ügynökök ne­vét is be kellett volna táplálni, ők két-három év eltelte után, még mindig nem adtak informá­ciót. Egyszer azt mondtam a hír­szerzés vezetőjének: ha egyszer kiadjátok az ügynökök nevét, azok abban a pillanatban már nem a ti ügynökeitek, hanem az oroszoké, mert ők többet tudnak nekik fizetni. S ha annyira pénz­éhesek,­­ nemzetközi szférák­ban az ügynököknek nagyon sok pénzt adnak - megvan az esély arra, hogy ártsanak nekünk. Eddig azt mondta, hogy az ügynökök nem kaptak pénzt, most meg azt, az oro­szok többet adnának. Való­jában mennyit fizettek itt­hon az ügynökeiknek? A belső elhárításnál semmit. A hírszerzésnek, a kémelhárí­tásnak volt valutája, számítógé­peket hoztak be, de mi nem kaptunk erre pénzt. Mi csak a fizetésünket kaptuk, az ügynö­köket pedig meggyőztük. In­gyen dolgoztak, hittek benne, hogy azért tevékenykednek: itt­hon ne legyen kábítószer­fogyasztás, robbantás, vezetők elleni terror, s hogy ne tudjanak meg rólunk mindent a környező országok. Mindenki nagyon jól ismeri a geopolitikai helyzetün­ket, vannak, akik a környező országokban nem kis erőfeszí­téssel ma is folyamatosan gyűj­tenek rólunk információkat. Annak idején a csehszlovák és a román biztonsági szolgálat sokkal erőteljesebben működött nálunk, mint ahogy mi működ­tünk a fő ellenség, az amerikai­akkal szemben. A rendszervál­tás után ezek a biztonsági szol­gálatok több provokációt készí­tettek elő, olyan röpcédulákat gyártottak, amivel politikai za­vart akartak kelteni Magyaror­szágon. A III/III-nak óriási fele­lőssége volt abban, hogy a rendszerváltás hajnalán ezek a provokációk nem sikerültek. De ahelyett, hogy ezért megbe­csülést kaptunk volna, mi let­tünk a fekete bárányok... Réz Kata A III/III-as Horváth tábornok és a múlt nemzetbiztonsága A magyar FBI fekete bárányai A tábornokFotó: Somoskövy Béla

Next