Napi Magyarország, 1998. november (2. évfolyam, 256-280. szám)

1998-11-02 / 256. szám

. ÚQLÚg|c>7\- ^ 2 ♦ ffyt MAGYARORSZÁG / 1 v ^ . i ‘ 1998. november 2., hétfő A vevők kiléte egyelőre ismeretlen a megjelenik a Reform? ngv A Globex Press három lapjá­nak megjelenése változatlanul bizonytalan. Csupán remény van arra, hogy a Reform és a Képes Európa decemberben ut­cára kerül - tudtuk meg Barta­­ Szabó Józseftől, aki vezérigazga­­tói megbízást kapott az érintett új­ságok eladására, rosszabb esetben a felszámolásra. Közismert, hogy a Globex Press tartozása eléri az egymilli­­árd forintot, melyből 25 millió az újságírók illetménye. Barta Szabó József már lemondott a vezérigazgatói posztról, tényle­ges beleszólása a továbbiakban már nincs a történésekbe. A Napi Magyarország kérdésé­re válaszolva elmondta:­­valóban kötöttek a Reformra és a Képes Európára adásvételi szerződést, ám ennek tartalmát, illetve a vá­sárlók kilétét csak november köze­pén, a harminc nap elteltével tud­hatja meg a nagyközönség. Ennyi időt kértek ugyanis a szerződő fe­lek a lapok jogi hátterének tisztá­zására. Az egykori vezérigazgató nem árulta el, hogy magyar vagy külföldi befektetőkkel kötötte-e az említett szerződéseket. Amennyiben a vevők úgy döntenek hogy, mégsem veszik meg a lapokat, akkor a Globex Press automatikusan bíróság ál­tali felszámolásra kerül az érin­tett újságokkal együtt. A Képes Annára egyetlen ajánlat sem ér­kezett. Információink szerint Mérő Tamás a Globex Press volt vezérigazgatója a botrány kirob­banása után levélben felmondott az újságíróknak, ám Barta Sza­bó József - szóban - visszavon­ta ezeket a felmondásokat. Mindezek ellenére október 9-i dátummal egy ügyvéd által alá­írt értesítőt kaptak azzal, hogyha három napon belül nem vála­szolnak az értesítésre, munkavi­szonyuk közös megegyezéssel megszűnik. Ezen értesítéssel együtt megkapták a foglalkozta­tás megszüntetéséről szóló doku­mentációkat is, holott eredetileg október 31-ével kellett volna munkaviszonyukat megszakítani. TEREBESI ÉVA ­ Több száz­­étmilliós csalás Holnap kezdődik a Fővárosi Bíróságon az a büntetőper, amelynek tíz vádlottja - köztük egy ügyvéd és az APEH egyik volt osztályvezetője - a­­vádirat, szerint több száz milliós kárt okozott,amikor fiktív cégek és valótlan tartalmú szerződések­ segítségével jogosulatlan ésc­s­o­porttámogatásokat ven fel.­­ Az elsőrendű vádlott, az 1997 szeptembere óta előzetes letar­tóztatásban lévő András­kó Jó­zsef a cselekmények elkövetése előtt az APEH Pest Megyei Igazgatóságán, majd 1994. július 1 -jétől ügyvédként dolgozott. Andráskó József az 1994-es parlamenti választásokon a kam­pányfőnöke volt Nikolits István­nak, a Horn-kormány későbbi, titkosszolgálatokat felügyelő tárca nélküli miniszterének. A vádirat szerint Andráskó 1994 végén és 1995-ben többször is hamis adatokkal működő, illet­ve tényleges külkereskedelmi te­vékenységet nem folytató cégek részére igényelt több mint hét­­százmillió forint összegű export­­támogatást az APEH Fővárosi Igazgatóság adóigazgatási osztá­lyát vezető Mészárosné Horváth Zsuzsanna tizedrendű vádlott se­gítségével - adta hírül az MTI. Az ügyészség több vádlottat is különösen nagy kárt okozó csalás bűntettével vádol. Ez a bűncselekmény kettőtől öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntethető. Az ügy feltárása so­rán lopott útlevelet, hamisított és ugyancsak lopott személyi iga­zolványokat is találtak, a hatod­rendű vádlottnál folytatott ház­kutatás során pedig fegyvertartá­si engedély nélküli puskára és lézeres célzókészülékkel ellátott pisztolyra bukkantak. ~r­ól , Á/7\n0kÁr D­emszky Gábor az új Nemzeti Színházról ^gt/vjp A zuglói MSZP tiltakozik Demszky Gábor tárgyalni kí­ván a miniszterelnökkel az Er­zsébet térre tervezett Nemzeti Színház sorsáról - nyilatkozta a külföldi útjáról tegnap hazatérő főpolgármester a repülőtéren. Elmondta: október elején több kérdésről, köztük a Nemzetiről is megbeszélést kezdeményezett a kormányfővel. Ennek fényé­ben meglepetésként érte a kabi­net döntése, amelyről előzetesen nem foglalhatott állást a Főváro­si Közgyűlés, illetve ő maga sem. A teátrum városligeti ter­vezett helyszínét a főpolgármes­ter nem tekinti tárgyalási kiindu­lópontnak. Demszky Gábor alapvető kérdésnek tartja, hogy mi lesz az Erzsébet téri beruházás további sorsa. Szerinte ennek összefüg­géseit mielőbb tisztázni kell, s a megoldáshoz megfelelő forrá­sokra van szükség. Emlékezte­tett arra, hogy a kormány és a főváros között érvényes jogi szerződés van. Eszerint ha nem lesz színház az Erzsébet téren, akkor a telket tíz éven belül ere­deti állapotában vissza kell adni a fővárosnak. Hangsúlyozta, hogy a költségkímélőbb, a leg­jobb megoldásra kell törekedni, ami figyelemmel van a főváros érdekeire, véleményére is. Úgy­­ vélte, hogy a kormánynak meg kell fontolnia a főpolgármester előterjesztendő érveit. A zuglói önkormányzat kép­­viselő-testülete a legújabb kor­mánydöntés óta még nem fog­lalkozott a Városligetbe szánt Nemzeti Színházzal összefüggő kérdésekkel — közölte Halász Iván, az MSZP helyi frakcióve­zetője. A szocialista politikus el­mondta: a kerület hatályos rész­letes rendezési terve szerint kétségtelenül nem épülhet szín­ház a jelzett térségben. Ezt a te­rületet ugyanis mélygarázs épí­tésére, illetve parkosításra szánták. Tény az is, hogy megfelelő előterjesztés esetén a rendezési terv bármikor módosítható. Az adott terület egyébként tulajdo­nilag a fővárosi önkormányzat­hoz tartozik, így annak haszno­sításáról a főváros dönthet. Az Erzsébet térnél lényege­sen optimálisabb helyszín lehet a Városliget­ Felvonulási tér a Nemzeti Színház felépítéséhez, hiszen az utóbbi mind közleke­dési, környezetvédelmi, mind városépítészeti és területfejlesz­tési szempontból is megfelelőbb - közölte lapunkkal dr. Füzy Mártonné, a XIV. kerületi Fidesz-FKGP-MDF-MKDSZ közös képviselője. Elmondta: a tágas, zöld környezet a történel­mi, építészeti műemlékekkel egyetemben méltó helyet adhat­na a színháznak. A kormány ál­tal ismertetett 8,2 milliárd forin­tos hozzájárulás, valamint a közadakozásból rendelkezésre álló 2,5 milliárd forint megfele­lő fedezet az építkezéshez. Ez azért is örvendetes, mert az Er­zsébet téri terv kivitelezése az ismert számadatok alapján 18- 20 milliárd forintos túlmérete­zett költségvetése az ország te­herbíró képességét meghaladó pluszköltségekbe kerülne. Füzy Mártonná értetlenségé­nek adott hangot, amikor a kerü­let vezetői tiltakozásukat fejez­ték ki a színház városligeti fel­épülésével kapcsolatban. Meg­ítélése szerint a Nemzeti a kerü­letnek kulturális és gazdasági szempontból is csak előnyt je­lenthet. A rendezési tervet, a je­lenlegi mélygarázsépítést a fő­városnak és a kerületnek felül kell vizsgálnia, és bármikor mó­dosítani lehet. Közölte: várható, hogy még ezen a héten megkez­dődnek a tárgyalások az illeté­kes kormánytárca és a főváros között a rendezési terv módosí­tásáról. PÁL-MTI Nukleárisbaleset-elhárítási gyakorlat Nemzetközi nukleárisbaleset-elhárítási gyakorlat lesz november 3-án, kedden Magyarországon - tájékoztatott Borsi László, a nuk­leárisbaleset-elhárítási kormánybizottság titkárságvezetője. Magyar kormányzati döntés alapján a gyakorlatot a Paksi Atomerőmű szi­mulált balesetére alapozva hajtják végre, amely a lakosság számára jelentős feltételezett veszélyeztetettséget eredményez. A gyakorlat zárt rendszerű lesz, ami azt jelenti, hogy a lakosságot alapvetően nem érinti, illetve nem zavarja, azonban fő célkitűzése a polgárok védelmének megszervezése, valamint hiteles tájékoztatásának gya­ *2^---------------------J'ffe0?' /x, Oktatás a múzeumban Iskola a múzeumban címmel rendez szakmai konferenciát ma~ és holnap a Magyar Környezeti Nevelési Egyesület, a Magyar Természettudományi Múzeum és U­t Trezky Társaság közműve­lődési tagozata Budapesten. ~Az eszmecsere célja, hogy elősegít­se a tanintézmények és a múzeu­mok hatékonyabb együttműkö­dését, például oly módon, hogy a tanárok fokozottabban hasz­nálják fel a közgyűjteményi te­repen folytatandó pedagógiai munkában rejlő lehetőségeket. A nyitónapi programban sze­repel a magyarországi múzeum­pedagógiai műhelyeket bemuta­tó előadás. Az informatikai világ kihívásait is számba véve a szak­emberek áttekintik, illetőleg ke­resik a megoldásokat arra is: mit és hogyan kínáljanak a múzeu­mok? Megvitatják a vakok és a gyengénlátók, illetőleg a moz­gássérültek múzeumlátogatásá­nak speciális követelményeit. A második napon helyszíni „gyakorlat” lesz a Budapesti Történeti Múzeumban, az Ipar­­művészeti Múzeumban, a Köz­lekedési Múzeumban, a Magyar Nemzeti Galériában és a Népraj­zi Múzeumban is. MTI Rossz döntés a KKA beolvasztása?• A pénzügy szerint nem ostorbulnak a zöld érdekek Vegyes érzelmekkel fogadta a szakma a kormány döntését a Központi Környezetvédelmi Alap fKKA- költségvetésbe olvasz­tásáról. Bár a szűkszavú bejelentés csak az alap költségvetési céltámogatássá alakításáról szólt, lapunk pénzügyminisztériumi forrásokból ennél bővebb információkhoz jutott. Ezek szerint a KKA eddigi pénze a jövőben is elszeparált marad, s felosztásá­ról a mindenkori környezetvédelmi miniszter dönthet majd. A tervek szerint nem csök­kenne a környezetvédelemre fordítható kiadások összege, sőt az alap 1996-ban zárolt közel 17 milliárd forintját is fokozato­san a céltámogatási kerethez csatolják majd. Egyes vélemé­nyek szerint azonban nincs biz­tosíték arra, hogy mindez való­ban így fog történni, sőt az alap megszüntetése után kormányha­tározatokkal bármikor csorbítani lehet majd a kiadásokat. Egy, a Környezetvédelmi Minisztérium­ból származó szakértői doku­mentáció például rávilágít arra, hogy éppen e bizonytalanság el­kerülésére az egész EU-ban mindinkább az önálló környe­zetvédelmi alapok létrehozása jellemző, igaz ugyan, hogy ezen belül inkább az úgynevezett „ökobankok” létrehozását része­sítik előnyben a magyar típusú pénzalap helyett. Az elkülönített környezetvédelmi alapok mű­ködtetését egyébként az EU- tagszerződés 130. cikkelye is előírja. A közép-európai orszá­gok közül Lengyelországban, Szlovéniában, Csehországban, Ausztriában és Svájcban műkö­dik környezetvédelmi alap vagy ökobank, Németországban pe­dig éppen most tervezik a beve­zetését. Szommer Ferenc, a környe­zetvédelmi tárca 1990 utáni ka­binetvezetője, aki fő megalkotó­ja volt a termékdíjrendszernek, s azzal együtt a környezetvédelmi alapnak, úgy látja: helytelen döntés volt az alap beolvasztásá­ról határozni. Mint elmondta: a környezetvédelmi alap más ala­pokkal szemben különleges stá­tusú, ugyanis a költségvetéstől független forrásai vannak. Nem is tervezhető úgy, mint a költ­ségvetés, hiszen a bevételeit nem lehet pontosan kiszámítani, ugyanakkor a kiadásai - külön­féle támogatások, fejlesztések formájában - nagyobbrészt több évre szólnak. Ha már az EU-ba menetelünk, a döntéshozóknak el kellett volna olvasniuk az EU- szerződés 130. pontját is. Való igaz, hogy a KKA körül történ­tek a legnagyobb visszaélések,­ ezért azonban az előző négyéves vezetés felel. A fejlesztési pályá­zatok elbírálásából ki lehetett volna szűrni a korrupciót Csuja László, a KKA Pályázati Értéke­lő Bizottságának (PÉB) a zöld­­mozgalom által delegált tagja úgy látja: a szabályozás több ponton nyitott volt. Úgy is köt­hettek szerződéseket, hogy még az adott fejlesztés megkezdése előtt, a szerződéskötés pillanatá­ban átutalták a pénzt, így a több­milliós kamatok nem az állam­­kincstárhoz, hanem a nyertes vállalkozó zsebébe kerültek. Több alkalommal pedig a rosz­­szabb ajánlatot tevő pályázók nyertek a jobbak előtt. Ez úgy fordulhatott elő, hogy a döntést előkészítő munkacsoportokban és a PÉB-ben ugyanazok a sze­mélyek ültek. Emellett az alap felét olyan kiadásokra költötték, amelyek nem környezetvédelmi feladatok, például csatornázás­ra. Ezeket a problémákat kellett volna kiiktatni a beolvasztás he­lyett, vagy az alapot a közgazda­ságilag előnyösebb ökobankká alakítani, amelyben a zöldszak­értők csak felügyelőszerepet töl­tenek be. Azt viszont semmikép­pen nem lehet megengedni, hogy az adófizetőktől környe­zetvédelmi díjként beszedett összegek ne környezetvédelmi célokat szolgáljanak.­ ­ HGERI fővárosi. " Már csak Demszky Gábor fő­polgármester aláírása hiányzik a fővárosi MSZP-SZDSZ között megkötendő koalíciós szerző­désről, ugyanis az MSZP buda­pesti küldöttgyűlése hozzájárult a koalíció megkötéséhez - kö­zölte Ajkai Zoltán, a fővárosi szocialisták frakcióvezetője. El­mondta, a Fidesz-MDF-MKDSZ- és a MIÉP-frakcióval ma folytat­ják a tárgyalásokat a tervek sze­rint 18 bizottsággal működő Fő­városi Közgyűlés új struktúrájá­ról és az ellenzéki irányítással működő bizottságokról. A politikus szerint nem való­színű, hogy még ma, az alakuló ülés előtt megállapodás születik az MSZP-SZDSZ és az ellenzék között a bizottságok elosztásával kapcsolatban. Abban már létre­jött a konszenzus a felek között, hogy a pénzügyi bizottság ketté­válik, és egy önálló pénzügyi el­lenőrzési testület áll föl ellenzéki elnöklettel. Ezenkívül szintén önállóvá alakul az informatikai bizottság. Vita van még az ifjúsá­gi, a sport-, a civil ügyekkel, vala­mint a közlekedéssel foglalkozó önálló bizottság létrehozásáról. Az ellenzék szeretné azt is, ha a városüzemeltetési bizottság irá­nyítását átvehetné az SZDSZ-től. Perlaki Jenő, a Fidesz frak­cióvezető-helyettese elmondta, hogy alulreprezentált ajánlatot kaptak az SZDSZ-MSZP-től a bizottsági struktúrával kapcso­latban. Az ellenzék szeretné, ha a bizottságokkal egyidejűleg a szervezeti szabályzatot és a ha­tásköröket is módosítanák. Fon­tosabb döntéseknél igénylik, hogy a korábbi 51 százalék he­lyett kétharmados arányú szava­zások legyenek, valamint kisebb létszámú bizottságokat szorgal­maznak. P. G.-MTI Egészségesebb iskolákért­­ Hatodik közgyűlését tartja a mozgalom Iá?­t 1991-ben az Egészségügyi Világszervezet, az Európa Ta­nács és az Európai Unió négy országban, köztük hazánkban indított modellkísérletet Egész­ségesebb Iskolákért mozgalom néven - tudtuk meg Makara Pé­tertől, a Nemzeti Egészségvé­delmi Intézet tudományos igaz­gatójától, a magyarországi egye­sület elnökétől. Először tíz általános iskolát vontak be a kísérletbe, mára vi­szont már 167 oktatási intéz­ményre emelkedett a létszám. Kárpátaljai, vajdasági és erdélyi magyar anyanyelvű iskolák kép­viselőinek is átadják tapasztala­taikat. Az idei közgyűlésen Környei László, az Oktatási Mi­nisztérium közoktatási helyettes államtitkára beszámolt arról, hogy az egészségügyi és oktatá­si tárca közötti keretszerződés értelmében 140 millió forinttal támogatják az iskolai egészség­ügyet. Ebből ötmillió körüli ösz­­szeget a mozgalom kap meg. Makara Péter elmondta: mosta­ni, hatodik alkalommal rende­zett közgyűlésükre már nem az ünnepélyesség, hanem sokkal inkább a munka jellemző. Meg­vitatták az iskolák egészségne­velési munkájának értékelési rendszerét az Egészségügyi Vi­lágszervezet (WHO) szakembe­reivel. Ennek alapján olyan számszerű pontrendszert dol­goznak ki az intézmények szá­mára, amelynek segítségével pontosan mérni tudják, hol tarta­nak a többiekhez képest. Emel­lett számon kérhetik rajtuk, hogy milyen hatékonyan hasz­nálják fel az anyagi eszközöket. A közgyűlés során egy sor prak­tikus információt, szakanyagot, képzést, programlehetőséget kaphattak a mozgalomban részt vevő iskolák. H. J. A Duna Kör elnöksége remé­li, hogy az új szlovák kormány­ban jobban dominálnak majd a természeti értékek megőrzését kívánó érdekek, mint az előző kabinetben - tartalmazza a Duna Kör közleménye, amelyet a szombati közgyűlés után adott ki a környezetvédő szervezet, hangoztatva, hogy a vízlépcső­probléma nem magyar-szlovák kérdés, hanem a két országon belüli technokrata lobby és a környezetért aggódók konfliktu­sa. Magyarország kiszolgáltatott vízrajzi helyzetéből adódóan azonban nem a bősi gátépítés az egyetlen, amely fenyegeti a víz­készletünket, ugyanis a horvát drávai és az ukrán felső-tiszai vízlépcső-építési tervek képében újabb veszélyforrások jelentek meg - tartalmazza a közlemény. vizekenC/17/JB Ukrán és horvát gáttervekre A közgyűlésen egyébként i­­s megválasztották a Duna Kör új,­­ nyolctagú elnökségét. A szerve­zet ügyvivője továbbra is Droppa György maradt. A gyű­lésen megjelent Illés Zoltán, a parlament környezetvédelmi bi­zottságának elnöke, aki egyben a Duna Kör tagja, s hangsúlyoz­ta: sarkalatos kérdés, hogy a Külügyminisztérium a jelenlegi­nél hatékonyabb ökodiplomáciai tevékenységet folytasson. Töb­bek közt még most - amíg van lehetőség a tervek befolyásolá­sára - lépjen fel a folyók vízmi­nőség-romlása miatt aggályos ukrán és horvát gátépítési szán­dékok megakadályozásáért. Ezek közül a tervezett drávai gát ügyében elemi kötelessége lépé­seket tenni, hiszen a tervek ott határvizet­ érintenek. a h. g. Állóháború Kőbányáb­­a Megszegett önkormányzati eskü A kőbányai önkormányzat képviselő-testületének többség­ben lévő MSZP-s és SZDSZ-es tagjai az alakuló ülésen - a jegyző figyelmeztetése ellenére - jogsértést követtek el, és ez­zel megszegték esküjüket - je­lentette ki dr. Pap Géza, a pol­gári frakció vezetője. Ugyanis a testület helyi rendeletben hatá­rozta meg a polgármester fize­­­tését. Ennek értelmében az a mindenben miniszteri javadály mázas 80 százaléka. Ennek el­lenére az MSZP Frakcióvezető­­­j­e,­dr. Csicsay claud I István-­­a szocialisták és a szabadde­­mokraták teljes egyetértése mellett- - azt j javasolta, hogy György~ISTVan polgármester fi­zetése a miniszterfizetés 50 százaléka, jizazlbrutnTJT4 170 fornt legyem . Csicsay Claudius Iván erre úgy reagált: a parlament által el­fogadott törvény szerint a pol­gármester fizetése a mindenkori miniszteri fizetés legalább 50, de legfeljebb 80 százaléka lehet. Véleménye szerint tehát a testü­let nem szegte meg a törvényt. Megjegyezte: a javaslat addig van érvényben, ameddig a testü­let csupán személyi kérdésekkel és nem érdemi munkával foglal­kozik. Ez idő alatt egyébként a képviselők is csak a minimális tiszteletdíjat kapják. A polgári frakció azonban ki­tart a mellett az álláspontja mel­lett, hogy jogsértés történt. Ugyanis a parlament által jóvá­hagyott törvény a fizetés kereteit adja meg, a konkrét összegről a helyi szabályozás rendelkezik, s ezt az MSZP-SZDSZ-koalíció egyértelműen megsértette. A fizetés megállapítása mel­lett a másik napirendi pont az alpolgármesterek megválasztá­sa lett volna, ám ebben nem ju­tott dűlőre a testület és a polgár­­mester. - Valódi állóháború kezd ki­bontakozni - mondta dr. Pap Géza. Ugyanis György István két alpolgármesterre, Kis József MSZP-s és Kleinheitz Gábor , független képviselőre tett javas­latot. Munkájukra azért számíta­na, mert Kőbánya érdekében hozzáértő, diplomás személyek­re van szükség. Kis József nem vállalta a megbízatást, mert a frakciója úgy döntött: Andó Sán­dort, az eddigi alpolgármestert jelölik. Ezt azonban a polgár­­mester nem vette tudomásul, hi­szen a törvény értelmében ő ja­vasolja az alpolgármestert és nem egy frakció. A szocialista frakcióvezető furcsállja, hogy a polgármester nem hajlandó engedni a többség akaratának a kérdésben, és nem terjeszti elő Andó Sándor alpol­gármester-jelöltségét. Ugyanezen a testületi ülésen a képviselők az elmúlt négyévi munkájukért hathavi végkielé­gítést, közel egymillió forintot szavaztak meg mindkét - egy szocialista és egy polgári - al­polgármesternek, így annak az Andó Sándornak is, aki akár is­mét alpolgármester lehet Kőbá­nyán. A szocialista frakcióve­zető szerint a végkielégítés mindkettőjüknek jogosan jár, hiszen Andó Sándor munkavi­szonya megszakadt, az első tes­tületi ülésen nem választották újra. Blázsovics

Next