Napi Magyarország, 1998. november (2. évfolyam, 256-280. szám)

1998-11-07 / 261. szám

1998. november 7., szombat * TIT-székház önerőből Saját bevételeiből fedezte új székházának felépítését a TIT Körösök Vidéke Egyesülete. A tízmillió forintos beruházással létrehozott, 270 négyzetméter alapterületű, egy nagyterem­nek és öt kisebb előadónak he­lyet adó épületet a héten avat­ták fel Békéscsabán - jelentet­te az MTI. A Tudományos Ismeretter­jesztő Társulat viharsarki egyesülete - amelynek több mint háromszáz, szinte vala­mennyi értelmiségi pályát kép­viselő tagja van - a lakosság számára fizetségért végzett szolgáltatásokból tudta fedezni a székházépítést. A szervezet nyereséges gaz­dálkodása azt is bizonyítja, -----------------fiAtt hogy a tudományos ismeretter­jesztésre, ha a korábbiakhoz képest módosult formában is, változatlanul szükség van - hangzott el a megnyitón. A viharsarki TIT tagjai for­dítanak, tolmácsolást vállal­nak, nyelvtanfolyamokat ve­zetnek, a munkaügy és a nagy­üzemek közreműködésével át­képző s egyéb szakmai tanfo­lyamok munkájában vesznek részt. Az új épület szerteágazó te­vékenységhez, tehát elsősor­ban a felnőttoktatáshoz nyújt a korábbiaknál kezdvezőbb kö­rülményeket. A székházavatásra a tudo­mány napja alkalmából került svsoor a békési megyeszékhelyen. flibina ---­ |H/­u V­ILAGVEVŐ A megtalált remény Gyermekkorom színterein, alföldi, dunántúli, Balaton mel­letti kisvárosokban, falvakban ismert személyek voltak a fü­­­vesasszonyok. Számtalan kis vászonzacskóban hordták ma­gukkal az erdőn-mezőn gyűjtött, hozzáértéssel szárított, megtört, megőrölt növényeket, gyökere­ket, termést, virágot, s csak ők tudták, mit még. Nagyanyáim, nagynénéim bíztak bennük, s vásároltak tőlük. Magam is kap­tam néha ezt-azt, s fára mászá­sok, focizások vagy biciklizések nyomán összeszedett plezárja­­imra is volt gyógyfű, por, ke­nőcs, nem a patikából (ilyen a harmadik faluban volt legköze­lebb), hanem a fövesasszonyok készleteiből. Egyik (vallásos) nagyanyám szerint a Jóisten ren­delte úgy, hogy fűben-fában or­vosság legyen. Másik (a temp­lom padját nemigen koptató) meg azt mondta: a természet pa­tikájánál nincs jobb. Ugyanarról beszéltek, de nekem mindegy volt, miért, hogyan, csak jöjjön rendbe a tenyérnyi horzsolás a combomon. A füvesasszonyok és a nem­zedékeken át öröklődő ismere­tük, a gyógyító erejű növények hasznával élő és kissé titokza­tosnak is tűnő tudományuk ju­tott eszembe, amikor a csütörtök esti Hangos recept - Egészség­­megőrző magazin adását hall­gattam a Kossuth adón. Olyas­miről volt ugyanis szó, amit - ha nem is azon a szinten, amelyen korszerűen fölszerelt laborató­riumaikban dolgozó, pompás képzettségű tudósok állnak - az egyszerű, tán még írni-olvasni sem tudó füvesasszonyok évszá­zados tapasztalataik révén tud­tak. Nevezetesen arról, hogy bi­zonyos természetes anyagok (adott esetben egy úgynevezett kultúrnövény) alkalmasak az emberiség egyik fő ellensége, a rák elleni küzdelemre. A megfo­galmazás nem véletlen, ez igen­is küzdelem, szó szerint életre­­halálra. Ebben a harcban a legkisebb eredményt is nagyon nagyra kell becsülnünk. Ezért jelentős, má­sok szerint meg egyenesen szen­zációs, amit dr. Hídvégi Máté biokémikus és Lapis Károly akadémikus a műsorban taglalt, hogy tudniillik ez a készítmény magát a rákot ugyan meg nem szünteti, de leggonoszabb tevé­kenységét, az áttételek kiala­kulását gátolni képes. A magyar felfedezés tehát egy kis reményt talált a rákbetegség gyógyítására, a rákbetegek gyógyulására. A bűnelkövető (a rák) és a bűnüldözők (orvosok, biokémikusok) szüntelen hábo­rújában most a bűnüldözők nyer­tek meg egy fontos ütközetet. Takács mmmmmmmm­mmm Kultúra Szokolay Balázs zongoramű­vész ötéves kora óta játszik, 1987 óta a Zeneakadémia ta­nára. A múlt évben egy dél­koreai egyetemen oktatott, hamarosan azonban végleg hazajön, s holnapután egy rádióadással egybekötött koncerttel tér vissza a hazai zenei életbe. - Ön Máthé Klári, Kadosa Pál, Kocsis Zoltán, Kurtág György, Rados Ferenc ta­nítványaként kezdte pá­lyáját, Münchenben, Wei­­marban, Párizsban, Moszk­vában is tanult. 14 nem­zetközi díjat nyert, 12 CD- felvételt készített. Mindez arra vall, hogy elismert művész. Az utóbbi időben mégis keveset hallhattunk önről... - Ez egy olyan időszak volt, amelyben rengeteg repertoárt tanultam, és nagyon sokat taní­tottam, ráadásul az utóbbi egy évet Koreában. Ez talán fel­mentést ad az eltűnésre. Ázsiá­ban egyébként kicsit más taní­tani, mint itthon. A gyerekek úgy tizennégy éves korukig hallatlan kreativitásról tesznek tanúságot, utána azonban vala­hogy uniformizálttá válnak, nem ugranak ki az igazi tehet­ségek. Itthon ez egészen más­képp van. Ezért is nagy öröm hazajönni a tanítványaimhoz. Nálunk valahogy minden év­ben fölbukkan egy-két rendkí­vüli tehetség, aki sokszor ugyanilyen váratlanul el is tű­nik. Kénytelenek ugyanis kül­földön érvényesülni. - Ha jól tudom, még né­hány hétre visszatér Ko­reába, s most csak egy koncert kedvéért jött haza. - Hétfőn a rádió márvány­­termében lesz egy szólóestem, amit a Bartók rádió este hatkor élőben közvetít. A műsort édesapám Vérnász című operá­jából egy zongoraszvittel kez­dem, kései Liszt-műveket ját­szom, majd Ravelltől A Víz já­tékát. A szünet után Debussy­­darabokat, végül Gershwin Rhapsody in Blue című művét szólaltatom meg. Ez tulajdon­képpen Gershwin saját verzió­ja, bár ebbe is beleírtam kicsit a partitúra alapján... Idén amúgy is Gershwin-év van. — Milyen lehetőség nyílik itthon a koncertezésre? Mik a közeljövő tervei? Önnek például van mene­dzsere? - Mindenkinek szüksége van egy jó menedzserre, ezt a gondot azonban még meg kell oldanom, mert az életemnek e részét pillanatnyilag magam szervezem, és ez nem könnyű. Annál inkább is, mert szeret­nék többet koncertezni, minél jobb zenekarokkal játszani. Nagyon szeretek ugyan taníta­ni, de terveim szerint később csak olyan tanítványokat fo­gok tanítani, akiknél úgy ér­zem, tudok nekik valami pluszt nyújtani, akikkel egy hullám­hosszon vagyok. - Kicsit visszatérve a múltba, mi volt eddigi pá­lyájának legnehezebb fel­adata? - A legnehezebb volt Kocsis Zoltán tanítványának lenni, mert akkor úgy éreztem vagy hat éven keresztül, hogy a tize­dét sem tudom nyújtani annak, ami bennem van. Szerencsére, amióta végeztem, ez már nem gond. Ahányszor játszottam neki azóta, ezt már nem érzem. - Mit játszik a legszíveseb­ben? - Nehéz kérdés, de Brahms, Mozart, Bach és Beethoven feltétlenül örök kedvenceim maradnak. Ha egy darabot kel­lene mondanom, akkor Brahms B-dúr zongoraversenyét emlí­teném. Azért tanultam meg zongorázni, hogy ezt a művet egyszer méltóképpen megszó­laltathassam. És még nem nyúltam hozzá... - Még soha nem adta elő? - Még csak nézegetem. Majd ha elég érettnek érzem magam, hozzáfogok. Ez a nagy életcélom. - Ez azt jelenti, hogy utá­na abbahagyja a zongorá­zást? - Nem egészen, de ez a mű a zenében olyan, mint hegyben a Himalája. Nagyon kevesen játszották el igazán jól, s remé­lem, hogy egyszer, kellő alá­zattal hozzányúlva, méltón játszhatom el. H. Mars. Szokolay Balázs újra itthon koncertezik­­j­­ . Mindenkinek kell egy jó menedzser? Szokolay Balázs Fotó: Somoskövi Béla yV­KM^ Iskolanézőben ^ /T A Waldorf-pedagógia Rudolf Steiner első iskoláját 1919-ben alapította. Úgy gondol­ta: „A mi vélekedéseink és meg­győződéseink csak a mi szá­munkra érvényesek. Az ifjúság elé tárjuk őket, hogy azt mond­juk: így látjuk mi a világot. Néz­zétek meg most már ti is, milyen­nek mutatja magát nektek.” Ma­gyarországon sajnos csak azok a gyerekek láthatják mindezt, akiknek a szülei ki tudják fizetni a havi hatezer forintos tandíjat, mely az étkezést még nem is tar­talmazza. 1989-ben nyílt az első ma­gyarországi Waldorf-óvoda, majd létrejött a Török Sándor Waldorf­­pedagógiai Alapítvány. 1989 szeptemberében nyitotta meg ka­puit Pesthidegkúton a Waldorf­­iskola. Harminckét gyerekkel in­dult az első osztály. Jelenleg 11 évfolyam működik, majd a 13. év végén következik az érettségi. Az utolsó évben rendszerezik az ad­dig tanultakat. Nem ritka, hogy az első osztályban megismert ta­nár tanítja a gyerekeket a nyolca­dik osztályig. Hetedik osztálytól, ha erre igény van, kaphat a tanu­ló „hagyományos” bizonyítványt is, addig az értékelés csak írásos jellemzésből áll, melyet egy vers kísér. Egy vers, melyet a tanár ír minden évben a diákjáról­­ neki. A pesthidegkúti iskola a leg­jobbat próbálja kihozni a fiata­lokból. Központi helyre sorolja a művészeteket. Nincs olyan tan­tárgy, melynek ne lenne legalább egy kis művészi aspektusa. Még a matematikát is lehet egy fokig a művészeten keresztül átadni. Összekapcsolva rajzolással, mozgással. A matematikai műve­leteket először a gyermekek kör­nyezetéből vett tárgyakkal szem­léltetik, hiszen a gyermek magá­tól is így tanulja meg számolni az őt körülvevő dolgokat. Akkor vá­lik ez valódi képességgé, ha már nincs szüksége az ujjaira a szá­moláshoz. Az oktatás a minden­napos jelenségek alapos vizsgá­lata, a természet, a világ és az emberiség közötti szoros kapcso­lat felfedezése. Ehhez nincs szükség méregdrága tanköny­vekre. A Waldorf-iskolában a diákok saját kezűleg készítik el pontos megfigyelésekkel, csodás rajzokkal, diagramokkal megtöl­tött munkafüzeteiket. Az írás a rajzból alakul ki. Először a leve­gőbe rajzoltatnak a gyerekekkel nagyobb formákat, azután követ­kezik a papír. Itt a színeknek is nagy hasznát veszik. Mindig ele­gendő időt hagynak az olvasás, az írás elsajátítására. Idegen nyelvet már első osztálytól oktat­nak. Ugyanazt a képességét pró­bálják előhívni a gyermeknek, mellyel az anyanyelve megtanu­lásakor rendelkezett: utánzás és elsajátítás, a kérdéses nyelv élő­beszéd általi megismerése. A tan­anyag fő oktatási periódusa az epocha, amikor a gyerekek há­rom héten át a nap első két órájá­ban ugyanazon a témán dolgoz­nak. Ezt egy táblára rajzolt kép is szemlélteti mindvégig. Ezután szakórák következnek, és heten­ként ismétlődnek: kézimunka, kézművesség, festés, testnevelés, euritmia, zene, idegen nyelvek. Felsőben a tanulás analitikussá válik, a természettudományos gondolkodásmód veszi kezdetét. Az euritmia „tantárgy” speciális waldorfi tananyag. Olyan moz­­gásművészet, mellyel a tanulók tanulmányozzák, átélik és gya­korolják az emberben lévő te­remtő erőket. Ezek az erők a ze­nében és a beszédben hallható formában jelennek meg. Az euritmia láthatóvá teszi őket mint emberi és emberek közötti moz­gást. Az embert háromféle kvali­tás hatja át: a gondolkodás, az ér­zelem és az akarat. A művészetek tökéletesen alkalmasak arra, hogy e hármat összehangolják. A waldorfi iskola nem világnézeti iskola. Tiszteletben tartja a szü­lők és a diákok vallásos meggyő­ződését, valamint az eltérő nem­zeti kultúrák sajátosságait. Emel­lett a Waldorf-iskola keresztény szemléletű. A Waldorf-pedagógia egy olyan jellegzetesség, mely egye­dülálló a magyar pedagógiai rendszerek között. A tanulás célja nem maga a tényanyag elsajátítá­sa, hanem a gyermek fejlődése; a tényanyag csak eszköz a cél el­éréséhez. A pesthidegkúti iskola egy olyan életszemléletet tükröz, melyben minden tett, minden tárgy a tanulás kialakulását segíti. Csak természetes anyagokat használnak. A nevelés három te­rületre irányul: a kéz, a szív és a fej együttes művelésére. Hogy melyik kap nagyobb hangsúlyt, az az életkori sajátosságoktól, egyéni képességektől függ. És hogy kik lehetnek Waldorf­­pedagógiai tanárok? Akik rendel­keznek pedagógusi képzettséget igazoló diplomával, tanítási gya­korlattal, az angol vagy német nyelv középfokú ismeretével, va­lamint olyan életkörülményekkel, melyek lehetővé teszik az időigé­nyes, intenzív munkát. 1. Legény Zsuzsanna Éva­­ • válapom." A művészet eltető ereje Irodalmi díj 1956 költő mártírjáról A Klauzál tér 9. szám alatti ház falán 1991. november 5-e óta emléktábla jelzi, hogy 1956. november 7-én Gérecz Attila költő a környéken esett el a forradalomért. Bajtársa, a Los Angelesben élő szabadságharcos Zsótér András tanúbizonysága szerint el­hagyta a Continental Szálló első emeletét, hogy Molotov-koktél­­lal kifüstöljön az utcából két orosz tankot. Golyószóró-sorozat oltotta ki fiatal életét. Gérecz­ Attiláról cellatársa, Kárpáti Kamil beszélt; ő 1992-ben a fiatal költők számára egy Gérecz Attiláról elnevezett alapítványt hívott és - Néha már az ilyesfajta em­lékidéző beszélgetések is nehe­zemre esnek - tűnődik szomo­rúan Kárpáti Kamil. - Mind­annyian felelősök vagyunk. Mi, írástudók azért, hogy az 1956-os forradalom és szabad­ságharc iránt egyre közönyö­sebbek a fiatalok. - Mi lehet ennek a magya­rázata? - A már-már közhelyszerű és nem is igazságos válaszról csak egy mondatot. Nem hiszem, hogy a különböző 1956-os szer­vezetek torzsalkodásai perdön­tőek volnának. Én onnan köze­líteném meg inkább a kérdést, hogy sem az egykori recski, márianosztrai foglyok, sem az 1956-os, még élő bajtársak, sem az írótársadalom nem éb­redt rá arra az alapigazságra, mi élteti százötven éve a dicső 1848-as forradalom és szabad­ságharc emlékét. Nem más, mint az irodalom. A művészet a forradalom legbecsesebb fogla­lata és őrzője. Megteremti azt az áttételt, amely makulátlanul tartja, s ezért tartom fontosnak Gérecz Attila emlékének ápolá­sát. Ez a fiatalember 1949-ben még a magyar öttusa-válogatott reményteljes tagja volt. Ám ugyanezen év decemberében le­tartóztatták államellenes össze­esküvésért. A vácb börtönben is­mertük meg. A börtön kis füves térségén ültünk össze enyhül­­tebb napokon, hogy fejben és írásban szerkesszük a Füves­­kert-antológiákat. Ott volt Tóth Bálint, Szatmári György, Tollas Tibor, Béri Géza, s üdvösként Gérecz Attila, aki gyönyörű verseivel hamarosan a társaság egyenrangú tagja lett. Az 1956-os forradalom mentett ki bennünket. Attila hétévi börtön után hét napig harcolt hazája szabadságáért szovjetek és pu­­fajkások ellen. Magyarország függetlenségéért halt hősi ha­lált. Ki más lehetne tisztább példaképünk, mint Gérecz Atti­la? Ám a tankönyvekben alig esik szó az ötvenes évek bör­tönköltészetéről, 1956 irodalmi lenyomatairól. Pedig hány és hány nagy magyar költőt, írót ihletett meg a forradalom! - Ön a Gérecz Attila-ala­pítvánnyal, s a díjjal is megtette, amit lehetett.­­ Sajnos nem eleget. Ki tud arról, hogy halála előtt két tan­kot is „kilőtt”? S ki tud arról még ma is, hogy költő volt? At­tila attól függetlenül is, hogy szabadságharcos - jelentékeny költő volt. Ám azoktól, akik eddig agyonhallgatták, aligha várhatjuk el, hogy emlékezze­nek reá. Úgy gondolom, a Ma­gyar Írószövetséggel közösen létrehozott Gérecz Attila-ala­­pítvány a mostoha sorsra ítélt költészet megmentésének egyik szerény eszköze lehet. 1982 óta immár nyolc, har­mincévesnél fiatalabb alkotó nyerte el; zömmel költők, egy novellista és egy kritikus. Ter­veim szerint ezentúl az összes irodalmi műfaj képviselője ré­szesül díjazásban. Jó volna, ha nem kellene megszabnunk a dí­jak számát, s válogathatnánk az évi termés legjavából. A Gérecz Attila-díjasok, akik ki­tüntetés utáni magatartásukkal és alkotómunkájukkal is mél­tók erre, részesüljenek Gérecz Attila-ösztöndíjban. S végül: pályáztatnánk fiatal irodalom­tudósokat Gérecz Attila élet­művének és 1956 irodalmi ve­tüm­ének föltárására. Kutassy Máté C£—

Next