Napi Magyarország, 1999. május (3. évfolyam, 101-124. szám)

1999-05-03 / 101. szám

1999. május 3., hétfő • Ma tárgyalják Gönczöl médiabeadványát Alkotmánybírósági kontroll Az Alkotmánybíróság mai, teljes ülésén megkezdi a rádiózásról és a televíziózásról szóló törvény alkotmányellenességének vizs­gálatát kérő indítványok tárgyalását. Több beadvány érkezett a testülethez ebben az ügyben, többek között Gönczöl Katalin, az állampolgári jogok országgyűlési biztosa részéről, aki a média­­kuratóriumok összetételéről, illetve megválasztásáról szóló ren­delkezések megszüntetését kezdeményezte. Mint ismeretes, Gönczöl Ka­talin arra a beadványra reagált, amelyet Kovács László, az MSZP elnök-frakcióvezetője nyújtott be az ombudsmani hi­vatalhoz. Gönczöl megállapítot­ta: a rádiózásról és televíziózás­ról szóló törvény alapján hozott országgyűlési határozatok ered­ményeként a pártok befolyása a közszolgálati kuratóriumok ösz­­szetételére és tevékenységére attól függetlenül is növekszik, hogy az elnökség egyes tagjait melyik képviselőcsoport jelölte. Az ombudsman szerint ez ellen­tétben áll az Alkotmánybíróság korábbi határozataiban foglalt kritériumokkal. Györgyi Kálmán legfőbb ügyész - ugyancsak Kovács László szocialista politikus megkeresése nyomán - szintén indítványozta a rádióról és tele­vízióról szóló törvénynek a köz­­szolgálati médiakuratóriumok elnöksége megválasztásával foglalkozó egyik rendelkezése alkotmányellenességének utóla­gos vizsgálatát. Györgyi Kál­mán kezdeményezte továbbá, hogy az Alkotmánybíróság álla­pítsa meg mulasztásban meg­nyilvánuló alkotmányellenesség fennállását, mivel az Ország­­gyűlés nem tett maradéktalanul eleget az alaptörvényben meg­határozott, a rádióval és a tele­vízióval kapcsolatban a tájékoz­tatási monopóliumok megaka­dályozását célzó jogalkotói fel­adatának. Magyar Bálint és Pető Iván az SZDSZ részéről azt a gya­korlatot kifogásolta, hogy a kor­mánytöbbség ellenzéki pártnak nyilvánította a parlamenti kép­viselettel nem rendelkező MDNP-t, illetve KDNP-t, és ezt ellensúlyozandó újabb kor­mánypárti tagokat delegált a Magyar Rádió, a Hungária Tele­vízió és az MTI irányító testüle­tébe. Napirendre kerül továbbá az a panasz, amelyet a halálbünte­téssel kapcsolatos népszavazási kezdeményezést elutasító orszá­gos választási bizottsági határo­zat ellen nyújtottak be. Az Al­kotmánybíróság megvitatja a büntető törvénykönyv egyes pa­ragrafusait érintő beadványokat is, amelyek a gazdasági bűncse­lekményekről szóló rendelkezé­sek kapcsán az elkobzás szabá­lyait, valamint a nemi erkölcs elleni bűncselekményekre vo­natkozó elnevezéseit és szabá­lyait vitatták. Az Alkotmánybí­róság elé kerül az az indítvány, amely az alaptörvényben bizto­sított szociális biztonsághoz va­ló jog tartalmi értelmezésére irányul. A teljes ülés holnapi napi­rendjén szerepelnek azok az in­dítványok, amelyek a büntető törvénykönyvnek a vérfertőzés­re, illetve a fajtalanságra vonat­kozó rendelkezéseit támadják. Az Alkotmánybíróság megtár­gyalja azt a beadványt, amely szerint az alaptörvénybe ütkö­zik a határőrizetről és a határőr­ségről szóló törvény több ren­delkezése, így például a kény­szerítő eszközökre vonatkozó szabályok. K. F. Belpolitika Kosztolányi: Nikolíts a felelős A miniszterelnök bemutatta a megfigyelési dokumentumokat Rendkívül éles szópárbaj kö­zepette zajlott az Országgyűlés megfigyelési bizottságának pén­teki tanácskozása, amelyen a testület zárt ülés keretében hall­gatta meg Orbán Viktor minisz­terelnököt. A kormányfő szerint a bizottságnak átadott dokumen­tumokból megállapítható, hogy az előző parlamenti ciklus során különböző formában több politi­kus ellen is törvénytelen és tit­kos megfigyelés, illetve adat­gyűjtés folyt. A polgári kabinet mindezt a hivatalba lépését kö­vetően megszüntette, a törvé­nyes állapotokat pedig helyreál­­lítota. Értesüléseink szerint az MSZP és az SZDSZ a zárt ülé­sen mindenáron be akarta bizo­nyítani, hogy a kormányfő ta­valy augusztusban nem mondott igazat, amikor azt állította, hogy az előző ciklus hivatali ideje so­rán több fideszes politikus és családtagjai ellen közpénzen fi­nanszírozott, titkos és törvényte­len adatgyűjtés történt. Az ellen­zéki taktika szerint ha Orbán Viktor mégis dokumentumokkal tudja alátámasztani mindezt, ak­kor arra helyezik a hangsúlyt, hogy mulasztásos törvénysértést követett el, hiszen nyolc hóna­pon keresztül semmit sem tett az ügy tisztázása érdekében. A mi­niszterelnök a mintegy két órán keresztül zajló zárt ülésen a bi­zottság tagjainak átadta az állítá­sát alátámasztó bizonyítékokat, majd válaszolt a kérdéseikre. A tanácskozáson már azon is összevesztek a honatyák, hogy a bizottság nyílt vagy zárt ülés keretében hallgassa meg a kor­mányfőt. Keleti György, a testü­let szocialista alelnöke, vala­mint az SZDSZ-es Világosi Gá­bor egyaránt úgy vélekedett, hogy azért kell nyilvános ülést tartani, mert Orbán Viktor is ha­sonló módon jelentette be a megfigyelés tényét. A minisz­terelnök szerint a kijelentését alátámasztó dokumentumokat a nemzetbiztonsá­gi szakszolgálat, a meghallgatási jegyzőkönyvet pedig a Belügy­minisztérium Rendvédelmi Szervek Szolgá­lata szigorúan bi­zalmasnak minő­sítette. Hozzátet­te: a négy egy­ségre bontható dokumentum egy részét még az előző kor­mány, egy részét pedig a jelenlegi kabinet titkosí­totta. Bejelenté­sét követően a bizottság 7 igen és 3 nem szava­zattal a zárt ülés mellett döntött. A szavazásban egyébként nem vettek részt a szocialisták. A meghallgatást követően Orbán Viktor miniszterelnök az állami és szolgálati titoktartási kötele­zettségére hivatkozva nem vála­szolt a megfigyelést elrendelők­­re vonatkozó újságírói kérdé­sekre. Annyit azonban elárult, hogy az összes érintett személy és vállalat szerepel abban az összeállításban, amit átadott a bizottság tagjainak. A közpén­zek felhasználását firtató kér­désre csak annyit válaszolt: „Felfogásom szerint ez történt.” Hozzátette: a dokumentumok között szabályos megbízási szerződések is találhatók, de az anyagból kiderül, hogy a megfi­gyeléseket bizonyos magánsze­mélyek vállalkozásaiban olya­nok végezték, akik állami alkal­mazásban voltak, és ehhez álla­mi eszközöket is felhasználtak. Nem válaszolt azonban arra a kérdésre, hogy a titkosszolgála­tok fedőszerveken keresztül vé­gezték-e az adatgyűjtéseket. Mint mondta: most kezdődött meg a bizottság tényleges mun­kája. Ha a testület szükségét lát­ja, akkor a jövőben a kormány bármelyik minisztere rendelke­zésre áll. A bizottság jelentése a közölhető információkat tartal­mazhatja, a parlament elé kerü­lő összeállítás pedig még ennél is kimerítőbb választ ad a fel­merült kérdésekre. Ezt követően Kosztolányi Dénes, a testület fideszes elnöke rögtönzött sajtótájékoztatón je­lentette be: a miniszterelnöki meghallgatás után sokkal súlyo­sabbnak tűnik az ügy, mint azt korábban sejteni lehetett. Az előző kormányzati ciklus alatt ugyanis súlyosan sérültek a poli­tikai élet tisztaságához és a de­mokratikus államrendhez fűző­dő állampolgári jogok. A vizsgá­lat most a bizonyítási szakaszba lépett. Elmondta: az 1996-ig visszanyúló megfigyelési bot­rány közérdekű bejelentésnek köszönhetően robbant ki. Elis­merte, hogy azok a céginformá­ciók, amelyeket a lapok koráb­ban már nyilvánosságra hoztak, összefüggésben lehetnek az üggyel. Nevekről Kosztolányi Dénes sem tett említést, azt azonban kijelentette, hogy „egyértelműnek tűnik az előző tárcanélküli miniszter politikai felelőssége”. - Elképzelhető, hogy Nikolits Istvánt tanúként kihallgatjuk - mondta a bizott­ság elnöke. Mivel Kosztolányi Dénes nem engedte meg, hogy ezen a sajtótájékoztatón Keleti György, a testület alelnöke is kifejthesse véleményét, a szocialisták va­sárnap újra összehívták az új­ságírókat. Vancsik Zoltán beje­lentette: Kosztolányi Dénes a diktatórikus vezetői stílusa miatt alkalmatlan a bizottság elnöki posztjára. Az MSZP erről a véle­ményéről levél formájában tájé­koztatja Áder János házelnököt. Keleti György pedig cáfolta, hogy a bemutatott dokumentu­mok alátámasztanák Orbán Vik­tor tavaly nyári kijelentését. Jezsó Ákos Keleti és Kosztolányi Fotó: Hatlaczki Balázs Stumpf István Zemplénben Megkezdődik a kártalanítás Napokon belül hozzájuthatnak az állam által biztosított összegek­hez mindazok, akiknek lakóháza a tavaszi bel- és árvíz során súlyo­san megrongálódott. A kormány döntésének értelmében a kártérí­tésre szánt keret 11 milliárdról 24 milliárd forintra növekedett. A tel­jes összegből 1,5 milliárd forint jut a károsodott épületek helyreál­lítására, új lakóházak építésére, megvásárlására. A kormányrende­let szerint május 20-ig kell elké­szülnie a károsultak támogatását szolgáló hosszú lejáratú, kedvező feltételű hitelkonstrukciónak - je­lentette ki Sátoraljaújhelyen Stumpf István, a Miniszterelnöki Hivatalt irányító miniszter pénte­ki, zempléni körútját követően. Az ár- és belvíz sújtotta terüle­teken tett látogatása során Stumpf István találkozott az érintett tele­pülések polgármestereivel is. A megbeszélésen elhangzott: a hiva­taloknak az árterületeken az eddi­gieknél körültekintőbben kell ki­adniuk az építési engedélyeket. Németh Károly, Cigánd polgár­mestere szerint a hasonlóan sú­lyos belvízkárok elkerülésének ér­dekében alapos vizsgálatokkal kell a felelősöket megeresni. A bodrogközi települések első em­berei elmondták: gondot okozhat, hogy a kormány a tönkrement utak felújítási költségének csak 50 százalékát biztosítja. A felvetésre reagálva a Miniszterelnöki Hiva­tal vezetője kifejtette: az állam 1,6 milliárd forintot szánt a közutak rekonstrukciójára. A kormány intézkedései csak abban az esetben lesznek hatéko­nyak, ha a támogatás mihamarabb eljut az önkormányzatokhoz - szögezte le Szamosvölgyi Péter, Sátoraljaújhely polgármestere, hozzátéve, a Bodrogközben több településre még a rendkívüli ha­vazás miatti károk enyhítését cél­zó juttatások sem érkeztek meg. A polgármester úgy véli: fontos, hogy az ország vezetése továbbra is ugyanolyan kiemelt figyelmet fordítson Zemplénre, mint az el­múlt hat hónapban. Dévényi Módosul a kisebbségi törvény Az Országgyűlés ma megkez­di és várhatóan le is zárja a ki­sebbségi törvény módosításával kapcsolatos javaslat általános vi­táját. A frakciók egyetértenek ab­ban, hogy a jogszabály-mó­dosítást még a tavaszi ülésszakon el kell fogadni. Ellenkező esetben ugyanis - a hatályban lévő tör­vény értelmében - októberben ki­sebbségi pótválasztásokat kell tartani, amelynek költsége mint­egy kétmilliárd forint lenne. A módosítás - a kisebbségi ombudsman kezdeményezésére - megszünteti az úgynevezett pót­választást. A jelenleg hatályos jogszabályok értelmében a vá­lasztásokat követő évben, az or­szág bármely településén, ahol nem jött létre kisebbségi önkor­mányzat, ismételten választást le­het tartani. Ez azonban 1995-ben érdektelenségbe fulladt, a pótvá­lasztáson a voksolásra jogosul­taknak mindössze 1,2 százaléka jelent meg. Szakemberek vélemé­nye szerint hasonló részvételi arányra lehet számítani idén októ­berben is. Az 1998-99. évi kisebbségi választások tapasztalatai alapján az Országos Választási Bizottság (OVB) kötelezettségévé tennék, hogy határozatképtelenség ese­tén, hatvan napon belül, egyszeri alkalommal megismételtesse az elektor­­gyűlést. Ezzel párhuza­mosan a módosítási javaslat a je­lenlegi 75 százalékról 50 száza­lékra csökkenti az elektor­­gyűlé­sek határozatképesség­ követel­ményét. Mint ismeretes, a hazai románság országos önkormány­zata azért nem jöhetett létre, mert az OVB által két ízben is összehí­vott elektor­­gyűlés nem volt ha­tározatképes. B. L. MAGYARORSZÁG *3 Száz év az ezerből Érdemes eltöprengeni azon a bizonyos ezer éven, amióta ren­dezett államunk van itt, Közép-Európában. Most nem a múltun­kat, cselekedeteinket és áldozatos helytállásunkat megillető el­merengésre gondolok, ennél sokkal egyszerűbb dologra. Arra, hogy ez a látszólag hatalmas, gondolatban is nehezen átfogható idő korántsem olyan hosszú, mint amilyennek látszik. Akkor tű­nődtem el ezen, amikor pár éve meghalt a nagyanyám, aki 1900- ban született, tehát 16 éves nagylány volt, amikor elhunyt Ferenc József császár, aki 18 esztendősen lépett trónra 1848-ban - és ha így, nemzedéket nemzedékbe öltve visszaaraszolunk az időben, egykettőre a régmúltunkban leljük magunkat. Ma éppen száz esztendeje, 1899. május 3-án alapították meg egy IX. kerületi, Bakáts téri, emléktáblával megjelölt házban a Ferencvárosi Torna Clubot. Egy évszázad tiszteletreméltóan nagy, igazán történelmi kor, még a millenniumhoz arányítva is. Másfelől nézve meg nyúlfarknyi idő, száz bajnoki szezon úgy el­röpül egymás után, mint ősszel a fecskék. Az én gyerekkorom le­gendás focistái ma galambősz, potrohos urak. Együtt öreged­tünk, miközben most is modern, a mai világunkhoz milyen ter­mészetes módon hozzátartozó, folyvást napirenden lévő dolgot je­löl ez a három betű: FTC. Gondoljunk csak a két héttel ezelőtti, Könyves Kálmán körúti csatajelenetre... Apám 1921-es születésű, korán árvaságra jutott, az Üllői úti fiúárvaházban nevelkedett, ’30 táján már mindennapi időtöltése, egyetlen szórakozása volt iskola után, hogy a deszkakerítéses,fa­­tribünös Fradi-pályán bámulta a kétkapus edzést. Vasárnap meg a meccseket. Most, 78 évesen is kapásból sorolja az akkori össze­állítást: Háda, Polgár, Korányi, Laky, Móré, Lázár, Táncos, Kiss, Sárosi, Toldi, Kemény. Igen, abban a csapatban játszott Lázár Gyula, a Tanár úr, a legendás Fradi-szívű Toldi Géza és dr. Sárosi György, aki 607 mérkőzésen 613 gólt rúgott a csapatnak, 1934. április 2-án például a hatból négyet az Austriának, másnap meg ötöt a kilencből a szintén bécsi Rapidnak. Két évvel koráb­ban a Fradi pontveszteség nélküli, 100 százalékos bajnokságot nyert, 22 mérkőzésen 105 találattal, és máig ez a csapat tartja az abszolút magyar gólrekordot, egy szezonban 140-szer zörgetve meg az ellenfelek hálóját. A Ferencváros az egyetlen hazai csa­pat, amelyik mindeddig csakis az első osztályú bajnokságban sze­repelt, és a legtöbb bajnoki címet szerezte. Hét végi számunkban bőven és részletesen megemlékeztünk a legismertebb és máig legnépszerűbb hazai egyesületről, századik születésnapja alkalmából. Egy éve, ugyanezen a helyen, vezér­cikkben voltam kénytelen felhívni a figyelmet az akkor éppen na­pirenden volt, sokadik számú „privatizációs" botrány miatt, ami már a patinás egyesület puszta létét, fennmaradását is fenyeget­te. Szerencsére azóta valamelyest jobbra fordult a Fradi helyze­te, ámde koránt sincs minden rendben az Üllői út háza táján. A centenáriumi évfordulón azonban köszöntés dukál az ünne­­peltnek, a gondokról beszéljünk majd holnaptól. A Ferencvárosi Torna Club, a maga élő legendájával, a sporttörténelmünk aranykönyvébe beírt legtöbb dicsőségével természetes része nem­zeti kulturális örökségünknek. Aminek fontosságát, ugyebár, sa­ját minisztérium megléte tanúsítja, nyomatékosítja. Senki számá­ra sem lehet közömbös tehát, mit hoz a sorsa, a jövője a Fradi­nak A most százévesnek Ludwig Emil Zavaros a Rapcsák-ügy Törvénysértő a huzavona Tovább bonyolódik Rapcsák András polgármester ügye, akit a hódmezővásárhelyi közgyűlés március 4-én felfüggesztett állá­sából. Novák Imre alpolgármes­ter pénteken sajtótájékoztatón ismertette annak a levélnek a tartalmát, amelyet április 29-én küldött el a Csongrád Megyei Főügyészség Nyomozó Hivata­lához. Ugyanaznap Mózes Er­vin, a Csongrád Megyei Köz­­igazgatási Hivatal vezetője kije­lentette: álláspontja szerint - amelyet munkajogi szakértővel is egyeztetett - a fegyelmi bizto­si jogkörben eljáró vizsgálóbi­zottság határidő nélküli vizsgá­lata az idő múlásával már nem áll arányban a megyei jogú vá­ros polgármesterével szemben alkalmazott, állásából való fel­függesztésével. Ugyanakkor az ügy elhúzódása nem kedvez sem a településnek, sem az önkor­mányzatiságnak. A polgármestert helyettesítő Novák Imre elmondta: a könyv­­vizsgálói jelentés alapján fordult a nyomozó hivatalhoz. Abból az derül ki, hogy az 1996-ra és 97- re elfogadott, valamint az 1998- ra előterjesztett zárszámadás, nemkülönben az idei költségve­tés ütközik az önkormányzatok gazdálkodásáról rendelkező jog­szabályokkal. Büntetőfeljelenté­sében arra hivatkozik, hogy Rapcsák a számviteli fegyelem megsértésével gyanúsítható. Az alpolgármester egyebek közt ar­ra hivatkozott, hogy évek óta nem valósult meg a pénzmarad­vány elszámolása. Az 1996-os évre a szabálytalanul elszámolt pénzmaradvány összege 320,6 millió, míg a következő évben 684,8 millió forint volt. A kapott kölcsönöket függő bevételként könyvelték, nem pedig rövid le­járatú kötelezettségként. Súlyos hibaként említette, hogy a meg­bízható, valós összkép kialakít­hatósága szempontjából lénye­ges tartalmú és mértékű hiá­nyosságok, szabálytalanságok fordultak elő a költségvetési ter­vekben és a beszámolókban. A könyvvizsgáló pontokba foglalt kifogásaiból egyértelműen arra lehet következtetni: az észlelt szabálytalanságok nagymérték­ben hozzájárultak ahhoz, hogy a gazdálkodás biztonsága veszély­be kerüljön. Túri József alpolgármester annak a vizsgálatnak az eredmé­nyeiről számolt be, amelyet a helyi adócsoportnál folytatott a polgármesteri hivatal belső el­lenőre. Megállapította, hogy a Rapcsák András családtagjainak tulajdonában lévő Nitor Szolgál­tatóház Rt. „elfelejtett” épít­mény-, illetve telekadót fizetni, nem szólva az iparűzési adóról, mert arról bevallást sem adott át a hivatal illetékes osztályának. A botrány kirobbanását követően befizették ugyan a telekadót, de késedelmi kamat és bírság cí­mén egyetlen fillért sem, miként mások esetében ehhez szigorúan ragaszkodnak. Túri szerint a Rapcsák család évek alatt mil­liókkal rövidítette meg a város költségvetését. Mózes Ervin, a Csongrád Me­gyei Közigazgatási Hivatal veze­tője szerint az eljárás elindítása jogszerű, de az állásából való fel­függesztés elhúzódása már tör­vénysértő. Ezért a közigazgatási hivatal álláspontja szerint a pol­gármester állásának hatvan napja tartó felfüggesztése a munka tör­vénykönyvének szabályaiba üt­közik. A köztisztviselői törvény idevágó szakasza alapján a fel­függesztve tartás addig jogszerű, amíg a célját betölti. Ebben az esetben ez úgy értelmezhető, hogy az érintett munkavállaló nem tudja a tényállás tisztázását akadályozni. Ezt egyetlen módon tudná megtenni, ha akadályt gör­dít az iratokhoz való hozzáférés­hez. Ennyi idő viszont aligha szükséges azok áttanulmányozá­sára. Minden más fegyelmi eljá­rási döntés nem igényli azt, hogy a­­­olgármester állását ne gyako­rolhassa. Túri József erről úgy vélekedett, hogy a közgyűlés a törvényes keretek között járt el, és május 10-én rendkívüli ülést tart, amelyen napirenden szere­pel a vizsgálóbizottság jelentése, annak megvitatása. Bálint József

Next