Napi Magyarország, 1999. június (3. évfolyam, 125-150. szám)
1999-06-15 / 137. szám
1999. június 15., kedd* Bővülő kínálattal Zempléni Művészeti Napok Festői fekvésű helyszíneken talált otthonra az észak-magyarországi nyári rendezvénysorozat, a Zempléni Művészeti Napok. A Liszt Ferenc Kamarazenekar kezdeményezte a fesztivált nyolc esztendővel ezelőtt, amely egyre jobban kibővült. Az augusztus 21-28. között zajló programsorozat műsorának gerincét most is a Liszt Ferenc Kamarazenekar koncertjei adják, ám művészek, együttesek sokasága lép túl, s az eseményekhez gasztronómiai rendezvények és kiállítások is társulnak. A központi helyszín Sárospatak, az augusztus 21-i nyitókoncertet is itt, a Várudvarban tartja a Rolla János vezette Liszt Ferenc Kamarazenekar a Wien- Berlin Ensemble közreműködésével. Sátoraljaújhelyen a piarista templomban és a Városházán kerül sor hangversenyekre. Színesíti a programot a Garabonciás Utcaszínház, a Lassus Énekegyüttes, a Budapesti Görög Katolikus Énekkar, a Miskolci Szimfonikus Zenekar, a Szabó Csaba-Pétery Tibor gitárduó, a Budapesti Filharmóniai Társaság zenekara és a Magyar Állami Operaház Kórusa, mely az augusztus 28-i zárókoncerten Verdi Requiemjét adja elő, Rico Saccani vezényletével. Rolla János, a Zempléni Művészeti Napok igazgatója a tegnapi sajtótájékoztatón azt is elmondta, hogy kiváló művészeket hívtak meg: a XII. század vokális koncertjén illetve a barokk kamarazene sorában Károly Edit (ének), a Lassus Énekegyüttes, valamint a Weiner-Szász Kamaraszimfonikusok lépnek föl; külföldi helyszínen, Kassán a Magyar Rádió Gyermekkórusa énekel, (másnap ugyanezzel a műsorral Szerencsen); két alkalommal operettestet rendeznek, Herczenik Anna és Fekete Attila közreműködésével, a Liszt Ferenc Kamarazenekar vendége Kertesi Ingrid (ének), Héja Domonkos (tavalyi karmesterverseny-győztes karnagy). Különlegesség-számba megy majd Erdő Zoltán tárogató-estje a golopi kastélyban. Pápai Erika Mezei Mária-estje Sárospatakon. Lesz ám az ínyencek számára barokk-, reneszánsz- és vadászlakoma, ihaj-csuhaj a szerencsi Rákóczi Várban (kuruckori zene, tánc és lacikonyha), a sárospataki Rákóczi Múzeumban fegyvertörténeti kiállítás, a református templomban Lovas Ilona képzőművészeti és Nagy Tamás építész tárlata, a Képtárban fe Lugossy László kiállítása, a piarista templomban pedig özv. Orosz Miklósné gobelinjei láthatók. A Zempléni Művészeti Napok utolsó három napját Orbán Viktor miniszterelnök, Kövér László, Katona Kálmán és Stumpf István miniszter is megtiszteli jelenlétével, részt vesznek a zárókoncerten is. Előző nap (augusztus 27-én) pedig igazi barokk estély zajlik a fezérladányi Károlyi kastély felújított részében, hogy a bevételt az épület teljes rekonstrukciójára fordítsák majd. Jegyek a mai naptól vásárolhatók a Mérleg utcai Budapest Filharmónia Kht. jegypénztárában (Bp. V. Mérleg u. 10.). Sárospatakról különbusz viszi a közönséget a különféle helyszínekre. M. K. Lemezlovag Friderika megénekelt kincsei Aki úgy hitte Friderika 1994- es feltűnésekor - amikor is a művésznő az eddigi legelőkelőbb helyezést érte el a magyarok közül az Eurovíziós dalfesztiválon -, hogy valami egyslágeres, legfeljebb egylemezes hullócsillggal áll szemben, az bizony tévedett: az egyéni hangú énekesnő ugyanis nemrégiben már a negyedik albumát készítette el Kincs, ami van címmel. A címadó dal vidám hangjai és nem a legeredetibb, de legalább időszerű sorai után a lemezen a mélázós hangulatú és izgalmas lüktetésű Szemtől szembe következik, amelyet a magyar előadóhoz képest meglepően profin hangszereit Tartozol egy mosollyal követ. Az akusztikus gitárokkal kísért Másik tengerentúli érzéséből a klisés harmóniákkal tűzdelt, magyaros dallamvezetésű Fogd a kezem rántja vissza a hallgatót a földre, de a slágeres Te vagy a választól ismét visszatérhet bizodalmunk Friderikába. Az egyetlen igazi lírai szerzemény a korongon az érzelmes Mondd miért, amit az eredeti szövegű és változatos New York city követ. A korongnak a szépívű dallamokat felvonultató Édenkert adja meg a méltó befejezést. (EMI-Quint) Equally Cursed and Blessed címmel megjelent az évtized egyik legtehetségesebb zenekarának tartott brit, pontosabban walesi illetőségű Catatonia együttes legújabb, sorrendben, harmadik albuma. Az új korong dalaiban -akárcsak az előző két lemezen - Ceryl Matthews énekesnő jellegzetes, az International Velvet címet viselő album óta sokkal érettebbé vált hangja a főszereplő. A gitárcentrikus brit popdalok közül valószínűleg a Karakóe Queen hódítja meg elsőként a listákat, de több másik szerzeménynek is esélye van arra, hogy ne csak az alternatív zenék kedvelői, de a szélesebb közönség számára is kedves hallgatnivalóvá válljék (Blanco Y Negro/Warner). A német Glow névre keresztelt együttes Danny Humphreys (ének, gitár, billentyűk), Andy Wohlrab (ének, gitár), Volker Falk (basszusgitár, vokál) és Rachel Rep (dob, vokál) a teljes ismeretlenségből bukkant elő a közelmúltban Superclass című albumával. Semmit sem tudni a fiúkról, és az anyagot hallgatva ez nem is csoda: zenéjükkel nem zavarnak sok vizet, és az a veszély sem áll fenn, hogy alapjaiban megváltoztatnák vagy legalább árnyalnák a világ zenei palettáját. Stílusuk a már szinte kötelező brit popos hatások és a manapság olyannyira divatos Beatles-utánérzés zagyva keveréke, amit az elkoptatott akkordmenetek, az egysíkú hangszerelés, valamint az ötlettelen, ezerszer hallott „gondolatok” jellemeznek. És mintha nem lenne nekik elég, hogy saját szerzeményeik gyatrák és silányak, még ahhoz isvolt merszük, hogy az ABBA együttes legendás diszkó himnuszát, a Dancing Queen-t meggyalázzák kritikátlan átiratukkal. (Gun Records/BMG) Cs. O.B. Gy. Bayer Friderika Fotó: Archív Kultúra Pirandello, De Filippo, Benigni Olasz estek Filmeken és színházi előadások videofelvételein megörökített nevezetes olasz alkotásokat mutatnak be három egymást követő estén a magyarországi Olasz Kultúrintézet Budapest VIII., Bródy Sándor utca 8. alatti székházában. Ma 9 órakor Egy este Edoardo De Filippóval cím alatt a nápolyi születésű, 1984- ben elhunyt színész, színműíró, filmrendező, színigazgató - művész két művét vetítik. Az egyik a De Filippóra is nagy hatással lévő Luigi Pirandello (1867-1936) A csörgősipka című darabja, melyet De Filippo rendezett, a másik saját műve és rendezése: a Karácsony a Capiello családban. Szerdán Roberto Benigni művei szerepelnek az Egy este Benignivel című programban, a Nincs más hátra, mint sírni és A szörnyeteg című rendezései. Csütörtökön Egy este mozi és színház között címmel először Pirandello Az ember, az állat és az erény című darabjának előadásáról készült felvételt, majd Michele Placido filmjét - Az elveszett szerelemről - vetítik. TAI Mustra Barokk áriáktól funkys ritmusokig Beszélgetés Szentpáli Rolanddal a tubaművészet fellegvárában Hazai zeneoktatásunk - az ismert nehézségek ellenére - évről évre kimagasló sikereket mondhat magáénak, elég ha csak fiatal zenészeink nemzetközi porondon való megméretésére gondolunk. Igazi, exportképes területe ez kultúránknak, ahol egyremásra zajos visszhangot keltenek az ifjú magyar növendékek elért eredményei. Szentpáli Roland (képünkön) már harmadik tanulmányi évét fejezte be a Liszt Ferenc Zeneakadémián Szabó László tubaművész tanár irányítása alatt, s máris a tuba kiváló előadóművészének tartják idehaza és külföldön. Koncerteken szerepel Svájcban, Olaszországban, az Egyesült Államokban. 1997-ben Franciaországban szerezte meg az előkelő második helyezést a tuba-világbajnokságon, idén februárban Gdanskban rézfúvós versenyt nyert. Az ifjú tehetség kiváló példa arra, hogy, bár viszonylag későn kezdett el zenét tanulni, tehetsége szerencsésen találkozott a számára megfelelő hangszerrel. - Hogyan esett erre a hangárban Gdanskban nemzetközi rézfúvósversenyt nyertem, nemzetközi zsűri előtt. Mögöttem végzett egy harsonás és egy trombitás fiú. Ebben az a rendkívüli, hogy nem megszokott az, hogy egy tubás mögé kerüljön a többi rézfúvós hangszeres. Azszerte a választása? Nem hiszem, hogy öt-hat éves korában egy reggel úgy ébredt, hogy tudás lesz. Vagy tévedek? - Tényleg nem így történt. Már tizenkét éves voltam, amikor egy Bach-menüettet hallottam, amely olyan hatást tett rám, hogy késztetésem volt, hogy otthon lejátsszam a darabot a játék zongorámon. Ettől kezdve, mindent, amit énekórán hallottam, otthon lepötyögem. A tanárom, Barna János erről tudomást szerzett, és javasolta, hogy tanuljak valamilyen hangszert. Elmentem a zeneiskolába. Ott körbevezettek, a hegedűsöknél kiderült, hogy a hegedűből már kiöregedtem, akkor átmentünk a rézfuvósokhoz. Kint voltak a hangszerek egy asztalon, csillogtak, csalogattak. A nyíregyházi zeneiskolában akkoriban nem volt tuba, illetve egy zöldre oxidálódott példány ott állt a sarokban. Én magas termetű, elég vaskos gyerekként rámutattam erre a hangszerre, belefújtam, szép, puha, mély hangja volt, ami nagyon megtetszett. Hát így kezdődött. Két évig jártam Lukács Sándorhoz a nyíregyházi zeneiskolába, és ez alatt a két év alatt olyan szintre jutottam, hogy felvettek a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolába. Négy év ottani tanulás alatt voltam külföldön mesterkurzusokon, ahol megismerkedtem a világ egyik legnagyobb tudásával, Roger Bobóval, aki végül is felkarolt. - Milyen megmérettetések előzték meg legutóbbi versenygyőzelmét? - Az elmúlt két évben négy versenyen vettem részt. Az országos szakközépiskolai rézfúvós- és ütőversenyen megnyertem a saját kategóriámat, és az összesítést is, tehát a rézfúvósok közül én végeztem a legnagyobb pontszámmal. 1997-ben Franciaországban volt egy tuba-világbajnokság, ahol egy francia fiú mögött lettem a második. Febrután idehaza megnyertem a Donald Beyer tubaversenyt. Utoljára Münchenben volt egy rézfúvósverseny, ahol a tuba kategóriában első, az összesítésben második lettem. - Eddigi sikerei mellett milyen tapasztalatot szerzett a külföldi kurzusokon, amelyeken részt vett? - Elmentem tanulni Lausanne-ba, ahol Roger Bobo tanít, de az ottani költségek - tandíj, megélhetés - megnehezítették a dolgomat. Utána Salzburgba kerültem a híres Mozarteumba. Nagyon jó iskola, de ahogy ott tanítottak, igazából távol áll tőlem. Zeneelméletből például olyan anyagból diplomáznak, amit itthon a szakközépiskola második osztályában tanultunk.A hangszer tanítása is merevebb volt, kevésbé emocionális. Szerintem Magyarországon vannak a legjobb tubatanárok, s ez nem csak az én véleményem, hanem a nemrégiben itt járt Roger Bobonak is, aki mesterkurzust tartott nálunk, és azt mondta: Magyarország a tuba fellegvára. - Mire készül egy ilyen mozgalmas esztendő után? - Magánkiadásban elkészült egy lemezem a nyíregyházi Fenox Kft. tulajdonosa, Tóth László segítségével. A barokktól a könnyűzenéig mindent játszom rajta. Ez egyfajta áttekintés arról, milyen sokfélét lehet ezen a hangszeren játszani, a barokk áriáktól a romantikus virtuóz darabokon át a mai kortárs zenéig. Sőt, én is írtam három könnyűzenét, két funkys jellegűt és egy latin hangzásút. Nagy örömére sikerült megnyernem a legjobb hazai könnyű és dzsesszzenészeket, köztük Royt és Ádámot, hogy játszanak velem. Közreműködik még a Sándor Frigyes Kamarazenekar Bakó Levente vezényletével, oboán játszik Pintér Zsuzsanna, Gulya Róbert Burleskjét a szerzővel adom elő, aki zongorázik és nekem komponálta a darabot. Kovács Zoltán, a Tea együttes szintetizátorosa szintén írt a számomra egy kompozíciót, két tubára és zongorára - erre hívtam meg Roger Bobót. Mint említettem, számos élvonalbeli dzsesszzenész is szerepel a lemezen. Zenei ízlésem - ez talán kiderül az elmondottakból - széles skálán mozog. Most nagyon érdekel ez a funkys stílus, mert ezt senki nem csinálja tubán. Szerintem sok lehetőség áll még a hangszer előtt. A lemezem jól tükrözi azt a célomat, hogy a komoly- és a könnyűzenei elképzeléseket, a két tábort, hogy úgy mondjam, közelebb hozzam egymáshoz. A versenygyőzelmek után sok meghívást kaptam, lesz két koncertem ősszel Svájcban, decemberben egy újabb verseny Sydneyben. Augusztusban Olaszországban, Toscanában egy mesterkurzuson tanítok, januárban Manchesterben egy rézfúvós fesztiválon szólózok, februárban Gdanskban játszok együtt a Lengyel Filharmonikus Zenekarral. Jelenleg azonban a legnagyobb boldogságom, hogy most csomagolják a lemezemet, amely hétfőtől már magánterjesztésben, Nyíregyházán kapható. Kálmán Gyöngyi „A sarokban megpillantottam egy zöldre oxidálódott slangszert" Fotó: Hatlaczki Balázs MAGYARORSZÁG 11 Egy könnyed „iparág” súlyos gondjai Az Esztergomi Várszínház is készül a millenniumra Szabadtéren sem könnyű az életbenmaradás. Jelenet a széki Rómeó és Júlia című táncjáték Bakács téri előadásábólFotó: Somoskövy Béla A szabadtéri színházak szövetséget alkotva próbálnak életben maradni. A szövetség tagjainak (Zsámbék, Kőszeg, Kisvárda, Ferencváros, Szentendre, Szabad Tér Színház Budapest, Gyula, Esztergom) véleménye szerint tömörülésükkel hathatósabban szolgálhatják a szabadtéri színjátszást, őrizhetik az elért eredményeket, növelhetik intézményeik társadalmi rangját. Horányi László, az Esztergomi Várszínház művészeti vezetője, akinek teátruma a többiekhez hasonlóan fennmaradásáért küzd. Elmondása szerint minden szabadtéri színház hasonló gondokkal küzd, azaz a belépők árát legalább négyszeresére kellene emelni ahhoz, hogy a produkciók egyéb támogatásaik mellett nyugodt körülmények között működjenek. A nyári szabadtéri színjátszást azonban - így Horányi - szinte kivétel nélkül könnyed szórakoztató „iparágnak” gondolják, holott ez feladataink csupán egyetlen része. Szerinte a könynyed és fajsúlyos produkciók közötti egyensúlyt csak sok munkával, utánjárással lehet megtalálni. Az Esztergomi Várszínház idei programjában történelmi dráma, abszurd játék, vígjáték mellett musical és opera is szerepel. Sor kerül kortársdarab bemutatójára, három ősbemutató és egy saját darab tarkítja a programkínálatot. -Az Esztergomi Várszínház egyre több érdeklődőt vonzó eddigi működése is azt sugallja, hogy a régió színházi gyűjtőfókuszává, a létező turizmusra épülve nemzetközi kulturális központtá akar válni - összegzi a művészeti vezető. A millenniumi programkínálatra vonatkozó kérdésünkre Horányi elmondta: a másik ősi királyi várossal, Székesfehérvárral közös drámapályázatot írtak ki, melyen hét díjat adnak majd ki. Az évad végén tartanak egy sajtótájékoztatót, amelyen bejelentik azt a darabot, melynek témája a monumentalitása és a helyszíne is méltó lesz egy országos díszelőadáshoz. Egy-egy régebbi darab jelenti majd a híd egyik pillérét az új évezredben, míg a másik pillér egy kortárs musical lesz határon túli színészekkel: Józsa Erika, Horváth Károly Leányrablás című darabja. Kiss Antal