Napi Magyarország, 2000. február (4. évfolyam, 26-50. szám)

2000-02-01 / 26. szám

2000. FEBRUÁR 1., KEDD 2000. FEBRUÁR 1., KEDD________________ Száznégy kisregény Erdély magyar irodalmáért Végképp kinőtt a gyerekeinőből az Erdély Magyar Irodalmán ért A*apírTranY77»«*PTriggiitnhhi kt»zdf*r­­inyezésükről a kis^. a regénypályázatraszáznegy kéziratot küldtek be a Kárpát-­­­­ medencéből. Mindezt megelőzően a székelyudvarhelyi köz­­­­ponttal működő civil szervezet novellapályázat kiírásával próbálta ösztönözni a tollforgatókat. Akkor huszonhárom szerző közel ötven kéziratot címzett számukra - a győztes írásokat immár a könyvesboltokban is megvásárolhatjuk. Lukács A tavalyi felhívásra legtöbben Magyarországról válaszoltak (a kéziratok több mint felét innen küldték), de a régió minden je­lentősebb városából, emellett Németországból és Amerikából is érkeztek kisregények. Töb­ben sorsukat, visszaemlékezé­seiket vetették papírra, de a bí­rálóbizottság vezetője, Lőrincz György író szerint legalább ti­zenöt, irodalmi szempontból is igen értékes mű született. A két győztes egyben két fel­fedezés is: a beregszászi Penekófer Jánosról (Hamuther) és a székelykeresztúri Zsidó Fe­rencről (Jómagam és egyéb ál­latfajták) még minden bizony­nyal fogunk hallani. A második helyezett alkotások már ismert szerzők munkái, hiszen az új­ságíró-költő Balogh László (Szelleminduló) és Mátyás B. Árpád (Orient Lux) nevét nem csak az erdélyi olvasók ismerik. Az alapítvány - immár hagyo­mányos módon - díjazta a hetve­nedik életévüket betöltő (és az I . h . efeletti kerek évfordulót ünnep­lő) írókat-költőket is: Kányádi Sándor, Veress Dániel, Nagy Pál, Anavi Ádám és mások dísz­oklevelet, valamint - s ez talán még fontosabb a szigorodó gaz­dasági feltételek között - egy­millió lejes (kb. 15 ezer forint) támogatást vehettek át a szerve­zőktől. Az erdélyi magyar írók legfontosabb fóruma immár tu­datosan is felvállalja, hogy tagja­inak nemcsak szellemi kalandot kell nyújtania, hanem, ha a szük­ség úgy kivárja, szociális felada­tokat is komolyan vesz. A nyertes pályaművek (előb­bi egy Beregszászról Magyaror­szágra áttelepült ember kálvá­riáját meséli, a másik balkáni abszurd) szerzői a hárommillió lejnyi készpénz mellett egy szerződést is kaptak ajándék­ba: a Csíkszeredai Pallas Aka­démia Alapítvány vállalta, hogy kiadja a műveket. A következő kiírás a napok­ban várható: a Magyar Írók Szö­vetségével közösen az erdélyi jövőképről írnak ki egy Tamási­idézettel induló pályázatot. * i I, /) I J ^In memóriám Vastagh Zoltán E. M. Nagy veszteség érte a magyar tudományos életet. Vastagh Zoltán, a századvég meghatározó pedagógiai gondolkodója, a nagyszerű tanár elhunyt. Vastagh Zoltán 1937-ben született Pécsett, abban a vá­rosban, amelyhez élete során minden más helyszínnél job­ban kötődött. E városban, a Pécsi Tanárképző Főiskola ma­gyar-ének szakán tanári diplomát kapott, és elsősorban eh­hez az intézményhez kapcsolódott gazdag szakmai pálya­futása, tisztségei, vezetői posztjai. De otthon volt ő Magyar­­ország számos pontján, tanított Debrecenben és Kaposvá­ron, elnökként fogta egybe a Tanárképzők Szövetségét és a Magyar Tudományos Akadémia-PAB pedagógiai bizottsá­gát; számtalan nemzetközi és hazai konferencia és tudo­mányos testület gazdagodott tetteivel, gondolataival. 1968-ban az Eötvös Loránd Tudományegyetemen nyerte el pedagógia szakos bölcsészdiplomáját, egy évvel később pedig pszichológiából doktorált a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemen. 1975-ben Mikrocsoportok az iskolai osztályokban címmel védte meg kandidátusi értekezését, és ennek a témának a vizsgálata életében mindvégig szívéhez közel álló maradt. Vastagh Zoltán tudta, hogy a nevelés, az igaz emberré formálódás a társas kapcsolatok, az emberi viszonyok szintjén bontakozik ki. Ezért kutatásait mindig gyerekek és tanárok közelében folytatta, a dobszai, a szeder­kényi és más iskolák miliőjében. Az általa művelt pedagó­gia alkotó elevenséggel teli valóság, az Ember pedagógiája volt. Vallotta, hogy a nevelés társas viszony, személyiségek összetalálkozása, sokszínű és leheletfinom folyamat, mely­nek során test, lélek és szellem együttesen alakul, tanár és növendéke együtt formálódik. Vastagh Zoltánt február 4-én helyezik végső nyugalomba Pécsett, a Központi temetőben. i J. A . " y gli C /€ (j­j Kultúra­t­v . ro _______________________________________________________ Napi Magyarorszag 1 . Fekete Hedvig és Tere O’Connor koreográfiái a Trafóban Táncos mementó-­­ „amerikai” programbeszéd Táncparkett /■ Péczely Dóra A Kortárs Művészetek Házá­­ban, január utolsó hétvégéjén két táncelőadás premiere is lát­ható volt. A produkciókat Feke­te Hedvig, az egyik legképzet­tebb és legfinomabb magyar táncosnő személye kötötte ösz­­sze, aki kétéves kihagyás után tért vissza a modern tánc szín­padára. Fekete Hedvig a Balettinté­zetben szerzett klasszikusba­­lett-tudást, és a Szegedi Balett­ben kezdte pályafutását. Dolgo­zott Kovács Gerzson Péterrel, Roberto Galvannal, majd Bozsik Yvettel táncosként és asszisztensként. A januári pre­­mier, a Vonat háro­adik önálló­ koreográfiája. Már az előadás színpadképe (melyet Fekete Hedvig tervei alapján Oldal Ist­ván készített) letisztult és át­gondolt hatást keltett. A bal fel­ső sarokban egy kisebb színpad volt felfüggesztve, melyen egy székely népviseletbe öltözött pár (Horváth Zsófia, Érti Pé­ter) marosszéki forgatást tán­colt bevezetőképpen. Átlósan, a színpad jobb csücskében két fotel és egy ha­talmas keret, mint egy vakab­lak törte meg a teret, tetején egy favonat állt. A kétszemé­lyes koreográfiát Fekete Hed­vig és Bakó Tamás táncolta, nagyrészt ezen a néhány négyzetméternyi helyen, a fote­lek közt, a foteleken, egymás mozdulataiba és gesztusaiba ágyazódva. Nemcsak az együtt­élés nehézségeiről, hanem a kö­zös élet szépségéről, játékossá­gáról, lehetőségeiről is szólt ez a csodálatos technikai tudással eltáncolt darab. A néptáncbetét komor szépsége egyaránt jelen­tette a múlt értékeinek tisztele­tét, de ezekenek az értékeknek újraértelmezendő voltát is je­lezte. Fekete Hedvig az előadás zenéjéhez egykori mesterének, a fiatalon eltávozott Janek Jó­zsef azonos című darabjának hanganyagát használta fel, me­­mentóul ajánlva a kiváló mes­ter emlékének. A produkció koncepciója és a táncosok min­den mozdulata arról mesélt, hogy létezik a hazai modern táncosok közt (Bozsik Yvett mellett) olyan tehetség, aki tán­cosként és koreográfusként is képes sablonok nélkül, depresz­­sziótól és meghasonlottságtól mentesen alkotni. A második részben egy ame­rikai koreográfus, Tere O’Connor darabját mutatta be öt magyar táncos, köztük az előző pro­dukcióból Fekete Hedvig, vala­mint a koreográfusként is alko­­tó Kulcsár Enikő a Közép-eu­­rópia­i Táncszínházból, illetve Nemes Orsolya, Sárkány Zsolt, Horgas Ádám az Atlantis Szín­házból. Az elsőként táncolt da­rab színvonala után nem kis vá­rakozással kezdett a néző az előadás befogadásához: ez a darab még jobb lesz, hiszen minden adott, egy, az előzőnél is változatosabb, színesebb elő­adáshoz. Egy amerikai koreográfus, aki tavaly másodszorra kapta meg a „Bessie” elnevezésű New York-i tánc- és előadóművész­díjat, a koreográfia terén elért teljesítményéért. Közel húsz éve táncol, társulatával bejárta a világot, a New York Uni­versity és az Ohio State University tanára, munkái kü­lönleges egyéniségéről árul­kodnak, sokféle stílust ötvöz­nek. Szeptemberben egyhetes műhelymunka keretében fogl­­lalkozott az öt magyar, jól kép­zett táncossal. Ennek a munká­nak az eredménye egy valóban nem hétköznapi, de komoly fenntartásokat ébresztő darab. Először is a legkevésbé volt a produkció táncelőadás. Inkább hasonlított egy jól szervezett, a Central Park napsütötte lan­káin nap mint nap látható performance-hoz vagy - euró­pai kultúrkörben értelmezve - inkább egy posztavantgárd megmozdulásnak tűnt, mint egy első osztályú tánckoreográ­fus munkájának. A szereplők főképp szövegeket mondtak és énekeltek, a lányok zöldségszí­nű ruhában, a fiúk egyszerű szürkében daloltak, egyébként táncosokhoz mérten korrekt színvonalon. A jelenet leginkább valami­féle parodisztikus jelleggel bírt, mely az előadás több szintjére is vonatkozott. Magára a tánc­ra, melyet a koreográfus egy­részt mint hétköznapi mozgást értelmezett, besorolván a min­dennapi tréningezést igénylő sportok közé. Másrészt mint művészetet degradálta, mind a mozdulatok, mind a szöveg szintjén a munkakategóriába sorolva. A produkció szövegvilága meglehetősen az amerikai trend(y) civilizációellenes, zöld­párti vezérmotívumokra épült. A számítógép-használat mint a lábakat feleslegessé tevő műve­let jelenik meg, az internet mint anyapótlék (www.mama.hu), a kétkezi munka, jelesül a karfiol­termesztés pedig az emberi böl­csesség birtoklásának alapfelté­teleként értelmeződik. Ha a da­rabnak ez a szintje is paródia, akkor az előadás végső soron nem más, mint eleinte párhuza­mosan futó, majd összekuszáló­dó paródiaszálak gubanca Ha viszont nem paródia ez a zöldpártiság, akkor egyszerű de­magóg, divatos, „amerikai” programbeszédnek feleltethető meg az előadás, melynek áldo­­zatul esett a tánc, a művészet. Fekete Hedvig és Bakó Tamás. Jin és Jang a mozgásban Fotó: Hapák Péter Veress Miklós Somogyi utazásán. Könyvkuckó Kaszonyi A barcsi születésű, József Atti­­la-díjas költő a szülőföldjével, „Somogyországgal” kapcsola­tos verseit gyűjtötte csokorba Új könyvében. Mintegy négy évtized ter­méséből azokat a munkákat, amelyek a hajdani tájakat és arcokat, az embert (gyerekem­bert) próbáló nehéz esztendő­ket, a régi emlékeket idézik fel. Veress Miklósra is áll egyik költő példaképe, Kosztolányi Dezső mondása, miszerint „a költő akkor arat, ha termését elveri a jég”. Mert ő is, ahogy egész nemzedéke - a mai öt­venévesek - apa nélkül, a min­dennapi ínség szorításában nőtt fel. Albérletről albérletre vándorolva, ahogy azt a Hét ut­ca című hangulatos verse is do­kumentálja. Ám a hajdanvolt gyermekévek a magány, a kilá­­tástalanság és a nyomorúság el­lenére sem voltak egyhangúak és reménytelenek. „Ha ebből a szegénységből és a róla írottak­ból bárki arra következtetne, hogy egészen szomorúságos volt az életem, igen nagyot té­ved. Nagyszerű barátaim vol­tak, kedves és szép gyerekkori szerelmeim...” „A 13. számú házban akkor 13-án mindenki Veronikát várt, helyette jöttem én a világra, s haragjában a sors olyan hóviha­rokat küldött Barcsomra, hogy csak a 13. napon tudtak megke­resztelni...” - így kezdődött Ve­ress Miklós élete Barcson, és ha ma már csak „vendégként” tér is haza olykor, mégiscsak megmaradt örökre somogyi­nak, hisz ami volt, sosem válhat egészen semmivé. A költő hát Újra meg újra kimondja: „Gyökérrel, ággal, dió-világfá­val, / Pannónia tündér örömé­vel - / Mit is törődnél a gúzsbabújt világgal: / Csillag­margaréták zárt egébe nézel. / Dombok hűvös nyugodalma igéz: / Merengő arcoddá bűvölt zene: / Belőle tóvá váltan visz­­szanéz / Pannóniás János bölcs szeme...” •Qseress Miklós: Somogyi jiraza^Rorzgon"­n~mm­el Társa-­­•ság kiadványa. Kaposvár, 1999., 156 oldal.) l / (1 ul At Nyolcvan esztendeje született Járdányi Pál Tv- Befejezetlen oratóriuma A XX. századi magyar zenetörténet kiemelkedő zeneszerző­je, zenetudósa. Járdányi Pál 1920. január 30-án szü­letett Bu­­dapesten. Emlékére még az elmúlt héten adtak koncertet, a Szent István Király Zeneiskola és Zeneművészeti Szakközép­­iskola tanárai. A hangversenyt megelőzően, mint arról hírt adtunk, Járdányiról nevezték el az intézmény egyik termét. Kálmán Járdányi Pált, mint ifjú tehet­séget, Kósa György tanította zongorázni, Zathureczky Ede hegedülni, majd Rajeczky Ben­jámintól a népdal szeretetét, Bárdos Lajostól zeneszerzést tanult. 1938-tól Kodály növen­déke lett, és ezzel egyidejűleg néprajzi stúdiumokat is folyta­tott az egyetemen. Huszonhat évesen a Zeneművészeti Főisko­la tanára lett, ahol 1959-es eltá­volításáig népzenét, szolfézst és zeneelméletet is oktatott. 1948-tól haláláig a Magyar Tudomá­nyos Akadémia népzenekutató csoportjának munkatársa, majd vezetője volt. Közel tízéves nép­dalgyűjtő munkáját A kidéi ma­gyarság világi zenéje című dok­tori disszertációjában (Kolozs­vár, 1943) összegezte. Járdányi egész zeneszerzői életművét áthatja a hazája iránti rendületlen elkötelezettsége, megkérdőjelezhetetlen és oda­adó szeretete. Ezt legnagysze­rűbben az 1952-ben komponált grandiózus öttételes Vörösmarty­­szimfóniában fogalmazta meg, amely a Szózat szavaival üzent a­­ kor hallgatóságának, s amely máig érvényes kisugárzású, az egyik legszebb Járdányi-mű. A­­szimfóniát Ferencsik János ve­zényelte a frenetikus sikert ara­tott bemutatón, amelyet külföldi (például londoni) nagy sikerű be­mutatók követtek. Ezután, az „enyhülés éveiben” kapta Járdá­nyi a Kossuth-díjat, azt megelő­zően két ízben Erkel-díjat. Cso­dálatos alkotása a Vivente e Moriente, amely édesanyja halá­la után készült, valószínűleg ma­gyar népi siratódallamok nyo­mán született. Kamarazenei és kórusművek egész sorában re­mekelt: vonóstrió, vonósnégyes, fúvósötös, hegedű-zongora szo­náta, és más darabokban szinte kivétel nélkül ott van a népdal­intonáció. Finoman cizellált, megejtő líraiságú opusa a Meló­dia 1966-ban bekövetkezett, ko­rai halála miatt Előszó című ora­tóriuma befejezetlen maradt. Járdányi Pál életpályája ugyanúgy megtöretett, mint sok más emberi-művészi hitvallását bátran hirdető kortársáé. 1959- ben kényszerült elhagyni főisko­lai katedráját, amelynek közvet­len kiváltó oka az Amerikába tá­vozott és 1959 májusában el­hunyt Zathureczky Edéről való meleg hangú megemlékezése, de valójában az 1956 októberében a Magyar Értelmiségi Forradalmi Bizottság tagjaként aláírt kiált­vány volt az előidézője, amelyből kisüt a Járdányi megfogalmazta gondolat: ha Magyarország „...füg­getlenségét vissza nem nyeri, va­lóra válik Vörösmarty víziója a nemzet temetéséről”. V­I­L­ÁG IDO K. B. Nagyszabású kiállítási arogram megvalósítását AXX. századi mes­terek műveinek bemutatását tűz­te ki célul idén az edinburghi Mo­­dern Művészeti Galéria. A sort a René Magatte (i Hüs-fytú) fest­­ményeit magába foglaló tárlata nyitotta meg, majd Salvador Dali és Paul Klee képei következnek. Magritte, aki az új, elképzelt vi­lágok teremtőjeként vált híressé, 1898-ban született Brüsszelben és rövid párizsi tartózkodását kivéve egész életműve Brüsszelhez köt­hető. Korai képein érezhető a ku­­bizmus hatása, de 1926-tól már a szürrealizmus jegyében alkot. A szürrealista csoport 1924-ben Pá­rizsban alakult meg és művészek hada csatlakozott az új kezdemé­nyezéshez. Salvador Dali mellett Magritte vált a legismertebbé e mozgalom mesterei közül. Kita­lált egy új, álomszerű világot, melyben a motívumok felhők­ként lebegnek: egyik híres képén egy férfit láthatunk, akinek nya­kából fej helyett láb nő ki. Magritte munkáin a hétköz­napok szabályai érvényüket vesz­tik. Bizarr gondolkodásmódja el­lenére Magritte mégis polgár ma­­radt, öltönyt és kalapot hordott. A keménykalapos férfi, a festő önarcképe, sok művén feltűnik. Ha megkérdezték tőle, mi van a munkái mögött, ő pléhpofával ezt válaszolta: a fal. „Trompe l’oeil” (szemfényvesztő) technikájának köszönhetően képein a lehetet­len dolgok is hihetővé válnak. -----------------/ /~­ Elképzelt világ ~ Magritte-kiállítás Edinburghban

Next