Napi Magyarország, 2000. március (4. évfolyam, 51-76. szám)

2000-03-25 / 71. szám

ih * ■ 322 ?Who (herb*/) 2000. MÁRCIUS 25., SZOMBATN­ézetNapi Magyarország szám 25 Zsidó-keresztény megbékélésre várván Két főpap a pápa szentföldi látogatásáról s a kölcsönös megbocsátásról A monsignore ruganyos léptekkel siet, sudár alakján csak úgy suhog a reverenda. Miköz­ben keresi a legalkalmasabb könyvtárszoba legkedvezőbb csücskét, ahol lekucorodha­­tunk, folyvást sztorizik. Afrikában élt hosszú-hosszú évekig, imádja a fekete konti­nens színeit, illatait, zamatait, a szabadság ottani, forró levegőjét, az afrikai emberek szívmelegségét. Azokon a tájakon nemcsak misézett, hanem sokat diskurált, és imádott focizni is a helybéliekkel. Ma már Európát kevésbé szeret­i, s midőn hazatér szülőföldjé­re, Hollandiába, egyenesen idegennek érzi magát. Itt, a Vatikánban viszont úgy érzi, övé az egész glóbusz, a földkerekség egészé­nek katolikus hívőivel bíbelődhet, amit sze­ret is, hisz ezért jegyezte el magát ifjoncként Isten fiával. Míg mesél, beszél, nevetős kék szeme élénken csillog, nem tart hatásosnak szánt szüneteket. Mikor Istenről s a hitről beszél, örömmel kuncog, midőn az élet hív­­ságos örömei kerülnek szóba, nem áhítatos, nem ájtatos. Pedig a holland születésfi ami. . ftneckmmi mygye tivyteérjot visel a pápai ál­lamban: ő a zsidókkal való kapcsolattartá­­sért felelős pápai bizottság főtitkára. [Á ■ Járai Judit Lehet-e megbocsátani az ősök nevében, különö­sen, ha nem fogadom el - mert nem fogadhatom el - a kollektív bűnösség veszélyes eszméjét, ám éppen mert nem fogadható el ez az embertelen elv, elkívánható-e a kollektív bocsánatkérés gesztusa? A keresztény és a nem keresztény vilá­got egyaránt megosztó s tán nem is feloldható di­lemma ez. De mégis: a rációnál többet ér az igaz őszinteség s a szív szava. Ez esetben többet is kell érnie, hiszen a szándékok őszinték és szere­­tetben születettek. A bűnbánók szeme könnyes - ám a kiengesztelődőktől is függ, vajon e könny­ben mi csillan meg: a megbékélés öröme avagy a csalódottság haragvása? II. János Pál pápa gesztusai és mostani szent­földi útja fordulat (lehet) a keresztény-zsidó vi­szony két évezredes (rém)történetében. Az aláb­bi két interjú erről szól. -Miért fontos e bizottság léte és munkája? - Fontos, hogy állandó legyen a kapcsola­tunk a világ zsidóságával, éljenek bárhol a kép­viselői, tartozzanak a zsidó vallás bármely irányzatához. Általában is fontos, hogy közvet­len kapcsolatban legyünk az emberekkel, ez esetben azonban különös a jelentősége. Hiszen a keresztényeknek és a zsidóknak közös spiri­tuális gyökereik vannak. A kereszténység a judaizmusból nőtt ki. Jézus zsidó volt. Édesany­ja, az áldott Mária zsidó asszony volt, az aposto­lok zsidók voltak. Vagyis hát kereszténységünk mélyen gyökerezik a judaizmusban, s erről nem szabad megfeledkeznünk. Bár azt hiszem, mind­erről, különösen a második vatikáni zsinat óta, nem is szoktunk megfeledkezni. Ugyanis a má­sodik vatikáni zsinat volt az, amely hihetetlen változásokat hozott a keresztény-zsidó viszony­ban, legalábbis a legfelső szinteken. Ezt talán az egyik amerikai zsidó vezető, Jim Rubin rabbi fejezte ki a legérzékletesebben, a legszebben, amikor a New York Times című napilap hasábja­in úgy fogalmazott, hogy mi valamennyien, ke­resztények és zsidók a második vatikáni zsinat gyermekei vagyunk. Ez a mondat - ez a vallo­­másos őszinteség - mindennél jobban kifejezi a két, egyistenhívő vallás viszonyának alapvető változásait. - S miért mostanság kerül sor ezekre a változásokra, miért nem történtek meg ko­rábban? - Ezt az elmúlt évszázadot két világháború rázta meg, s a második világháború és a náci re­zsim különösen mély nyomokat hagyott a zsidó nép kollektív emlékezetében. Nem feledkezhe­tünk meg arról, hogy Hitler és kollaboránsai azt tervezték: kiirtják a zsidóságot, még az emlékét is kitörlik Európából. Ez volt a holokauszt. S a zsidó nép e szörnyűséges tapasztalata - ahogyan II. János Pál pápa többször is kifejtette - valóban sokak szemét felnyitotta. - Vajon a Szentszéknek mit kell még ten­nie, felülvizsgálnia eddigi tevékenységé­ben, beleértve a tanításait is? - Az alapvető felülvizsgálat éppen a második vatikáni zsinaton történt meg, ahol kimondták: a zsidóság nem tehető felelőssé Jézus keresztre feszítéséért. Ám az az igazság, hogy hiába mon­danak ki efféle tételeket a legmagasabb fóru­mokon, ha „lent” nem válnak igévé, a minden­napi élet és gyakorlat részévé. A tudatlanságon, az évezredes szokásokon kell úrrá lennünk, mindkét oldalon. A nehézségek, az ellenséges­kedés gyökere ugyanis mindkét oldalon a tudat­lanságban rejlik. Amikor kétezer esztendővel ezelőtt a kereszténység és a judaizmus útjai el­váltak egymástól, az akkori fájdalmas helyzet polémiát szült. Mint minden fájdalmas helyzet. A vita pedig az álláspontok megkeményedését eredményezi. Ahhoz a téveszméhez vezet, hogy nekem és csakis nekem van igazam, te csakis tévedhetsz; amit én mondok, az a megalapozott, te csakis vádaskodsz. S amikor megszűnik a párbeszéd, előbb-utóbb kiderül, hogy szinte semmit sem tudunk egymásról. Semmibe ves­szük egymást, vagy közönyösek vagyunk a má­sik iránt. És ez táplálja nemcsak a sztereotípiák kialakulását, hanem a továbbélésüket is. Példá­ul azt, amit a keresztények mondottak s tanítot­tak évszázadokon keresztül, hogy tudniillik a zsidók a felelősek Jézus keresztre feszítéséért. Holott a tény az, hogy a döntést a római meg­szállók hozták, pontosabban a helytartó. Igaz, zsidó emberek cinkos együttműködésével. Csakhogy ezek a cinkos zsidó vezetők is éppen a római megszállók kegyének köszönhették a sarzsijukat! Nos, ezek a történelem megcáfolha­tatlan tényei. Ezért volt kulcskérdés, hogy a ke­reszténység megváltoztassa tanításait a zsidó­ságról. A második vatikáni zsinat - amelynek történelmi jelentőségét nem lehet eléggé hang­súlyozni - ezt meg is tette, ám e tanítások nem mindenütt szivárogtak le, terjedtek el az alsóbb szinteken. De harmincöt esztendő oly kevés idő a kétezer évhez képest! - Hogyan reagált, reagál a változások­ra a világ zsidósága? - A vezető zsidó szervezetek irányítói tudatá­ban vannak a változásoknak. De nagyon sokan nem tudják, mi történik. Ezért tartom fontos­nak a tanítást, a nevelést! Néhány héttel ezelőtt Jeruzsálemben nemzetközi konferencián vet­tem részt, amelyet a három monoteista vallás - a kereszténység, az iszlám és a judaizmus - kép­viselői szerveztek. Az egyik témánk ez volt: mit tanítsunk egymásnak magunkról, illetve mit ta­nítson a másik rólunk? Akkor így fogalmaztam: a nagy kérdés az, hogy a többiek mit akarnak megtanulni rólam. Magam is hallottam már - például a Vatikánról vagy magáról a keresztény­ségről - olyan elméleteket, amelyekben egyálta­lán nem ismertem magamra, magunkra. S talán nem is rosszindulatra alapozódtak ezek az ide­ák, hanem egyszerűen csak tudatlanságra. Ezért fontosnak tartom, hogy keresztények fo­galmazzák meg mindazt, amit magukról fontos­nak tartanak, zsidók beszéljenek a judaizmus­ról s mozlimok szóljanak az iszlám hitről és szo­kásokról. Ne meggyőzzük, megtérítsük egy­mást, hanem egymás megismerésére töreked­jünk. S egymás tiszteletére.­­ Egymás tisztelete és megértése sok mindent magában foglal, foglalhat. Példá­ul az őszinte önvizsgálat eredményének megértését, a bűnbocsánat elfogadását s ezzel az álláspontok változásának jelen­tőségét mindkét oldalon. Mivel győzné meg a zsidóság azon képviselőit, akik nem látszanak hajlani e megértésre, akik el­utasítják a megbocsátást és nyomában a megbékélést? - Ha folyvást csak azon rágódunk, hogy vajon megbocsáthatok-e az őseim nevében, akkor megfogalmazódik a kérdés másik része is. Neve­zetesen ez: vajon kérhet-e valaki bocsánatot azon cselekedetekért, amelyeket az ősei követ­tek el, akik szintén nincsenek többé az élők sorá­ban? Nos, szerintem ezek a kérdések megbéníta­nak minket. Nem segítenek senkinek, sem a zsi­dóknak, sem a keresztényeknek. Nem lenne sza­bad itt leragadnunk! A zsidóknak meg kellene nyitniuk a szívüket! Megértem persze, hogy ez nehéz, hiszen fel kell eleveníteni az emlékeket. Csakhogy az emlékezet sebeinek is be kell egy­szer hegedniük! Nem az a lényeg, hogy meakul­­pázzunk! Zsidók, mozlimok, mindenki nekiáll­­hatna, hogy a bocsánatkérés egész sorát követel­je vétkesek egész seregétől. E tekintetben egyi­künknek sincs joga a kizárólagosságra. - Ön nem először találkozik II. János Pál pápával. Milyennek ismerte meg őt? - II. János Pál pápa, csakúgy, mint előde, XXIII. János, a zsidó nép nagy barátja. II. János Pál az egyetlen katolikus egyházfő, aki a saját sze­mével látta a zsidó nép legnagyobb tragédiáját, a holokausztot. Krakkó püspökeként szolgált, ami­kor a három és fél millió lengyel zsidó legnagyobb részét elpusztították. Közvetlen közelről látta, át­élte a tragédiát, s talán ezzel is magyarázható, hogy soha nem mulasztja el kifejteni: valamennyi­ünk, az egész emberiség kötelessége megígérni idősebb testvéreinknek - igen, így mond­ja: idő­sebb testvéreinknek! -, a zsidó népnek a jövőt. Nyitott, őszinte és barátságos embert ismertem meg benne. 1993-ban találkoztunk a Rómához kö­zeli Castel Gandolfóban, ahol a nyári rezidenciája van. Csupán egy epizódot hadd idézzek fel abból a beszélgetésből, amelyet ott folytattunk az anti­szemitizmusról. Nagyon fontos volt a reakciója, amely érzékelteti, hogy milyen ember. Azt mond­tam neki: mi nagyra értékeljük azt a tényt, hogy ön, aki több mint száz országba ellátogatott, min­den egyes helyszínen elítélte az antiszemitizmust. Igen, mi ezt nagyra értékeljük. Nagyon boldog volt, hogy ezt hallja tőlem. S nagyon fontos - tet­tem hozzá -, hogy ezt öntől halljuk, hiszen szerte a világban még mindig vannak papok, akik ben­nünket vádolnak egy kétezer esztendővel koráb­ban elkövetett bűnnel. Erre a pápa visszakérde­zett: „Gondolja, hogy még mindig vannak olyan primitív emberek, akik önöket vádolják a kétezer évvel ezelőtt történtekért?” Ránéztem s azt mond­tam, elmondok erre egy viccet, de - mint tudjuk - minden tréfában ott rejlik az igazság magva is. -Hogy hangzott a vicc? - Az Egyesült Államok középnyugati vidé­kén vagyunk. Vasárnap délre jár. A kisváros fő­terén megjelenik egy férfi, elegáns vasárnapi öltönyben. Épp most jött ki a templomból. Or­­dibálni kezd: hol egy zsidó? Adjatok nekem egy zsidót! Találnom kell egy zsidót! És mire kell neked itt, a középnyugaton egy zsidó?! - kérde­zi valaki. Meg kell ölnöm! Miért, mit csinált ve­led? Miért akarsz megölni egy zsidót? Mire a férfi, mert ők ölték meg Jézust! Az emberek a téren összenéznek. De hiszen az kétezer évvel ezelőtt történt! A férfi vállat von: meglehet, de én csak egy órával ezelőtt hallottam róla a templomban, a paptól. A pápa elmosolyodott, s ezt mondta: „A ket­tőnkről készült fénykép, amint kezet fogunk, ki­kicsit idősebbnek látszik a koránál. Megle­het, a megélt élet, a gyermekkor gyötrelme, a megszerzett bölcsesség, egy különös, ellent­mondásoktól feszített ország szellemi-erköl­csi irányításában betöltött szerepe és felelős­sége teszi. Tény, hogy a nub­lán rerzsálemi irodában mintha egy bölcs nagypapa fogad­na. Israel Meir Lau, Izrael askenázi főrabbi-­ja , persze több ennél. Történetei sem egyszerű mesék. Üzenet van abban, ahogyan felidézi, miként em­lékezett II. János Pál pápa 1993- as találkozásukkor a Lau családra, Frankel rabbira, Israel Meir Lau nagyapjára, amint szombatonként a zsinagógába sétált, vagy anyai nagyapjára, Szim­ha Frankel Teo­­mimra, aki szintén rabbi volt. Akkor, 1993- ban a pápa Castel Gandolfó-i nyári reziden­ciáján két lengyel születésű ember találko­zott, s rázott kezet egymással. Az egykori krakkói püspök, akiből a katolikus anya­­szentegyház feje lett s a valahai krakkói kis­kölyök, aki megjárta a czestochowai munka­tábort. A szabadulás a buchenwaldi koncent­rációs táborban érte, s mára a zsidó állam askenázi főrabbija lett. Emlékei, gyökerei részben közösek a szentatyáéival, húzza majd a talajt az olyan primitivszkik alól - így mondta, ilyen lengyeles kiejtéssel -, akik önöket ilyesmivel vádolják. Elérkezett az idő, hogy több legyen a megértés, a megbocsátás, és többé senki se beszélhessen így! Ezért bárhová megyek, mindenütt elítélem az antiszemitiz­must.” Ilyen ember a pápa. - Mit vár a mostani történelmi vizittől? - Nagy várakozással tekintek a látogatás elé. Büszke is vagyok rá, hogy itt, a független zsidó állam főrabbijaként üdvözölhetem a pápát. Ez ötvenöt esztendővel ezelőtt csupán álom volt. Nehéz megfogalmaznom, mit érzek a gondolat­ra, hogy én, a Frankel Teomim rabbi unokája­­ azé a krakkói rabbié, akit a pápa jól ismert a saját hazámban fogadhatom őt. Azt mondom majd neki: a Biblia valamennyi prófétájának jós­lata igaznak bizonyult, és a szemünk láttára vált valósággá. Tudja, mire gondolok? Ezékiel prófé­ciájának 37. fejezetére, arra, amelyben egy szá­raz csontokkal teli mezőről beszél. Igen, mi, zsi­dók voltunk a kiszáradt csontok. Európában a csontok millióit hagytuk magunk mögött. Ám Ezékiel próféciájának vége így hangzik: „íme, én megnyitom sírhantjaitokat - mondja az Úristen -, és kihozlak titeket sírjaitokból, én népem, és bevezetlek titeket Izrael földére.” Én személy szerint és a holokauszt valamennyi túlélője, mind, mind e jóslat megtestesítői vagyunk. Ami­kor a pápa Izraelbe látogat, talál majd egy főrab­bit, akinek a nagyapját még Krakkóban ismerte, s akinek az unokája ma Izrael főrabbija. Egy füg­getlen és autonóm államé. Én itt már nem szám­űzetésben élek, nem idegen vagyok, hanem ez az én hazám, ahová visszatértem, visszatértünk. Örömmel várom a találkozást a pápával, annak tudatában, hogy nagyon nyakas nemzethez tar­tozom, amelyet azonban éppen ez a nyakasság segített a túlélésben.­­ Ez a látogatás új kezdet lesz vajon a kereszténység, a katolikus egyház és a zsi­dóság történetében? - A látogatás önmagában a zsidók szuvereni­tásának tényleges és jogi elismerése Izrael föld­jén, s ha igazán elhangzik a bocsánatkérés a zsi­dó néptől az elmúlt kétezer esztendő miatt, ak­kor van, lesz esély új korszak nyitására. Persze úgy, hogy­­ asszimiláció és térítés nélkül - min­denki megtartja a saját vallását, a Mindenhatót szolgálja a maga módján, a saját hite szerint. - S lehet-e megbocsátás? - Figyelnünk kell, mi hangzik el, aztán majd re­agálunk. Nekem nincs felhatalmazásom arra, hogy megbocsássak. Az áldozatok, a hatmillió zsi­dó, a spanyolországi inkvizíció, a keresztes hadjá­ratok áldozatai és a többiek soha nem hatalmaz­tak fel engem, hogy az ő nevükben szóljak, és azt mondjam: megbocsátok nektek! S mvvel nem tu­dok felejteni - mert nem tudok felejteni! -, nincs hatalmam arra, hogy megbocsássák. De aki azt a felet képviseli, amelyiknek bocsánatot kell kér­nie, annak ezt meg is kell tennie! Ez az első. Hogy vajon a bocsánatkérés elfogadásra talál-e, avagy sem? Nos, előbb hallgassuk meg, ki kéri, hogyan kéri a bocsánatot! S aztán majd reagálunk. A daliás főpap a Vatikánban, majd a szemét nagypapásan összecsippentő főrabbi Jeruzsá­lemben szeretetteljesen, mosolyogva fogad. Mindketten vidámak, holott nagyon is komoly dolgokról esik szó; mindketten sok időt szánnak rám, holott nagyon is elfoglaltak. Ám a felemlített érvek mindannyiunknak fontosak. Különösen most, hogy mind a Vatikánban, mind Jeruzsálemben a szentatya szentföldi látogatására készülődnek. Ki-ki a maga mód­ján. Történelmi mea culpák után, kiengesztelődés közben, megbocsátásra várva. Jeruzsálem látképe a déli fal felől nézve A SZERZŐ FELVÉTELE iI. János Pál pápa megérinti azt a tálka izraeli földet, melyet három názáreti - muzulmán, keresz­tény és zsidó - gyerek nyújtott át neki a repülőtéren Fotó: MTI/EPA­ Arturo Mari

Next