Napjaink, 1970 (9. évfolyam, 1-12. szám)

1970-07-01 / 7. szám

. J­ó érzés úgy hallgatni a kultúrpolitika első felelősét, hogy egyetértek úgyszól­ván minden szavával. Ha mégis felszó­lalok, csupán azért teszem, mert jórészt ugyan­azokat a kérdéseket más aspektusból igyek­szem megközelíteni, a közbaka-író szemszö­géből. Például: az egység. Valljuk be magunk közt: nehéz társaság vagyunk mi. Nehéz itt érdemleges eredmény­re jutni, túl formális fegyverszünetekben és deklarációkon. Hiszen nemcsak mint szak- és elvtársak ülünk itt együtt, hanem mint riva­lizáló személyek és csoportosulások is; volta­képp mindnyájan — valamilyen viszonylat­ban — ilyen minőségben is többszörösen jelen vagyunk. Ha van szellemi tőke, hát van szel­lemi tőkés is, s akkor ez a gyülekezet afféle szellemi GYOSZ-nak tekinthető, nem volna nehéz végigvinnem e profán hasonlatot a szellemi nagytőkét csoportosító trösztökig, kartellekig, sőt a tőzsdéig, ahol a papírokat változó árfolyamon jegyzik, esetleg a titkolt vagy nyilvánvaló kapcsolatokig, melyek a tőzsdei árfolyam alakulásába ezzel-azzal bele­segítenek. Ám, ha valakit netán sért a hasonlat, amo­lyan miniatűr ENSZ-kögyűlésnek is becézhet­nénk magunkat; persze mi annyival bonyo­lultabb képződmény vagyunk, hogy itt min­den jelenlevő nagyhatalmat képvisel. Aspirá­ciódban legalábbis. Látszólagos bizony a mi egységünk, senki sem állhat ide, a pulpitusra úgy, hogy fel ne szisszenjen valaki más. Jó, hogy ma már nem akarjuk minden áron azt demonstrálni, ami­nek az ellenkezőjéről mindnyájan meg va­gyunk győződve; realizáljuk ott az egységet inkább, ahol egyáltalán realizálható. Végtére van egy szervezetünk — nem értek egyet Si­pos Gyulával, hogy az Írószövetséget meg kel­lene szüntetni —, jó az, ha van ilyen szerve­zetünk, amelyben szabadon és emelt fővel oda-vissza lenézhetjük egymást. Retúr. Már ez is haladás, hiszen tudvalevő, hogy nem min­dig volt retúr. A szokásos ellenvetést ismerem: azon ala­pul a mi szövetségünk, hogy mindnyájan egyek vagyunk a szocializmus igenlésében. Nem bolygatom ezt, fogadjuk el ténynek, de gondoljuk tovább: minél inkább egyek va­gyunk az igenlésben, annál inkább különböz­hetünk — szükségképpen különböznünk kell — az igenlés hogyanjaiban. Szövetségünknek már jó ideje nem adhat értelmet maga az egység, csakis a belőle fakadó különbségek kibontakoztatása és termékeny szintézise. Vannak itt összetartó szálak, ebben a hete­rogén társaságban is. Ilyen volna az érdek­­képviselet, ha komolyabban vennénk. Például, hogy komolyabban vetessük. Nem pusztán a honoráriumokra s az írói munka egyéb fel­tételeinek a biztosítására-javítására gondolok, hanem az irodalom egészének a képvisele­tére, a szocialista kultúra vezérképviseletére is. Az a gyanakvás és bizalmatlanság, amely hosszú ideig beárnyékolta — hellyel-közzel még ma is­­beárnyékolja — a szocializmus hatalmi szerveinek és a szocializmus irodal­mának a viszonyát, az ma anakronizmus, sőt a mai közéleti, szellemi, kulturális és sajtó­viszonyok között csak a legenyhébben szólva anakronizmus, hiszen veszedelmes — a szo­cializmusra veszedelmes — szövődmények góca. Tudjuk, a mi szövetségünk a baráti szo­cialista országok bármelyikével összehasonlít­va a legmostohább körülmények között dol­gozik: sem lapjai, sem kiadója, sem klubja — következésképpen — sem tekintélye. Mióta írásos kultúra létezik az országban, soha ilyen távolra, és soha ilyen hosszú ideig nem sod­ródtak félre a kultúra, a sajtó, a közvélemény formálásának irányító, funkcionális, felelős posztjairól az élő irodalom legnagyobb egyé­niségei. S ha nem sütött rájuk a nap, hát ár­nyékot sem adhattak az utánuk következők felnövéséhez; megszakadt a szellemi élvonal felelősségének ez a történelmi láncsora is, az örökösöket nem ők orientálták, nem ők sze­lektálták, nem ők nevelték — vagy csak igen rossz hatásfokú áttételekkel­ írhattak, természetesen, írásaikat szívesen fogadták, már csak színezéknek is, ilyen­olyan lapok fővonalának a hitelesítésére. Amely fővonal lehetett volna jogosult is, ér­demleges is, de igazában csak akkor lehetett volna az, ha vele szövetségben vagy vele harcban megalkothatták volna valahol a ma­guk fővonalát — vagy fővonalait — szellemi életünk élő klasszikusai is. Jórészt ilyen és hasonló hiányokban látom én azoknak a hiánybetegségeknek az okait, amelyekről a közgyűlésen sok szó esett már. Az egész ország szocialista öntudatán, eszmél­­kedésén, nevelésügyén, kulturális igényein, közérzetén mérhetők ma ezek a hiányok, s an­nál inkább szembetűnik, mennyire nem szük­­ségszerűek, ha az országos politika más terü­leten elért eredményeit vesszük hasonlítási alapnak. Ez az a pillanat egy társadalom élő szervezetében, amikor az újabb kalóriafelvé­telt már legátolja a vitaminhiány. A bizalmatlanság természetesen bizalmat­lanságot indukál. Az, aki nem tudott kétel­kedni Illyés Gyula, Veres Péter, Lengyel Jó­zsef, Szabó Pál, Németh László, Benjámin László és a többiek szocialista meggyőződé­sében és állampolgári józanságában, az előbb­­utóbb a megrögzött kételkedőkben kezdett kételkedni. Aki viszont tudott kételkedni bennük, s öt, tíz vagy húsz év múlva — kö­rülnézve a mezőnyben, kiket illet viszont a bizalom — úgy találta, hogy nem volt rá oka, az netán már egyebekben is kételkedni kez­dett. Különös írói érzékenység ez. A mi szak­mánkban az életmű nem épülhet azokra a betájolási pontokra, melyeket a napi politika kínál fel, messziről látható háromszögelési pontokat keresünk. S ha volt olyan időszak, amikor egy-egy Petőfi-vers nacionalista, anarchista, egy-egy József Attila-vers revi­zionista kicsengést kapott, s ha elkövetkezett olyan időszak, amikor talán ugyanabba a versbe szektás felhangot éreztet bele egy új akusztika, mi elég biztosak vagyunk afelől, hogy nem az említett költők nyergeltek át időközben, hanem feltehetően a közvélemény némely papjai szivárogtak át az egyik szélső árokból a másik szélső árokba. Kompenzáció­ként. Mi itt mindnyájan tagok vagyunk, s ebben a minőségben egyenrangúak. A művészi rangsorolás meg a sarzsik osztogatása nem szövetségi belügy. Ma, a mai kommunikációs viszonyok közt, amikor, mondjuk, a Rádió egyetlen zenei szerkesztőjének, aki a naponta a leghallgatottabb műsoridőkben a világ ze­nei bóvlijával önti a hallgatót nyakon, eset­leg nagyobb befolyása van a közízlésre, mint az összes jelenlevőknek együttvéve — igenis ma van közös érdekük és feladatuk az írók­nak. Kis és nagy példányszámosoknak, díja­soknak és nyeretleneknek közös. Ez a közösség persze a gyakorlatban a kü­lönböző — sőt egymással harcban álló — irányzatok, csoportosulások szimbiózisa. Pár évvel ezelőtt — a legutóbbi közgyűlés táján is — még tagadták néhányan az irányzatok jogosultságát, mondván: az irányzatok harca nemkívánatos politikai polarizálódáshoz ve­zet. Ezt az érvelést ugyan a vak sem néz­hetné dialektikának, különösen azóta nem, hiszen ahol leginkább érvényesült, mint elv, ott fordult a legélesebben a visszájára a han­goztatott szándék. Bizony megesik, hogy ha imitt-amott nincs ma polarizálódás, csupán azért nincs, mert onnan már hiányzik éppen a kultúra szocialista pólusa. Nemcsak a gaz­dasági életben fából vaskarika a monopol­szocializmus. Legyünk tárgyilagosak: a kulturális élet­ben, a sajtóban sincsenek ma már szigorú monopóliumok, sőt az ipari szórakoztatás, az ösztönborzolgatás, a bulvárosítás irányába igazán messze elmentünk. Van ebben a nagy­vonalúságban sok jó, és van benne sok ve­szedelem. De nem az benne a veszedelem, ami jó — tehát: a skála bővítése, a szaba­dabb, sőt szabadosabb légkör — nem hiszem, hogy okos dolog ezt hánytorgatni. Az benne a tényleges veszedelem, hogy ellensúly nél­kül, kritika nélkül, egy másik — legalább olyan erőteljes — pólus kontrasztja nélkül uralja a terepet a periféria; voltaképp valami fejreállt monopol-szocialista, kedvezménye­zett helyzetben, vastag állami segédlettel uralja. Pártonkívüli vagyok, de nem vagyok forra­dalmon kívüli. Tapasztalatból tudom, hogy hihetetlenül erős ugyanakkor a közegellenál­lás sajtónkban — de kiadóknál, színházakban, egyszóval más írói publikációs fórumokon is — az olyan írásokkal szemben, amelyek népi, nemzeti, közösségi, szocialista sorskérdésein­ket bolygatják. Hat-nyolc éves gyűjtőmunka után ma abban a helyzetben vagyok, hogy jórészt eredeti dokumentációval be tudom bi­zonyítani : tűrhetetlenül sok esetben éppen nem a szocializmus féltésének az aspektusából még csak nem is ürügyén — próbálják meg­vonni a szólásjogot. Hogy nem a színvonal okán, azt megjelent írások visszhangjával, kritikáival, új kiadásaival, fordításaival bizo­nyíthatnám. Hogy általában nem politikai ér­zékenységből, óvatosságból, tehát nem az ügy kényes volta miatt, az is könnyen bizonyít­ható, éspedig az indexre szánt írással egy­bevágó párthatározatokkal, hivatalos állás­foglalásokkal. A nyilvánvaló ok: némely szer­kesztők, lektorok beteges allergiája — már­­már gyógyíthatatlan allergiája — közösségi, szocialista sorskérdéseinkre. Tisztában vagyok azzal, hogy kultúrpoliti­kánk több felelőse — nagyobb áttekintéssel rendelkezvén — sokkal világosabban látja a kulturális életben burjánzó gondokat, szól is ellene, tesz is ellene. Én még liberálisabban fogalmaznék, mint ők — semmiképp se szű­kítsünk! Ne rakjunk fel tilalomfákat oda, ahol jelenleg nincsenek — tilalomfák erdejében nem lehet jó közérzettel élni. Még csak kedvezményezést sem várunk azok részére, akik — jó néhány itt jelenlevő sze­rint is: íróhoz méltatlanul — a közélet gond­jaival a nép, a nemzet, a szocializmus sors­­kérdéseivel közvetlenebbül is foglalkozni kí­vánnak. De azonos körülményekhez, azonos feltéte­lekhez jogunk van. S ezt nem kéregetjük az allergiások előszobáiban — ezt ki fogjuk ve­rekedni. (Fekete Gyula ezután határozati javaslatot terjesztett elő: az írók közgyűlése kéri az MSZMP Központi Bizottságát: tűzze napi­rendre s vizsgálja meg a szocialista kultúra helyzetét, már hosszabb idő óta feloldhatat­lannak tetsző, elmélyült problémáit. A köz­gyűlés megbízta az új választmányt, hogy to­vábbítsa a határozati javaslatot.) Egyenlő feltételeket! Fekete Gyula felszólalása az írószövetség közgyűlésén VALÓSÁG ÉS IRODALOM ! Érettség - érettségi... (Folytatás az 1. oldalról.) — néhány hét alatt — hogyan pótolhatná mindazt, amit eddig elmulasztott? Ebben egyetértünk. Reform? Az igazgatónak van egy ideája. nCIUI III . — Az igazság az, hogy­­a gyere­kek jó részét feleslegesen kínozzuk az érett­ségivel. A közepes vagy ennél gyengébb ta­nulók — már a­kiknek van kritikájuk — be­jelentik, hogy nem­­akarnak továbbtanulni. Az érettségitől most is visszaléphetnének ugyan, de hát így szokás, hogy aki már négy évet végiggürcölt, az érettségire is jelentke­zik. Két lépcsőben kellene az érettségit le­bonyolítani. Akik nem akarnak továbbtanulni, azok minden tárgyból vizsgát tennének a négy év befejeztével. Ez a vizsga nem szol­gálna mást, mint az anyag rendszerezését, felfrissítését. De lenne egy úgynevezett ké­pesítő érettségi vizsga is. Erre a továbbta­nulók jelentkeznének. A képesítő bizottságok tagjai sorában­­egy-egy városban legfeljebb két kijelölt iskolában lehetne képesítőzni), már ott ülnének az egyetemek, főiskolák ta­nárai is. Ezzel a rendszerrel csökkenteni le­hetne az egyetemek felesleges megterhelését. A felvételi vizsgákon már inkább a speciális pályaalkalmassági vizsgálódásokra kerülhet­ne sor, nem a tárgyi tudás bizonyíttatására. 120 végzős, 217 állás paraszt gye­rekek problematikáját persze nem oldhatja meg ez a módszer. A hátrányos helyzet... — Mindig csak a hátrányos helyzetről be­szélünk — vág szavamba egy tapasztalt pe­dagógus. A munkásgyerekeknek (családi kö­rülmények, lakás, fizetés, szellemi légkör stb., jól ismerjük ezeket a dolgokat­, sok esetben tényleg nem könnyű. Senki ne higgye azonban azt, hogy elmaradt, gyenge kvalitá­sú fiatalemberekről van itt szó, akik egy­szerűen nem bírják az iramot. Egy konvenció ellen kellene harcolni. Felvilágosítással, sti­pendiummal stb. Nézd meg, kik mennek a szakközépiskolákba. A legtehetségesebb munkásgyerekek! És miért? Mert minél ha­marabb keresethez akarnak jutni. Nyolc-ki­­lenc év taníttatási költségeit nem szívesen vállalja a család. Mondom, azért kellene a legjobbaknak magas ösztöndíj. De nézzük csak tovább. Tavaly a közgazdasági­­ szak­­középiskola 120 végzőse 217 állásajánlatot kapott. Nem beszélve a postaforgalmi tago­zatról, közülük ugyancsak senki sem marad állás nélkül. Mindenki tudja, hogy akik szak­­középiskolából tovább mennek, azok nagyon jól megállják a helyüket. De sokszor a legki­válóbbak is inkább a munkát és a biztos keresetet választják. Tulajdonképpen nagyon praktikusan gondolkoznak. „Pénzt keresek 18 —19 évesen, aztán egy-két év múlva beirat­kozom levelező hallgatónak”. Egyszóval az el­szomorító statisztikai adatokhoz ezt is hozzá kell számítanunk... Felndított? Levelezők, levelezők. Az rtsilllullClV­I egyetemeken, persze, nincs mese, vagy bírja valaki, vagy nem. Senki után nem dobálják a diplomát. (Nagyon so­kan le is morzsolódnak, tehát mint magas fokon képzett szakemberek mégiscsak el­vesznek az osztály számára.) A középfokú oktatási intézményekben azonban más az esti, meg a levelező hallgatók helyzete. — Az első években kiváló képességű em­berek iratkoztak be hozzánk — emlékezik az egyik igazgató. — Nem egyszer jobb elő­menetelt tanúsítottak, többet tudtak, mint a nappali tagozat tanulói. Tudásszomj, önálló­ság, vitakészség, korszerű világnézet. Ezt hoz­ták magukkal az üzemekből, munkahelyekről, ahol sok tapasztalatot igénylő munkakörök­ben dolgoztak. Csupán szakmai ismereteiket kellett bővíteni. Nem egy közülük­­az egyete­met is elvégezte. Többségük felelősségteljes munkakörben dolgozik. Annak idején — is­mert körülmények miatt — nem tanulhat­tak, pótolták. De mi a helyzet ma? Többsé­gükben azok jönnek hozzánk (persze, mindig kerül azért tehetséges ember is), akik a kö­zépiskolából kimaradtak, lemorzsolódtak, nem bírták ott az iramot. Vagy egyszerűen lusták voltak annak idején, s most úgy gon­dolják, mégiscsak jó lenne az a képesítő. — A mostani osztály negyvenes létszámmal kezdte. Maradtak 21-en. Nézd meg, nálunk minden esztendőben megismétlődő „csoda” ez: öltözködésükben, modorukban, egész em­beri habitusukban mennyit változtak ezek az emberek. A szorgalmuk tiszteletreméltó. Hogy mit kínlódnak a rajzokkal! Egyáltalán az írásbeliség — akár műszaki gondolatok közléséről (rajzról), akár irodalmi dolgozatok­ról van szó — nagyon nehezen megy. Magyarból meg történelemből hallgatok feleleteket. (Kár lenne pusztán a dolgozatok­ból ítélni, melyek hemzsegnek a helyesírási hibáktól, s nem egy ilyen kitétel található a szövegben: megalakítottuk a szocializmust.) A szóbeli tétel: Petőfi harca a nemesi ki­váltságok ellen. A munkahelyén bizonyára logikusan gondolkodó felnőtt most szólamo­kat mond, a népről, a világszabadságról. A tanár verseket juttat eszébe: Még kér a nép, most adjatok neki... Őseimnek véres kard­ja ... A sorok ismeretlennek tűnnek. De hát mik azok a nemesi kiváltságok? (Bizony, az általános iskola hetedik osztályában sokszor jobban mennek ezek a dolgok.) A „B” tétel­nél, mikor a jelölt nem tudja, hogy mi a különbség a rag, meg a képző között, a tanár nem faggatja tovább ... De hát történelmünk legújabb időszakára csak emlékeznek ezek a felnőttek? Mikor a második proletárdiktatúráról beszél a felelő, az elnök közbekérdez: Melyik két párt egye­süléséből jött létre az MDP? Felelet: a kom­munista, meg a kisgazdapárt egyesült. A je­lölt — jóllehet — gyermekként — de mégis­csak megélte a 45-től 48-ig terjedő időszakát a magyar történelemnek. Legalább egy fel­vonulási tabló szövegére emlékezne ... Per­sze, ha a műszaki tárgyakban erős (szakkö­zépiskolában vagyunk), miért ne kaphatna oklevelet? De vajon mennyit ér egy esti, vagy leve­lező tagozaton szerzett gimnáziumi érettségi? Uinnpl Az egész évi munkától, s most T­ilibuli az érettségiztetéstől fáradt ta­nárok ia szünetben vicceket mesélnek egymás­nak. Régi vicc: Valamelyik tehetségmentő kollégium felfigyel egy értelmes bojtárgye­rekre. Taníttatják, pár évtized múlva ő lesz az egyházmegye püspöke. Az újdonsült főpap meglátogatja a nyáj mellett öreg apját. Az végigméri úrrá lett fiát, sápadt arcától lakk­­cipőjéig és megjegyzi: látod, ha nem tör a nyavalya evvel a püspökséggel, már számadó lehetnél... | Új vicc: Az ötéves találkozón a tanár meg­kérdi volt növendékét: — Na, fiam, mire vit­ted? — Kondás vagyok az egyik termelőszö­vetkezetben. — Mennyi a fizetésed? — Négy­ezer! — Mi a szösz, az enyém csak két és fél — csodálkozik a tanár. — De hát énrám na­gyon nagy érték van ám bízva, tanár úr... Érettség — érettségi. A múltkor egyik kol­légám megjegyezte: az én békebeli érettségim többet ér, mint a te főiskolád. Egy bizonyos: a fogalom tartalmi értéke devalválódik. Re­form kellene, vagy csak szorgalmasabb mun­ka? A rangját azért mégis meg kellene őrizni ennek a verejtékkel szerzett „értékpapírnak”. És ne a kiállítás helye jelezze ezt a rangot, hanem a reá rótt „névérték”. GYARMATI BÉLA Dombok Altorjai István rajza

Next