Napjaink, 1981 (20. évfolyam, 1-12. szám)

1981-01-01 / 1. szám

Tartalom Kedves Szerkesztőség! 2 Cs. Varga István: Új zenei honalapítás (Bartókról) 3 Mátyás István: Takaréklángon nem tudok égni 7 Munkácsi Miklós: Briliánsok (színmű, első rész) 8 Bistey András: A kapu fölött egy feketeborostás arc (tárca) 19 Varga Csaba: Fürdőben (elbeszélés) 21 Vasy Géza: Költők, antológiák, művek, vidék 25 B. Juhász Erzsébet: Eszmék és életvitel konfliktusa (Kertész Ákosról) 27 Ferenczi László: A magány költészete (Kálnoky Lászlóról) 29 Cseh Károly: Hamu alatt a parázs (Sárándi Józsefről) 30 Madár János: A játék gyönyörűsége (Fecske Csabáról) 30 Kiss Gyula: Regény vagy regényesség? (Kárász Józsefről 31 Seres József: Az életért harcolni kell (F. Rácz Kálmánról) 31 Zöldi László: Az emlékezés körei (Kállai Gyuláról és Vas Zoltánról) 32 Máté Iván: Kassáktól — Kassákig (M. Pásztor Józsefről) 33 Fenyő István: Figyelő 33 Gergely Mihály: Napló 34 Hegyi Imre: Bencsik Béla igazáról 36 Kőháti Zsolt: Irodalom a képernyőn 38 Hírek 39 Ladányi Mihály (7), Papp Lajos (16), Borbély János (18), Pátkai Tivadar (18), Kerék Imre (18), Villányi László (18), Kiss Dénes (20), Ószabó István (20), Balázsovits Mihály (20), Székely Dezső (24) versei, Decsi Ilona (3), Drozsnyik István (5), Bálvá­nyos Huba (6), Molnár István (8), Swierkie­­wicz Róbert (9) grafikája, valamint Mitsui Sen (13), Józsa Lajos (35) szobra és Pintér Éva (26) gobelinje a miskolci téli tárlat anya­gából: Szalay Lajos (17, 37), Feledy Gyula (19, 21) rajzai. Első oldalon: József Attila-illusztráció, Bálványos Huba rajza Hátsó oldalon: Fegyverek árnyékában; Zimányi Lajos metsze­te ☆ A szerkesztésben közreműködnek: Serfőző Si­mon (szerkesztő), Feledy Gyula (képzőművé­szet) Dobrossy István (közművelődés), Mun­kácsi Miklós (széppróza), Kalász László (lí­ra), dr. Kabdebó Lóránt (Kritika), dr. Tuba Imre (publicisztika) Kedves Szerkesztőség! Olvasói levelek, vélemények cikkeinkről Elkésett megemlékezésként adjuk közre az alábbiakban Mártonvölgyi László szlovákiai, nyitrai olvasónk levelét. Olvasónk értékes adatokkal gazdagítja korábbi ismereteinket a Magyar Tanácsköztársaság idején kiemelkedő szerepet játszott, gazdag életű és munkássá­g­i művész szlovákiai kapcsolatairól, szülő­helyéhez fűződő emlékeiről és tartós szliácsi munkálkodásáról. Szerkesztőség N­ovemberben emlékeztünk meg Pór Ber­talan születésének 100. évfordulójáról. Itt azokat az emlékeket szeretném kis csokorba szedni, amelyek őt Szlovákiához fűzték. Mindenekelőtt arról, hogy Pór a mai Szlovákiában született, a zólyomvölgyi Bába­szék (Babina) községben, nem pedig a Tolna megyei Bátaszéken, mint az olvasható a Mű­vészeti lexikonban (Zádor Anna—Genthon István, Bp. 1967) és a Magyar Életrajzi Le­xikonban (Kenyeres Ágnes, Bp. 1967). Meg­jegyzem, a Corvina Kiadónak a centenárium­ra kiadott emlékalbuma korrigálja ezt a téves adatot. Bábaszék 1895-nél korábbi anyakönyveit a besztercebányai levéltárban őrzik; ott min­den kétséget kizáróan megtalálható Pór Ber­talan születésének helye és pontos dátuma. Édesap­ja a bábaszéki fafeldolgozó üzem tiszt­viselője volt, s népes családot nevelt. Pór Bertalant hosszú életén végigkísérték a bá­baszéki gyermekévek, első, ám legmélyebbre vésődő emlékei, a táj, a hegyek, az erdő sze­­retete. Még beszédében is megőrizte mind­végig a felvidékies ízeket. Tehetsége korán megmutatkozott. Tanulmányokat folytatott a budapesti Mintarajz Iskolában, a nyári szün­időben pedig otthon a gajari szlovák festő­művész, Skuteczky Döme (1850—1921) adott neki rajzórákat Besztercebányán. A Pór csa­lád 1903-ban költözött Budapestre; Pór Ber­talan ekkor már számon tartott művész. Mün­cheni és párizsi tanulmányai a Nyolcak kö­réhez kapcsolják. A híres 1910-es kiállításu­kon Hegyi beszéd című képe megérdemelt sikert arat. A háború éveit követő forra­dalmi események után kerül vissza Szlová­kiába. A Tanácsköztársaság idején vállalt és teljesített kiemelkedő művészi és közéleti sze­replése miatt menekülnie kell: a szülőföldet választja. Felesége, dr. Bernát Margit orvos állást vállal a szliácsi szívszanatóriumban. Két évtizeden át éltek abban az erdei házban, amely még ma is áll Szliácson, s a művész életének ez volt a legnyugalmasabb, legbol­dogabb időszaka. Sokat dolgozott, kiemelke­dőbb alkotásai közül ebből az időszakból va­ló a Szlovák Lohengrin, a Nagy bika, a Pász­tor és kedvese, a Gyermekarckép, a Bika s más munkák. Valószínűleg itt készítette is­mert képét, az Első ötlet a kollektív gazdál­kodáshoz címűt is. Pór Bertalan szliácsi éveiről általában azt jegyzik meg, a krónikások, hogy itt teljesen elzárkózottan és visszavonultan élt. Ez való és igaz, Fábry Zoltánnal is csak levélben érintkezett, és kiállítást is csak egyet rende­zett, Bratislavában, 1934-ben, mely elismerő kritikát váltott ki a haladó sajtóban, de nem jelentett közönségsikert. A szliácsi visszavo­­nultság azonban nem jelentett teljes mozdu­latlanságot. A telet általában Párizsiban töl­tötte. Ott készült híres Szajna képe. 1930-ban pedig a Szovjetunióba utazott és ott fél évet töltött. Osztrovszkij és Gergely Sándor köny­veit (a Dózsa-regényt) ott illusztrálta. On­nan tért vissza Szliácsra is, ahol 1938-ig élt. Hitler azonban megszállta Ausztriát, és így a fasizmus a Csehszlovák Köztársaság tő­­szomszédságában úrrá lett. Ekkor kiköltözött­­Párizsba. Ott is jó neve volt már, hiszen il­lusztrációi Barbusse lapjában, a Le Monde­­ban 1930-ban megjelentek. Rajzolt tovább, szimbolikus bikarajzokban lelkesített ellen­állásra. A németek 1940-ben le is tartóztat­ták, de sikerült megmenekülnie. Ekkor köz­vetlenül bekapcsolódott az ellenállási moz­galomba, melynek igen sok röplapját illuszt­rálta. A felszabadulás után Bölöni hívására visz­­szatért Budapestre, hogy a Képzőművészeti Főiskolán elfoglalja tanári állását, melybe még 1919-ben nevezték ki. Azóta már csak Budapesten élt, Szlovákiába csak alkalmi lá­togatásra tért vissza. Budapesten is halt meg 1964. auugsztus 29-én. Noha ő magát sohasem vallotta avantgarde festőnek, az volt a legjavából. Így ítéli meg művészetét a művészettörténet, így korábban a kritika. S talán ezért is volt barátja Ady­­nak, Bartóknak és Bölöninek. Bábaszéki szü­lőházát nem sikerült azonosítanom, a szli­ácsi házukat azonban igen. S a centenárium talán indokol egy szerény javaslatot: helyes volna ott egy emléktáblát elhelyezni. MÁRTONVÖLGYI LÁSZLÓ Nyitra A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Tanács irodalmi és művelődési lapja. Főszerkesztő: Papp Lajos Szerkesztőség: Miskolc, Bajcsy-Zsilinszky út 15. sz. 3527 Telefonközpont: 38-941-6 Kiadja a Borsod megyei Lapkiadó Vállalat 3527 Miskolc, Bajcsy-Zsilinszky út 15. sz. Felelős kiadó: Veres Mihály Kiadóhivatal: Postacím: Miskolc, PL: 178. 3051. Telefon: 36-131 Terjeszti a Magyar Posta Előfizethető a hírlapkézbesítő postahivataloknál, a kézbesítőknél és a Posta Központi Hírlap Irodánál (KHI Budapest V., József nádor tér 1. 1909) közvetlenül, vagy postautalványon, valamint átutalással a KHI 215—96162 pénzforgalmi jelzőszámra. Postacím: Posta Központi Hírlap Iroda Budapest 1900 Előfizetési díj egy évre: 102 forint. Megjelenik minden hónap elsején Kéziratokat és rajzokat nem őrzünk meg és nem küldünk vissza Készült a Borsod megyei Nyomdaipari Vállalatnál . Miskolcon Felelős vezető: Kilián Béla Index: 25913 — ISSN 0547 — 2075 NAPJAINK

Next