Napkelet, 1923. június-december (1. évfolyam, 6-10. szám)

1923-12-01 / 10. szám - Galamb Sándor: Költészetünk fordulata a mult század utolsó harmadában

kisebb képességűek kezében — s itt Mikszáth tréfája jut eszünkbe — azok­hoz a gyermeki rajzolásokhoz hasonlít, amelyek csak egy vízszintes és egy belőle középen kiugró függélyes vonalból állanak, az első jelentvén egy fal szegélyét, a másik egy őrálló katona szuronyának hegyét, aki a falon túl posztós, szóval amelyből éppen a legfontosabb, a katona, hiányzik. A mi rajzirodalmunk a külföldi íróktól kap lökést, időrendben leg­először az amerikai Washington Irving rajzaitól, akinek cselekmény telen és szinte alakí­tatlanul valószerű képei realista szemű íróinkat igen meg­kapták. Nem kis hatása volt Dickens Londoni vázlatainak sem, mely gyűj­temény főként életképekből és leírásokból áll. Nagy hullámokat vert két orosz rajzíró: Sollogub gróf és Turgenyev. Amannak Tarantusza majd­nem teljesen mesétlenül, de kitűnő milien- és emberábrázoló tehetséggel van megírva, emennek Vadászrajzai pedig életből való friss kikopottsá­­gukkal és melancholikus hangulataikkal keltettek nálunk nagyobb vissz­hangot. Daudet finom és bájos Malomból írt levelei, valamint egy elzászi író párnak, Erckmann-Chatriannak rajzai is eljutnak hozzánk. Ezek mind még legnagyobbrészt nem a teljesen kifejlődött rajzformát mutatják, bár egy-két darabjuk (így Dickenstől A fekete fátyol és A kórházi beteg nő, Turgenyevtől A kerületi orvos) már a végső fokra utal. A művészi össze­­szorítottságú, cselekményes és töredékes rövid történeteknek, a short storyknak első nagy mesterét, Bret Harte-ot a hetvenes-nyolcvanas évek magyar írói igen sokszor fordítják és követik. A mi irodalmunkban a rajzformának fejlődését, éppen úgy, mint kül­földön, olyanok indítják meg, akik régies novellákban is jeleseket alkot­nak. E kezdők Balázs Sándor, Tolnai Lajos és Beöthy Zsolt. Különösen Beöthynek Zsebrák című rajza (1875) volt szinte irodalmi esemény. Ebben a kis rajzban, mely a mohácsi csatát követő napról szól, új volt az, hogy mozgó történet helyett álló képet adott, hogy a nagy történeti esemény helyett realista közelnézéssel csak ez eseménynek magánszemélyekre való lecsapódását, mintegy utóhangját verte vissza, s mindenekfelett az, hogy ez újszerűségek nem tapogató kísérletezésnek, hanem kész műfajként hatottak. Beöthynek ezt és többi rajzát e forma későbbi művelői túlszárnyal­ták, de az első erőteljes megszólaltatásnak érdeme az övé marad. Következő művelői közül különösen Petelei István tűnik ki, aki éle­tében sohasem tudott teljesen belekapcsolódni irodalmi mozgalmainkba, de akinek jelentősége azóta egyre növekszik. Petelei a turgenyevi és bret­­hartei hatásokat érdekes vegyítésben mutatja, s e hatásokat színmagyar, jobban mondva szín-erdélyi couleur locale-ba olvasztja bele. Rajzaiban érdekesen figyelhetjük meg a még cselekménytelen rajzforma eseteit és a már kifejlődött eseményes, töredékes, balladaszerű új novellát. Peteleivel egyidőben Mikszáth is sok rajzot ír, sőt az ethnográfiai rajzot ő hozza divatba. De az ő rajzgyűjteményei — bár sok kitűnő darab van köztük — sem a lélekábrázolás mélysége, sem a műfaj fejlődése tekintetében nem annyira jelentékenyek, mint Petelei Istvánéi. Mikszáth gyakran csak egy anekdotát bővít rajzzá, vagy egy-egy regénytémát szorít vázlatossá, de persze gyöngébb alkotásaiban is ott ragyog elbeszélő kedvessége és ott mosolyog humorának verőfénye. Érdekes speciális magyar jelenség az irodalom ez ágának fejlődésé­ben, hogy míg külföldön a rajzforma mellett tovább él a régies teljességű novella is, minálunk a minimumra csökken. Van ugyan nálunk is egy-két

Next