Napkelet, 1923. június-december (1. évfolyam, 6-10. szám)

1923-11-01 / 9. szám - ELVEK ÉS MŰVEK - Baros Gyula: Madách nyomai szépirodalmunkban

kényszerített s azon túl a virágok s a madarak életébe merült el. Fel­tűnik a dédapa: Láb­orfalvi Benke József, élete első felében híres szí­nész, másodikában híres tanár; azu­tán a Jókai asztalának vendékei, Ti­sza Kálmán, Bánffy Dezső, Szilágyi Dezső. Majd a múlt század végének időnek előtte elhúnyt tehetségei, köz­tük a nagyra hivatott Justh Zsig­­mond. Feszty Árpádné valamikor az ecsetet s a rajzont is forgatta, emlé­kezünk Jókai-regényekre, melyek­nek rajzait ő készítette. Művész­pályája az ecset mestereinek köze­lébe vitte, kik szintén feltűnnek az emlékiratban: Székely Bertalan, Lie­­zen-Mayer Sándor, Mednyánszky László, Munkácsy Mihály. Az utolsó sorok férjének, a nagy tehetség tra­gikus hősének, Feszty Árpádnak vannak szentelve. Ennek elégiáját már leányuk, Mara mondja el, amint gyermekemlékeinek ködéből szövő­dik. A szomorú könyvnek szomorú hőse azonban maga a könyv írója, a címkép s a zárókép eredetije, ki a nagyok közelében nem élvezte a nap­­sugárt, hanem csak az árnyékban didergett. Tolnai Vilmos, Baros Gyula: Madách nyomai szépirodalmunkban. Csaknem ter­mészetesen ötlik fel a kérdés, hogy ha Goethe Faustja a világirodal­mat termékenyítette meg, váljon Madách művének legalább a mi iro­dalmunkban mutatható-e ki szembe­tűnő hatása? A kérdésre eddig mégis kimerítőbb feleletet nem adott az irodalomtörténet s így Ba­ros Gyula értekezése már tárgyánál fogva is új. Az író sorra veszi azo­kat a szépirodalmi műveket, melyek vagy cselekvényük keretével, vagy alakításuk módjával vették mintául Az ember tragédiáját. Nyomozza a tárgykör és stílhangulat rokonsá­gát is s ahol az olvasóra nézve érde­kesebb tárgyra talál, ott az egyes műveket tartalmilag is kivonatolja. Műve végén arra az eredményre jut, hogy „Madách főműve legalább mennyiség tekintetében erősebb visszhangot keltett a későbbi költők lantján, mint eddig köztudomású volt“, s bár a Madách hatása alatt készült művek „az igazi költőiség hőfokát aránylag igen szerény mér­tékben éreztették­, mégis figyelem­reméltók, mert tájékoztatnak róla, hogy mily változatos irányban hozta hullámzásba Madách műve szellemi életünk bizonyos területét. Baros Gyula a tőle megszokott ala­possággal tárgyalja a kérdést: még azok a kevésbbé jelentős stílparó­diák sem kerülik el figyelmét, me­lyek egy-egy napilapban vagy élc­­lapban jelentek meg s vonatkozásba hozhatók Madách művével. A kis füzet helyes és emelkedett irodalmi szempontjaival, valamint adatainak megbízhatóságával tűnik ki. — rtm. — 56’ 883

Next