Napló, 1991 (2. évfolyam, 35-87. szám)

1991-10-02 / 74. szám

1991. október 2. _______________________________________MiNapló _____________________________________________________3 Betiltott béke Kezemben kilenc csillag világít, visszük a remény kilenc mécsét, s az éjszakában tüzet gyújtunk, hol legsötétebb a sötétség. (Tollas Tibor: Forgószélben) ülök a fehér papírlap előtt, írnom kellene valamit Nem megy. Nem mintha semmi sem jutna eszembe: túl sok minden is eszembe jut Kavarognak fejemben a gon­dolatok, mint közöttem a világ. Amely - most már minden kétséget kizáróan bebizo­­nyosott - egészen megbolondult Sohasem volt talán ennyire élő, ennyire húsba vágó a költő szava: „Oly korban éltem én a földön, / mikor besúgni érdem volt s a gyilkos, / az áruló, a rabló volt a hős,­­ / s ki néma volt netán csak lelkesedni rest, / már azt is gyűlölték, akár a pestisest" Igen, gyűlölnek bennünket, ehhez most már nem fér semmi kétség. Bennünket, a békéért sóvárgókat, a gyilkos testvérháború­tól irtózókat, a kérges tenyerüket és verejté­­kes homlokokat, ezen a lapos tájon még az elmúlt évezredben gyökeret eresztőket, „fe­hérek közt egy európait". Tépik munkához soha nem szokott szapora kézzel a gyökere­inket, tépik kíméletlenül; kérges tenyerünket idegen puskavasra nyomnák, tiszta homlo­kunkra vörös csillagot égetnének irgalmatla­nul. Olvasom a „magyarok és usztasák meg­semmisítésére alakult bizottság" parlamenti ■ képviselőinkhez eljuttatott „veretes" sorait, s végigfut hátamon a hideg. „A célzókészülé­ken keresztül figyelünk benneteket Szabad­kától (bocsánat: Suboticától) Belgrádig, az­tán a Dunába veletek... Irtunk benneteket minden helyen és minden időben. Vigyázza­tok!" Hallgatom Budimir Kosuticnak, a szerb kormány alenökének a békéhez vezető szerb útról Szabadkán elhangzott fenyegető, a vá­ros légkörét mérgező szavait (ha egyszer fölkel a moravai Szerbia, itt kő kövön nem marad, de a VMDK-ból, a VHDSZ-ből meg az áruló magyarokból és horvátokból, a másként gondolkodó szerbekből sem sokkal több), hallgatom a velem teljesen egy húron pendülő „szocialista" hallgatóság hozzá inté­zett kérdéseit (az ellenzéki, tehát áruló- és kémközpont Szabadkán rövid úton - nyilván fegyveresen - kezükbe vegyék-e a hatalmat, s elintézzék-e ezt a rohadék Kasza Józsefet és Ágoston Andrást - igen, igen, a Szerbiai Parlament két jeles képviselőjéről, Szabadka (egykor) Szabad Királyi Város polgármeste­réről és a Vajdasági Magyarok Demokratikus Közössége elnökéről van szó -; hallgatom őket, s végigfut hátamon a hideg. A „béke­tribünön" minden bizonnyal jelen van a bel­ügyi titkárság képviselője is: nem indítanak senki ellen eljárást... Szabadkát ellepik a KSZ - Mozgalom Jugoszláviáért nevű hadfi párt plakátjai, amelyeken gátlástalanul mocskolják a VMDK-t és vezetőit, hazaárulóknak nevezik a magyarokat. A belügyi titkárság vezetője és képviselői heteken keresztül sétálgattak a plakáterdő előtt, mégsem indítottak senki ellen eljárást, a plakátförmedvényekhez sem nyúlt senki... Kerelj csetnikvajda fegyveresek kíséreté­ben defellérezik Szabadka jobb időket is megért főterén, s noha a rendőrség jelen van, senki sem kéri tőlük a fegyverviselési enge­délyt, senki ellen nem indítanak eljárást.. Dúl az esztelen testvérháború, hullanak az emberek, gyertyák gyúlnak a Szabadság téren. Estéről estére szaporodnak a néma emlékezők, a kísértetiesen csendes és moz­dulatlan, gyertyás emberek, a békekeresők. Gyülekeznek a Szeretet Bástyája körül a békeharcosok. Gyülekezzünk. És menet­rendszerűen megjelennek a provokátorok is, a vérszomjas kötekedők, Budimir Kosutic „békeszózatát" követően vandál módon leta­rolják a téren hagyott gyertyákat A béke és a szeretet viaszrudacskáit Ha ott találtak volna bennünket, minket taposnak el... És nyomban közbelép az eddig tétlen­kedő rendőrség, azonnali hatállyal betiltja a Szeretet Bástyáját Milan Jerinkic belügyfőnök, Radoman Bozovic kebelbarátja, betiltja Sza­badkán a békét. Eloltja a béke lángját, nehogy véletlenül elharapózzék. Mély sötét­ségbe borítja az egykor európai várost. Nem kell a Szeretet Bástyája ott ahol a gyűlölkö­dés az úr. Nyomára bukkanak ugyan három barbár gyertyatiprónak is, s illetlenkedés címén (nono, fiúk!) szabálysértési feljelentést tesznek ellenük, de az érzékeny egyensúly kedvéért nyomban szabálysértési bíró elé állítanak három magyart is, „egészen véletle­nül" a VMDK három szabadkai vezetőjét akik tíz-tizenöt társukkal együtt a tilalom ellenére a Szabadság térre merészkedtek. Közöttük e sorok íróját is. Még csak gyertyát sem gyújtottunk, csupán néma jelenlétünk­kel sóvárogtuk a békét. Ami ugyebár főben­járó bűn ebben a „legszabadabb és legde­mokratikusabb" köztársaságban. Meg is kap­­tuk a magunkét, amíg a nekibőszült gyertya­­tiprókat illetlen viselkedés címén jelentették föl, minket már közrend elleni vétség miatt. Hogyisne, hiszen csak álltunk ott némán, senkinek sem ártva. Elég volt ránk nézni, hogy tudják: ezek bizony nem akarnak sen­kit kiirtani. No, majd mi megmutatjuk nekik, meg, az anyjuk úristenit! A hatalom rendőrsége feladta eddigi látszatpártatlansá­gát, a békét kívánókkal szemben a háborús uszítók oldalára állt Elhatározását azzal nyo­matékosította, hogy a VMDK egy „közlegé­nyét", egy nagybeteg embert tetteg bántal­mazott, majd elhurcolta a helyszínről. „Pár­tatlan" rendőrségünk gyengéd bája. Buffo­gott a gumibot a szabadkai éjszakában a beteg emberi testen, békétlenséget hozva a békét óhajtók közé. Buffogott a megfélemlí­tés gumibotja... És a megfélemlítés eredményes: a ma­gyar családok sorra hagyják el Vajdaságot Nem az évszázados, de az évezredes családi tűzhelyeket Menjenek is, mondaná Milán Parolid címzetes népképviselő, ott a helyük. Ahonnan 1956-ban ideszöktek. Most mond­jam neki, hogy mi hosszú-hosszú évszáza­dok óta itt vagyunk? Hogy Szabadka most hatszáz éves, neki, a „történésznek”? Hogy a mi őseink fogadták be háromszáz esztendeje az övéit s nyújtottak nekik máig tartó ven­dégszeretetet? Úgysem értené, hiszen nem beszéli az emberi beszédet. S még majd közrend elleni vétség miatt följelentene a szabadkai belügy... Az embereink pedig egyre csak menekül­nek. Magyarországra, bele a vakvilágba. Több ezren mentek már el Zentáról, Kani­zsáról, Horgosról, Szabadkáról, Zomborból... Mi lehet akkor Pancsován, Versecen, Kikin­­dán, Zrenjaninban...? (Olvasom: Baranyában az elhagyott magyar és horvát házakba már elkezdtek beköltözni a „felszabadítók".) A megfélemlítés eredményes, elégedetten dör­zsölheti a kezét a Szerb Tudományos Aka­démia. A Memorandum megálmodói. Hi­szen ezt akarták, erre vágytak. Hatnak a magyar kiskatonák és tartalékosok: a legú­jabb „félhivatalos" adatok szerint a M­H uniformisában fűbe harapók egyötöde ma­gyar. Annak ellenére, hogy nem kívánunk részt venni ebben a háborúban, s hogy bennünket hazaárulóznak le a csahos nyelv­vel hazaszeretők. Fogyunk, egyre csak fo­gyatkozunk, vészesebben, mint ittlétünk óta bármikor. Erőszakos átalakuláson megy át Vajdaság etnikai térképe, ami már nem le­het egy tartomány, egy köztársaság, egy ország belügye: ez már az Egyesült Nemze­tekre, Európára, az emberiségre is tartozik. Csak hát az Egyesült Nemzetek, Európa meg az emberiség messze van, mi meg itt közel, ebben a „leszabadabb és legdemokra­tikusabb" köztársaságban, ezen a „Bérces balkonon", ahogyan jó humorú szerb írótár­sam mondta nemrégiben, ahol akaratunk ellenére a frontra visznek bennünket, ahol áldozati bárányokként odavetnek Nagy-Szer­­bia oltárára, ahol minden ok nélkül eljárást indíthatnak ellenünk... Hát így valahogy állunk-élünk. Mire a teleírt papírlapok fölött rámhajnalodik, ép­pen autóbuszokra rakják a becsei, péterré­­vei, földvári tartalékosokat, akik egyszer már megjárták a poklok poklát Viszik őket vala­hova. Kimondhatatlanul aggódom a sorsu­kért. Kimondhatatlanul aggódom a sorsun­kért. A békéért, amelyet Szabadkán betiltot­tak. Mé­gsem megyek el innen sehova. Nem könnyíteni meg a haramiák dolgát Még ha - szóljon újból a költő, a titkok tudója - „hol zsarnokság van, ott van / jelenvalóan / min­denekben, / ahogy még istened sem." És itt zsarnokság van.

Next