Napló, 1993 (4. évfolyam, 140-191. szám)

1993-12-01 / 187. szám

1993. december 1. lanság elleni küzdelem. Mindennek pozitív hatása volt a magyar nyelvű oktatás és neve­lés terén is. Megvizsgálva a statisztikai adato­kat, azt mondhatjuk, hogy a magyar iskolák­nak és tagozatoknak, s ezzel együtt a magya­rul tanuló diákok számának a növekedése megközelítőleg az­ 1958-as iskolareformig tö­retlen volt, és az általános iskolai képzés terén egy szolid, kielégítő szintet ért el. Az eredmények ellenére már ekkor megjelentek azok a gondok, amelyek a nemzeti majorizá­­ció következményeiként léptek fel, s amelyek célja a leplezett, nem erőszakos, de céltuda­tosan serkentett asszimiláció volt. E célt szol­gálni volt hivatott az a gyakorlat, amely a kisebbségek bezárkózásának, „gettóba szoru­lásának" megakadályozása érdekében ahol csak lehetett, akadályozta az önálló magyar tanintézmények megmaradását. Lényegében az asszimilációt serkentette az úgynevezett kétnyelvű oktatás is, amelyet ugyan elsősor­ban a Muravidéken honosítottak meg, rész­ben az objektív kényszernek engedelmesked­ve, de amelyet Szabadka környékén is meg­próbáltak meghonosítani, noha ezt sem a káderhiány, sem pedig a magyar tanulók létszáma nem tette indokolttá. A tények ismeretében azt kell monda­nunk, hogy az iskolarendszer egészét lénye­gében az ötvenes évek végétől, a hatvanas évek elejétől kezdődően a lassú, de egyenes vonalú délszlávosítás, illetve jugoszlávosítás távlati céljaihoz igazították.­­1956 után lénye­gében hasonló folyamatok indultak meg a kultúrában, a művelődési egyesületek szerve­zeti felépítésének terén is, ahol csak lehetett, megszüntették az egynyelvű magyar mű­velődési egyesületeket, ismét csak a testvéri­ség-egység szellemében és a gettósodás elle­ni harc jegyében. Ennek eredményeként tör­vényszerűen a magyar tevékenység indult sorvadásnak. Az alkalmazott módszerek azóta sem változtak. Napjainkban az újvidéki Petőfi Sándor Művelődési Egyesület buzgó kétnyel­­vűsítését figyelhetjük meg, az egyesület ve­zetőségének odaadó asszisztálása mellett.) A csendes, de tervszerű asszimiláció a követ­kező úton volt kivitelezhető: „1.) Az elsődleges és leglényegesebb sze­repű eszköz a tömeges majorizáció (a fizikai többség) biztosítása, mely nélkül nem hathat egyetlen más demográfiai eszköz sem (a cél legyen az eszköz is). 2. ) Előbb a városok délszlávosítása, s csak azután a falvaké. 3. ) Asszimilációs helyzet és asszimilációs politikai közhangulat teremtése minden tár­sadalmi területen. 4. ) Negatív népmozgalom ösztönzése a nemzetiségeknél. ” (Lásd Mimics Károly: A szórványmagyar­ságtól a szigetmagyarságig)(7* A németek helyére telepített délszlávság­­gal az első feltétel már a negyvenes évek végén teljesült. A második lépcsőfok a hatva­nas évek elején vette kezdetét. Kevésbé is­mert tény még a Vajdaságban is, hogy a hatvanas években államilag (sőt azon belül a hadügyminisztérium által is) támogatott bete­lepedési hullám indul meg, elsősorban Bosz­nia-Hercegovina szerblakta területeiről a Vaj­daságba, legelsősorban Újvidékre és Dél- Bácska magyar településeire. Az oktatási rendszernek elsősorban a har­madik és a negyedik feltétel kialakításában volt szerepe. A depopulizáció kihatott ugyan az iskolák és tagozatok számának csökkenésére, ezt a folyamatot azonban a tényezők kölcsönös összefüggésében kell szemlélnünk: a kistelepü­lések magyar iskoláinak megszüntetése maga is a depopulizáció és az asszimiláció irányába hatott, a magyar kisebbség fennmaradásának esélyeit gyöngítette. Az elsők között - már az ötvenes években - a szerémségi magyar isko­lák kerültek felszámolásra, a hatvanas és hetve­nes években pedig ezek az akciók elérték a Bánátot és Dél-Bácskát is. A vajdasági magyar általános iskolák leg­nagyobb lepusztulása egyébként a hetvenes években következett be: azokban az években, amikor a Vajdaság autonóm tartomány politi­kai, gazdasági és alkotmányjogi önállósága eddigi történelme során a legnagyobb volt. Mindez azonban nem párosult hatékony ki­sebbségi érdekvédelemmel, hiszen a be nem vallott, de töretlenül követett cél, a kisebbsé­gek asszimilációja ezekben az években sem változott. Közállapotainkra jellemző, hogy mindezt a nyolcvanas évek végéig nyilvánosan fel sem lehetett panaszolni, ugyanakkor a magyar közvélmény is elsősorban a középis­kolai rendszerben 1975 után bekövetkezett nagyfokú rombolásra figyelt. (Folytatjuk) Orgoványi Anikó rajza Jegyzetek 1. Dr. Deák Leó: Magyar iskolaügyünk a jugoszláv uralom idején. In: Csuka Zoltán szerk.: A visszatért Délvi­dék, Budapest, 1941., 27-36. p. Deák szerint Horvátországban 1918-ig a Ju­­lián-egyesület 654, a MÁV 14, a protestáns egyházak 11 magyar iskolát működtettek. Mint ismeretes, Szerémség 1868 és 1918 között Horvátországhoz tartozott. 2. Mészáros Sándor: Madjari u Vojvodini 1929-1941., Novi Sad, 1989., 49-57. p. Ezenkívül még lásd Matušev Cvetko: Magyar könyvkiadás az új Jugoszáviában, Híd, 1950/1- 2., 120. p. 3. Szita László: A nemzetiségi iskolaügy ala­kulása a II. világháború idején a visszacsatolt Bács-Bodrog vármegyei területen 1941-1944. Cumania 9. sz., 257-290. p. 4. Matuska Márton: A megtorlás napjai, Újvi­dék, 1991., 42-43. p. 5. A. Sajti Enikő: Nemzettudat, jugoszláviz­­mus, magyarság, Szeged, 1991., 125-126. p. 6. Lőrinc Péter: Államosítás és iskoláink. Híd, 1947/1. 48. p. 7. Mimics Károly kéziratának 12-13. oldalán Mimics tanulmányában kimerítően foglalko­zik Vladan Jojkićnak a kisebbségek asszimiláci­ójára vonatkozó koncepciójával, amelynek ele­meit a második világháború utáni kisebbségpor­­itikában kamatoztatta a szerb, illetve a jugo­szláv pártállam. Művelőd­és Naplód 15

Next