Nappali ház - művészeti és irodalmi szemle, 1993. 4. szám

Három írás Tar Sándorról - Radics Viktória: A végtelen horizontális

Radics Viktória A VÉGTELEN HORIZONTÁLIS Tar Sándor: A te országod Úgy vagyunk ezzel, mint a földdel, a levegővel, a vízzel. Nem tartjuk észben az elemiségeket, pedig nélkülük nem is létezhetnénk. Nem tartjuk észben, hogy a szék, amin ülünk, a gép, amit verünk, a csap, amit megeresztünk, a rengeteg szükséges mindenna­pi kellék emberek százezreinek teremtménye, s ahogy Isten „fölöttünk" dédelgeti szeszélyesen léte­zésünket, úgy ez az emberhad „alattunk" biztosítja fönnmaradásunkat. Isten kiismerhetetlen dolgait fir­tatja a művészet; a végtelen horizontálisan gördülő embervonulat némikép kiismerhető ügyeit-bajait a próza, s annak is van egy olyan „fizikai" ága, mely az eredendő lenti erővonalakra figyelmez. Hogy mi­ként és ki teremti a kenyeret, a széket, a vízcsapot, és mi van avval, aki. Milyen erők mozgatják, ezek mer­re viszik, és mi az értelmük. Nem ritka, hogy a vég­telen horizontálist fürkészve annak az abszurdum­nak a lenti megfelelőjére bukkan az ember, amit az égi fizikusok odafönn felfedezni vélnek. A honna­­nokra, a hovákra, a miértekre ugyanúgy keserű vála­szok érkeznek, mint fentről. Az effajta prózaíró szint olyan megszállott istenkereső vagy értelemke­reső - vagy azért sem kereső -, a föltalált isteneket és értelmeket szétcincáló, mert nem igaznak tartó írói alkat lehet, mint az, aki finomabb anyagokkal foglal­kozik. Tar Sándorra majdnem azt tudnám mondani, hogy „megszállott költő", ha ez nem hangoznék úgy, mint valami mentegetés. Mivelhogy ő karakte­risztikája szerint szociografikus, realista „valóság­író". Könnyen elveszítjük azonban e teoretikus tájé­kozódási pontunkat, ha észrevesszük, hogy e próza valahol szürreális vagy irreális. Témájában, mert amit föltár, az hihetetlen, az abszurd-fantasztikus - bár valószerű -, és formájában is, mivel a monoló­gok, amelyeket leír, gyakran egészen bizarr képzet­társítási lánc szerint rendeződnek, dokumentariszti­­kus leírásai pedig a szürrealisztikus kollázshoz ha­­jaznak inkább, mint a realista novellához. Tar Sándor „valóságföltáró" írói munkásságá­nak társadalmilag nincs értelme. Ugyan kinek tárja fel, ugyan minek? Mi haszna? Nem elkötelezett író ő, hanem inkább olyan, mint egy reménytelen arany­mosó, aki nem tud megválni az iszaptól, mert bizto­san tudja, hogy aranyszemcséket tartalmaz; mossa, mossa végtelen. Ez az iszap az ő mindene, mert tudja - ez az intuíció erőként van jelen írásaiban -, hogy életének leglényegesebb sejtelme szóródik benne. Rátalálni, összegyűjteni, egybefoglalni - így hozta a sorsa. Amiről egyébként betű szerint nem tudható meg egyáltalán semmi. Csak ez az erő érződik, ami­ből sejthető, hogy: sors. Az az osztályrésze, hogy a páriasorsokat firtassa, felebarátai kicsiny sorsának ábrázolásán keresztül teljesítse a magáét. Több sorsmonológnak nevezhető elbeszélés van ebben a kötetben, melyekben egy-egy jeltelen ember az utcáról, a gyárból, a faluból elmondja - Tar Sán­dor elmondatja vele, tehetségét kölcsönözve neki­­ az életét, „sorsba fűzve". Bizonyos tekintetben ab­szurd monológok ezek, beszédextázisok: a magánbe­szédek egy életet sűrítő fényes pillanatában összejön minden, hogy aztán annál fenyegetőbben öleljen kö­rül a lepusztulás, a semmiség. Amikor a monológ végén a halál tükrébe néz az elbeszélő, egyesül a sor­sával, a szó az élettel, és a beszéd kihúny. Ha egyes szám harmadik személyben, egy szituáció köré épít­ve ábrázolja egy ember életét az író, akkor is a meg­­halás, az öngyilkosság vagy az ölés mutatkozik olyan pillanatnak, melyben megszületik, és abban a pillanatban el is vész valami igazság. Voluntarista az író, amikor kihajtja ezt, vég­akaratos. E novellásítási, sorsformáló gesztus, döntő vágás nélkül azonban minden a végtelen horizontális kínos unalmába fúl. A „szent unalom" ellentéte ez: felemészt, letör, mint valami élethossziglani betegség. A dokumentumpró­za tobzódik a részletekben, amelyek néhány motívu­mot morzsolnak, variálnak, mindig ugyanazokat: nyomor, italozás, robot, lakásgond, a munkás kiját­szása, kiszipolyozása, gyárak tönkretétele. Az ország alapozásának lerobbantása, robbantássorozatok az ország földjében, melyen egyre csak szaporodnak a sebhelyek. Egy súlyos beteg országtest reményekkel nem kecsegtető diagnózisa áll össze a részvizsgála­tokból. Az élő, bomló anyag ebben a tönkretett földben, durva hasonlattal szólva: a trágya, ez a munkásság. Ezen belül az individuális különbségeket elmossa valami goromba predestináció. Kalimpálni ha lehet ellene, és kiharcolni egy tetézett torzulásokkal tarkí­tott sorsot. Az eleve elrendelést az anyag meg az apa figurája teszi brutális ténnyé. A részeges, agresszív apa és az emancipáltan ugyanolyan vagy megtört A végtelen horizontális 109

Next