Nappali ház - művészeti és irodalmi szemle, 1995. 3. szám

Karl Kraus-rovat - Szilasi László: Engedd szabadon (Válasz Gulyás Gábornak)

logikusan, azaz egyfajta törté­netként szemlélni. Károlyi Csaba fontos meg­jegyzését némileg pontosítva: többféle kritikusi elvárás szeretne létezni egymás mellett. Természe­tesen nem kell semmi mást akcep­tálni, mint amit mi képviselünk, de a különböző szemléletek létezé­sétől szerintem akkor is felelőt­lenség eltekinteni, ha azokról csu­pán ironikusan vagyunk képesek beszélni. Megeshet ugyanis, hogy — befejezésül Téged idézve — „az irodalom visszavág”. Barátsággal: Gulyás Gábor Szilasi László ENGEDD SZABADON Válasz Gulyás Gábornak Kedves Gábor, tehát, ha jól értem a kialakult bo­nyolult helyzetet, szerinted rendkívül tanulságos kísérletem (Nappali ház, 95/2) an bloch megrója a Darvasi-kritikát, majd megmutatja, hogyan kell(ett volna) egy Darvasi-novellát elemezni, ezért aztán Te en bloc megrovod az én kritikámat, majd megmuta­tod, hogyan is kellett volna Gulyás meg a többi kritikus írását érteni, hát persze, hogy most én sem te­hetek mást, mint anblok megro­vom a Te kritikádat, majd megmu­tatom, hogy hogyan kell a Szilasi­­írást olvasni, s így megyen előre a világ: a nemzet mulatja velünk magát, a tudomány azonba épül. Csak vicceltem. Inkább rákérdeznék erre-arra, szépen sorjában. Tulajdonképpen miért gondo­lod azt, hogy szövegem egészében megrótta a Darvasi-kritikát? Van erre szöveg? Tulajdonképpen miért gondolod azt, hogy értelmezésem előíró szándékú? Van erre szöveg? Valamint, ha — ahogyan azt nyilván Magad is tapasztaltad — semmit sem lehet a maga teljességében felfogni, vagyis ha mindenki, minden igye­kezet ellenére is, mindig egy­szerűsít, redukál, ha tehát az oka szükség és nem szándék, akkor miért hányod ezt a szememre? Szerinted talán nem igyekeztem volna? Vagy nem eléggé? Mi az elég? Egyébként: biztos vagy benne, hogy az egyszerű a bonyo­lult ellentéte? Nem inkább az egyik, kezelhetővé tett megjelenési módja? Ami épp ezzel hozza létre a piciny differenciákat? Egyébiránt: honnan is ismered Te a szándéko­mat? Szövegem nem volt konzek­vens? Hol? Módszerem pedig mi­hez képest is okoz lényeges értel­mezésbeli félreértéseket? Netán tudsz valamiféle végső értésről? Nem félsz, hogy félreérted? Te is­mersz erőszakmentes szövegke­zelést? És: ismersz valakit, aki nem csúsztat, akinek a szava célba ér? Netalántán éppen Te lennél az? Miért nem szeretsz Te rekapi­tulálni? Talán mert azt nem is le­het? Mégiscsak rekapitulálsz? Új­­ramondod a Kortárs-beli kritiká­dat? Menni fog ez? Nem inkább értelmezed azt? Ahogy a szöve­gem is? És aztán meglesz? Mert a kettő nem vág egybe? Szövegedet szó szerint idézve végül is mivel ferdíthettem el? Az érzésemmel? És — újra csak — mihez képest félre? Lenne valamiféle kötelező irány? Nálad? Benned? Nem kel­lene inkább hagyni a szöveget, szabadon engedni, hadd éljen? Kedvére? Ha eltekintesz Ma­gadtól, ahonnan szerinted jön s hová tartozik: hát nem sokkal jobb? Állításokat tulajdonítottam Neked? Miért, talán nem tettél állításokat? Nem Te írtad? Az el­lenkezőjét gondolod? Akkor miért nem azt írtad? Mert azt nem lehet? Csúsztatsz? Nem ér célba a szó? Nem fedi a gondolatot? Fél­recsúszik? Ugye? El akartál hatá­rolódni? Bizonyítható ez? Te és a szöveg egyek vagytok? Foly­tatódsz benne? Mégiscsak? Aztán meg: szerinted van az iróniának valamiféle nyelvi jegye? A szán­dékban állana a jelentés? És azt honnan tudod, hogy számomra mi nem problematikus? Nem le­hetséges, hogy el akartam hatá­rolódni? Magam is? Ironizálok? Félreértettél? Vagy csak másként? A másként értés mindig hiba vagy rosszindulat útján jön létre? Biztos Karl Kraus-rovat 105

Next