Napsugár, 1982 (26. évfolyam, 1-12. szám)

1982-06-01 / 6. szám

Vajon hány könyvet írt PÉTERFI EMÍ­LIA, a kedves Emi néni? Ha összecsap­ná a tenyerét, s ettől megelevenedné­nek a színes meséskönyvek, madár­seregként röpülhetnék körül hivatás­ban megőszült haját és szemüveges, mosolygós arcát. Ott szállna körülötte Csicseri Csincsi, az aranyos cinke, Csippenfütty, a vízirigó, meg a töb­biek. És száznál több más mesés­könyv és olvasókönyv, amelyeknek a születésénél ő bábáskodott. Pedig úgy tűnhetik számára, hogy nem is olyan rég volt az, amikor a kis székely községből, Homoródalmásról fölkerült Kolozsvárra. Édesanyja, édes­apja egyaránt tanító volt, s ő is a ne­velés szép, áldozatos munkáját válasz­totta. Tizenhárom esztendőn át taní­tott különböző iskolákban. S később, mivel az oktatás mellett az íráshoz is kiváló tehetsége volt, a Tanügyi Könyv­kiadóhoz hívták meg szerkesztőnek, tanácsadónak. És bizonyára ti, a leghálásabb ol­vasói tanúsíthatjátok ma leginkább, hogy mennyit írt és dolgozott élete során. Hiszen az első négy osztály mindenikének ő szerkesztette az ol­vasókönyvét! De még a tanügyi kiadó sem volt utolsó állomása életének. Egy napon vállalnia kellett, hogy azokat oktatja többre, jobbra, akik bennete­ket nevelnek majd később. Más szó­val: a Pedagógus Továbbképző Inté­zethez került, s onnan is ment nyug­díjba. — Mesélje el, mi volt a legkedve­sebb meseírói élménye — faggatom, s ő így felel: — írtam régebb egy könyvet. Az volt a címe, Antifí kincset ér. A cím fölött volt a nevem, így hát a kolléganőim tréfálkozva mindig egy­beolvasták: Péterfi Emília kincset ér... Zavartan elmosolyodik, s mi is mo­­solygunk, de közben ezt gondoljuk: a kedves tréfálkozóknak igazuk volt! Pé­terfi Emília gyönyörű munkássága va­lóban kincset ér! Kincses városunkban élt egy tanár, az álomutazók legboldo­gabb fajtájából. Egyszerű, de nagy tudású ember volt. És úgy mesélt Földünk rajzolatáról és a népek történelméről, hogy a diákok alatt meg se nyekkent a pad csenge­téskor. Tanítványai követték őt sze­mélyes élményeinek ragyogó ös­vényén, ahol minden föltámadt, megelevenedett. Hatalmas várka­puk tárultak ki előttük, paloták ajtói nyíltak meg kedves álom lá­tójuk és ismerősük zörgetésére. Elmondta, miként találkozott Diogenésszel, a nagy görög böl­cselővel, aki egy hordóban lakott, hogy csak az álmaival foglalkoz­zék, mert a szomszédai zörögtek, kornyikáltak. Őt azonban jó lélek­kel fogadta, mert testvérének sej­tette az álmodozásban. S mind­járt egy kicsi hordóra kacsintott, amely az ő hordólakása mellett állt marhabőrrel letakarva, s a­­mely tele volt csodálatos a szo­­borral. Aztán mesélt hajcsárokról, a­­kik a nagy sziklatömböket von­szoló rabszolgákat űzték az épü­lő piramis körül, a sivatagban, az izzó napon és a tomboló ho­mokviharban. Az egyiknek ki is ragadta az ostort a kezéből és a képébe kiáltotta: — Miért bántod, hiszen ő is em­ber?! Az elvadult hajcsár meghök­­kenve kérdezte: — Kicsoda vagy te, hogy ujjat mersz húzni velem?! Az álmodozó tanár sajnálko­­zón mosolygott: — Évezredek múlva nekem kell majd beszámolnom a történelem­óráimon, hogy miként bántál a rabszolgákkal! No, de meg is jegyzem a neved, hadd gyaláz­­zon az utókor! Nagyon szerették a kisdiákok ezt a tanárt, aki hol a pápuák közé vitte őket magával, hol na­rancsligeteken vagy ananászül­tetvényeken vezette át; de volt úgy is, hogy zihálva, sápadtan ro­hant a fiúkkal, Petőfi Sándort fél­tőn, Fehéregyháza mellett, ami­kor a kukoricásból elécsörtettek a szuronyos cári kozákok. Mindenkihez kedves, jóságos volt, mint az olyan emberek, akik álmaik, látomásaik örömét má­sokkal is meg akarják osztani. S mihelyt belépett az osztályba, úgy dörzsölte össze a kezét, mint­ha a diákjaival máris beszállni készülnének a hajóba vagy a repülőgépbe. Egy ízben pedig így búcsúzott a tanítványaitól: «Ha délután szundíthatok egy BÁLINT TIBOR ÁLMODJ SZÉPEKET JÁNKY BÉLA Három piros szegfű Tanítók, tanárok, napját ünnepeljük, kössünk szép csokorba három piros szegfűt. Egyik a szeretet, a másik a hála, ismét a másik a tisztelet virága. Kössünk három szegfűt, s csillogó szemekkel ünnepeljük őket jó érdemjegyekkel. A virág elhervad, de tudásunk fénye munkájuk, érdemük maradandó éke. Wi (folytatása a 4. oldalon) 3

Next