Román Nyelvű Katolikus Gimnázium, Naszód, 1884

Plamilii de invetiamentu pentru gimnasie. *) (Planulu emanatu prin ordonatiunea Ministeriului r. u. pentru culte si instructiunea publica dd. 1879 Nr. 17.630, modificatu pe basa ardeiului de lege XXX ex. 1883.) I. Religiunea. In clasea I—VIII-a câte doue ore la septamâna. NB. Acestu planu nu statoresce materialulu de propusu din religiune, ci fiindu luata religiunea — pe bas’a §-lui 3. din articlulu de lege XXX din 1883 — intre obiectele ordenarie de invetiamentu, lasa ca materialulu de propusu se-lu statorésca respectivele autoritati confesionali. La gimnasiulu nostru, care are caracteru confesionale greco-catolicu, este catedra ordenaria pentru catechetu greco-catolicu; apoi fiindu scolari in numeru mai insemnatu si de confesiunea greco-orientale, este o catedra ordenaria si pentru catechetu greco-orientale; scolari de alte confesiuni ori chiar religiuni mai nu suntu, de câtu numai din cându in cându câte câţiva, cârora li se propune religiunea — cu scrrea autoritatiloru competenti — prin preoţii, respective rabinerii locali. Planulu după care se se propună religiunea pentru cesti din urma se statoresce pentru fiecare anu prin respectivii proprietori, după inviarile autoritatiloru confesionali competenti, nefiindu inse acel’a statoritu definitivu si catedrele acestea nefiindu sistemisate in modu ordenariu, asia acelu planu nu se publica aici. — Planulu pentru propunerea religiunii pe sém’a scolariloru de confesiunea greco-orientale, practisatu acuma la gimnasiulu nostru cu scirea Prea Venerabilului Consistoriu gr.-or. din Sibiiu, desî acésta catedra e sistemisata că ordinaria la noi, nu se publica aici, fiindu ca prin sinodulu archidiecesauu gr.or. din Sibiiu in 1884 sub Nr. protocolului 109 s’a statoritu in liniaminte principali unu nou planu, care are trebuintia de specialisare, după cum s’a comunicatu acestei direcțiuni din partea Prea Venerabilului Consistoriu gr. or. din Sibiiu sub datulu 20 Novembre 1884 Nr. 5619. b.-- In fine pentru propunerea religiunii pe seme a scolariloru de confesiunea greco-catolica fiindu planu statoritu prin Venerabilulu Consistoriu greco-catolicu de Gherla sub datulu 5 Aprile 1873 Nr. 843/353, acestu planu se publica aici. *) In reportulu alu 13-lea, 14-lea si 15-lea pro 1881/2—1883/4 s’a publicatu unu tractatu generalu despre „Educatiunea si instrucțiunea in gimnasiu.“ înainte de a se publica tractate speciali in aceasta materia s’a credintu de lipsa a se publică acuma si dispositiunile positive impuse in aceasta materia prin organele competenti.