Năzuința, octombrie-decembrie 1969 (Anul 2, nr. 91-104)

1969-11-22 / nr. 98

Proletari din toate țările, uniti-vă ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN SALAJ AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL II. • NR. 98 Lucrările sesiunii Marii Adunări Naționale In săptămâna pe care o încheiem, atenția opiniei publice din județul nostru s-a concentrat asupra legilor adoptate de Marea Adunare Națională care și-a început lucrările luni, 17 noiembrie a.e., în cadrul celei de a treia sesiuni a celei de-a șasea legislaturi. Au luat parte, ca invitați, alături de deputați, numeroși conducători de instituții centrale și organizații obștești, activiști de partid și de stat, personalități ale vieții economice, științifice și culturale, ziariști. In loja din dreapta au luat loc conducătorii partidului și statului, tovarășii Nicolae Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu- Mizil, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica. Intrîndu-se în ordinea de zi, Marea Adunare Națională a dezbătut și aprobat „Legea privind conducerea ministerelor și celorlalte organe centrale ale administrației de stat pe baza principiului conducerii colective“. Așezarea întregii activități, la toate nivelele, pe principiul muncii și conducerii colective se înscrie printre principiile fundamentale care stau la baza măsurilor de : îmbunătățire a organizării, conducerii și planificării economiei naționale, de perfecționare a întregii vieți sociale, potrivit programului elaborat de Conferința Națională din decembrie 1967 și hotărîrilor adoptate de cel de-al X-lea Congres al partidului. Pe aceleași coordonate se înscriu și legile adoptate, la următoarele puncte ale ordinei de zi, de către Marea Adunare Națională: „Legea privind angajarea gestionarilor, constituirea de garanții și răspunderea în legătură cu gestionarea bunurilor organizațiilor socialiste“; „Legea privind organizarea și funcționarea miliției“; „Legea privind executarea pedepselor“. Textele integrale ale legilor au fost publicate în ziarele cotidiene. La ora închiderii ediției gazetei noastre, lucrările sesiunii Marii Adunări Naționale continuă pe comisii. la acest număr: 9 Educarea tineretului la nivelul sarcinilor actuale # 4 262 hectare așteaptă încă plugul tractoarelor . Constructorii răspund prin fapte . In cercetare — folclorul sălăjean 9 Literatură — artă 9 Chemarea la întrecere a Consiliului popular al comunei Gîlgău pe Someș 9 Surprize în obiectiv 9 Din programele săptăminale radio și TV 9 Telegrame externe 9 Sport 9 LA SECȚIA DE ROBINEȚI 20 DE MOI SOFITIMENTE ASIMILATE — Cîte mii de robineți au fost fabricați în noua secție a I.I.L. „Steaua sie“ de la data intrării funcțiunei Tovarășul Ioan Olah, șeful producției, ne oferă cifre impresionante și cîteva explicații despre munca oamenilor de aici pentru îndeplinirea planului, atingerea și depășirea parametrilor proiectați. Din planul anual de 25.000 de bucăți de robineți STAS 1519 cu diametrul de 30 mm s-au fabricat, în zece luni ale anului, 19.587, din aceleași produse cu diametrul de 40 mm s-au fabricat 11.858 de bucăți din planul anual de 16.000. — Caracteristic pentru activitatea secției de robineți — subliniază interlocutorul — este creșterea cu 114 la sută a producției din acest an față de anul 1968, apoi strădania colectivului de muncă pentru a asimila noi sortimente de robineți și sorburi. Pînă la această dată au fost asimilate și pregătite pentru producția anului viitor 20 de noi sortimente. Un succes intr-adevăr meritoriu. El atestă faptul că atunci cînd se acordă atenția cuvenită organizării superioare producției și a muncii, reazultatele sînt din cele mai bune, iar experiența în muncă devine un bun comun cînd oamenii își confruntă părerile. In această ipostază i-a surprins fotoreporterul nostru Fr. Deak pe strungarii fruntași Andrei Dări și Ioan Antal. (m.t.) Ziua de duminică, 16 noiembrie a.c. va rămine in viața pionierilor și școlarilor din orașul Zalău mereu vie. O amintire a manifestației lor plină de mulțumire adresată din inimă partidului pentru copilăria lor fericită. In această zi ei au invitat in mijlocul lor pe tovarășul Laurean Tulai, primsecretar al Comitetului județean de partid. Sunt prezenți în sala de festivități a Casei de cultură membri ai Consiliului județean al organizației pionierilor, comandanții de detașamente și unități, invitați. Azi e zi de sărbătoare La apariția in sală a tovarășului Laurean Tulai, din piepturile lor tinere, intr-o armonie perfectă, răsună acordurile cîntecului „Mulțumim din inimă partidului“. Apoi, pionierii Nicolae Voica, Viorica Nemeș, Vasile Matei și Carmen Șerbănescu fac cunoscute asistenței unele aspecte din activitatea detașamentelor și unităților privitoare la activitatea lor din cercurile pe materii, din cadrul activității patriotice, din munca lor de învățare și acțiunile cele mai îndrăgite de tineretul școlar. Primit cu vii aplauze a luat cuvîntul tovarășul Laurean Tulai care a subliniat munca plină de avint a poporului nostru in opera de edificare a socialismului, eforturile pe care oamenii muncii din județ, pe ogoare, șantiere și întreprinderi, le depun pentru realizarea obiectivelor propuse. A urmat un bogat program artistic. Cind s-au întors spre casele lor, pe fețele tuturor puteai citi mulțumirea. A fost intr-adevăr, o zi de sărbătoare. patriei In cooperativele agricole de producție Prețuirea averii obștești la ora întrebărilor In aceste zile sînt transportate de pe cîmp și din livezi ultimele produse ale acestui an. Pe măsura preocupării dovedite de consiliile de conducere ale cooperativelor agricole, de masa largă a cooperatorilor sînt și roadele obținute. Țăranii cooperatori din Sărmășag au realizat în acest an cu 400 kg la hectar mai mult grîu decit prevedea planul. Acum cînd recoltatul porumbului s-a terminat se poate aprecia că în multe cooperative printre care acele din Năpradea, Zăuan,Hereclean, Boghiș recoltele sunt mai mari decât cele prevăzute. Recoltele de in și de sfeclă de zahăr, principalele culturi tehnice din județ, s-au realizat la nivelul așteptărilor. Sinteza elementelor principale care explică succesele obținute de multe cooperative își are izvorul în hărnicia și priceperea cooperatorilor, în spiritul de organizare a muncii și de gospodărire a avuției obștești de către consiliile de conducere, cărora li se adaugă sprijinul acordat de stat prin cantități spo A. MESEȘAN (Continuare în pag. a 2-a) (Continuare în pag. a 5-a) Ni s-a întîmplat nu o dată ca „lipsa de interes“ a țăranilor cooperatori față de unele spectacole ce se prezintă pe scenele cămilelor culturale să fie pusă pe seama ... modificărilor spirituale ce au avut loc de-a lungul anilor noștri în lumea sătească. I Putem demonstra prin nenumărate argumente falsitatea unui asemenea nivel de a gîndi. Unii se întreabă: poate, de exemplu, un cămin cultural să prezinte un spectacol mai atractiv I decit unul prezentat — să spunem — la televizor de către profesioniști? Ei bine, poate! Cum? In primul rînd prin originalitate Vom demonstra aceasta folosindu-ne de exemplul brigăzii artistice din Sînmihaiul Almașului, brigadă care — ne spune " profesoara Livia Vlaicu, îndrumătoarea brigăzii — își poate căuta originea cusute de ani în urmă. Afirmația nu este o glumă. Șezătorile, sau habele cum li se mai spune aici, erau manifestări, locuri în care se discutau — uneori polemic — probleme diferite O falsă antinomie ale vieții, se comentau evenimente, fapte, întîmplări. Și aceasta prin forme într-adevăr proprii poporului nostru: proverbe, zicători, ghicitori, balade, snoave etc. In favoarea acestei afirmații vine — printre altele — și obiceiul „strigatului peste sat“ în ajun de anul nou, cu care prilej se critică aspecte sau însușiri foarte negative, la modul concret, nominal chiar, dar fără o notă de prea mare sobrietate, ci cu haz. Iată un „dialog“ între Virgil SINGEREANU II