Năzuința, iulie-septembrie 1970 (Anul 3, nr. 131-143)

1970-09-26 / nr. 143

INVÂȚÂMÎNT 29 august 1970 înainte de „recapitularea a construcțiilor școlare I”.Una din preocupările importante ale factorilor care răspund direct de pregătirea condițiilor optime deschiderii noului an școlar constă în urgentarea definitivării construcțiilor școlare. In noul an de învățămînt ar fi trebuit să fie date in folosință 53 de clase și 23 laboratoare construite din fondul central al statului și contribuția cetățenilor. In lunile iulie-august redacția ziarului nostru a urmărit îndeaproape mersul construcțiilor școlare din orașul Zalău și județ, atrăgînd atenția, în repetate rînduri, asupra neglijențelor constatate. Cu siguranța că cele trei săli de clasă ale școlii din comuna Almașu nu vor putea fi recepționate la 15 septembrie, întrucit lucrarea se află abia la zidărie. La școala din Horoatul Crasnei am constatat o evoluție „impresionantă“, lucrările ajungînd la planșeu, in timp ce în comuna Sig, la data vizitei noastre, lucrarea nici nu începuse încă. Situația nu este îmbucurătoare nici în comuna Măieriște. La școala din Vîrșolț avem certitudinea că noua construcție va putea primi certificatul de naștere la 15 septembrie, dar ne vedem obligați să atragem atenția asupra calității necorespunzătoare a lucrărilor. Ințelegînd în mod greșit termenul de „urgentare“ constructorii de aici au efectuat o treabă de mîntuială, concretizată în instalarea deficitară a ușilor și sobelor de teracotă care, înainte de a primi botezul focului, trebuie demontate și montate din nou. Necorespunzător este stadiul la care au ajuns lucrările din cadrul complexului școlar al Institutului pedagogic din orașul Zalău. In urmă cu o lună tovarășul inginer Ioan Gorguțiu, directorul I.J.C. Sălaj, ne asigura textual că: „Noi vom respecta termenul de dare in folosință a complexului.“ La fața locului însă situația se prezintă cu totul altfel, angajamentul negăsindu-și o materializare pe șantier. La ora cînd scriam aceste rînduri internatul se află în faza de finisare, dar lipsește mobilierul pe care ar fi trebuit să-l livreze școala profesională din Șimleul Silvaniei. Directorul școlii, tovarășul Vasile Poenaru, ne comunică faptul că, o parte din mobilierul necesar utilării internatului a fost livrat, asigurîndu-ne că pînă în data de 5 septembrie comanda va fi onorată în întregime. In schimb lucrările de la cantină sînt mult rămase în urmă. Abia acum se execută săpăturile necesare turnării fundației. Această situație, ne spune tovarășul Vasile Fărcaș, directorul Liceului și al Institutului pedagogic, va produce perturbații în funcționarea în condiții optime a cantinei Liceului de cultură generală din orașul nostru, unde vor trebui să servească masa circa 800 de elevi. Clădirea propriu-zisă a institutului, formată din cele trei corpuri nu se află nici ea intr-un stadiu satisfăcător. Corpul A este ridicat în roșu pînă la etajul I, în prezent efectuîndu-se lucrări la plafon, în timp ce corpurile B și C se află abia în faza incipientă. La centrala termică se execută lucrări la zidărie. In ziua vizitei noastre pe șantier nu am putut constata un tîrg deosebit în muncă, mai ales la clădirea propriu-zisă a liceului unde, în afară de cîțiva muncitori necalificați, nu am văzut pe nimeni. Față de această situație s-a simțit nevoia organizării, de către organele județene de partid, a unei consfătuiri cu constructorul. Ca urmare a sarcinilor trasate în cadrul acestei consfătuiri, tovarășul inginer Ioan Gorguțiu, directorul I.J.C. Sălaj, ne informează că s-au luat măsuri de primă urgență menită să ducă la accelerarea lucrărilor. In acest sens inginerul șef adjunct al I.J.C. Sălaj, tov. Vasile Crișan s-a deplasat la întreprinderea locală din orașul dr. Petru Groza spre a grăbi livrarea materialelor de tîmplărie. Ca urmare a acestei intervenții sâmbătă, 22 august, au început să sosească pe șantier o parte din materialele necesare, urmînd ca restul să fie transportate pe parcurs. O altă măsură prevede deplasarea organelor de execuție la fața locului pentru documentație și urgentarea execuțiilor. Pe șantier urmează să fie adusă o nouă echipă de zidari, a cărei lipsă se simte în mare măsură, și circa 60 de muncitori necalificați pentru executarea săpăturilor de la cantina complexului. Dacă aceste măsuri ar fi fost luate cu cel puțin o lună înainte, suntem convinși că nu ar fi avut loc acele interminabile discuții între constructor și beneficiar care au facilitat tărăgănarea lucrărilor. Vinovat, credem, că se face atît beneficii abil, pentru întârzierile determinate de modificările ce au survenit ulterior în proiect, cit și constructorul care ar fi trebuit să rezolve din timp toate problemele legate de procurarea și aducerea pe șantier a materialului de construcție necesar. Cert este faptul că, de pe urma acestor neînțelegeri, suferă elevii, cei cărora le este destinat noul local școlar. Sperăm sincer, că în urma intervențiilor făcute de către organele locale de partid, precum și a hotărârilor luate de conducerea I.J.C. Sălaj, la data de 15 septembrie se va putea face recepția internatului cel puțin, obiectiv atît de important în contextul complexului școlar din orașul Zalău. Remus LUPȘEANU Nazuinfa — 9 Reușita expediție a echipajului de pionieri „Brățara de aur” In urmă cu cîteva zile pe adresa redacției noastre a sosit o scrisoare care ne-a impresionat prin conținutul ei. Membri echipajului de pionieri „Brățara de aur“, aflat în masivul Vlădeasa la o altitudine de 1836 metri ne rugau să transmitem, prin intermediul ziarului nostru, salutările lor tuturor pionierilor și școlarilor din județ. Desfășurată pe perioada 4—1S august, expediția pionierilor de la Școala generală nr. 1 din Șimleul Silvaniei se înscrie în concursul organizat de revista „Cutezătorii“ în colaborare cu Consiliul Național al Pionierilor și Ministerul Invățămîntului. Cei zece pionieri și școlari, conduși de profesorul Eugen Biro, in cele 10 zile cît a durat excursia, au cunoscut viața locuitorilor din Munții Apuseni, obiceiurile, dansurile, munca de toate zilele. Cu plantele, florile, insectele, viețuitoarele colecționate elevii vor completa muzeul școlar. Expediția a dat posibilitatea membrilor ei să cunoască pe viu frumusețile și bogățiile din această splendidă zonă geografică a patriei noastre. Cazați numai in corturi, alimentîndu-se cu provizii cumpărate din fondurile asigurate de Consiliul județean al pionierilor, cei zece temerari șimleuani și-au format și deprinderi practice de viață. Pentru reușita lor îi felicităm din toată inima îndeplinindu-le și dorința exprimată la început prin conducătorii lor, profesor Eugen Biro, comandant și Nicolae Rus, căpitanul echipajului. (r.l.) În drum spre Vlădeasa. Foto: E. BIKO Ultima serie de pionieri, veniți din toate colțurile Sălajului, au pus stăpînire pe frumusețea locurilor de la poalele bătrînei Măguri a Șimleului Silvaniei la data de 10 august a c. Organizată de Inspectoratul școlar județean Sălaj și Consiliul județean al pionierilor, tabăra de la Bădăcin oferă pionierilor și școlarilor, care își petrec aici zilele frumoase ale vacanței de vară, priveliști încîntătoare. Livada din jurul taberei își oferă cu ospitalitate fructele aromate, iar locurile pitorești din jur invită la drumeție. Directorul taberei, profesorul Ion Vilmard, împreună cu comandantul unității de detașament, precum și cu profesorii de specialitate, și-au propus să profite din plin de frumusețea locurilor . Majoritatea activităților se desfășoară în aer liber, ne spune comandantul unității învățătorul Dumitru Gh. Pop. Am fost comandant de unitate și în anul trecut tot aici, la Bădăcin, și mi-a făcut plăcere să revin și anul acesta la ambele serii de elevi. Am văzut la acest om voință. Voință dublată în mod fericit de un tact pedagogic desăvârșit, care-l recomandă pentru a îndeplini funcția ce i s-a încredințat. El însuși tată, iubește copiii, îi place să lucreze cu ei, cunoaște dorințele și admiră fantezia vîrstei lor Răsfoind jurnalul zilnic al taberei, precum și programul de activitate constați cu plăcere că activitățile desfășurate au fost captivante pentru mintea ageră și receptivă a elevilor și s-au bucurat de un real succes în rîndurile acestora. Elevii primei serii au fost oaspeții căminului cultural din localitate, unde au prezentat un reușit spectacol la 9 august a.e. Cu această ocazie solistul vocal și instrumentist (la acordeon) Giurgiu Ioan, elev la Școala generală din Cuzăplac, a cules pe merit aplauzele și ovațiile publicului spectator. Trebuie menționat că de un real succes s-a bucurat, mai ales, ultimul punct din programul prezentat în fața publicului: lansări de rachete. In prima serie a funcționat cercul de rachetiști. Cum este de așteptat activitățile desfășurate in cercul de rachetiști au antrenat mulți elevi. In era cosmosului „neastâmpărații“ copii visează să cucerească spațiile siderale. Și nu-i de mirare. Cercul a fost condus cu competență de profesorii Vasile Pop și Viorel lîolhoș. S-au bucurat de succes și concursurile sportive, de muzică populară și ușoară, cele pe teme de literatură, desfășurate atît pe detașamente cit și pe unitate. Aceste activități nu fac altceva decit să continue în mod fericit procesul instructiv-educativ din timpul anului școlar. Pentru cunoașterea trecutului istoric al împrejurimilor, cu ambele serii de elevi s-a organizat cite o excursie de o zi la Șimleul Silvaniei, unde s-a vizitat Cetatea Báthory. Au fost vizitate și obiectivele industriale din oraș. O amintire plăcută pentru elevi este vizita pe care au făcut-o la Oradea. Au vizitat aici Muzeul de istorie al județului Bihor, Casa memorială „I. Vulcan“, Băile „Felix“, grădina zoologică și botanică, cartiere noi. Nu mai puțin plăcut a fost itinerariu] pînă la Oradea. — Ce activă toți aui desfășurat cu ocazia zilei de 23 August? — O întîlnire cu un tovarăș activist de partid care le-a vorbit elevilor despre însemnătatea zilei de 23 August și realizările de azi ale României socialiste. De asemenea, sub îndrumarea tovarășei Ana Bota, profesoară de muzică, a fost prezentat un spectacol la căminul cultural din localitate. Intr-o asemenea ambianță nu încape îndoială că elevii s-au simțit minunat. Aceasta o spun chiar ei. — Mă numesc Doina Părău, sunt elevă în clasa a IV-a la Școala generală „Simion Bărnuțiu“ din Zalău. N-am mai fost pînă acum în tabără, îmi place foarte mult aici, învățăm cîntece, jocuri, facem excursii care îmi plac foarte mult. — Te-ai împretinit cu cineva? — Da. M-am împrietenit cu’Zizi de la Jibou. Și ea este elevă în clasa a IV-a. O să rămînem prietene. Aceleași gînduri, aceleași sentimente sincere se pot citi pe fețele tuturor elevilor din tabără. Iată ce i-a îndemnat pe acești copii să consemneze pe una din filele jurnalului de tabără: „Nu vom uita niciodată clipele pe care le-am netrecut în tabăra din Bădăcin“. Ultima serie de pionieri părăsește tabara. Amintiri de neuitat îi vor lega încă multă vreme pe acești copii de locurile și oamenii pe care i-au cunoscut aici. Valentin DARABAN Zile de tabără Cabinetul județean de partid comunică: Vineri 4 septembrie a.c. ota 15, la Cabinetul județean de partid se vor ține examene pentru studenții Universitâții serale de marxismleninism (care nu s-au prezentat în sesiunea din iunie).