Năzuința, ianuarie-martie 1971 (Anul 4, nr. 158-168)

1971-01-16 / nr. 159

Năzuință2 • Reducerea consumului specific de metal și obținerea de produse cu calități superioare este una din preocupările principale ale colectivului de muncă de la fabrica de robineți aparținătoare SIS. „Steaua roșie" din Zalău. In decurs de numai doi ani toate tipurile de robineți au fost reproiectate, operație prin care s-au economisit însemnate cantități de metal, In prezent se fac studii pentru o nouă repreictare a tuturor tipurilor de robineți. Fină la ora actuală s-a reușit reproiectarea robineților de30 mm. S-a realizat deja prototipul, iar in prezent se lucrează la executarea modelelor și dispozitivelor, după care urmează introducerea în fabricația de serie. De menționat că numai la acest tip de robineți, la cantitatea prevăzută a se fabrica în acest an se va obține o economie de circa 90 tone fontă. <# Colectivele de mineri din cele trei unități miniere ale județului Sălaj — Exploatarea minieră „Sălajul" din Sărmășag, sectoarele miniere din Surduc și Ip — au reușit să stoarcă adîncurilor, în prima decadă a acestei luni, cantitatea de 34.732 tone de cărbune de diferite granulații. Probele de laborator făcute au scos în evidență faptul că, peste tot, cărbunele extras a fost de cea mai bună calitate și de granulațiile cerute de diverși beneficiari. Cota cea mai sporită revine minerilor din Sărmășag, care au extras — in perioada amintită — peste 17.000 tone de cărbune. Minerii sînt hotărîți ca acest an — primul din actualul cincinal — să-l încheie cu rezultate bune, dînd peste plan cu mai multe tone de cărbune și de calitate superioară. Peste tot se observă preocupări in găsirea de noi metode de muncă, mai productive și cu siguranță sporită în exploatare. Ea Exploatarea minieră „Sălajul", bunăoară, se preconizează introducerea în abatajele frontale a cadrelor pășitoare, iar la sectorul minier din Ip se trece treptat la exploatarea in abataje cu front lung de lucru. In abataje se face simțită tot mai mult prezența combinelor de tăiat, iar transportul se face mecanizat. Sunt măsuri ce contribuie la ușurarea muncii în subteran, și la creșterea eficienței economice a unităților miniere. Recent, Întreprinderea de gospodărie comunală și locativă din Zalău, a fost dotată cu un nou utilaj. Este vorba despre strungul de inaltă tehnicitate tip „N. S. 300/1500“ furnizat de Uzina de strunguri din Arad. Cu el se vor executa diferite piese necesare parcului auto și sectorului de deservire apă-canal. Intrarea în funcțiune a acestui important utilaj, va influența pozitiv și transportul în comun, întrucît autobuzele nu vor mai fi nevoite să staționeze din lipsa unor piese ușor realizabile cu ajutorul acestui strung. 16 ianuarie 1971 ECONOMICE (Urmare din pag. I) îndemnul cald și indicațiile prețioase primite din partea tovarășului Nicolae Ceaușescu, realizările sporite obținute pe șantier de la o lună la alta neau determinat ca, sub conducerea comitetului județean de partid, să analizăm cu toți factorii de răspundere stadiul investițiilor, ajungîndu-se la concluzia că există posibilități de devansare a termenului de punere în funcțiune, astfel ca fabrica să intre în probe tehnologice încă în cursul lunii august a.e. In acest sens s-a întocmit un amplu plan de măsuri menit să asigure atingerea stadiilor fizice necesare punerii în funcțiune a turnătoriei de fontă, a halei de prelucrări mecanice și a celorlalte utilități aferente capacității de 6.000 tone armături pe an. Prima măsură ce se impune a fi luată este refacerea graficului rețea de către constructor împreună cu beneficiarul și proiectantul, încît să asigure noul termen de dare în folosință. In funcție de acest grafic, o sarcină de mare răspundere pentru noi este punerea la dispoziția constructorului a tuturor utilajelor, atît din țară cît și din import, la noile termene prevăzute pentru montaj. De altfel preocupările noastre actuale sunt în prezent îndreptate în această direcție. Am luat deja legătura cu o parte din furnizori pentru a reconsidera termenele inițiale de livrare a utilajelor contractate și trebuie să spunem că la majoritatea am găsit înțelegerea necesară, Ea Nu este încă rezolvată problemelor două cubilouri de 600 mm pe care Uzina „Independența“ din Sibiu refuză deocamdată să le livreze la termenul solicitat de noi. Insă, în urma intervenției la Centrala industrială de utilaj chimic și rafinării care tutelează uzina „îndependența“ din Sibiu, există perspectiva rezolvării favorabile a acestei probleme. De asemenea, încă nu s-a perfectat contractul pentru un compresor de 100 mc/oră, absolut necesar punerii în funcțiune a fabricii, utilaj ce se execută de către Uzina de construcții de mașini Reșița. Intîrzierea încheierii contractului se datorește proiectantului general, care a schimbat soluția constructivă, înlocuind compresoarele de 50 mc/oră prevăzute inițial (care erau deja contractate), cu unul de 100 mc/oră. Urmează să intervenim în continuare pentru obținerea unui compresor cel tîrziu la finele lunii iunie a.c. O importanță deosebită o prezinta utilajele din import printre care, transportoarele pneumatice „minizender”, mașina de întors forme și extras modele, oala de turnare cu inducție și căruciorul cîntar cu benă rabatabilă, sunt indispensabile punerii în funcțiune a turnătoriei de fontă. Utilajele nu sunt încă contractate deoarece Grupul de uzine pentru utilaj minier din Satu Mare nu a rezolvat alocarea fondurilor valutare necesare achiziționării lor. Numai după nenumărate intervenții la conducerea ministerului, s-au obținut, la finele lunii decembrie a anului trecut, sumele solicitate. Se impune luarea de măsuri operative din partea noastră, a Grupului de uzine din Satu Mare și a Direcției generale de resort din M.I.C.M. și trecerea la contractarea neîntîrziată a acestor utilaje, cu furnizorii externi. Un cuvînt greu de spus în realizarea înainte de termen a acestei investiții îl are proiectantul general I.P.C.M. București. Deși la ora actuală majoritatea proiectelor de execuție au fost predate, este necesar ca pînă la sfîrșitul acestei luni ele să fie puse în întregime la dispoziția constructorului, iar soluțiile constructive să nu fie schimbate pe parcurs. Antreprenorul general va trebui ca începînd din aceste zile, să coordoneze în așa fel activitatea subantreprenorilor, încît stagnări din cauza lipsei de front de lucru să nu se mai înregistreze. Deși în ultimul timp ritmul de execuție a lucrărilor s-a accelerat mult, există totuși o serie de măsuri ce se impun a fi luate de conducerea întreprinderii de construcții montaj Cluj. Șantierul trebuie dotat cu un număr suficient de autocamioane, autobasculante, tractoare cu remorci etc., deoarece parcul existent nu face față cerințelor actuale. De asemenea, este necesară îmbunătățirea aprovizionării șantierului cu materiale și prefabricate. Nici în momentul de față nu sunt asigurate elementele „sandvish“ pentru închiderea celor două hale principale, din care cauză munca este îngreunată în zilele friguroase. Va fi necesar ca în perioada ce urmează să existe o strînsă colaborare între constructori beneficiar în privința montării utilajelor, astfel ca lucrările să nu stagneze din lipsa lor de pe șantier. In prezent se lucrează la turnarea fundațiilor pentru utilaje, a căror montare a și început. S-au montat deja peste 20 de strunguri în hala de prelucrări mecanice. La hala de turnătorie se lucrează la montarea chesoanelor pentru închiderea ei și asigurarea frontului de lucru necesar întreprinderii 3 izolații București. Ansamblul de măsuri preconizate sînt și vor fi mereu în centrul atenției noastre, ele avînd menirea să creeze condițiile necesare atingerii obiectivului propus: intrarea în probe tehnologice a Fabricii de armături industriale din Zalău în cinstea zilei de 23 August a anului curent — cu patru luni înainte de termen. Problema nr. 1 — reducerea substanțială a termenului de execuție ^/OSiVSAA/WWOWWWWl/WWWWWWWWWWWW Colectivul întreprinderii județene de industrie alimentară din Șimleul Silvaniei și-a încheiat activitatea productivă pe anul 1970 cu un bilanț bogat, dîndu-se peste sarcinile stabilite o producție globală în valoare de 10 milioane lei și un beneficiu de 900.000 lei. De asemenea, la prețul de cost s-a obținut o economie de 750.000 lei peste sarcina de reducere stabilită inițial. Se cuvine a menționa că o contribuție de seamă la aceste realizări a avut-o fabrica Winalcool, care a realizat peste plan produse în valoare de 8,5 milioane lei. Se pare că realizările viitoare vor fi și mai semnificative deoarece cele trei fabrici aparținătoare Întreprinderii, încă din primele zile ale acestui an au pornit-o fructuos. Fabrica de unt bunăoară și-a încheiat prima decadă a acestei luni — cu toate că au fost numai șase zile lucrătoare — cu o depășire a sarcinilor de pian stabilite. S-a dat suplimentar 200 kg unt și 400 kg brînzeturi. Aici a intrat în fabricație un nou produs de brinzeturi, — brinza „Tilsit“ —, iar începînd cu luna aprilie a.c. se va fabrica și înghețată. Aici, în hala de mașini, unde făina ajunge să-și potolească „setea" odată cu intrarea ei in noile in a favoare de frămintare, este locul unde activitatea nu încetează niciodată, ea desfășurîndu-se în același ritm la orice oră din zi sau noapte și in orice anotimp. Rezultatele obținute în anul ce s-a încheiat, de către colectivul Fabricii de pîine din Zalău (producție globală 1X5 la sută), sunt o dovadă a hărniciei acestor oameni, sunt o dovadă elocventă că aici domnește ordinea, disciplina și buna organizare a producției și a muncii. Nu de mult au fost introduse in fabricație trei sortimente noi — cozonaci cu mac, ruladă cu gem de fructe și blat de tort, prin care s-au întregit sortimentele de specialități aflate in chioșcurile alimentare din orașul Zalău.