Neamul Românesc, iunie 1909 (Anul 4, nr. 59-70)

1909-06-03 / nr. 59

938 NEAMUL ROMÂNESC și de nervoasă, ci și un întreg sistem politic, cam vechia poate, dar mai fericit, trebuie s-o recunoască oricine, tocmai pentru că era un sistem, decit sistemul celui nou, care constă în a nu avea nicîun sistem, nicio prevedere, vai 1, și, de obiceiu, nicio îndreptare. Din sistemul d-lui Sturdza făcea parte și budgetul cu escedent. Toate cifrele treceau supt ochii neadormiți ai celui care la Academia Romina făcea și adunarea șefilor servitorilor, deși avea toată încrederea în competența specială și în vechile servicii ale d-lui Bianu. După attea și autea verificări, bătrânul om de Stat lăsa să treacă budgetul și garanta că nu va da pagubă. Și nu greșia. Un astfel de budget a fost anul trecut. Și anul acesta ar f vrut să-l dea, uimind după obiceiu, d. Costinescu. Dar unele lăcomii așteptau de prea multă vreme. Și, cu attea funcții nouă, are organisâri de Ministere, despăgubiri de proprietari devastați, cu atâția devastatori meniți a face pagubă, a ieșit un budget pe care d. Costinescu nu l-a recunoscut și pentru care nu se făcea răspunzător. Astăzi, clisa budgetară se ivește în zare. Și ea umple de spaimă și pe autorii sălbătăciei budgetare liberale, care vine cu vrednicie după a d-lui Tache Ionescu. Ce e de făcut ? Parlamentul incalabil — tot specialiști budgetari! — n’a sutut răspunde decit doar prin pioase dorinți de revizuire a lefilor — și ce te faci cu Colegiul l-iu și al 11-lea ? — ori prin propunerea de imposit de venit a d-lui Bălănescu, de la Giurgiu, care știa că face numai un compliment idealului, pe care generoșii îl au ca să nu încerce a-l realisa. Primul-ministru, constatând că în cei 25 de chemați cari binevoiseră a veni nu e mai multă ințelepciune+politica decit în cine li-o cerea, a lăsat perdeaua. Un singur actor a rămas in scenă. Crisa. Acela e serios. Singurul N. IORGA. ANCHETA NOASTRĂ. XIII. Relativ la ancheta noastră, primim din comuna S., județul Dolj, următoarele: I. In chestia legii agrare: 1) Izlaz nu s'a dat. Se propusese de anul trecut, de către proprietar, niște dealuri sterpe cu desăvârșire, pe care însă Consiliul comunal le-a refușat. De atunci nu mai e nicio vorbă, nu mai vorbim de fapte. 2) Nicio Comisie regională n’a nemerit prin comună.