Nemere, 1874 (4. évfolyam, 1-103. szám)
1874-10-10 / 79. szám
Szerda, október 7. Sepsi-Szt.-György 1874. Megjelenik ez a lap ’’hetén- ^ kint kétezer szerdán és szombaton. Ara: Egész év . . . 6 ft. a kr. Félévre .... 3 ft. -a kr. Negyedévre I ft. 50 kr. A szerkesztő Irodája: Föpiacz, Józsa-féle ház. '“"^^Kiadó-hiv. Gsiki-utcza 311 ^ Politikai, Negyedik évfolyam 79. sz. ■ 1· Hirdetési dij : 5 hasábos garmend sárért, ty annak helyéért » kr.H 1—10 sornyi hirdetés ára mindig 30 kr. — Bílysgdij mind*» 1 iktatáskor 30 kr. — Nagyobb hirdetéseknél alku szerint. — Hirdetsek fülvé_ 3 tettnek a kis ' iratainál \—·—— —— Előfizetési felhívás dsezimű politikai, társadalmi és közgazdászati lap IV. évfolyamára. Előfizetési feltételek : Október—deczember. . 1 frt. 50 :r. Az előfizetési pénzek a „Nemere“ kiadóhivatalához, S.-Szt.-Györgyre küldendők ______ „Nemere18 kiadóhivatala» S.-Szt.-György, 1874- okt. 6. Nevelésügyi mozgalmakHáromszéken * Alig van államunknak vidéke, mely közművelődési viszonyaink körül annyi áldozatot hozott volna: alig van törvényhatóság, melyben a közművelődés fáklyája oly széles körben lobogtatnék, mint vidékünkön. A népnevelés magas foka, a székely nép közművelődési állapota, a háromszéki nevelésügyi viszonyok kedvező kialakulása mellett tanúskodnak. Iskoláink számát illetőleg bátran kiállhatjuk a versenyt Magyarország legtöbb vidékével. Soroljuk tanintézeteinket egyenként elő, nehogy állításunk a valótlanság szikében tűnjék fel. Sepsi-Szent-György városban van egy elemi iskola, egy a kormánytól felállított fő népiskola, egy kath. elemi iskola, egy nem régiben beállított leányiskola, mely hihetőleg fő leányiskolává növi ki magát, van egy ref. algymnanasium és egy g. n. e. elemi iskola. Kézdi-Vásárhelytt van egy iparosztállyal bővített népiskola, a K.Vásárhellyel egybeolvadó, Kantában egy kath. algymnasium, Baróthon egy fő-népiskola. Azonban, Zágonban virágzó népiskolák, ezek mellett a különböző községekben elszórtan 38 községi iskola. Mindenik falu bir ezeken kívül kezdetleges falusi iskolákkal. Iskoláink nagyrészben felekezetiek, melyekben szakképzettség, szakismeretre nem tehetni szert. Vidékünk lakosai gyermekeiket, hogy szakemberekké képeztethessék azokat, kénytelenek voltak nagy költséggel távoli helyekre küldeni. Háromszék, mely fiait eddig a tudományos ismeretek megszerezhetése végett Enyed, Kolozsvár, Keresztúr és Udvarhelyre küldötte közművelődési érdekei öntudatára ébredt s belátta, hogy vidékünknek, melynek lakossai a tulnépesedési viszonyok miatt kiválólag iparűzésre vannak utalva, az általános elméleti ismereteket nyújtó iskolák mellett főkép és majdnem kizárólag — szakiskolákra van szüksége. Iskolaügyünk körében közelebbről élénk mozgalmak indultak meg, mely mozgalmak czélja iskoláinkat a fejlettebb nevelésügyi viszonyok követelményei szerint s a fennálló országos törvényeknek megfelelően átalakítani, azokat biztos alapokra fektetni s vidékünkön mentől több szakiskolát létesíteni. Háromszék bizottmánya közelebbről egy kissebbkörű bizottmányt küldött ki, melynek feladata a szék területén, nevezetesen a s.-szt.gyürgyi városi elemi, a szék fő-népiskolája és a ref-gymnasium lehetőleg czélszerű átalakításáról az egyházi küldöttek meghallgatásával tervet dolgozni ki. A kidolgozott és a szék bizottmányának benyújtott terven változtatni s a szükségesnek mutatkozó intézkedéseket megtenni a szék bizottmányának, van fentartva, hogy horderével birnak a háromszéki ujabbi nevelésügyi mozgalmak, mert azoktól Háromszék anyagi és szellemi jóléte függ Kétségbevonhatjan tény, hogy Háromszéknek oly sok elméleti ismeretet nyújtó tanintézetre szüksége nincs. A természettől józan ész és belátással megáldott székely fiúknak szakismeretre van szükségük hogy mint iparosok, kereskedők létfen tartásukat biztosíthassák s a székelység anyagi érdekeit erejük, képességükhöz mérten előmozdíthassák. Azon esetben, ha a megindult korszerű mozgalmakat a kívánt eredmény koronázza, gratulálhatunk székelységünknek s köszönetünket fejezhetjük ki a népnevelés azon fáradhatlan és minden áldozatra kész barátainak, kik ernyedetlenül fáradoznak a székely nép nevelésügyi viszonyai minél kedvezőbb kialakítása mellett. Nemzetünknek hogy lételét biztosítsa, minél fejlettebb társadalmi viszonyokra van szüksége, főkép állami életünk életfeltétele, az ipar és kereskedelem felvirágzása. A napokban tartatott meg a háromszéki iskolatanács és a ritkán bedőlt ev. ref. communitás gyűlése. Közöljük e gyűlések eredményét tudósítónk után, mert az oly mozgalmaknak adott életet, melyeket ignorálnunk nem szabad. E gyűlésről következő tudósítást vettünk: A népoktatási törvény értelmében meg a nult 1869-ik évben 5 évre választott iskolatanácsnak kiküldetési ideje letelvén, az uj 5 évi ciklusra, az illető testületek által választott uj iskolatanács ez évi september hó 30-án tartó első gyűlését. Az alakulás után szóba jött Háromszék közönségének azon ismeretes határozata, mely szerint az általa választott tagokat nem kivánja fuvar és napi dijban részeltetni , s mely esetet — épen a törvényszabta eskületételének pillanatában — a szék egyik köztiszteletben álló kiküldöttje azon végletre vitte, hogy maga részéről ezért az egész választást törvénytelennek tekintvén, az esküt nem kívánván letenni, a gyűlést elhagyta. Nem akarom itt vitatni azt, hogy volt-e joga az illető úrnak épen az iskolatanácsban tenni meg azon nyilatkozatot, midőn a közgyűlés megválasztását ottan elfogadta; annyit azonban merek állítani, hogy a közgyűlés törvényszerűen eszközölvén a választást, az ellen , az iskolatanács nem remonstrálhat, annál kevésbé verifikálhatja, mert az iskolatanács tagjai az őket saját kebelekből kiküldött testületeknek felelősek, ezen testületek felett pedig más közegek vannak hivatva a felügyeletet gyakorolni. Ha a megyének határozata nem volt törvényes, arra a miniszter határozni fog, annál is inkább, mert erre nézve felterjesztés is ment a megyétől. Ezen egy tagnak visszalépése után az iskolatanács megalakulván, jegyzőit és pénztárnokát megválasztó és meghallgató az elnök tanfelügyelőnek évnegyedes jelentését. Ezen jelentés mindenesetre igen nagy fontosságú, helyszűke miatt azonban abból csak azt kívánom feljegyezni, miszerint ha székünk területén lendületet is nyert az oktatásügy, kivált a nagy számmal lévő községi iskolák által; mégis itt-ott, nem kevés hiányok tapasztalhatók még, kivált az ismétlő iskolák beállítása körül; és az iskolatanács ezekre nézve a közigazgatás hatóságát határozó felkérendőnek, hogy a kimutatott hiányok mihamarább pótoltathassanak?'' Megalakíttattak ezután minden járásra külön a község iskolák felügyeletére, azok számadásának megvizsgálására kiküldött bizottságok, melyek egyszersmind arra is felkérettek, hogy a felekezeti iskolákat is látogassák, s különösen, hogy a vizsgákon átalában lehetőleg jelen legyenek. A k.-vásárhelyi, szentgyörgyi és baróthi felsőbb népiskolák ügyében egy 5 tagú bizottság küldetetett ki, mely is munkálatának az alispánhoz leendő beterjesztésére november hó 1-sejéig utasittatott; ezen bizottsághoz utasíttatott Illyefalva város nagyfontosságú kérelme és ajánlata is, mely szerint a gazdasági szakosztállyal megtoldott felsőbb népiskolának oda lépvő átköltözése esetében, annak a gazdaság berendezésére szükséges birtokokat csaknem ingyen kész átengedni. Ezenkívül még több időközben történt tanítói választások tárgyaltattak és a dijlevelek megerősítettek. Fontosabb és a közérdekre nézve mélyebben beható volt a f. hó 1-én tartott közgyűlése a Rikán belől ev. ref. egyházközségének (communitás.) Szép és helyes irányú volt, már maga az elnöki megnyitó beszéd , mely jelezi előre a tanácskozás azon nagyfontosságú tárgyát, mely szerint az erdélyi ev. ref. egyház igazgatótanácsa, a s.-szt.-györgyi tanoda igazgatóságának felterjesztésére azt válaszolja, hogy iparkodjon az igazgatóság az állammal kezet fogva ezen tanodát 8 osztályú középtanodává emelni. Hosszas és mély csend követi a leirat felolvasását. Érre mindenki, hogy az erre teendő határozattól függ ezen intézet élete, ettől függ Háromszék nevelésügyének felvirágzása. Végre egy indítvány létetett, hogy ezen nagyfontosságú ügynek behatóbb tanulmányozására egy többtagú bizottság neveztessék ki. Ezen indítvány egy másik által oda bővíttetett ki, hogy adassák a t. esperestséghez véleményadásra ki , azaz: napoltassék el. De a nevelés barátai is résen állottak és határozottan sorompóba lépve ezen intézetnek jövőjéért, egy főcurátor és egy esperessel szemben a nagy többség elhatározá, miszerint a communitás gyűlése örömmel fogadja az igazgató egyházi tanács leiratát, a további lépések megtétele végett a tanoda igazgatósága mellé egy többtagú bizottságot nevezett ki, mely is a communitási elnök-esperes vezetése alatt a nevezett igazgatósággal együttesen tanácskozzék, és megállapodását mihamarább terjessze újból is az egyház közönsége élébe. Ez volt a rövid, de következményeiben messze kiható határozat, mely megmutatta azt, hogy egyházközségeinknek felvilágosodott tagjai a nevelésügyet nem tartják oly elfogult felekezeti kérdésnek, mely anyagi szegénység miatt azt megbuktattassa, hanem igenis nemzeti-cultur kérdésnek, melynekfelvirágoztatásáért önmegtagadólag is tudnak áldozni. És most már többé nem csak a református egyházfelekezet, hanem Háromszék minden lakossága elvárja a bizottság tagjaitól, hogy a nevelésügyet egy S.Szt.-Györgyön felállítandó 8 osztályú középtanoda sorsát sikeresen fogja a közérdek és várakozást megoldani. Nagy fontosságú volt továbbá még a nagyenyedi theologia karnak Kolozsvárra leendő átköltöztetési terve ellen beadott indítvány tárgyalása. Az indítvány, hogy a theologiai kar továbbra is Nagy-Enyeden hagyassák, egyhangúlag ment keresztül ugyan, de az e tárgyban felküldendő felirat s vege ellen ketten felszólaltak. Felszólattak, az ön-.: zetes hang ellen, mely szerént ezen eljárás törvénytelennek nyilvánuttatik; merthogy a bizonyos helyhez kötött alapítvány más helyre vitessék, erre joga senkinek sincs, miután felekezeti törvényeink szerént, ezen javakat csak felügyeli a zsinat — nem pedig kezeli is. Ezek voltak két nap eseményei, elég nevezetesek vidékünkre nézve, melyek érdekeit közelről érintik; én nagy vonásokban ecsetelem, az ítélet felettük a közvéleménynél van.