Nemere, 1876 (6. évfolyam, 1-108. szám)

1876-01-01 / 1. szám

Fr­andos h­ir terjeng, hogy az omladina egy tagjai tárczba és Francziaországba utazott oly czélból, egy Bakuninnal és Rocheforttal találkozék s jövő évaszra önkényten csapatok alakítására hívja fel azo­­rszágok socialistáit. Fölhívás! Az aradi gazdasági egylet 1976. évi január 30- kán Aradon egy gabna-tisztító, szerelő és osztályozó­­ ■osta és kézi erőre alkalmazott kukoricza morzsoló­g­­ép kiállítást rendez. A t. ez. gép-gyáros, bizományos és gép tulajdo­­nos urak felkéretnek, hogy fenntebbi czélra alkalma­­s gépeikkel ezen­ kiállítást érdekessé tenni szivesked­­enek. A kiállítandó gépek szállíttatása az aradi indó­­hházig a tulajdonosokat illeti, ezen alkalomra azonban a díjak mérsékelése iránt a kellő lépések már meg létettek. Az indóháztól a kiállítás helyére és vissza a szállítás és felügyelet az egylet költségén történik, száraz és téves helyiségről gondoskodva van. Az illető kiállító urak megkéretnek, miszerint ki­állítani szándékolt gépeik számáról és minőségéről­­■legfeljebb január 25 ig az egyleti titkárt értesítsék, mert a későbben jött tudósításból eredhető nehézségek és mulasztásokért felelősség nem vállaltathatik. Tudni valók : Kiállítható minden oly gép és eszköz, mely a gabna tisztázására szolgál. Kiállítható minden kézi erővel hajtható kuko­­ricza-morzsoló pép. A kiállított gépek czéljaikhoz képest osztályozva versenyre bocsáttatnak. A legjobbnak találtak jutalom­mal és pedig arany érem és dicsér­ő oklevéllel tüntet­nek ki. Kiállíthat mindenki, akár bizományos vagy pedig 4 gép­ tulajdonos legyen, utóbbi azonban csak elismerő nyilatkozatban részesülhet. A gépek működtetéséhez szükséges­­gabnáról az egylet fog gondoskodni. Arad, Ferencz-tér, 1875. decz. 12-én. Berta János, egyl. titkár. Vegyes. u. t KeC1’0^0?' S.-szi’i­tgyörgyi özv. Kerék András­ija­né szül. Sipos Ágnes néhány napi sorvasztó betegség Ll|LILt4»_‘­ hó 1-én reggeli 5 órakor jobb lehre szenderült. w Béke poraira ! !­­— Bodokon decz. 27-én a könyvtár javára egy 8 igen szépen ^sikerült tánczestély rendeztetett. Összes bevétel 63 frt, kiadás 23 frt 85 kr, és igy a tiszta­­^jövedelem 39 frt 45 kr. Felttlfizetott Apor Miklós 9 frtot. Tudósítónk e bált igen kedélyesnek nevezi. — Dobos Gábor és társai rablásaik és tolvajlá­saik által összesen 31,000 frtnyi kárt okoztak. — Gr. Andrássy Gyula mint boltezimer. Né­hány nap előtt egy bécsi divatán is kereste fel a kül­ügyminisztert s megkérte : engedné meg neki, hogy boltját „Gróf Andrássy Gyulához“ czimezhesse. A gr.­f több helyütt kérdezősködött a kereskedő jelleme után , s mindenütt csak jót hallván felőle, helyt adott kérel­­­mének, de azt nem engedte meg, hogy üzlete elé ké­­r­pét kifüggeszthesse. Ennek daczára azonban a keres­kedő egy gyönyörű gr. Andrássyt festetett, mely a grófot magyar honvédezredes­ diszöltönyben tüntet elé s mely egész csődülést okozott az üzlethelyiség­­ előtt.­­ A Bécsben levő követek s a főbb hivatalno­­r­kok mind ott szerezték be szükségleteiket, egy r­őtlen é­szszlajtániai miniszter pedig csak azért ment be az üzletbe egy nyakkendőt vásárolni, hogy jó barátságát­­ a külügyminiszterrel külsőleg is kimutassa. Andrássy­t ekkor ismét megparancsolta, hogy képe vétesték le, a s mi meg is történt, de azért a kereskedő újabb kérü­l vényt nyújtott be a miniszterhez, melyben a rosz üz­leti viszonyokat hozza ki i­s „nem hiszi, hogy a gróf oly k­egyetlen legyen és — a képe kitűzése által már­­már virágzásnak indult — üzletét tönkre tegye.A nyúltak, t. i. az állatok bőrét kezdették figyelembe venni, m­ig végre 200 Kr. e. sikerült az úgynevezett perga­mentet bizonyos papirnemű­ anyagot fel­találni. Ezzel egészen a Xll-ik századig éltek, amikor a valódi papir feltaláltatott. 160-ban Kr. e. készítettek már a dunaiak pa­mutból bizonyos papirnemű anyagot ; inén később Samarkandba, majd az arabokhoz is eljutott a papir­­készítés módja, akiktől később Velenczébe, Német , Francziaországban is elterjedt. De ez sem volt alkalmas az írásra, mivel lágy és törékeny vala s így csak ecsettel lehet­ rájuk má­zolni. Nagy volt tehát az öröm, midőn 1270-ben a rongy papírok feltaláltattak. Hogy kik találták fel a rongy papírokat, az eddig még bizonytalan, h­a­­nem bárki legyen is az, bizonyára a legnevezetesebb, a legnélkülözhetlenebbel nevét megörökítette. E papír rövid idő alatt a legnevezetesebb kereskedelmi czikke lett, nemcsak Európának, hanem Ázsiának is. Kik te­hát a papírnak tulajdonképeni feltalálói ? Különbözők a vélemények ugyan, de mégis a többség a dunaiak­nak adja a babér. Azon anyagok, melyekből a papirt készítik, kö­vetkezők : papiros, bőr, pamut, rongy, len, szalma, ku­­koricza (a sárga szivarpapirokat ki ne ismerné), se­lyem. Magyarország 1303-ban látta először a papirt. Dalmácziában már 1274 ben ismerve volt. Ez tehát a papir története. Most lássuk azon anyagok történetét, melyek segélyével a régiek írásjegyeiket lerakták. Azon időben, midőn még a papir feltalálva nem volt, midőn fák, falevelek, vagy azok hártyái képezték a papirost, a betűk vagy írásjelek jelzésére bizonyos hegyes eszköz, az úgynevezett i­ó tör használtatott. Ez később — midőn viaszozott vászonra kezdettek írni — szintén tökéletesíttetett, ugyanis egyik­­ vége hegyes volt, a másik meg lapos. A hegyes végével a hetüket a viaszba bevésték, a lapossal pedig, ha va­lamit nem jól írtak, lesimitották a Viaszkot. Innen eredt az írás, i r m odor a s t­y 1. Későbben is, midőn a papiros általánosan használatba jött, ecsettel kezdették a belüket rajzolni, majd lúd s más madarak tollaival (a réztollakat a XIX-ik század találta fel Hogy azonban az írás láthatóvá legyen, a kivé­­sett helyeket fekete porral hintették be, majd­­barnás folyadékot öntöttek rá, mely végre tintává tö­kélyesült. A grafit irónt 1550 körül Angliában találták fel. Most pedig térjünk át a saját képi irás törté­netére. Már Mózes idejében az irás mestersége fel volt találva. Tudjuk a szentirásból, hogy a tízparancsolat kőtáblára volt vésve. Még bizonyosabb történetét az írásnak a rómaiak, görögök, más ókori népeknél lát­juk. Tudjuk, hogy a nevezetes emberek mondatai kö­vekbe bevésve az utak, utczák, közterek s más neve­­zetes helyeken nyilván láthatók voltak. Tudjuk, hogy a rómaiaknál a törvények táblákba vésve kifüggesz­tettek stb. amik mind az irás művészetének ismerésé­ről tesznek tanúságot. Hogy miből állott kezdetben a valódi irás, azt gondolhatjuk : t. i. ha valaki egy­mással távolról köz­lekedni akart, azt nem tehette másképen, mint az úgynevezett képírás (Hierogliph) által. Ez pedig neem állott egyébből, mint a kérdéses tárgynak leraj­zolásában. Az ó­kori maradványok, szobrok, obeliskek, gú­lák, telve vannak mind ilyen Hierogliphekkel, ame­lyek megfejtése eddig nem sikerült senkinek. Sokan egész alphabetumokat írtak össze e százados titkok kifürkészésére, de hasztalan, azok talárt örökre rejtve fognak maradni az emberiség szemei előtt. A dunaiak írása szintén régi s egyike a legne­hezebbeknek. Ők jelenleg is azzal az írásjellel élnek, melyekkel századokkal vagy ezredekkel az előtt éltek. A legnehezebb, mondom, mert ott minden fogalom, külön alakkal jeleztetik. Képzelhetni tehát, mily iszo­nyú nehézséggel jár náluk, az írás. Annak, ki írni akar tudni, több mint 2000 ily írásjelt szükség ismernie, a­mit tanumányozni nem minden embernek jó kedve. Így tehát náluk a könyvnyomtatásról szó sem lehet, valamint hírlapokról sem, az egész birodalomban csak egy van. A mi írásunk szintén a képírásból fejlődött ki. Ez nagyon természetes s magából a tárgyból is ért­hető, ugyanis a legrégibb időkben az összes emberiség csak egy írásjellel, valamint egy nyelvvel élt, azonban az egymástóli elszakadás által különböző nyelvek, va­lamint különféle írásjegyek jöttek használatba. Hogy pedig mostani írásjegyeink a képírásból fejlődtek ki, bizonyítja az, hogy maguk a betűk valamely fogalmat rejtettek magukban. Ugyanis a betűk bizonyos fogala­inaknak kezdőbetűit tették, s ha éles bonezkés alá vesszük a magyar, úgymint más alphabetumot, meg fogjuk találni az eredeti tárgyat. Vegyük legelőször is az A-t, mely a görög alpha-hoz nem csak hogy nem hasonlít, de sőt ugyanazon egy betű. E szó alpha a héber alpha szótól származik, mely magyarul bikát tesz. A b betű a hébereknél Beth­nek hivatik, mely magyarul házat jelent, s e betű régibb alakja (]“")) egy ház alakját magában hordja. A g betű szintén a héberből van átvéve Gimel Kameel magyarul tevét tesz, régebben pedig egy teve­nyakhoz hasonló alakkal jeleztetett s így a többi is. Ezek után pedig mondhatjuk, hogy mai betűink nem minden jelentés nélküli alakok , hanem bizonyos tárgynak fogalmát fejezik ki, tehát: képek. így tehát legelőszö a képírás (pictographia) ,eb­ből később Hierogliphák származtak, s végre a mos­tani betűírás fejlődött. Ennyit az irás történetéről _________ r.­­ e.­ Közgazdászat. Egy pár szó a selyem tenyésztésről. (Folytatása következik.) Kikelésük szerint a hernyókat külön palczokon helyeztem el, az elő két hétben papírt rakva a pol­­ezokra alájuk, később p­ed­ig csak a polezokon étettem. A hernyók kikeléskor igen kicsinyek, azért egy­előre egy-két polezon megférnek, de minden nap szemlátomást nőve mind nagyobb nagyobb tért igé­nyelnek, azért a polezok számát is aszerint kell sza­porítani Arra pedig mindig jó figyelmet fordítottam, hogy a hernyók ne legyenek egymás­ hátán, mert abban az­­ esetben ők a testükön történendő légzés által egymás­nak ártanának, sőt akadályoznák is egymást a lég­zésben, minek következtében a megsemmisülés érhetné őket. Én a 34 gramn (2 lat) tojásból kelt hernyók szá­mára polezokusok 90 drb 37 centiméter széles, 4—5 méter hosszú deszkát használtam fel két terembe, melyekből 3—3 deszkát illesztve egymás mellé 30 polezot állítottam fel. A 30 polez mellett még 4 drb 3,5 méter hosszú­ságú léczekre szegzett vászontábla is folytonosan hasz­nálatban volt, melyek szinte czélszerűbnek bizonyo­­sultak, mint a deszka polezok, mivel ezeken szabadon járhatta a levegő aláírói is a hernyókat. A hernyókat rendesen minden két napban meg­változtattam óvóhelyükről és a tisztán letakarított más polezra tettem át őket, miért is egy polez mindig üre­sen állott, melyen a kicserélés kezdődött. Ez a kicserélés és takarítás a selyemtenyésztés­­nél ismét egy igen fődol­og, mert ha sokáig hagyják a hernyókat egy polezon, hol azoknak ürülékük és ételük maradéka halomra gyűlve rothadásnak indul, kész a rosz levegő és a hernyók betegsége. Negyedik alvás után 8—9, nappali a hernyók már készen vannak a selyemmel, melynek bizonyos ismer­tető jele, mint előbb is említettem az átlátszó sárga szín és az ételleli megszűnés s meg ebekhez a folyto­nos keresés, jövés, mienés. De ezt nem kell bevárni, hogy így elkészüljenek, hanem a negyedik alvás után mindjárt a bekötő he­lyeket elő kell készíteni, mert egy nap ezer meg ezer készül el s nekik akkor egyszerre kötni kell be ma­gukat, ha nincs n­ová, vesztegetik a selymet, mert magukban nem tudják tartani tovább. Én e bekötő helyeket zsúppal szereltem fel ne­­­k következőképen : A zsúpot megtakarítottam minden fűtől és gaztól markonként középen át kis nyalábokba köttem, így mindkét végét elvágva az egymás fölé helyezett polezok közé behelyeztem, úgy hogy a polezok között szétterített lomok alul és felül egymást érték melyekre azonnal az elkészült hernyók másztak fe és kütték be magukat. A bekötő helyeket elkészítve, melyeknél fődolog az, hogy az anyag legyen száraz és tiszta, szüntelen ügyelni kell, hogy az elkészült hernyók hamar juthas­­sanak bekötő helyükre, mert különben selyem vesz­teség van. Én a bekötés ideje alatt csaknem mindig azzal foglalkoztam, hogy a melyeket láttam egész elké­szülve tév után járni mindjárt tettem­ a bekötő helyre, hol azonnal bekötési munkájokat megkezdették. (Vígó követk.) Materialista köszönés. Kiszakított lap egy naplójegyzetből.­— 1872. ápril 20-án. Jeles aesthetikusunk Greguss Á. egy értekezést indított meg a materializmus ellen. Habár nem hivatásom e­­ tekintetben czáfolgató fejtegetéseket eszközölni — mindazonáltal, nem tekint­hetem magamat megfosztottn­ak a jogtól, szerény néze­temet itt, hol csupán magamnak beszélek a jövő szá­mára kifejteni. Greguss egyes példákat hoz fel a materializmus elveiből, és azoknak ellenmondását igyekszik kimu­tatni. Az istentagadást (atheizmus) idézvén, azt mondja, hogy a materialisták, következetességgel nem hasz­nálják az annyira szokásos­­­ isten áldjon, isten ve­led — stb. üdvözlő köszöntéseket — és levezeti, hogy anyagi dolgok véletlen találkozása — egyesülése — a parányi részletek előreláthatlan működése — vezeti az embert tevékenységében — ügyeiben — elmondja, hogy az anyagiságok következtében a keresztényi fo­galom az isten helyett, — a mn­ate­rial­is fogalom az anyag állítható — átvitt érzemények lánczolatos fej­tegetése után kisüti, hogy az anyag helyett a fatum, a sors — alkalmaztatható a materialisták által, s igy azoknak üdvözlő köszöntésük abban állana, hogy a sors hozott, a sors áldjon. — Nem akarom felsorolni, hogy mily utat követnek e­­­­ tekintetben a materialisták. — Csak nézetemet óhajtom kifejteni e­­ tárgy körül . Az egyéniség, annyim alá van vetve még min­dig­­ az összességnek — modern nyelven a társada­lomnak — hogy azon okszerűtlen — és következet­len szokásoknak is alá kell, hogy vesse magát sz egyén — mely szokások — többnyire középkori ma­radványok, melyeket az újkor nemcsak meg nem vál­toztatott, hanem melyekbe tökéletesen beleélve ma­gát — sajátjává tőn — Tagadhatlaan, hogy vannak igen szép és magasz­tos jellemvonású maradványai, és sajátjai a társadalom­nak, — mint a kegyelet, tisztelet, előzékenység — h­a­­zafiság, szeretet — gyöngédség — erkölcsiség, melyek már oly annyira össze vannak forrva az emberi szel­lemmel, hogy azok fölött még korunkban is m­esek né­zeteket szellőztetni, habár tudományosan is — ko­rántsem lenne üdvös dolog — Azért nem is szándékszom megkísérteni, palczát

Next