Nemere, 1876 (6. évfolyam, 1-108. szám)

1876-06-28 / 52. szám

A nő főfeladata mindenekfölött a háztartás helyes gazdaságára kell hogy kiterjedjen. A helyes gazdálko­dást, a kiadásoknak a bevételhez való arányosítását korán kell megszoknia, nehogy az aránytalan gazdál­kodás és a téves alapokra fektetett fényűzés romlásá­nak alapját megvesse. Más szóval, elkerülhetlen, hogy a nő a nemzetgazdasággal megismerkedjék. De ennek is van módja, Stein Lőrincz „a nő a nemzetgazdaságban“ czímű­ művében a nőnek gaz­dasági értékével foglalkozik, de — csakis a magasabb vagy középosztályú nőkről szól és ezekről is csupán mint a háztartásban eszközölhető megtakarítások té­nyezőiről. Mi a nőnek általánosabb értékéről óhajtván szólani, a háztartásban rájuk váró föladatokról csupán egy szakaszban emlékezhetünk meg. (Folyt, következik.) Vizsgák és a „boldog korszak“. Léczfalva, 1870 jun. 25. Mint midőn a hét sovány esztendő terhe alatt nyögő nép közeledni látta a dús avatást s körül-belől igy kiáltott fel: oh jöjj! oh jöjj! az iskolák iránt leg­közelebbről érdekeltek ajkairól is igy hangzott és hang­zik: oh junius ! oh junius ! azon különbséggel, hogy mig az elsőnél az óhaj mind egy felé irányult, ez utóbbinál nagyon különböző. A gyermekek óhaja p a., hogy az iskola nyomasztó levegőjétől megszaba­dulva szabad léget élvezzenek; a szülők többsége nem tudván megbarátkozni sem az új tanrendszerrel, sem azzal, hogy a gyep kizöldülésénél az iskola tovább tartson, a legnyomasztóbb adót vélik leróni a júniusi vizsgával, és a tanítók tökéletes tűzpróbán mennek keresztül, mit bármi után módon kiállva, jutnak azon időbe, mit így szoktak többen nevezni: „boldog kor­szak“. És ez általánosságban elterjedt vélemény kezd lenni úgy nálunk, mint más helytt. Paedagógusainkat jelenben élénk harczban tartja e tétel: tartassanak-e az év végén vizsgálatok, vagy nem? Tanítóink pedig mind egy tárgy körül csopor­tosulnak, egyet főznek : osztják a szünidőt, vagyis a boldog korszakot. E kettőhöz annyira, a­mennyire lehet, mi is hozzá­szólunk, elmondjuk véleményünket. Hogy tar­tassanak-e ez év végén vizsgálatok, vagy nem, bizony akár hogy hányjuk vessük a dolgot, s bármennyire magasztaljuk ezen eszmét, minden érvelés nélkül ki kell, hogy mondjuk, nálunk még nem járja meg, még éretlen gyümölcs. Ha valamiben meg kell tartani a természetességet, leginkább meg a nevelés és tanítás körül, s midőn valami újításhoz fogunk, legelső kötelességünk megvizsgálni, hogy nincs-e e téren összeütközés? Vagy talán törté­nik valami oly dolog e világon, mely vizsga alá, szám­ba kérés alá nem esik? Az iskola legfőbb czélja: ne­velj az életnek. Nem teszünk-e ezen legfőbb czél el­len vétket, ha gyermekeinket korán arra szoktatjuk, hogy munkásságáról számot ne adjon? Vagy talán oly független urak leszünk, hogy csak magunknak és sen­ki másnak nem számolunk ? nem, ez alól egy emberi lélek sincs kivéve. Vagy talán oly világba képzeljük magunkat, mi­dőn minden ember a rábízott hivatalt, kötelességet oly magasztosan átérzi, hogy ha koronként meg nem vizsgálják is, hiv az elvégzett munka ? Nem­­ köteles­ség-teljesítésre, munka hiv elvégzésre a legmagasb hivatalnoktól elkezdve a legutolsó cselédig — elég saj­nos, de igaz — hogy a koronkénti vizsgálat vezet. De ha ezek nem volnának is, ki lenne köztünk — falusi tanítók között — az, ki egy hatalmas esz­közt, melylyel tanulásra serkenti tanulóit, elhalaszszon ! Kérdezd meg a szekeres embert, hogy lovától a zabot miért nem vonja el ? Utólagosan kérek bocsánatot ezen drastikus hason­latért, de beillőnek találtam, mert e tekintetben iskolá­ink is így vannak a vizsgával. Ez a leghatalmasabb esz­köz a serkentésre, főkép pedig a szülők kezében. Vagy nem volt alkalmunk ily forma beszélgetéseknek szám­talanszor tanúi lenni: Ejnye komám, milyen ügyes tijacskája van ne! Az ám! hisz már á­b­eés iskolás. No aztán­ jól tanulj Pista, mert majd elmegyek az egzsámenre s meglátom, ki kapja el a fényes piezu­­lát ? Ezzel s több­ihez hasonlókkal biztatja az isme­rős gyermeket az ismerős barát, ilyesekkel buzdítja a szüle untalan s hát a tanító hányféleképpen hasz­nálhatja fel ? Erre azonban nagyon elitélőleg felel a paedagogia, mondván : akkor nem az életnek, hanem a vizsgának , s nem a gyermeknek, hanem másnak tanítunk. Az elsőre azt felelem : valódi tanítót nem le­het ettől félteni; a másodikra pedig még könnyeb­ben azt, hogy ha Péter valamely megértett tárgyat megtanult, azt nem Pálnak tanulta. Aztán mi csüros csavarás, van a nem vizsgázás­nak egy legkényesebb oldala mi a tanitókon fenekük, melyet tanító társaim legjobban, de a t. olvasó közön­ség is tudhat, és azért ez argumentummal adós ma­radok s czikkem befejezéséül csak annyit mondok, hogy én ezek s több mások tekintetbe vétele mellett nem óhajtom, korszerűnek nem tartom a nem vizs­gázást s ha­bár az idén is akadtak városi helyek, hol próba létetett, ám rajta, próbálják más városok is ha czélhoz vezető, mi is kalapot emelve, követői le­­endünk. Annyit azonban jelenben is jó lélekkel mondha­tunk, hogy a jeleni vizsgálatoknak egy porczikája sem jó, ezen kell módosítani, akarom mondani: az egészet elvetni s más egészen uj formába öltöztetni. Ha ily hosszúra nem nyúlt volna czikkem s ha e lap keretén kívül nem esnék, a boldog korszakról szerettem volna többet fecsegni, s főkép kimutatni, hogy daczára annak, miszerint a szünidők nem an­nyira a tanítókért, hanem még inkább a növendékek testi és szellemi egészsége fejlődése tekintetéből szük­ségesek, összedugott kézzel nem töltjük a szünidőt, hanem igenis dolgoznunk, fáradoznunk kell, ha ezen nevet: „tanító“ bitorolni nem akarjuk­ Arról azonban biztosítni merek bárkit, hogy boldog korszak nincs a tanítói hivatalnál, de még irigyleni való sem sok ; oly hasztalanul pedig az időt sem töltjük, hogy fizetés-el­vonást javaslatba tegyenek hanem azok, kik kétel­kednek , irigylendőt találnak, ám rajta, vessünk hiva­talcserét, én készen állok ! L. Sipos Samu: A csók, mint a nevelőnök jutalmi eszköze. Csók — te ajkak összeérintkezéséből származott czuppanás ! — hol jársz a növeldék falai közt ? . . . Az ábrándozó szerelmesek, — kiknél az érzelmek sze­líd játéka valál — ily irgalmatlanul büntettek meg, — hogy a lúgosból, melynek lombjai közt fülemile csat­tog, oly prózai helyre engedtek, hol a nevelőnő dor­gálására egész gyermeksereg pityereg ? Te phizikai cselekvény, mely mennyei hangot idéz elő, s valódi szivforradalmár vagy, — igy megbüntetve, igy lealázva kell hogy lássanak a csókkedvelők ! ? Szegény csók ! ; szánlak; — de gyönge erőm talán nem menthet meg. Ám megkísérti mindig hű barátod, hátha visszahelyezhet régi dicsőségedbe, s akkor csat­togj a lúgos árnyiban, a salon falai közt, — de legyen eszed s többet utat ne veszíts! De mond meg, hogy kerültél az iskolába ? Ki hozott ide ? Kitől érdemelted e lealáztatást, hogy isko­lásgyermekek közt pazaroljanak el ? . . . „Én a nők ajkain születtem s ha gyermeke vol­tam mindig az eperajkaknak; de fájdalom!­igy jutal­maztattam hűségemért, — ide hoztak az iskolába, hogy a tanulók ajkain pattantsanak el; — de úgy is szent czél elérésére használnak, mert az iskolában életbe­vágó dolgokra tanítják a gyermekeket.“ Ilyenforma beszélgetést hallanánk, ha a csók be­szélni tudna, s ha oly emberrel beszélne, ki olvasta azon levelet, mely a „Szatmár“ 16-ik számában Tus­nádról megjelent. Elő van ott adva egy „szép jelenség“, mely a tusnádi nőnöveldében történt, s mely tulajdonképen ez : A nevelőnő növendékeit — midőn azok névünnepén megküszöntötték s ajándékokkal lepték meg - rendre megcsokolá. Szép jó­alom ! . . . Boldog gyermekek! . . . De vitézül álltátok-e ki a tüzet? nem égetett-e meg a forró csók ?­­ — 206­­- Hosszufalu, 1876 junius 17. Oly dologban, mely engem is csak annyiban ér­dekel, mennyiben érdekli az egész Három- és Miklós­­várszéket, nem akarok senkivel csupán pecsét alatt értekezni, de sőt akarom, hogy az oly kérdés valamint részemről, úgy mások részéről is, a nyilvánosság előtt, nyilvánosan tárgyaltassék. Az untig emlegetett „Rákóczi lustra“ tárgyában ! No de térjünk a tárgy komolyabb oldalának meg­tekintésére . A nők a nevi­ség terén — hazánkban is emanci­­páltattak. S igy adatott nektek egy tér, hol az érze­­ményekben gazdag teremtmények szabadon mozoghas­sanak. . . . E térre — örvendetes jelenség — mindig több harcros lép. Örvendetes jelenség pedig azért, mert a kicsinyek (fiú úgy, mint lánygyermekek) kihez ra­gaszkodnak inkább, mint egy nőhöz, ki szelíd mosoly­­lyal lép át hozzájok az iskolába s gyöngéd elővigyá­­zattal kiséri tetteiket ? Kinek van a­káb kezében a kulcs a gyermeki kedélyhez, ez oly sok ember előtt elzárt labyrinthoz, mint egy nőnek, ki megnyerő mo­dorral bir ? Senkinek. Csakhogy ez érzelem gazdag teremtmények any­­nyira engednek sokszor a szívnek, hogy elfeledik az állást, melyet elfoglaltak, elfeledik, hogy ők taní­tók, kinek minden tettét m­eg kell fontolni; álom- s ábrándképek kezdik elfoglalni a természetes való he­lyét, a szív elsőbb lesz, mint az ész s ismét nők lesz­nek, nők, kik akkor tesznek meggyőződésük szerint, ha a szív — az érzetem — képzését előbbre helyezik növendékeiknél, mint az ész — az értelem —­ képzé­sét. Pedig ez a legtöbb nőtatinónál — kik oly figyel­mesen halgatnak a szív szavára s oly lelkesülten ha­ladnak azután — igy van. Az pedig szóba sem jöhet, hogy igy jól van, mert mindenki tudja: az egyiket a másik rovására képezni, káros. Nem akarom ezzel azt mondani, hogy az ész sza­vára nem hallgatnak, hanem azt igenis, hogy náluk legtöbbször a szív győz. . . Erélyesek, — de egy váratlan esemény, mely ke­délyekre kedvesen hat, elfeledteti velük a viszonyt, mely köztük s a tanítványok közt létezik. . . Ők is gyermekek lesznek,­­ édesen csevegnek a kicsinyekkel, kik ártatlan örömmel nézik a bizalmat, a leereszkedést, a szeretetet, melyet a tanitónéni ve­lők szemben tanúsít, s melynek tulajdonképen czélja a gyermekeknél is ezen tulajdonok­­fölkeltése lenne; de szélsőségekbe ragadja őket a buzgóság, s azt ve­szik észre, hogy az elvetett mag (öntözzék bár csak­­esővel) nem a várt növényt hajtja. S a gyönge nők nem lehetnek többé oly erősek, hogy felépítsék azt amit lerontottak. S ez megtörténik, mert a kedély gyermekei, a nők, azt hiszik, hogy biztosabb kulcs a gyermeki ke­belhez az enyelgés, s a bizalom, őszinteség s a szere­tet legszebb jutalma a csók. Igaz . . . De tudniok kellene azt is, hogy azon gyermek, ki ma őszinteségéért csókkal jutalmaztatott, holnap hazudik egy csókért, az pedig, ki ma egy szívből jövő érzést mondott — s érte csókot kapott, — holnap hí­zeleg, hazug érzéseket színlel, — „egy csókért a ta­­nitó­ Dénitől.“ S az érzelem gazdag nők, még­sem veszik észre hogy a csók, — édes jutalmakat hozhat ugyan az élet­ben, — de büntet az iskolában (v. növeldében) taní­tót s tanítványt egyaránt. De hiába! .. A nők — úgy az életben, mint az iskola falai közt, — nem adnak egy édes perczet, _ bár hozzon fanyar gyümölcsöket, száz keserü perezért, mely édes gyümölcsöket teremhet! . . . Azon t. nevelő is, — kikről a fenemlített levél oly dicsérőleg szól — lehet, hogy egy olyan édes per­czet szerzett magának, mely működését megnehezít­heti. ... A tanítványi őszinte ragaszkodás, a vele szemben tanúsított forró szeretet, a váratlan meglepetés — még névünnepe előtt, — oly érzékenyen érintették keble húrjait, oly hullámokat vertek fel szivében, — e min­den érzelmek kis lakában — melyek tulkiáltották az ész szavát, — s midőn a szeretet csókban nyilvánult, — egyszersmind lerontották a falat, mely eddig mint hiszszük (és legalább hinni szeretjük) közte s növen­dékei közt létezett. A szeretet pedig, — egy mosoly, — könyök, — forró kézszoritás, — szavakban nyilvánuló elismerés stb. által épen úgy ki lehet fejezni, mint a csók által, mely egy perezre édes érzést, — s még talán boldog­ságot is szerez. S akkor legalább megtanulták volna a növendékek, hogy a szeretetet nemcsak külsőségek­kel lehet kifejezni, — s hogy a legszebb jutalom az elismerés! — Boer Miklós, a manoeuver a napokban megújult ellenem, e tárgy­ban mai napon illetékes helyre benyújtott nyilatkoza­tom így hangzik: Nemes Három- és Miklósvárszék alispánja tekin­tetes Forró Ferencz úrnak Sepsi- Szentgyörgyön. Idei május 21-én 2948 sz­­a kelt s velem fölöt­­tes elöljáróm által közlött igen becses intézkedésére, néhány szóban, pár sorban van szerencsém válaszolni. Én a kérdéses lustra tárgyában irányadó dere­­kas nyilatkozatom, a törvényhatóság elnöksé­gének elnöki után, az érdekelt közönségnek pe­dig a „Nemere“ 1875. 103. számában még mult év deczember 16-án megadtam (bámulom, hogy ez is, amaz is becses figyelmét kikerülte) most már az ak­kor előadottakat ismételni sem időm, sem kedvem. Különben becses személyéhez méltó illemmel megjegyzem azt is, hogy jövőben a netalán­tán még e tárgyban kerülő után hozzám intézendő kérdéseire nem felelhetek, míg ellenben direct kérdéseire, úgyis, mint Három- és Miklósvárszék ünnepelt alispánjának, úgyis mint a primori rend érdemes tagjának, a kívánt felvilágosítást, illetőleg feleletet, minden időben kész­séggel megadni hajlandó vagyok. Bitai Baskó Lajos, Száraz-Ajta, 1876 junius 18. Tekintetes szerkesztő ur! Ezen, csaknem minden oldalról hegyekkel kör­nyezett népes község, mely körül-belől 1700 lelket számlálhat, e jelenl­év annyi csapásait emeli, hogy a különben is, nem sokkal ezelőtt többszöri tűz által megrongált, inkább szorgalmasnak mondható gazdakö­zönség nyomasztólag érzi mindezeknek terheit. Ezen csapások hosszú sora fekszik előttünk; ilyen első­sor­ban is az uralkodó kegyetlen hyphteritis, mely kér­lelhetetlenül dúl, mintegy 40 gyermek lett áldozatja, ezek között egy fiatal házas is, ilyen továbbá a má­jusi hideg, mely a némely növényekeni kiújulást le­számítva, az őszhatár egy részét tette hasznavehetet­lenné, ilyen a közel erdőkről jövő és a falu közepén elvonuló patak, mely június 2-kán éjjel esőzés miatt nagyra nőve, álomból vert fel, és sokat kergetett há­zából biztosabb helyre, megtöltött ezek közül többet iszappal, rontott, pusztított hidakat, pallókat, eliszapolt, semmivé tett veteményes és kaszáló kerteket, elöntötte a kaszáló mező nagy részét, és e féktelenségét ismé­telte június 16- és 17-ei délutánokon, mindezekért ag­gódunk, busulunk, de nem tehetünk róla, „istentől jön a zivatar, és isten mindig jót akar“. Hanem roszabbul esik ennél, midőn az ember akar és tesz roszat, ugyanis községünk ez időszerinti adószedője Incze János, az adózó könyvecskéket, mely­nek törvényszabta ára 2, mondd két krajezár, öt kraj­­krajezáron kezdte adogatni, kikorigálva az azoni ket­tős számot ötös számra, s kérdjük : váljon ez sza­bad-e? ajánljuk az illetők figyelmébe, s minthogy il­letékes helyen is köztudomásra hozatik, hisszük, hogy ezért méltó büntetés éri, mi pedig még erre azt mond­juk: kár az olyannak posztót és ollót adni kezébe, ki magának hármat szab, míg a tulajdonosnak csak kettőt. Hogy miszerint folynak községünk ügyei mily ha­tással a tanügy­, társadalom és közgazdászaira, arról a szerkesztő úr engedelmével máskor. Egy községi tag.

Next