Nemzet, 1882. szeptember (1. évfolyam, 1-30. szám)

1882-09-01 / 1. szám

Kiadó­hivatal : a tik-tere, Athenaeum-épület, földszint. Előfizetési díj : il­ldve, vagy Budapesten házhoz hordva reggeli és esti kiadás együtt: 1 hónapra ............................................ - ■' I- 3 hónapra ................................................... h » '3 hónapra ................................................... 12 » az esti kiadás postai különküldéséért felü­l­fizetés negyedévenként .......................... 1 » SzERKESZTŐSÉG: 1y Barátok­ tere, Athenaeum-épület, I. emelet 1­1*1* szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőség­hez intézendő. Bérmentetlen levelet csak ismert kéztől fogadunk el. Kéziratok visszaküldésére nem vállalkozunk. HIRDETÉSEK­­ úgy mint előfizetések a kiadó­hivatalba (Barátok­ téri / Athenaum­i-épü­let) küldendők. REGGELI KIAD­Á­S évi folyam. Budapest, 1882. péntek, szeptember 1-én. 1. szám. j£±.Z, OlUTS-SÓllOJZ ! A hirlapirodalomnak folytonos haladása és naponként fokozódó társadalmi és politikai jelentősége már rég kívánatossá­­tették, hogy az ország legnagyobb és folyton gyarapodó pártja egy egységes orgánuma , mely maga köré gyűjtvén mindazokat, kik a magyar hírlapirodalom terén elveink harczában kiválóbb nevet és súlyt szereztek, az eddiginél is szélesebb körben terjeszthesse a szabadelvű párt eszméit. A szellemi és anyagi erők ez egyesítése lebegett czélul előttünk, midőn az évek hosszú során az eszméink érdekében oly kitartással és eredménynyel küzdő lapoknak, mint a 21-ik évfolyamába lépő »Honon f-ik évfolyamát élő »Ellenő­r«-nek egyesülését és egy uj, mindkettőnél terjedelmesebb és gazdagabb lapnak a »Nemzet« -nek megalkotását elhatároztuk. Az új lap maga köré egyesíti úgy a »Hon,« mint az »Ellenőr« főmunkatársait. A főszerkesztőséget Jókai Mór, a felelős szerkesztőséget Láng Lajos vállalták magukra. Főmunkatársaink a »Hon« részéről : Hegedűs Sándor, Visi Imre és Szathmáry György, az »Ellenőr« volt munkatársai közül : Csernátony Lajos, Beksics Gusztáv és Berzeviczy Albert. Az egyes rovatok vezetését kipróbált journalistikai erőkre bíztuk. Az új lap egyik legfőbb törekvése lesz a »Hon« és »Ellenőr« minden régibb külmunkatársát megtartani és újakkal gyarapítani; e mellett kiváló súlyt fog fektetni nemcsak az egyes rovatok gondos vezetésé­ig arra, hogy úgy a hazai, mint külföldi táviratok gazdagsága és a közélet minden ágára kiterjedő eredeti értesüléssel bősége és gyorsasága által a legfokozottabb igényeknek is megfelelhessen. A »Nemzet« megjelenik a »Hon« eddigi nagyságában naponkint reggel legalább másfél évnyi, délután fél évnyi terjedelemben, melyet szükséghez képest külön mellékletekkel is gyarapítunk. Reggeli lapunk tárczájában szeptember hó 15-én megkezdjük Jókai Mór »Bálványos vár« czímű, a pogány világból merített új regényét, melynek befejeztével Mikszáth Kálmántól közlünk regén­ypunk első száma Mark Twain egy humoros beszélyét kezdi meg Pulszky Polyxéna fordításában. A »Nemzet« előfizetési ára mindezen gyarapodás daczára nem lesz nagyobb, mint a »Hon« eddigi előfizetési ára. A »Hon« és »Ellenőr« eddigi előfizetőinek, előfizetésük tartamára a »Nemzet«-et küldjük. Az ezen intézkedéssel netalán meg nem elégedő előfizetők kívánságukra visszakapják szeptember l-sején túl terjedő idő előfizeési pénzüket. Budapest, 1882. augusztus 31. If az „Athenaeum“ Tótra­ IMtor főszerkesztő, irodalmi és nyomdai részvénytársaság mint kiadó. T. .Ang­eL­ lajOS felelős szerkesztő. Budaest, augusztus 31. Tenszpartunk és az „Adria“ Magyartszág közlekedési rendszere az utóbbi­ben óriásléptekben halad öntudatos czélja felé. " kevés álm­nak kellett nagyobb küzdelmeket hogy a rocern közlekedés eszközeit, vasutakat z hajózást az állam és a forgalom érdekeinek fele rendzube forraszsza. id’n a legöib miveit államban a vasutak ta­­rgga tó« -­­ tec jó országutak és csatornák táp­­we­l'- ijlődött nagy forgalmi eszközzé: \nk a -fD kor e gigási alkotása minden ivaités vei *.­­ • forgalom alapjává és a sínek megyszolvau„ gzaz földet melyetmin-Időben országút «,Gg akkor alig szelt, jkliebj a ő°,1 0'í^ szállította az anyagot, mely­­et a közevse^utnak kell vala épülnie EpvSli v s Tagyunk még némileg a hajó­dra n­e. Dl­g Den ngeri najózaT"magas rengett és küik csak össze valának kötendők a zuazföldi vaskattal, nálunk az osztályrészül ju-0, t csekély teipart, magas sziklahegyek által el­riasztva az Országtól, apró parti hajózáson i?ül naf»°°k -alomnak nem nyújthatott se tért. .. «ot. ‘ De a mint gen befolyások alatt épült vas­­«mk, hosszú évig át folytatott okszerű forgalmi fizika által valan a központból a szélrózsa min­­ő­ anya felé su-szerűen induló rendszeres háló­­iá fejlődtek, u, fejlesztő ugyanez okszerű poli­­­ egyedüli laza!Qgeri kikötőnket is modern em­uimmá és áthitván vaskarjaival a Karstot, kö­­e össze a hazát és tette azt édes, dédelgetett rem­ekévé. A magyar állás regeneratio óta Fiuméba év- évre és szakadatul fektetett milliók megterem­­k a nikjiui,^ ^alapították a szükséges instítu­­t, feléje terelik az országos forgalom egy részét k­ereskedelmi várossá, a szó magasabb értelmében nem bírták varázsolni; a befektetések hasznosa­­csak most kezd némileg megindulni. Ez egyébiránt természetes és ezen senki se fog ütközni, a­ki Fiume múltját csak némileg ismeri, éli városunk patrícius családjai a vitorlás ba­­gyakorlatában vagyonosodtak meg és ennek ad­ásában látják erejöket is hanyatlani. Egy­­ idegen kézen levő birtok, az 1848-diki rövid i­fény után, a domináló Ausztria által is eltal­­t­­v, úgyszólván, anyaország nélkül, forgalmá­ént volt hova gravitálni, nagyobb szabású ke­zdés nem fejlődhetett s igy azon vállalkozó szer­­­em honosulhatott meg, mely főleg tengerparti te­stvirágzásának múlhatatlan kelléke. Ezért vannak Fiumének vitorlás hajós birtoka­i, imák hajó-alkuszai, részben szállitmányosai és leányosai, de sem nagyobb stylü kereskedői, sem­­tulajdonosai s igy nagyobb szabású szállítói altek, s a mi ott újabb időben e téren feltüne­­tei azt egyenesen impoetálni kellett. ,g y kellé*-a­z állam forgalmi poli­,e­gyik kiírás . megteremteni a ma- Deng’i gőzhajózási vllalatot az »Adriát« s ig) D oda imprtálni budapesti vagy idegen szágbeli nagy­ereskedőházak fiókjait, hogy fe­djék az, ami ma cik csiráiban létezik: a magyarengeri kereskedés­i tengeri forgalom, és hogy isznát vegyük azon itézménynek, melyet a ámdifrentiák által hazai kötőinknek biztosítani aj t­­tünk­, hogy mindez nem mehe egyszerre vagy rövid falat, azt könnyű belátni,mert nagyok a legye­­s nehézségek és nehéz a védelem Fiume érde­­i a külföldi verseny ellen. Addig kürtöltük világgá magyar tengerpart­i kikötőjének pompás fektét, hogy szinte el­egünk is, azt gondolvái egyébre sincs szűk­ít­éte— miután a kikötői pitményeket nagy­­odéé­koztuk, kényelmesen­­Várni természetes Tiefle váljon meggondoltt-e, hogy talán az y,­­kivéve, alig van az ,áriának kikötője, »a forgalomra való kintettel, előnye- e, volna situálva ? termelése még túlnyomóan me- J! ...nyeTS örményből állán, ezek elkelése 00 1 a falé való exprtra van utalva ^melyre nézve az Adria, és távo­­kedvezőbb helyzetet nyujta­­'wn &n)& a nyugati lányban — mel­­.^frant^g naSz fogyasztási pia­­kiritejj, a f­elkelési ^ ——__Jj^gamunk ez egyik­­ legfontosabb czikkére nézve, míg gabonára és fára a­­ franczia keleti és északnyugati, valamint Spanyolor­­­­szág partjai, azontúl Belgium és Holland jönnek te­kintetbe. A magyar tengeri szállítónak tehát mind­annyiszor meg kell kerülnie a Középtengerbe mé­lyen benyúló olasz félszigetet és csak azután ka­nyarodni föl akár a liguriai tengerbe, vagy megke­rülve Gibraltáron át Spanyolországot, a la manchi csatornába és az angol partokra. És e tengerutat meg kell a magyar szállítónak a lehető legalacsonyabb díjtételek mellett tennie, hogy egyrészt lehetővé tegye exporteurjeinknek a conjuncturák felhasználását, más­részt ellensúlyozza a rövidebb távolságra menő vasu­­taknak a Duna s az Elba felhasználásával combinált erős versenyét. Küzdenie kell végül ily magyar tengerészeti vállalatnak még a kereskedelem conservativ szokásai­val is, mely monarchiánk ellátását hosszú idő óta az éjszaki német kikötőkön át szokta közvetítni és Fiume és Trieszt éjszaki fekvésénél fogva bármely más or­szág kikötőjénél inkább ki van téve a fejlett kereske­­delmű Hamburg és társai vasutak álta­l kifejtett, ver­ífiílVfialfik line a geográfiai helyzetből folyó természe­tes nehézségek, melyek Fiume kereskedelmének gyors felvirágzását gátolják s a magyar tengeri hajó­zás helyzetét nehezítik. Mindmegannyi baj, mellyel egyébiránt Triesztnek is küzdenie kell; de megannyi ok egyúttal, hogy minden hivatott tényező tegye meg a lehetőt, hogy a magyar tengeri hajózás előmozdítá­sával, hazai kikötőnk érdekei is előmozdíttassanak. Ha eme féltett érdekeink tökéletes tudatával bírunk, legott világossá fog előttünk válni, hogy nem Trieszt a mi legerősebb concurrensünk, hanem az előbb ecsetelt állapotok és a külföld hatalmas keres­kedelmi hajóraja. Trieszt irányában, sokkal fejlettebb kereske­delme s minden állami dédelgetése mellett is, az a nagy előnyünk, hogy a mi országunk termeli azt a búzát, árpát, lisztet, repc­ét, fát stb., mely a nyugatra indítandó hajóknak a rakományt biztosítja. Ezért nem cultiválta az »osztrák-magyar Lloyd« soha a nyugatot, hanem vezette összes tevékenységét a ke­letre, az Oriens termékeit hozván a monarchia piaczaira s oda szállitván ennek tömeges iparter­ményeit. Trieszt és részben Fiume forgalmát a magyar »Adria« keletkezése előtt idegen nemzetek gőzösei közvetítették, melyek egyébiránt csak rakományuk kiegészítése végett szálltak kikötőinkbe, mellesleg vivén ki lisztünket s egyéb czikkeinket, ha déli gyümölcscsel vagy a Fekete- és Középtenger egyéb kikötőinek áruival hatalmas tengeri hajóik meg nem teltek. Rendes, időhöz kötött, havonkinti többszörös biztos alkalmat szolgáltató gőzhajózás Triesztből nőgy Fiuméből épen nem létezett és ennek megte­remtése, érdeme a magyar »Adriának.« _ de ezen tevékeny magyar vállalatnak is — daczára az állam segélyezésének — nemcsak a kez­det nehézségeivel, hanem a helyzet és saját állapota hiányosságával­ kell küzdenie. Azon férfiak, kiknek elévülhetetlen érdemök a magyar »Adria« megterem­tése, sejtelmével sem bírtak azon forgalomnak, melyet Magyarország kereskedelmi világa kifejteni képes. Sokkal csekélyebb alaptőkével keletkezvén, semhogy azonnal tekintélyes hajórajjal léphetett volna egyen­­jogúan a külföldi verseny­társulatok körébe, megalkud­ni volt kénytelen eme versenytársaival és tőlük bérelni ki hajókat, melyekkel a hazai tengeri forgalmat közve­títi. Megakasztva így szabad mozgásában, nemcsak a folyton rendszeres járatokat alig képes fentartani, m­i pedig egymagában is nagy előnyt biztosítana az észak-német kikötőkkel szemben, honnan úgy­szólván naponkint indulnak hajók Anglia s az óceánon át Amerika felé , hanem nem is képes mindazon rela­­tiókat fentartani, melyeket naponkint fejlődő kiviteli és behozatali kereskedelmünk megteremt. Egyes já­ratokra bérelt hajókkal ugyanis csak ritka esetben, vagy csak nagy áldozatok árán lehet két-hárora ki­kötőbe is szállani s igy a társulat kénytelen gyakran elszalasztani a legelőnyösebb fuvarozást, melylyel saját hajóival tekintélyes jövedelemre tehetett volna szert. Mert tagadhatatlan, hogy az okszerűen irányí­tott tengeri szállítás, még az oly kezdetleges viszo­nyokkal küzdő Fiuméban is igen jövedelmező válla­lat. A büszke Hanza utódai az éjszaki tengereken és a hajdani fényéből élő Velencze gőgös patríciusai nagyrészt ez után gyűjtötték fejedelmi vagyonukat. A gőz által kiszorított vitorlások kora lejárt ugyan, he míg a gőzhajózás sok ezreket tesz gazdagokká és számos vállalatokat képesít be osztalékok fizetésére, még a vitorlásokkal való szállítás is megadja vállal­kozóinak a mindennapi kenyeret. Nem is szorulna, talán az »Adria« sem a sokat hánytorgatott állami subventióra, hacsak az általa vá­lasztandó járatokat és csak teljes rakománynyal telje­síthetné. De magasabb kereskedelmi politikai czélok oly járatok ápolását is igényelvén, melyekre teljes ra­komány nem akad, a subventió csak a társulatot innen érő károk kiegyenlítésére szolgál, valamint szolgál másrészt a tőkevilág irányában arra, hogy az állam­nak a vállalatban vetett bizodalmát tolmácsolván, ezt a szükséges tőkeerő megadására ösztönzi. A tőkére pedig az »Adria« okvetlenül appel­lálni fog, mert üzleti összeköttetései annyira fejlőd­tek, hogy az általa közvetítendő rendes forgalomnál csak 20—24 saját nagyobb gőzhajójával fog megfe­lelhetni. Erre valami 10 millió forint szükséges. Ál­lamférfiaink meg is barátkoztak az eszmével, hogy a hazai vállalatot az ország és Fiume érdekében azon színvonalra kell emelni, hogy külföldi hasonló válla­latokkal szemben egyenjogúan megállhasson. Hogy pedig törvényhozásunk ne méltányolná a czél fon­tosságát, melyre az államsegély kérendő lesz, fe sem tehető. Az »Adria« megerősödés­ével és a pécsi vasú­­ssal,a m­­ini­­allamvasutakat teljesen függetlent teszi a fiumei irány szükség szerinti ápolására nézve mintegy az utolsó lánczszem illesztetik a hazai for­galmi politikába, mely Magyarországnak ez irány­ban való függetlenítése mellett, kamatoztatni fogja az ország javára is azon számos milliókat, mely­eke Fiuméba fektettünk, hogy megteremtsük általa a magyar tengeri kereskedelmet és közvetítőjét a ma­gyar tengeri hajózást. KELETI KÁROLY. KÖZLEMÉNYEK. A mezőgazdasági állapotról. A földmivelés­­ipar­ és kereskedelmi minisztérium állandó gazda­sági tudósítóitól augusztus 23-tól 28-ig beérkezet jelentések szerint a gazdasági állapotra az utóbb hetek tartós esőzései hátrányos befolyással voltak. A kedvezőtlen időjárás első­sorban a cséplést és nyom­tatást hátráltatja , s a behordott gabona minősége is szenvedett némileg, pl. Nógrád- és Heves megyék­­ben, de még inkább károsodott a kinlevő be nőre hordott gabona, mi iránt Abaúj-, Gömör-, Hont- Hunyad-, Kolozs-, Sáros-, Ugocsa-, Ung- és Zem­­plén megyékből érkezett legsűrűbb panasz. Az amúgy is gyenge szénatermésben, és a jobban sikerült sár­­jában is sok kárt tettek az esők. A burgonyát az ország északi vidékén átalában rothadás fenyegeti. A szőlők is szenvedtek, kivált a dunántúli megyék­ben. Az erdélyi részekben, hol a tenyészet még ke­vésbé haladt előre, az esőzések káros hatása átalá­ban kevésbé érezhető. A gabonaforgalom és az árufelvétel a vasutakon. A gabonaforgalom ez idő szerint fölötte élénk, úgy hogy a szállítás már ezen körülménynél fogva is fönnakadhat. Hogy ez meg ne történjék, a vasúti m. kir. főfelügyelőség — mint illetékes helyről értesü­lünk — utasította a hazai szállítási vállalatokat, mi­szerint legalább mindaddig, míg az egyes állomásokon nagyobb gabonamennyiségek kerülnek feladásra, ille­tőleg rákmaradványok léteznek, az elszállítási mun­kának, valamint a gabnaszállítmányok feladásának szünetelni nem szabad. A vasúti főfelügyelőség ezen rendeletét csakis közhelyesléssel lehet üdvözölni, no­ha eddig, hisszük, nem volt e tekintetben ok panaszra, mert ez­által eleje fog vézetni azon súrlódásoknak, melyek az vasár- és ünnepnapok megtartását illetőleg felmerülhető nézetkülönbségből egyrészt, a lelkészi hivatalok másrészt pedig a közlekedési vállalatok kö­zegei s a feladók között támadhatnának. A magyar államvasutakon fölmerült kocsihiány ehárítása czéljából Tolnay Lajos főigazgató, ér­tesülésünk szerint, szerződést kötött az osztrák állam­­i vasúttársaság főigazgatóságával, a­melynek értelmé­ben az osztrák államvasut 100 drb födött teherkocsit bocsátja magyar államvasutak rendelkezésére.Ugyan­ezen szerződés szerint az osztrák államvasut átenged 1 magyar államvasutnak cserében 50 drb harmad­­osztályú személykocsiért ötven darab teherkocsit. Ezen csere érvénye természetesen hosszabb időre szól. Tolnay Lajos vasúti főigazgató tegnap este Párisba utazott; ezen utazás czélja az, hogy szerződést kössön a franczia vasúttársaságokkal teherkocsik átengedé­sre nézve. A magyar leszámítoló és pénzváltóbank 1882. első félévi mérlegéről az igazgatóság a következő értesítést bocsátotta­ ki: Bevétel: IHSZ Avtnvp­ren/tcr. áldozat 102,121.81 frt, értékpapír és értékpapír ka­matszámla 125,348.68 frt, Lombard és report számla 103,692.62 frt, Jutalékok 18,951.91 frt, érczpénz és külföldi váltók, 40,665.49 frt.­­. V­áltó - kam­atszámla 66,888,06 frt. Áruosztály nyereménye, kezelési költ­ségek levonása után 21,604,51 frt, összesen 479.273,08 forint. Kiadás : Kamatszámlán 21,793,86 forint. Áru­osztály kamatszámlán 15,143,74 forint. Adó­számlán 20.000 frt. Tiszti illetmények, alkuszdijak, vitelbér, sürgönydij és egyéb költségek 83,798.50 frt, összesen 140,736.10 frt. Nyereség 1882. június 30-án 338536.98 frt. A kimutatott nyeremény majdnem teljesen a fo­lyó bank- és áruüzletből ered. A múlt évből származó áldozat annyiban nem veendő tekintetbe, a­mennyi­ben a múlt évi dec­ember 31-iki árfolyamokat, ősz­szehasonlítva a folyó évi június 30-ai árfolyamokkal, azt találjuk, hogy a még meglevő értékpapíroknak értékkeres­lete ezen áthozatalt legnagyobb részben felemészti. A magyar jelzáloghitelbank félévi mérlegéről az igazgatóság a következő értesítést bocsátotta ki : u e v t - 1 „ i. . lTj-----lOOl-től 20,211 frt 48 kr, jutalékok és egyéb jövedelmek a jelzálog- és banküzletből 119,040 frt 15 kr, kamatjövedelmek 323,421 frt 37 kr, nyereség külföldi váltókon 4954 frt 49 kr, összesen 467,627 frt 49 kr. K­i­a­d­á­sok: Igazgatási és kezelési összes költségek 55,106 frt 64 kr, adók és illetékek 23,643 frt 6 kr, az érték­­papírkészlet árcsökkenése 2600 frt 48 kr, ö­s­s­z­e­­s­e­n 81,350 frt 18 kr. Tiszta jövedelem 386,277 frt 31 kr. A fentebbi nettó eredmény k­i­­zárólag a folyó üzletből származik és pro rata temporis mintegy 61/*0/0) kamatozásnak felel meg aranyban, mely eredményhez a zálogleveleken való nyereség csak annyiban járult, a mennyiben ily czimletek folyó évi junius végéig tényleg elkel­tek, míg a tárczában maradt záloglevelek folyó évi junius 30-iki árfolyamon alul, illetve a be­szerzési ár mellett vetettek föl. Az értékpapírállo­mány, mely mintegy 4 millió frtot teszen és kizáró­lag elsőbbségi kötelezvényekből és járadékokból áll, i. é. június 30-ika óta áremelkedésnek ment elébe. A tényleg valósult jelzálogkölcsönök fejében, i. é. június végén 14,301,000 frt záloglevél volt forgalomban , ezenkívül községi kölcsönök több millió frt erejéig lettek lebonyolítva. A gyulai sertés vásárra, mely tegnapelőtt és tegnap tartatott, levelezőnk tudósítása szerint elég élénk volt a felhajtás, összesen mintegy 25.000 drb sertést hajtottak föl. A vásár előnapján elkeltek tar­lóról behajtott 11/2 éves sertések, páronként 70—82 frton, 5—6 hónapos malaczok páronként 35—40 frtig. A hangulat igen élénk és az árak szilárdak. Tegnap, a vásár főnapján hiányzott az áru, a kínálat nem állt arányban a vételkedvvel, ezért a hangulat is lanyhássá vált. A tiszaszabályozási törvény tárgyalása. A szol­­nok-csongrád jobbparti társulat ma Fekete Már­ton kormánybiztos, Csongrád megye főjegyzőjének elnöklete alatt értekezletet tartott. Az értekezlet egyik érdekes tárgya volt a tiszai társulatok szerve­zéséről szóló törvényjavaslat. A vitában a kormány­­biztoson kívül Harkányi Frigyes, Darányi Ignácz, Neppe­r Ferencz orsz. képviselők és Les­tár Péter Kecskemét város polgármestere vettek részt. A vita befejeztével kimondatott, hogy miután a társulati terület őstermelési értéke az állami vég­rehajtás folytán felmerült költségek által már meg­támadtatok, a kormány financiális előterjesztéseinek ismerete nélkül az administratív szervezetre nézve a társulat nem nyilatkozhatik azért sem, mert a közle­kedési minisztériumban közbejött változás után nem is tudhatja a társulat, hogy a kinevezendő közleke­désügyi miniszter fenn fogja-e tartani jelen szövegben a törvényjavaslatot. Különben annyit eleve is egy­hangúlag kijelentett a társulat, hogy átalánosságban a közp. bizottság által — eddigi határozatai nyomán — elfogadandó álláspontot teszi ezen kérdésben magáévá. 130 fttól 160 ftig fizettettek. — Bécsi vágóra v­­ett 12 db, díja 22 fttól 32 ftig, a vásár csendes kevéssé volt vevők által látogatva. Az osztrák államvasut üzletvezetősége a­­ tett kérdezősködések következtében tudatja velü, hogy az állomások az élénkebb gabona­forgalom állta óta már utasítják, hogy gabona-szállítmány- továbbítás végett az ünnep- és vasárnapok délei óráiban is fogadjanak el, amennyiben az ellen a hí hatóságok által kifogás nem létezik. Vásári tudósítások, vásári tudósítások. Budapesti marhavásár. A ma tartott heti marhavásárra felhajtatott: összesen 1872 db nagy és 5854 db apró marha. Ebből eladatott 31 bika dbja 34 fttól 138 ftig, 802 ökör párja 147 ftól 345 ftig, 700 v. tehén párja 115 fttól 257 ftig, 136 fejős tehén ibja 73 fttól 158 ftig, 203 bivaly párja 145 fttól — 225 ftig, 232 borjú dbja 13—36 ftig, 5622 birka­párja 13—25 ftig, Ökörhús 100 kgmja 53—56 ftig, tehén hús 48—54 ftig, borjú hús 54—72 ftig, bival hús 46—49 ftig, nyers szalonna 100 kgmja 68—72 ftig, sertészsír 74—76 ftig. Budapesti lóvásár. A ma tartott heti marhavá­sárra felhajtatott 219 db 16. Ebtől eladatott 35 db írlólevél mellett 36 és átiratás 1 m­ellett 69 db — ösz­­szes eladás 104 db ; az árak dbonként jobb lovaknál Kőbányai sertésüzlet. A sertéskereskedelmi csarnok jelentése. — Alig. 31-e Az üzlet változatlan. Magyar fiatal nő 61—611/a, közép 61—62. Szedett nehéz 57— közép 58— 59, könnyű —.—. Romániai les­nyi nehéz 611/a—621/a átmeneti, közép 60­ átmeneti —.—. Eredeti nehéz —.—. átme. —. Szerbiai nehéz 62—621/a átmeneti, közép 60 —51 átmeneti.­­ Az árak bizttlt sertéseknél tonkint 45 kilo és 4°/0 levonással kilogrammnl értendők. Romániai és szerbiai sertéseknél, mel mint átmenetiek adattak el, a vevőnek páronkit arany forint vám fejében megtéríttetik. Budapesti áru- és értéktőzsde. Augusztus 31. Gabonaü­zlet. (Külön tudósítás.) Búza ma­­­gendő mennyiségben kínáltatott. A malmok vét­kedve gyenge, és csak miután az eladók 50 krral olcsóbban váltak el készletüktől, kelt el mi egy 14,000 méter mázsa. Rozs, árpa és zab változatlan, tenge­r krral olcsóbban kelt. A határidőüzlet már a délelőtt foli­bán ellanyhult és miután Berlinből délután 3 mi­kával olcsóbb árakat jeleztek, további árcsökkent szenvedtek. Búza őszre elkelt mintegy 10,000 mm. frt 38 kr és 9 frt 28 kr közt ingadozó árakon. Zl­lati jegyzés: 9 frt 26 kr pénz, 9 frt 28 krs áru. Búza tavaszra eladatott 15,000 mm. 9­­55 kr és 9 frt 46 kr közt váltakozva. Zárlati jegyzé 9 frt 44 kr pénz, 9 frt 46 kr árú. Bánáti tengeri elkelt 2500 mm. 5 bo­kron. Zárlati jegyzés: 5 frt 89 kr pénz, 5 forint 1 kr árú. Zab őszre. Győrött átvéve eladatott éj rakomány 6 frt 10 kron. Zárlati jegyzés 6 frt 8­­ pénz, 6 frt 10 kr árú. Tavaszra elkelt szinti 1400 mm. 6 frt 20 kron; zárlati jegyzés 6 frt 18 ’ pénz, 6 frt 20 kr árú. Értéküzlet. (Délutáni előtőzsde.) Mz a megnyitás előtt is felette élénken folyt, miutt Berlinből a jegyzések igen magasak voltak és eg nagy győzelemről volt a szó, melyet az angolé Arabi pasa csapatjai felett nyertek volna. Uj ar. jár. 88.021/2-en, papirjár. 86.921/2-a Osztrák hitelrészv. 315.50-ig, magyar hitelrész 302.55-ig kerestettek és köttettek. Délutáni tőzsde. A megnyitás még ked­vezőbb volt. Uj ar. jár. 88.10-en, papirjár. 87-es Osztr. hitelrészvények 316.30-ig, magy. hitelbank 302.50- ig, leszám. bank 106.25-ig, osztr. államvasi 344.50— 345-ön forogtak. A szilárdság, mely a magy. váltó- és 11 számitoló bank részvényeiben néhány napi észlelhető, a mára elvárt félévi mérleg közzé tételére vezethető vissza. Az üzlet folytán az üzérkedési értékek gyor­gébb árakat mutatnak fel, mások pedig haladássá zárulnak. A zárlat 5 órakor a következő: U. ar. jár. 87.80, papirj. 86.70, osztr. hitelrészv. 315.9( magy. hitelrészv. 302.50, osztr. államv. 344.50, le­számitolób. 107, jelzálogb. 126.75, déli vasút 154.50 * 8 Budapesti hajóforgalom. Folyó hó 30-án a Duna bal partján a következő vízi járművek köttettek ki u. m.: Ste­fanovics Mihály m. h. »Gyula« háza 1069 mm., árpa 730 mm. hab 39 mm. Orsováról. — Geringer és Berger 8. sz. m. h. 11 sz. húza 2081 mm. Bajáról. — Stágel Ferencz l. sz. m. , falkő 100 mm., Szigetvárról. — Herez Herman m. h. »Adony huza 18 mm., zab 248 mm. Kis-Apostagról. — Ugyanez : ra­­buza 2106 mm., Adonyból. — Jaczkó Imre m. h. »Földvár huza 845 mm., árpa 454 mm., Kalocsáról. — Luczenbache Pál ut. 24. sz. m. h. tűzifa 384 kbm., Verőczéről. — Ugyanez 8. sz. m. h. tűzifa 325 kbm. Verőczéről. — Freund és Trebine m. h. búza 644 mm., árpa 910 mm., zab 421 mm., Úszódról.­­Lord Samu és társa 20 talp. deszka 2000 mm., Komáromból — Séri József m. h. faltégla 25,000 drb, Újfaluból. — Luczen­bacher Pál ut. m. h. 16. sz. tűzifa 325 kbm., Szobbról. —­­­ Freund és fiai m. h. 16. sz. tűzifa 325 kbm., Szobbról. — Freund Jakab és fiai m. h. »Jakab« búza 1447 mm., Szegszárd­ról. — Holonics Ferencz 1 ladik gyümölcs 20 mm., Verőczé­ről. —Pásztor István 1 1. gyümölcs 30 mm., Verőczéről. - Szabó Lajos 1 1. gyümölcs 30 mm., Dömösröl. — Horváth Mi­hály 1­1. gyümölcs 80 mm. Verőczéről.

Next