Nemzet, 1883. november (2. évfolyam, 300-329/449. szám)

1883-11-08 / 307. szám

Budapest, november 7. A szerb lázadás le fog vezetni. Habár új elemek csatlakoznak is a renitensekhez, a rend csakhamar mégis helyre fog állni. A szurony hatalmasabb fegyver a kaszánál, a fegyelmezett hadsereg előtt meg nem állhat a renitens parasztok szervezetlen tömege. A szerb kormány, mely a tajcsári királyi biz­tos rendeletére Belgrádban elfogatta a radi­­cálisok központi bizottságának vezetőit, bi­zonyára elég erővel fog bírni, hogy legyőzze e lázadást. Komolyan veszélyes csak két esetben lehetne a felkelés. Az egyik eset az, ha a ra­­dicális izgatás behatott volna a hadseregbe, s ez felmondaná a szolgálatot és a lázadókhoz pártolna. Ekkor a parasztok forradalmához katonai lázadás járulna. A szerb praetoriánu­­sok megsemmisítenék a jelenlegi kormány­­rendszert. Detronisálnák Milán királyt, kard­élére hánynák Kriszticset és híveit. Nagy szerencsétlenség volna ez Szerbiára; kiszá­míthatatlan bonyodalmak forrása a külföldre nézve. Ez az eset azonban nem valószínű A radicálisoknak kétségkívül van befo­lyásuk a szerb hadseregre; híveik vannak a tisztikarban. De úgy a hadsereg, mint a tiszti­kar túlnyomó része hű a dynastiához. Az in­gatag részt pedig megtartja a hűségben a fe­gyelem, s a testületi szellem. Krisztics azon­ban mégis óvatos, szinte túlóvatos. A lázon­gás színhelyére a legmegbízhatóbb csapatokat küldte. Még a nemzetiségi ellentétekre is tekin­tettel volt a csapatok kiszemelésénél. Ily kö­rülmények közt tehát egyátalán nem lehet tartani attól, hogy a szerb kormány által al­kalmazott draconicus rendszabályoknak a lá­zadókra irányzott lövegei visszafelé pattan­nak el. A fegyveres erő megteszi kötelességét. A másik eset, mely csupa veszedelmet rejtene méh­ében, az volna, hogy Oroszország keze van a lázadás szitásában. Azt jelentené ez, hogy a keleti tűzakna kanócza tüzet fo­gott, s Európa, közvetlenül Kálnoky békés nyilatkozatai után, a legvégzetesebb bonyo­dalmak elé jutott. Jelentené azt, hogy Orosz­ország háborút akar. A szerb forradalom a bolgár viszályokkal combinálva, világosan mutatná ez esetben, hogy Oroszország kivont karddal be akar törni a Balkán-félszigetre. Oroszország hadi vállalatainak titkos homá­lyát a kitörés előtt mindig meg szokták vilá­gítani a Balkán-félszigeten támasztott forron­gások sivítva felszálló röppentyűi. Ha vala­mikor kitör a negyedik keleti háború, a leg­nagyobb, mely valaha a török birodalom sorsa felett vitatott, a nagy catastrophát be­vezető robbanás előre láthatólag Bulgáriában és Szerbiában fog történni. A­mikor Milán király ellen, orosz kéz lángra gyújtja a láza­dás tüzét, s Bulgáriát orosz csapatok szállják meg: a végzetes óra kondulni fog, a harczi riadó fel fogja verni Európát. Jelenleg azonban minderről szó sincs. Mi czélból rendezne Oroszország lázadást Szerbiában ? Háborút nem akar — mert nem akarhat. A hármasszövetség ellenében a fegy­verekre appellálni őrültség volna részéről. S ha még képzelhető volna is, hogy egy eszé­­lyes, okos, számító kormányt, a világon leg­­simulékonyabb és ravaszabb diplomatiát a szenvedély heve oktalanságra ragadhat, a szen­vedélyek ily hevületének semmi jele Orosz­országban. Még az orosz sajtó is, mintha okult volna a Kálnokytól kapott lecskén, sokkal higgadtabb és megfontoltabb, mint bármikor ennek előtte. A tényleges politikának van egy axió­mája, s ez az, hogy a béke sorsa Oroszország­tól függ. Ezt azonban kiegészíti a másik, hogy Oroszország nem kezd háborút, hacsak a végletekig nem kényszerítik. A tajcsári kerületben váltott lövések zaja tehát nem alarmírozhatja a népeket, meg nem döbbent­heti a politikusokat. A felkelők znját nem Oroszország szállította. Külügyi jelentősége, vagy nagyobb hordereje eddig nincs a moz­galomnak. Belügyi jelentősége azonban annál na­gyobb. Nem a katonait értjük. Meg vagyunk győződve, hogy a forrongást rövid idő alatt elfojtják azon erélyes rendszabályok, melye­ket a szerb kormány alkalmazott. Sőt e rend­szabályok szinte túlzottaknak látszanak. Mint­ha a szerb kormány ágyúval lőne a ve­rebekre. Ki is kap e­miatt az európai sajtó egynémely orgánumától. Megtámadják Krisz­ticset, amiért a kivételes rendszabályokat ott is alkalmazza, ahol a rend és nyugalom meg nem zavartatott. A helyzetnek azonban épp ez képezi ismérvét. Krisztics nemcsak a láza­dókat sújtja, hanem egyszersmind döntő csa­pást akar mérni a lázadás szellemére. A zavargás tényleg csak a csmnarekai, zajcsári, csitluki, boljeváczi és banjai kerületekben tört ki, a gyuanyag azonban fel van hal­mozva másutt is. Benne van a szerb radica­­lismusban, a radicalis sajtóban, propagálják az izgatók, kezükben tartják a kanóczot a panszlavismusnak megbizásos és megbizás­­nélküli ügy viselői. S mikor a­z­aj­c­s­á­r­i ki­rályi biztos Belgrádban rendel el elfoga­­tásokat: jelezte, hogy ha a baj parcziális is, forrása és alapja egyetemes. A forradalmi, az antidynasticus szellem az, melylyel Krisztics meg akar mérkőzni. S ez a szellem kevésbbé a zajcsári parasztokban van meg, mint inkább azon radicálisokban, kiknek feles számát a szerb nép a feloszlatott skupstinába küldte. E szellem tettekben eddig kevéssé nyilatkozott. A szerb politikai üzel­meknek nagyobb szokott lenni a füstjük, mint a tüzük. Az elégedetlenség pohárvíz zivatarai a túlzó hírlapokban, a kávéházakban és politi­kai clubokban szoktak csak dúlni. Catilina csak akadna elég a szerb legszélső radicálisok közt, de Catilina bátorsága, erélye és ügyes­sége nélkül. Üzelmeik, melyek a szerb kormányrend­­szer, sőt maga a trón ellen irányulnak, csak az alkotmányosságot tették lehetetlenné, de nem vonultak ki Fesdlaebe, hogy a nyílt forradalmat organizálják a kormány és a dy­­nastia ellen. Vissza akarják ragadni Szerbiát a panslavismus örvényébe, de még­sem tart­ják magukat képeseknek rá, hogy e rendszer alapjait, melyek nehéz tömegei messze kinyúl­nak Szerbiából, a levegőbe robbantsák. Két­értelmű, sőt komoly helyzetet teremtettek a szerb belügyekben, Szerbiának külügyi vi­szonyait azonban mit sem módosíthatják. De e viszonyok a tartósságra, a szerb politika alapgondolata a szilárdságra csak úgy számíthat, ha a belügyek kétértelmű helyzete megszűnik, ha a belső zűrzavar kris­tályosodik. Ha Szerbiát az alkotmányos rend biztos alapjára egy bár kiméletlen kéz vissza­helyezi. És a kéz Krisztics keze. Úgy látszik, Krisztics feladatának és czéljainak tiszta ön­tudatával bír. Véget akar vetni a kétértelmű helyzetnek. Az izgatókat és a panszlávismus eszközeit egyáltalán meg akarja fékezni, s nem csak a lázongó parasztokat. Rendszere általános, de épp azért látszik czélra vezető­nek. Lehet, hogy az az út, melyre lépett, a dic­­taturára fog vezetni. Az erőszakban rendszer és logika van. De ha Szerbia oda jutott, hogy csak a dictatura mentheti meg, akkor jogos, sőt szükséges a dictatura. A dictatorákra azon­ban nagy felelősség hárul, s csak a siker iga­zolja őket. Épp azért az az államférfi, kinek kezében most Szerbia sorsa van, a végső szükség ellenállhatlan nyomása nélkül, nem fogja kezét a korlátlan hatalomért kinyújtani, s azt kelletén túl megtartani. És valószínű, hogy az az erély, mely nem riadt vissza a kivételes rendszabályok alkalmazásától, meg fogja tenni hatását az állami rend ellenségeire, s így nem válik szükségessé e rendszabályoknak további fej­lesztése és organizálása. A lázongás leverése után az időközben tán okult radicalismus is megszabadul a kényszerrendszabályoktól. Mit sem óhajtunk inkább mint ezt. S pedig nemcsak a szabadság és a liberalismus miatt, hanem politikai szempontokból is. Va­lamint fontos ránk nézve, hogy szomszé­dunkban a belső rend és külpolitika ne le­gyen a véletlenségek és szenvedélyek játék­szere, azonképp szükségesnek tartjuk, hogy e szomszédunkban a velünk barátságos kor­mányt ne az erőszak tartsa fenn. S az érkező hírek mindinkább megerősítik azon feltevé­sünket, hogy a szerbiai forrongásnak nincs érezhető visszahatása a külviszonyokra. Bécs, november 6. Azon felvilágosítások, melyeket Kállay közös pénzügyminiszter, Bosznia helyzetére vonatkozólag, a magyar delegátusoknak adott, több tekintetben figyelmet érdemel­nek. Figyelmet érdemelnek először is azért, mert e felvilágosítások a helyzetnek egyszerű és száraz előadásával sok jóslatot és sok con­­binatiót megsemmisítettek. Mert ki nem emlé­keznék a pár év előtt hangoztatott jóslatokra, melyek a megszállott tartományokat a zavar és alkotmányos válság állandó forrásának, sőt a dualismus megrontásának tünteték fel? S ezek a jóslatok ma már körülbelül megc­á­­foltaknak tekinthetők. Hiszen azt, hogy a dualismus éppen és módosítás nélkül áll fenn és annak minden tényezője zavartalanul mű­ködik és minden követelménye háborítatlanul érvényesül, azt most már talán azok is elis­­merik, kik több éven át az ellenkezőt állíták és jósolták. Mennyire megc­áfolták őket az ese­mények, annak bizonyítására Kállay minden fejtegetésénél meggyőzőbb az a tény, hogy az ellenzéki szólamok litániájából ez a stereotyp mondás az utóbbi időben már teljesen hiányzik. Hogy a megszállott tartományok a mon­archiára nézve pénzügyi terhet most is képez­nek, az kétségtelen. De kétségtelen másrészt az is, hogy ez a teher évről-évre apad s már most is kisebb, mint a­mennyibe a megszállás előtt, a határőrzés és a zavargások miatt hoz­zánk jövő menekültek tartása került. És hogy ennél kedvezőbb viszonyokra is számítha­tunk, azt a belrendnek és belállapotnak azon örvendetes megszilárdulásából következtetjük, mely egyrészt a külső jelenségekben, a rendes életviszonyok helyreállításában, másrészt az állami bevételek emelkedésében és a magán­vállalkozási kedv, gazdasági élet fejlődésében, erősbödésében nyilatkozik. Azt különösen kedvező jelnek tekintjük, hogy a múlt évi za­vargások sem voltak képesek az állami jöve­delmeket csökkenteni, ezek sem tették képte­lenné a tartományokat, szükségeiknek a mos­tani keretben való kielégítésére és habár fel­tétlenül helyesen jön a magyar delegatióban hangoztatva az, hogy a megszállott tartomá­nyok saját szükségeiket még nem teljesen fedezik, mert akkor a hadügyi kiadásokat is fedezniük kellene; mindazonáltal, az ezeken kívül eső tartományi háztartásnak, a monar­chia segélye nélkül való fedezése is olyan tény, melyben erős c­áfolat van azon állítá­sokra, melyek a monarchia ki­szivattyúzását és állandó befektetésekre való folytonos­­ igénybevételét kilátásba helyezik. A bevételek állandó emelkedése, az erdő és birtokviszonyok rendezése, a cataster fo­lyamatban levő munkálata, mind megannyi biztosítékot képeznek a tekintetben, hogy azok a kivételes segélyek, melyek elől még a törvényhozás sem volt képes elzárkózni a monarchiától, a tartományok számára, nem fognak oly egymásutánban igényeltetni, a minőtől tartottak azok, a­kik összes viszo­nyaink megrontásától féltek a megszállás miatt. Tudjuk mi jól, hogy közmunkák, vas­utak tekintetében a megszállott tartományok­nak még igen sokra van szükségük; tudjuk, hogy csak ezen áldozatok árán lesznek e tar­tományok a forgalomnak és a civilisatiónak megnyerve. Azt is tudjuk, hogy ez áldozatok egy részére közbiztonsági és így védelmi szempontból is szükség lesz. Nem tagadjuk annak lehetőségét sem, hogy pl. a narenta­­völgyi vasút kiépítésének még más irányban is van jelentősége. Nagyon természetesnek tartjuk ennél­fogva, hogy az erre vonatkozó tervekkel Kállay Béni közös pénzügyminiszter folyto­nosan foglalkozik. De e tiszteletre méltó buz­galom és ügyszeretet, a közös pénzügyminisz­ter kiváló egyéniségében találkozik a monar­chia anyagi helyzete iránt való igen élénk érzékkel, s a­mint eddig meg tudta vonni a kettő közt a kiegyenlítés helyes határvona­lát, meggyőződésünk, hogy részéről ezután sem fogunk oly combinatiókkal találkozni, melyek akár a monarchia egyik vagy másik felének terheit módon túl fokoznák, akár forgalmi politikájába ütköznének. A na­­renta-völgyi vasútra adott miniszteri felvilá­gosítások nyilván tanúsították, a­minek ellen­kezőjét bizonyára nem is várta s nem is félte senki, hogy a közös pénzügyminiszter forga­lompolitikai tekintetben is ismeri kötelessé­geit és hazája s a monarchia érdekei előmoz­dítását tartja itt is szem előtt s ezekhez igyek­szik alkalmazni a tartományok érdekeit, nem pedig, a­mi valóban ez eltévesztett eljárás len­ne, a monarchia vagy Magyarország forgal­mi érdekeit módosítni amazok szerint. Különben is, a most kiépült vasutak jöve­delmezőségének emelkedése, és ennek conbi­­natióba vonása, valamint a tartományok bel­­viszonyainak consolidatiója és jövedelmeinek fejlődése is jogot ad arra a feltevésre, hogy ezek a forgalmi hálózat tekintetében is magukat táplálni és magukon segíteni, előbb-utóbb ké­pesek lesznek. Legörvendetesebb eredményképpen con­­statálhatjuk mindenesetre azt, hogy a zavar­gásokkal összeköttetésben állt menekültek túlnyomó nagy része visszatért és hozzáfo­gott békés foglalatosságához, hogy az ujon­­czozás nemcsak zavartalanul, hanem az ön­kéntes ajánlkozás számos jelenségeivel kap­csolatban folyt le; hogy a csendőrségi szer­vezet keresztül vitetett és így az ország bel­biztonságáról kellően gondoskodva van. Mert ezek a tények komoly bizonyítékai annak, hogy a rend a tartományokban nemcsak külsőleg állt helyre, hanem a kedélyekben és a gondolkozásban is. A további consolidatió és fejlődés té­nyezője is rejlik ebben az állapotban, illető­leg szervezkedésben. Mert a rendes foglalko­zás és ennek fejlődésével keletkező vagyonos­­ság és haladás­­ csak ebben az állapotban lehetséges. Viszont , amint ez halad, szapo­rodnak azon tényezők és kötelékek, melyek egyfelől az újabb rendetlenségeket és zavar­gásokat előzik meg, kötik le ; másfelől a monarchia állását, mint a béke, jogegyenlő­ség és munkásság képviselőjét e tartomá­nyokban szilárdítják. Nem kis befolyással lesz erre, az az egy­szerű és mint látszik, czélszerű, igazságszol­gáltatási szervezet, melyet Kállay­­ elődé­nek előmunkálatai és tapasztalatai alapján — életbe léptetett. Mindenütt, és így nálunk is, találkoztunk némi formai különbséggel, ezzel a szervezettel, és ha az, mint Kállay mondja, a megszállott tartományokban is jól működik, ez csak azt bizonyítja, hogy vannak egyforma történelmi fejlemények és stádiumok, melyek­nek csaknem egészen egyforma institutiók fe­lelnek meg. Igaz, hogy a kor haladásával ezek épp úgy elévülnek, mint minden más, csak­hogy a kort megelőzni nem szabad. — Ne­künk legnagyobb megnyugvást a megszállott tartományokra nézve az a körülmény ad, hogy Kállay nyilatkozatai és intézkedései ar­ról tanúskodnak, hogy ő teljesen érti és híven követi ezt az axiómát. És ez biztosíték a monarchiára újabb meglepetések, újabb ter­hek ellen. A magyar képviselőház szombaton 17-én, tartja legközelebbi ülését, hogy a 19-én tartandó ülés napirendjét, a­mely ülésen az érdemle­ges tárgyalások újból megkezdődnek, megállapítsa. Az ülésszak kezdetének munkaprogrammjára nézve je­lenti a »Bud. Corr.« . Az első ülésen a pénzügyi bi­zottság előadója elő fogja terjeszteni a bizottságnak a jövedelmi pótadóra vonatkozó tör­vényjavaslat tárgyában készített jelentését. Ön­ként érthető, hogy ezen törvényjavaslat a lehető leg­rövidebb idő alatt tárgy­altatni fog, hogy e törvény már 1884. január 1-én életbe léphessen. Azonban ezen törvényjavaslat fontosságánál fogva a bizottsági jelentés tanulmányozására minden esetre több nap lesz szükséges. Addig, amint illetékes értesülés alap­ján a leghatározottabban állíthatjuk, a keresztények és zsidók közti házasságról szóló törvényjavaslat fog, tárgyalás alá vétetni és a kormány ezen javaslatnak a napirendről való levételére irányuló esetleges indít­vány ellen határozottan állást fog foglalni. (Már esti lapunkban említettük. A szerk.) Báró Helfert a »Vaterland«-ban »Quid nunc« czím alatt hosszabb czikksorozatban elmélkedett a magyarországi viszonyok s különösen a horvát ügy felől. Lesz még alkalmunk erre a czikksorozatra, mely nyilván megtámadja Magyarországot s a monarchia mai államjogi viszonyait, tüzetesen visszatérni. Ezúttal a bécsi »Neue Prese Presse«-ből idézünk báró Helfert ellen igen találó megjegyzéseket, melyekkel a bécsi lap a báró fejtegetéseit kiséri. Báró Helfert — írja a neveztük lap — ma be­fejezi a »Vaterland«-ban czikksorozatot a »Quid nunc« fölött. Végre ő is kénytelen az általunk fölvetett kér­dés fölött elmélkedni, vájjon a hármas királyság kü­lönállása nem fog-e hasonló vágyakat ébreszteni a nem magyar országok keblében; vájjon az, a­mi Hor­vátországnak engedélyeztetett, nem fog-e igényeltetni Csehország, Galiczia és a képzelt Szlovénia által is. Helfert úr tagadólag felel e kérdésre ezzel az okada­tolással: »Az októberi diploma a Triasnak nincs ellenére, de ellenére van egy szándékolt Tetras­­nak vagy Pentas­nek.« Ez természetesen szintén vá­lasz ! De minek hivatkozni az októberi diplomára ? Mi köze van az októberi diplomának a jelenlegi jogálla­pothoz s a ma érvényben levő alkotmány­jogokhoz ? Azt hiszszük, sokkal rosszabb, ha egy állam­jogi tervezet ellenkezik egy jel­en­­leg érvényes törvénynyel, mint hogy ha oly törvénynyel jó ellenkezőse, mely már régen hatályon kívül helyeztetett. Ha báró Helfert nem lenne oly nagyon is azzal elfoglalva hogy k­o­r­h­a­d­t alkotmányokat ásson ki az archívumok porából, akkor már talált volna arra időt, hogy azt a tényt emlékezetébe vésse, hogy ma már Ausztriában a dec­emberi alkotmány és nem az októberi diploma van érvényben. (Arról nem is szólván, hogy Magyar­­országon az a bizonyos októberi alkotmány sohasem is volt érvényben. A »Nemzet« szerk.) A közadók kezeléséről szóló 1883. XLIV. tcz. a jövő év január 1-én lép életbe, minélfogva az adó­ügyek ellátása már a jövő évben az idézett törvény rendelkezései szerint lesz vezetendő és intézendő s így a jövő évi adókivetésnek alapul szolgáló előmunkála­tok is, melyek még a jelen év folyamán eszközlen­­dők, az említett törvény értelmében készítendők és foganatosítandók. E végből a m. kir. pénzügyminisz­ter elrendelte, a­­hogy a törvény 11. §-a szerint a IV. osztá­lyú keresetadót s a tőkekamat- és járadékadót ezentúl első fokban nem az adókivető bizottságok, hanem a kir. adófelügyelők vetik ki; b) hogy a házadót jövőben a községi közegek nem egy, hanem három év,­­ a III. osztályú kere­setadót pedig az adókivető bizottságok szintén nem egy, hanem három év tartamára való érvénynyel ve­tik ki; c) hogy a 19. §. szerint jövőben az adókivető bizottságok,­­ a 30. §. szerint pedig a felszólamlási bizottságok három év tartamára alakíttatnak. A földadó a jövő évtől kezdve a magyar állam egész területén az orsz. földadó bizottság által végle­gesen megállapított új földadó carasteri munkálatok alapján fog kivettetni. A többi adónemek a határőr­­vidéki részekben, miután az év hátralevő része ele­gendő időt nem enged az átmeneti intézkedésekre, az eddigi mód és gyakorlat szerint fognak kivettetni. Miután a törvényhozó testület elébe törvényja­vaslat terjesztetett be a földadó, házadó, tőkekamat és járadékadó, valamint az általános jövedelmi pót­adó iránti törvények módosításáról, s minthogy ennek elfogadása esetén a hátbéradó és az általános jöve­delmi pótadó kivetése iránt fennálló intézkedések lé­nyeges változást fognak szenvedni, mindaddig, míg az érintett törvényjavaslat letárgyalva s mint törvény szentesítve és kihirdetve nem leend, egyelőre függő­ben tartandók. Ezen intézkedés azonban nem zárja ki azt, hogy az adókötelesek a házbérjövedelemre, a tőkekamat- és járadékadó alá tartozó jövedelemre, va­lamint az általános jövedelmi pótadó kivetésénél te­kintetbe veendő adóssági kamatokra vonatkozó beval­lásaikat a kitűzött határidőben az illetőségük helyét képező községnél benyújtani tartoznak. A jövő évi földadó kivetésének alapjául szolgáló egyéni birtokévek oly módon fognak időről-időre ki­adatni, hogy azokban már a fizetendő földadó is ki lesz tüntetve s mindegyik birtokiv mellé egy értesit­­vény lesz mellékelve, melyben a tulajdonos értesitte­­tik, hogy mennyi földadó vettetett ki rá 1884. évre A községi elöljárók kötelesek lesznek ezen értesitvé­­nyeket a földbirtokosoknak, vagy azok képviselőinek azonnal kiosztani, levágván róluk a hozzájuk nyomta­tott revényt, mely az illető által aláíratandó s gon­dosan megőrzendő. A községben nem lakó s ott meg­bízható képviselővel nem biró földbirtokosoknak szóló értesitvények postai után feladási vevény mellett lesz­nek megküldendők. Az adóköteles jövedelmek bevallására, valamint az adókivetési munkálatok gyors foganatosítására nézve a következő munkaterv állapíttatott meg: 1. 1883. nov. 15 —30-iki időben bevallandók a házbérjövedelmek, melyek érvényesek lesznek az 1884, 1885. és 1886. évekre is. 2. 1884. január 15-ig bevallandók a keresetadó III. és IV. osztálya, a tőkekamat és járadékadó és a bányaadó alá tartozó jövedelmek. 3. 1884. január havában bevallandók az átalá­­nos jövedelmi pótadó kivetésénél tekintetbe veendő adóssági kamatösszegek. 4. 1884. február havában tartoznak azon véd­­köteleseknek, kiknek hadmentességi dijfizetési köte­lezettségük 1884. évben még tart, állandó tartózko­dási helyükön magukat bejelenteni. 5. 1884. márczius 15—30-iki időben bevallan­dók a nyilvános számadásra kötelezett vállalatok és egyletek adója alá tartozó jövedelmek. 6. A pénzintézetek kötelesek a náluk elhelye­zett tőkékből folyó kamatjövedelmek összegét, és pedig : a) a kifizetett kamatok összegét az 1884. évi márczius, junius, szeptember és deczember utolsó napján ; b) a tőkésített kamatok összegét félévenkint 1884. január és julius havának utolsó napján a kir. adóhivatalnak kimutatni s az utánuk járó adót egy­idejűleg beszolgáltatni. 7. 1884. junius havában benyújtandók : a va­dászatra használható lőfegyverek iránti bejelentések és a vadászati jegy iránti bejelentések. A magyar delegátu­s ízlése. (Esti lapunk tudósításának folytatása.) Bécs, nov. 7. Bausznern Guido elismerés­sel nyilatkozik Faik előadóról a jelentés kidolgozá­sáért. A dolog érdeméhez szólva, kijelenti, hogy a Németország és a monarchiánk közti szövetség kény­­szerűségét úgy a két birodalomra, mint egész Euró­pára nézve már 15 év előtt felismerte s azóta mint publicista és képviselő minden alkalmat felhasznált e szövetség szolgálatára. Elismerését fejezi ki Kálnoky gróf külügyér iránt, hogy az európai béke azon bás­tyafokát, melynek alapját Andrássy vetette meg és felépítését Hay­merle buzgón folytatta, további jó da­rabbal kiépítette. Ismétlem — úgymond — további jó darabbal, mert bármennyire áldásos a Németország és monar­chiánk közti szövetség, az európai béke ezen bástya­fokának hiányzik még egy igen lényeges kiegészítő része: a politikailag szövetkezett két birodalom köz­­gazdasági viszonyának végleges rendezése. E tekin­tetben 4 évvel ezelőtt ugyane helyről megpendítettem és védelmeztem a két monarchia vám- és kereskedel­mi egyesülésének eszméjét, mely eszme felett később Bismarck herczeggel — kit a gondviselés a világ üd­vére még sokáig tartson meg — szerencsém volt le­velezni. Azóta sikerült ugyan új kereskedelmi és vám­szerződés létesítése Németországgal, de ez nem egyéb, mint a pillanatnyi szükségben segítség, de a kérdés megoldásától ma éppoly távol vagyunk, mint 4 év előtt.­­ És mégis egeremben mondotta 4 év előtt Faik elő­adó úr, hogy a két monarchia közti szövetség ápolására, fentartására és megszilárdítására egyik legbiztosabb és leghathatósabb eszköz, hogy a­mint a két monar­chia érdekei összhangban vannak, úgy összhangba hozassanak azok anyagi érdekei is. E nézetet maga­mévá teszem és kérem a külügyi kormányt, hogy a monarchia két államának kormányaival egyetértőleg egyik legfőbb czéljának azt tekintse, hogy Németor­szág és monarchiánk anyagi érdekei is összhangba hozassanak egymással. Ezt első­sorban az anyagi érdekek szempontjá­ból, de kérem ezt egyszersmind a két monarchia po­litikai érdekei szempontjából is, mert csak ez után válhatik a szövetség azzá, a­minek lennie kell, t. i. változhatlanul fennálló hatalmi tényező Európa poli­tikai rendszerében,a béke elpusztíthatatlan bástyafoka. A külügyi kormány eddigi magatartása biztos reményt nyújt, hogy nem sikertelen kérést intéztem hozzá, en­nélfogva készséggel járulok a jelentésben kifejezett bizalom nyilvánításához és lemondok az indítványo­zás jogáról arra nézve, hogy e kívánságomnak a je­lentésben kifejezés adassék. (Helyeslés.) B­á­n­f­f­y Béla gr.: Midőn néhány rövid szóval felszólalok, ezt inkább adandó szavazatom indokolása végett teszem, mintsem, hogy azt koc­káztassam, hogy a magas politika régióiba emelkedjem. Csak consta­­tálni kívánom azon örvendetes tényt, hogy a béke malasztjai mutatkoznak, hogy harczra egyelőre és egyhamar kilátás nincs és hogy azon politikáról, mely 1879-ben a német szövetséget megkötötte, a­mely mesz­­szeható volt, mindinkább bebizonyul, hogy czélszerű és a monarchia hatalmi állásának megfelel. (He­lyeslés.) De midőn ezen magasabb politikába nem eresz­kedem, legyen szabad nekem a délre fekvő szomszéd államokról, a­melyeknek közvetlen szomszédjai va­gyunk, pár szót szólnom. (Halljuk!) Ezen államokkal szemben azon óhajomnak kívánok kifejezést adni, hogy — nézetem szerint — minél nagyobb barátság­ban lesznek velünk, s minél nagyobb érdekegység fej­lődik ki köztünk, annál jobb lesz az. Azonban, hogy ezen érdekegység kifejlődhessék és megtartható le­gyen, szükséges nemcsak az, hogy midőn szerződést kötünk velük, azt csak az erősebb fél tartsa meg, a gyengébb pedig ne, hanem az, hogy a szerződés ne csak írott malaszt tegyen, ne csak egyik fél részéről tartassák meg, hanem tartassák meg a másik fél ré­széről is,­­ ne úgy, mint a Romániával kötött vám­szerződéssel történt, — hogy azt ne csak mi tartsuk meg, hanem ők is. Szükséges továbbá az is, hogy ott ne folyjanak ellenünk oly agitatiók, a­melyek mindnyájunkra néz­ve kellemetlenek és eredményeikben kárhozatosak, mert azon agitatióknak, melyek a monarchia hasonal­­ku­s nemzetiségű polgáraival szemben, nem mondom a kormányról, de a lapok és parlament útján gyakran kifejezést nyernek, nem vezethetnek másra, mint elér­hetetlen vágyak fölkeltésére és ellenszenvek szítására, a­mi pedig a renddel párosult szabadság barátainak egyáltalán érdekében nincs és nem lehet sem itt, sem ott. Bízom, hogy kormányunkban elég szilárdság van, hogy fenntartsa azon állást, melyet monarchiánk ha­talmi helyzete megkövetel, mert különben, ha a gyen­gék iránti méltányosságból folytonosan engedünk, az erős válik gyöngévé, a gyönge pedig erőssé. (He­lyeslés.) Azon hitben, hogy kormányunk ez irányban fogja politikáját vezetni, elfogadom a jelentést, úgy a­mint van. (Helyeslés.) Ezután a jelentés úgy általánosságban, mint részleteiben, vita nélkül elfogad­tatott és a tengerészeti költségvetés vétetett fel. Berzeviczy Albert előadó indokolásá­ban felhozza, hogy az 1848-iki költségvetés a 15 éven át megszavazott tengerészeti költségvetések közt a kedvezőbbek közzé tartozik s majdnem 400000 írttal marad a 15 évi főösszegek átlaga alatt. A múlt évi­vel szemben 400000 frtnyi a többlet a rendes szük­ségletben, ezt a gépészek létszámának elkerülhetetlen szaporítása, úgy mint a hadi­tengerészet technicájá­­ban egymást követő találmányok s ennek következté­ben a gépek feladatának fontossága követeli. E kompli­­cált és fontos functiókat teljesítő gépek jó karban tartására és kezelésére szükséges személyzet szaporí­tása elkerülhetetlen, különben háború esetén ko­moly veszélyek jöhetnének elő.­­ Ezért az albizottság a szaporítást elfogadásra ajánlja. A második költségszaporulat a rendes kölség­­vetésben a matrózok létszámának emelése nyomán áll be. Ezen emelkedést a védtörvény módosítása idézte elő, az­által, hogy a tettleges szolgálati idő a­­ tengerészetnél háromról négy évre emeltetett, ezzel a matrózkar létszáma egy egész évi újonczjutalékkal szaporodott.­­ Az albizottság a zsoldoknál és a ru­haállománynál 150,000 forint emelkedést s a tengeri szolgálatnál a 200,000 frtot megszavazni, ellenben a közbeeső jövedelemnél 20,000 frt leszállítást javasol. Előadó behatóan ismerteti a költségvetés többi részeit,­ az albizottság jelentését elfogadásra ajánlván. (Helyeslés.) A költségvetés általánosságban elfogadtatik, úgy részleteiben is a hatodik czím c­­al­ziméig, hol az első tétel alatt hajóépítésre kétszázezer forint kéretik és kéretik a már megszavazott, de fel nem használt két­százezer forint felhasználására az engedély. Éber Nándor nem tartja megengedhetőnek a fel nem használt tételek meghos­szabbításait, ha a bi­zottság ezt az összeget meg akarja adni, azt újból kell megszavazni. Ez az első. Második észrevételem a következő: az indokolás szerint tavaly megszavazta­tott kétszázezer forint egy nyolczszáz tonnás hajóra; e hajót most nem akarják építeni, hanem helyette egy kétezer tonnás czirkáló hajó terveztetik, mert — a jelentés szavai szerint — a haditengerészeti technica legújabb haladása és a tengeri hatalmak példája teljesen ezért tévesztett lépésnek tüntetné fel egy újon építendő czirkáló torpedó hajónak a folyó évi költségvetésben megjelölt méretek szerinti létesí­tését. Én tavaly — hivatkozva a technica haladására — elleneztem e hajó építését, de azt felelték: tisztá­ban vagyunk e kérdéssel — és leszavaztak. Most meg ismét mást akarnak, mint ta­valy ; ily körülmények közt nekem alapos kéte­­é­­yeim vannak az iránt, hogy a tengerészkormány öntudatosan jár el. Tudom, hogy a technikai tudo­mány folytonosan fejlődik, de éppen azért a legna­gyobb óvatossággal kell eljárnia a tengerész-kormány-­­ nak. Már tavaly mondom,hogy Angliában folyton expe­­­­rimentálnak. Én a czirkáló hajókat jóknak és czélsze-

Next