Nemzet, 1885. november (4. évfolyam, 1137-1166. szám)

1885-11-22 / 1158. szám

esetre végre nem hajthatók, és azért a 112. §. eseté­ben a törvényhatóságok csak ezen határidő eltelte után s az időközben netalán beérkezett folyamodások­nak tekintetbe vételével határozhatnak. 114. §. A törvényhatóság a felfolyamodás felett, ha az közigazgatási úton elintézhető, határoz; azon esetben mindazonáltal, midőn az iránt, hogy azon va­gyon, jog vagy haszonvétel, melyekről a képviseleti közgyűlés a fentebbi 111., 112. és 113. §§-ok értelmé­ben intézkedett, a község vagyonához, illetőleg annak szabad rendelkezése alá tartozik-e ? a község és annak tagjai közt magánjogi kérdések forognak fenn, a tör­vényhatóság ezen kérdéseknek barátságos egyezség útján kiegyenlítését kísérlendi meg, és ha ez nem sike­rül, a feleket törvényes útra utasítani és a fenforgó kérdéseknek bírói végeldöntéséig a fennálló gyakor­latot fentartani köteles. Ugyanazon eljárást követi a törvényhatósá­g, ha a sikerült egyezségét mely hozzá jóváhagyás végett mindig felterjesztendő, helyben hagyhatónak nem találná. Ez iránti határozatát azonban indokolni tar­tozik. 115. §. Azon esetben, midőn a községi képviselet magánosok kezei levő oly ingatlanokat és javadalma­kat, melyeket a törvényhatóság községi vagyonnak tart, azoktól per útján visszavenni vonakodik, vagy a lakosság egyes osztályainak vagy egyes lakosoknak egyezség mellett birtokába bocsát, vagy végre az elöl­járóság vagy a képviselő testület illető tagjai által a községnek okozott kár megtérülése iránt a jelen tör­vény 86. és 87. §§-ai értelmében lehető törvényes lé­péseket alapos indok nélkül megtenni nem akarná, a törvényhatóság és sürgős esetben az alispán a megyei tiszti ügyészt megbízhatja, hogy a községi vagyont a képviselő testület ellenkezése daczára is megvédhesse. Erről a törvényszéki elnök értesítendő, ki a me­gyehatósági megbízatást a község által adandó ügy­védi meghatalmazás helyét pótló okiratul elfogadni tartozik. 116. §. Az elöljáróság minden a község ellen indított pert a szolgabiró útján az alispánnak bejelen­teni tartozik, ki a mennyiben a község érdekét komoly veszélynek látná kitéve, a tiszti ügyészt a beavatkozás­sal s a község védelmezésével megbízhatja s erről a törvényszék elnökét a tiszti ügyész beavatkozásának tudomásul vétele és elfogadása végett értesíti. Ha a községet, elmarasztaló ítélet folytán, vagyo­nára vezetendő végrehajtás fenyegeti, az elöljáróság arról az alispánhoz jelentést tenni köteles, ki a köz­ség vagyonának lehetőleg épen fentartása és a lakos­ság túlterheltetésének elkerülése végett a szükséges intézkedést megteszi. 117. §. Ha a község, a képviselőtestület és elöl­járóság gazdálkodása vagy elemi csapások és egyéb balsors folytán a vagyonbukás szélére került, saját kérelmére és szükség esetén hivatalból is az alispán a tiszti ügyész meghallgatása után a községi vagyon­kezelést meghatározott időtartamra zárlat alá helyez­heti, zárgondnokot nevezhet s erről az illető törvény­szék elnökét értesíti, ki ezt tudomásul és figyelembe venni tartozik. 118. §. Az 1848 : XXV. t.-cz. 15. §-ában és az 1848: XXVI. t.-cz. 13. §-ában érintett magánjogi viszonyok és haszonvételek, a­mennyiben törvényesen jelenleg fennállanak, azon törvények értelmében to­vábbá is érintetlenül fenmaradnak. 119. §. A községi erdők fentartása és kezelése iránt az 1879 : XXXI. t.-cz. rendelkezik. 120. §. A községi vagyon bérbeadása rendsze­rint csak nyilvános árverés útján eszközöltethetik. Az árverés módozatait és a kikiáltási árt a kép­viselőtestület állapítja meg s az árverést az hagyja hel­yben. Ha a közárverés sikerre nem vezet, vagy a köz­ség érdeke kivételesen a magánutoni egyezkedést javal­­laná: a vagyon szabad kézből is kiadható, de erre a törvényhatóság beleegyezése szükséges. 121. §. A községi tőkepénzek hasznosítására nézve ugyanazon szabályok tartandók meg, a­melyek az árvapénzek elhelyezésére nézve fennállanak. 122. §. A költségvetési előirányzatot a községi tanács, illetőleg az előjáróság terjeszti a közgyű­lés elé. 123. §. E költségvetésnek magában kell foglalnia a község minden rendes és rendkívüli kiadásait, kü­lönös tekintettel azon kiadásokra, melyeknek fedezé­sére a községet törvény kötelezi. 124. §. A költségvetésbe a község minden olynemű jövedelmet felvételnek, melyek eddig is a községi czé­­lokra fordíttattak, a költségvetés készítését megelőző év pénztári maradványaival együtt. 125. §. Az ekkér előterjesztett költségvetési elő­irányzat a következő évre mindenkor előre az őszi közgyűlésen vizsgáltatik, illetőleg állapíttatik meg. A költségvetési előirányzat a közgyűlés előtt 15 nappal a község házánál előre kihirdetendő 15 nap alatt közszemlére kitétetik, rendezett tanácsú városok­ban azonfelül a képviselők között kiosztatik. A közgyűlés a községi adófizetők által beadott észrevételeket felolvastatni és tárgyalni köteles. Ott, hol számvevőség, pénzügyi, gazdasági vagy költségvetési állandó szakosztályok vannak, a szám­vevőség illetőleg a szakosztály előzetesen mindig meg­hallgatandó. A kisebbség külön véleménye a jegyzőkönyvhöz csatoltatik. 126. §. A költségvetést a kisebbség külön véle­ményével és az egyesek által beadott észrevételekkel együtt a törvényhatósághoz kell felterjeszteni. A törvényhatóság a költségvetést: a) ha a fentebbi §§-ban körülírt feltételeknek megfelel ; b) az összes kiadások a községi vagyon jöve­delmeiből községi adó nélkül fedeztetnek; c) és a költségvetés ellen panasz nem emelte­tett , egyszerűen tudomásul veszi, s attól a jóváha­gyást meg nem tagadhatja. Ellenkező esetben a költségvetést részletesen felülvizsgálja, attól a helybenhagyást átalában meg is tagadhatja, észrevételeit a községgel közli, azt új költségvetés készítésére, illetőleg kiigazítására utasít­hatja és a közigazgatást megtagadó község számára a költségvetést azon egy évre hivatalból megállapít­hatja , fentartatván mindkét esetben a községnek fe­­lebbezési joga. 127. §. A községi elöljáróság felelős a költség­­vetés szoros megtartásáért. 128. §. Ha időközben előre nem látott kö­rülmények következtében rendkívüli kiadás fordul­na elő, annak fedezése ugyanazon módon eszközlendő, mely a költségvetés megállapítására és jóváhagyá­sára nézve a fentebbi 123., 124 és 126 88-ban meg van állapítva. 129. §. A­mennyiben a község kiadásai a köz­ségi törzsvagyon jövedelmeiből nem fedeztethetnének, a község a községi lakosokra és a birtokosokra köz­ségi adót vethet ki. 130. §. A községi adók kivetésére nézve — az 1868. évi XXXVIII. tczikknek a községi iskolákra fordítandó költségekről szóló rendelkezései épségben hagyása mellett a következők rendeltetnek! Kis- és nagyközségekben ép úgy, mint rendezett tanácsú városokban, a község minden tagját egyen­lően érdeklő közigazgatási költségek az összes egye­nes állandók arányában; azon költségek pedig, melyek a földbirtok érde­kében léteznek, csak az érdekeltek földadója arányá­ban vettetnek ki; azon költségek végre, a­melyek a két osztályba nem sorozhatók, milyenek a belrendőrségi és a köz­­biztonságra vonatkozó kiadások, a föld-, bányaadó és a pusztai haszonbérlők ezen haszonbérlet után fizetett kereseti adója kivételével, a többi egyenes adóne­mekre vettetnek ki. Az első pont alatt említett közigazgatási költ­ségek kivetésének alapjául a községhez közigazgatási­lag csatolt puszta, illetőleg havasok és a rendszeres gazdasági terv szerint kezelt erdőtestek után fizetett egyenes adóknak csak fele része vezethetik. A gazdászati és mezei felügyelet költségeihez járulni nem tartoznak a községben levő, vagy a köz­séghez csatolt földbirtokok tulajdonosai, kik e költ­ségeknek hasznát nem veszik és e tekintetben ma­gukról gondoskodnak. Oly községekben, melyekben (pl. új telepitvé­­nyek stb.) államadó még nem fizettetik, a községi adó kivetésének módozatait és feltételeit azon időre a község a törvényhatóság jóváhagyása mellett sza­bályrendelet útján határozza meg. Két község egymás mellett lévő határain épült gazdászati, kereskedelmi vagy gyártelepek tulajdo­nosai a telephez tartozó beltelkek hovatartozása iránt, a jelenben fennállókra nézve, amennyiben­­ eddig még nem történt volna, ezen törvény életbeléptétől szá­mított egy év alatt, az ezután létesítendőkre nézve pedig a telep felállítása alkalmával a tárgyalást meg­indítani tartoznak. 131.8. A helyi érdekű vasutakra adandó se­gélyösszegek (1880. XXXI. t.-cz. 9. §.) megállapítá­sát és kivetését a képviselőtestület esetről-esetre 15 nappal előre meghirdetendő közgyűlésben egyezségi­­leg és a törvényhatósági jóváhagyás feltétele mellett határozza el, az ez iránt hozott határozat kihirde­tendő, 15 napig a község házánál kiteendő és ellene ezen idő alatt bármely községi lakos vagy birtokos felebbezéssel élhet. 132. §. Rendezett tanácsú városokban a tör­vényhatóság indokolt előterjesztése folytán, ameny­­nyiben az állam jövedelmének csökkenése, s az ipar és kereskedelem érdekeinek veszélyeztetése nélkül eszközölhető, a kormány kivételesen megengedheti, hogy azok közvetett államadókra is vethessenek pót­adót s jövedelmeik szaporítása végett a városban s annak területén illetékeket, helypénzeket, vámokat szedhessenek, sőt az állam által igénybe nem vett új adónemeket is hozhassanak be. 133. §. A községi lakosok kézi- és szekeres munkára is kötelezhetők. E szolgálmányok a közmunka szabályozásáról szóló törvény elvei szerint vettetnek ki , vagy termé­szetben teljesíttetnek vagy pénzzel váltatnak meg és csak az utczák, a községet védő gátak, közlekedési vonalak és eszközök fentartására fordíthatók. 134. §. Az egyes községek közötti közlekedési (vicinal) utak és hidak készítése és jó karban tartása végett a községek a közigazgatási bizottság által, ér­dekeltségükhöz képest, külön csoportokba egyesíttet­­hetnek. Az arányt, melyben az ily utak és hidak készí­téséhez s fentartásához egyes községek járulni tar­toznak, az illetők meghallgatásával, a­mennyiben azok között egyezség nem eszközölhető, a közigazga­tási bizottság állapítja meg. 135. §. A község belsejében levő utak és egyéb közlekedési eszközök fentartásához szükséges szol­gálmányok alól azonban a községhez közigazgatási­lag csatolt puszták, illetőleg havasok birtokosai kivé­tetnek, ha a községben semminemű belsőséggel nem bírnak. Valamint nem tartoznak járulni a községi dűlő­­utak és a községet vagy annak határát védő gátak fentartásához sem, ha kimutatják, hogy az előbbieket nem használják, illetőleg, hogy az utóbbiak egy­szersmind birtokaikat is nem védik. 136. §: Közveszély, tudniillik hófúvás, árvíz, tűz stb. eseteiben az elöljáróság, tekintet nélkül az előző §-ban tett kivételre, az összes gyalog és szeke­res erőt, a veszély elhárítására betudás nélkül fel­használhatja. 137. §. A községek és hozzájuk csatolt puszták, illetőleg havasok és a rendszeres gazdasági terv sze­rint kezelt erdőtestek birtokosai a községi adók és egyéb szolgálmányok megváltása végett, bizonyos átalányösszeg fizetése iránt 6 évről 6 évre terjedő egyezséget köthetnek. Ezen egyezség érvényességéhez a törvényható­ság jóváhagyása szükséges, mely ha megtagadtatott, ezen határozat bármelyik fél által a belügyminiszter­hez felebbezhető. 138. §. Az állam hivatalnokai, a katonatisztek, honvédtisztek, a törvényhatósági tisztviselők és hiva­talnokok, a néptanítók és kis- és nagyközségekben a köz-, illetőleg községi jegyzők, hivatalaik után járó fizetéseiktől, illetőleg nyugdijaiktól községi adót nem fizetnek. Hasonlag nem fizetnek a lelkészek sem azon radalmaiktól, melyeket kizárólag az illető egyházköz­ségben viselt lelkészi hivataluk után élveznek. 139. §. A községi adó behajtásánál az 1883. XLIV. t.-cz. rendeletei irányadók. 140. §. A pénztári kezelés és számvitel módját a belügyminiszter által megállapított irányelvek és a megyebeli községek külön viszonyainak tekintetbevé­telével a törvényhatóság szabályrendelettel álla­pítja meg. Ezen szabályrendelethez e belügyminiszter jó­váhagyása szükséges. 141. §. A községi számadások a költégvetés ro­vatainak megfelelőleg készítendők. 142. §. A községi számadásokat kis- és nagy­községekben a tavaszi közgyűlésen maga a képviselő­­testület vizsgálja meg. Az e végett tartandó gyűlés határnapját 15 nappal előre kihirdetni és a szolgabírónak bejelen­teni kell. A törvényhatóság évenként előre gondoskodik arról, hogy lehetőleg a szükségletnek megfelelő szám­ban kijelöltessenek a községen kívül álló egyének oly megbízással, hogy a számvizsgáló gyűléseken meg­jelenjenek, ott elnököljenek, a tanácskozást vezessék és a tapasztaltakról jelentést tegyenek. Ha ez minden községre nézve minden évben nem lehetne is, ott, hol a vagyonkezelés iránt gyanú támadott, vagy a kiadások s főleg a községi adó jelen­tékenyen szaporodnak, okvetlenül meg kell tör­ténnie. A bejelentés vétele után a megbízott a szolga­bíró által azonnal tudósítandó s ha akadályozva volna, erről az alispánt értesíteni tartozik, ki a helyettesítés­ről gondoskodik. Rendezett tanácsú városokban e közgyűlés elébe terjesztést a számvevőség, illetőleg a szakosztály, s ha ilyenek nem léteznek, küldöttség vizsgálata előzi meg. A számadás, esetleg a számvevőség, szakosztály vagy küldöttség indokolt jelentése a közgyűlés előtt 15 nappal a község házánál közszemlére ki­tétetik. A közgyűlés a községi adófizetők netalánt észre­vételeit felolvasni és tárgyalni köteles. 143. §. A­z ily módon megvizsgált számadás, akár létezik az ellen kifogás vagy panasz, akár nem, a meg­bízott jelentésével együtt a törvényhatósághoz felül­vizsgálat végett minden esetben felterjesztendő. A törvényhatósághoz felterjesztett s ez által legkésőbb egy év lefolyása alatt megvizsgálandó számadások mellé az egyes adófizetők által netalán beadott észrevételek és a kisebbség külön véleménye is csatolandó, s ez esetekben a felmentés csak a tör­vényhatóság jóváhagyása után adathatik ki. 144. §. A törvényhatóság határozatát a község vagy a számadással tartozó, a belügyminiszterhez felebbezteti. Ha a község vagy a számadó a belügymi­­niszer felülvizsgálata eredményében sem nyugszik meg, a számadás azon tételeinek, melyek ellen kifogás té­tetett, bíróilag leendő megvizsgálását a belügyminis­­zeri határozat kézbesítésétől számítandó három hónap alatt a községre nézve illetékes bíróság előtt kérheti. A község követelései azonban a számadó ellen a szám­vizsgálati tárgyalás minden fokozatán a törvény értel­mében biztosíthatók. 145. §. A­mennyiben a jótékony intézetek segélye és egyesek könyöradománya a község szegényeinek ellátására elegendő nem volna, a község, a helyi viszo­nyokhoz képest, gondoskodni tartozik a községben illetékes mindazon szegények ellátásáról, kik magukat közsegély nélkül fentartani egyátalában nem képesek. Ha ez ellátás csak a községi lakosok rendkívül súlyos túlterheltetésével eszközölhető, a község kivé­telesen a törvényhatóságnak, s ha ez nem bírná, az államnak veheti igénybe segélyét. Minden község a szegények létszámáról s a szegényügyre vonatkozó intézkedéseiről az illető tör­vényhatóságnak minden év végével tüzetes jelentést tesz. Az ugyanazon törvényhatóság kebelében levő több község a szegények ellátása czéljából a törvény­­hatóság jóváhagyása mellett egyesülhet, sőt a tör­vényhatóság azt is elrendelheti, hogy a területén fekvő összes községek azon czélból egy egységes sze­gényalapot létesíthessenek. Az ezt elrendelő határozat ellen a belügyminis­­zerhez felebbezésnek van helye s ilyenek nem létében is annak jóváhagyása szükséges. 146. §. Minden község köteles az általa fentar­­tott jótékony és közművelődési intézetek igazgatására rendesen felügyelni és azoknak számadásait évenként a tavaszi közgyűlésen pontosan megvizsgálni. 147. §. Kötelesek a községek a kezelések alatt levő alapítványokat is rendeltetésüknek megfelelőleg ugyanolyan gonddal kezelni, mint saját vagyonukat. Ezekről évenkint rendes kimutatás és számadás terjesztendő a közgyűlés elé. X. fejezet. Vegyes intézkedések, 148. §. Azon önálló pusztákra és önálló hava­sokra vonatkozólag, melyekre nézve az 1871., XVIII. t.-cz. 20. és 21-ik §-ai rendeleteinek elégtétetett, a mennyiben azoknak ugyanazon törvényhatóság terü­letén fekvő más szomszédos községhez való csatolta­­tása czéloztatik, az eddigi kötelék felbontása, illetőleg az újabb csatlakozás megengedendő: a) ha ezt a puszta illetőleg havasok tulajdonosa vagy a puszta illetőleg havasok tulajdonosainak azon része kívánja, mely a puszta illetőleg havasok összes egyenes államadójának felénél nagyobb részét fizeti; továbbá: b) ha ezen újabb csatlakozás czélszerűsége a pusztának illetőleg havasoknak közelebbi fekvése, a közlekedés könnyebbsége és a közigazgatás érdeke által igazoltatik; végre c) ha az elszakadás folytán azon község, mely­hez a puszta illetőleg havasok addig tartoztak, a tör­vény által reá ruházott kötelezettségek teljesítésére képtelenné nem válik. A kérelem felett a szolgabíró az érdekelt köz­ségek meghallgatása mellett tárgyalást tart, melynek eredményét saját véleménye kíséretében az alispánhoz küldi, ki a felett elsőfokúlag határoz. Az alispán határozata ellen 15 nap alatt a törvényhatósági közigazgatási bizottsághoz, onnét további 15 nap alatt a belügyminiszterhez felebbezés­nek van helye. •A csatlakozás megengedése esetén az illető köz­ségek vagyona vagy adósságai iránt felmerült kérdé­sek a jelen törvény 155. §-nak rendelkezése szerint döntetnek el. Ha valamely puszta illetőleg havasok vagy bár­mely külön álló gazdászati terület birtokosa vagy birtokosai azt egy más törvényhatóság területén fekvő községhez kívánnák csatoltatni, előzetesen az ily pusztának, illetőleg havasoknak az illető törvény­­hatóságba való átkebelezése, ha a két törvényhatóság közt egyetértés jött létre, a belügyminiszter által a törvényhozásnak való utólagos bejelentés mellett en­gedélyezhető, máskülönben törvényhozási úton esz­közlendő. 149. §. Rendezett tanácsú városoknak külön törvényhatósággá leendő átalakulását a törvényhozás engedi meg. A felett pedig, hogy a puszta községgé, a kis község nagyközséggé, a nagyközség rendezett tanácsú várossá és viszont, hogy a rendezett tanácsú város nagyközséggé, nagyközség kis községgé alakuljon át, vagy valamely község eddigi állásával felhagyva, más községhez csatlakozhassék, vagy azzal egyesülhessen, vagy a pusztából lett község ismét mint puszta vala­mely községhez közigazgatásilag csatlakozhassék, az érdekelt községek és felek, valamint az illető törvény­­hatóság meghallgatása mellett a következő §-ok kor­látai között a belügyminiszter határoz. 150. §. Ha a kis­község nagyközséggé, nagy­község rendezett tanácsú várossá akar átalakulni, az átalakításért folyamodók kérvényüket a képviselőtes­tület útján az illető törvényhatóságnál nyújtják be és tartoznak bebizonyítani a­ hogy ezen átalakulást a községi lakosok és birtokosok azon része kívánja, mely együtt a község összes egyenes államadójának felénél nagyobb részét fizeti; és b) hogy az ezen átalakulás folytán reájuk ne­hezedő kötelezettségek pontos teljesítésére elégséges szellemi és anyagi erővel rendelkeznek; c) kis községnek nagyközséggé alakulása eseté­ben még igazolandó, hogy a másik vagy a többi kis község a körjegyzőség további fentartására képes marad vagy valamely más körjegyzőséghez czélsze­­rűen csatlakozhatik. Ha be van bizonyítva mindaz, a­mi a fenteb­biek szerint bebizonyítandó, az átalakulás meg nem tagadtathatik. 151. §. Ha valamely puszta birtokosai azt ön­álló községgé kívánják átalakítani, tartoznak be­igazolni , a­­hogy ezen átalakulást a pusztai birtokosok azon része kívánja, mely együtt a puszta összes egyenes államadójának felénél nagyobb részét fizeti; b) hogy az átalakítandó területen legalább 50 állandóan megtelepedett család lakik és ezek között a lélekszám arányához képest felállítandó képviselő­­testület választás alá eső tagjainak számát legalább háromszorosan meghaladó számban találtatik oly lakos, ki saját tulajdonul házat vagy földet bir, az ezek után fizetett állami adó alapján nyeri választói jogosultságát s e szerint a pusztáról saját akaratján kívül el nem távolittathatik; c) hogy elegendő számban vannak oly törzs­lakosok, kik a jegyzői állomás kivételével a többi elöljárói állomások betöltésére a törvény értelmében képesítve vannak; d) hogy alkalmatos községház és a törvény kel­lékeinek megfelelő népiskola felállításáról és pedig czélszerű helyen gondoskodva van; e) hogy a pusztai lakosok és birtokosok az egye­sek túlterheltetése nélkül anyagilag is képesek lesz­nek az átalakulás folytán reájuk háruló terheket vi­selni és általában teljesíteni mindazt, a­mit egy köz­ségnek úgy saját belügyei elintézése, mint a közigaz­gatás és közoktatás tekintetében a törvény és szabály­rendeletek szerint teljesíteni kell; végre ,) hogy a község, melytől a puszta elszakadt, azontúl is képes lesz mint kis vagy nagyközség telje­síteni a törvény által megszabott közigazgatási és közművelődési kötelezettségeit. 152. §. Ha több puszta vagy külön gazdászati terület birtokosai akarnak egy községet alakítani, a megelőző §-ban felhozott kellékeken felül még beiga­zolni tartoznak: a) hogy a községgé alakítandó puszták, illetőleg külön gazdászati területek összefüggő területet ké­peznek ; b) hogy az azoknak területen lakók az új köz­ségházához és népiskolához közelebb lesznek vagy könnyebben hozzáférhetnek, mint azon községben, a­melyhez eddig tartoztak. 153. §. A 151. és 152. §§-ok rendelkezései al­kalmazandók akkor is, ha egy vagy több község ha­tárához tartozó s egymással területileg összefüggő birtokok összesítése vagy valamely pusztához csato­lása által szándékoltatik új önálló község alakíttatni. 154. §. Ha valamely akár községi, akár pusztai határbeli birtokrészt ennek tulajdonosa az azzal ösz­­szefüggő más községi határba óhajtana átkebeleztetni és nevezetesen ha két vagy több község határában történt tagosítás folytán keletkezett és területileg összefüggő birtoktestet egy község határrészévé kí­vánja tenni, a kérelem felett az érdekelt községek meghallgatása után s a 151. és 152. §§. határozmá­­nyainak figyelembe vétele mellett az alispán határoz. Határozata a törvényhatósághoz s onnét a bel­ügyminiszterhez felebbezhető. A módosított törvényből az 1876. évi V. t.k cz. 44. §-a egész terjedelmében kihagyatik. 155. §. Midőn valamely puszta területe valamely szomszéd község területéhez közigazgatásilag csatol­tatik, ha azon község már akkor törzsvagyonnal bír, vagy adósságai vannak, és kérdés támad az iránt, fog-e és mennyiben részesülni a törzsvagyon jövedel­mében, vagy tartozik-e s mennyiben az eddigi adós­sághoz járulni? előbb a törvényhatóság közbejöttével barátságos egyezség lesz megkísértendő és ha ez nem sikerül, a kérdés a községre illetékes bíróság előtt indítandó per útján fog eldöntetni. Ugyanezen intézkedés szolgál irányadóul a fen­tebbi §§-okban említett átalakulásoknál is. 156. §. Ha rendezett tanácsú város nagyköz­séggé, nagyközség kisközséggé akar átalakulni vagy pedig valamely község eddigi önállásával felhagyva, más szomszédos községhez kíván csatlakozni, vagy ezzel egyesülni, vagy végre valamely község mint puszta akar valamely községhez közigazgatásilag csatlakozni, végre ha két vagy több szomszédos kis község egy községgé akar alakulni, az e végett folya­modók kérvényüket a 150. §-ban megszabott módon tartoznak benyújtani és kötelesek bebizonyítani, hogy ezen átalakulást a községi lakosok és birtokosok azon része kívánja, mely a község összes egyenes állam­adójának felénél nagyobb részét fizeti és hogy azon kötelezettségeket, melyek a község eddigi állásában reájuk hárultak, elégséges szellemi vagy anyagi erők hiányában teljesíteni nem képesek. A nagyközségnek kisközséggé átalakulása s a kisközségek megszüntetése esetében, a fentebbieken kívül kimutatandó az is, hogy ezen czélból a jelen törvény 1. §. c) pontja értelmében valamely szomszé­dos községgel vagy községekkel való szövetkezés lé­tesíthető és hogy az illető községi jegyző az illetmé­nyei iránti igényeire nézve egyezség, vagy ennek nem sikerült esetén hatósági határozat által kielégittetett. Az átalakulás megengedése folytán községi ön­állóságát vesztett s ismét pusztai jelleget öltött terü­letnek közigazgatási tekintetben, valamely szomszé­dos községhez leendő csatoltatásánál a jelen törvény 148. §-ban foglalt intézkedésnek szolgálnak irány­adóul. 157. §. Rendezett tanácsú városnak nagyköz­séggé, nagyközségnek kisközséggé leendő átalakítá­sát, valamint kisközség ezen községi önállásának megszüntetését s közigazgatási tekintetben valamely szomszédos községhez leendő csatoltatását vagy azzal egyesítését avagy végre két vagy több szomszédos kis községeknek egy községgé alakulását a belügyminisz­ter a törvényhatóság felterjesztésére vagy annak meghallgatásával az illető kérelme nélkül is elren­delheti : a) ha a községek az eddigi állásukkal járó kö­telezettségeiknek meg nem felelnek s azokat negyed­évi időközökben háromszor hozzájuk intézett hatósági figyelmeztetés után sem teljesítik; b) ha elvesztik azon szellemi vagy anyagi kel­lékeket, a­melyekhez eddigi szervezetükben való fen­­állásuk kötve van; végre c) ha bebizonyíttatik, hogy kötelezettségeiknek csak a szomszédos községeket tetemesen felülmúló községi adó kivetése által képesek megfelelni. 158. §. A községek egyesítése esetén azok va­gyonának egyesítése iránt egyezség kísértendő meg, mely ha nem sikerül, az ezentúl is úgy a birtoklás mint használat tekintetében elkülönítve kezelendő. 159. §. Az egy körjegyzőséget képező kisközsé­gek valamelyikének a körjegyzőségből való kilépését és egy más körjegyzőséghez leendő csatlakozását az illető község kérelme folytán a törvényhatóság a többi érdekelt községek meghallgatása mellett meg­engedheti : a) ha ez a helyi körülmények által kellőleg in­dokolva van s a közigazgatás hátránya nélkül esz­közölhető b) ha a körjegyzőséghez tartozó többi községek ez által törvényszabta kötelezettségeik további telje­sítésére képességüket el nem vesztik; c) ha az illető közjegyző az illetményei iránti igényeire nézve egyezség vagy ennek nem sikerülte esetén hatósági határozat által kielégíttetett. Azon esetben, ha a községek között a csatla­kozás iránt közös egyetértéssel megállapodás nem jött létre, vagy pedig a kérelmezett csatlakozás köz­­igazgatási tekintetből alapos kifogás alá esik, a szö­vetkezés módozatát az érdekelt községek helyzeté­nek népességének és anyagi viszonyainak tekintetbe vételével, a törvényhatóság hivatalból állapítja meg, melynek határozata a belügyminiszterhez feleb­bezhető. 160. §. Ha valamely község a községi kötele­zettségek teljesítése végett más kisközséggel vagy községekkel elkülönített helyzete vagy a közlekedés nehézségei miatt egyáltalán nem szövetkezhetik, annak valamely szomszédos nagyközséggel leendő szövetkezését, a­nélkül, hogy ez utóbbi nagyközségi jellegét elveszítené, a törvényhatóság kivételesen meg­engedheti, ha az illető községek között a jegyzővá­lasztás, a jegyzői teendők ellátása s a csatlakozással járó költségek fedezése iránt egyezség jött létre. Ha ily egyezség létre nem jön, a csatlakozás­nak fent említett feltételei felett az érdekelt községek meghallgatásával a törvényhatóság határoz. Ezen határozat ellen a belügyminiszterhez fel­lebbezésnek van helye. 161­ §. Összeépült községeknek a közigazgatás érdekei által követelt egyesítését, egyik vagy másik község képviseletének indokolt, s a törvényhatóság által támogatott folyamodására, az illető község meg­hallgatása s az egyesülés és a községi pótadó viselé­sében való részesülés feltételeinek megállapítása mel­lett a belügyminiszer határozza el. Ha az egyesülést mind a két község lakossá­gának külön-külön azon része kivonja, mely a köz­ségi egyenes államadónak nagyobb részét fizet, a belügyminister az egyesülést meg nem tagadhatja. 162. §. Két külön törvényhatóság területén fekvő összeépített községek egyesítése csak az egyik községnek az illető törvényhatósági területbe való át­kebelezése után történhetik meg. Ezen átkebelezés, ha az érdekelt törvényható­ságok egyetértenek a belügyminiszter által a tör­vényhozásnak való utólagos bejelentés mellett enge­délyezhető, máskülönben törvényhozási úton esz­közlendő. 163. §. Ezen törvényczikkben az illetőségről szóló 5—17. §§-nak és a 18. §. két utolsó bekezdésé­nek hatálya a fővárosra és a törvényhatósági joggal felruházott többi városokra kiterjesztetik, oly meg­jegyzéssel, hogy az illetőségi kérdések iránt, és a fő­városban a községi kötelékbe való felvétel iránti ké­relmek felett is a tanács határoz. A tanács határozata a belügyminiszterhez fe­lebbezhető, a 14. §. értelmében alkotható szabályren­delet pedig jóváhagyás végett a belügyminiszterhez felterjesztendő. A községi háztartást szabályozó 109., 110., 111., 112., 113., 114., 115., 117., 119., 120., 121., 122., 123., 124., 125., 127., 128., 129—133—136— 138., 139—141—144., 145., 146., 147. §§. a törvény­­hatósági joggal felruházott városokra nézve is — a fővárost ide nem értve — az alábbi módosításokkal irányadók. A képviselő testület helyett a törvényhatósági bizottság és a törvényhatóság helyett a belügyminisz­ter értendő. A 110. és 112. §§-ban foglalt tárgyak elintézé­sére jogosított közgyűlés összehívásának 30 napi ha­tárideje helyett a törvényhatósági joggal felruházott városok szabályrendeletileg állapítják meg azon ha­táridőt, a­melynek ily esetben a közgyűlés összehívása és megtartása között lenni kell. Ezen határidő azon­ban 8 napnál rövidebb nem lehet. A 120. §. rendelkezései a városi vagyon keze­lésénél megtartandók, ha azonban az ezen §-ban em­lített esetek valamelyikének beálltával a város köz­gyűlése a városi vagyon szabad kézből való kiadatá­sát rendelné el, az e tárgyban hozott határozat kifüg­gesztendő s a kifüggesztéstől számított 8 nap alatt az ellen a község kötelékébe tartozó bármely polgár felebbezést a tanács útján adhat be. A felebbezés felett a belügyminiszter dönt. A fentebbi 8 napi határidő leteltéig vagy ha felebbezés adatott be, annak elintézéséig, az ily határozatok végre nem hajthatók. 164. §. A törvényhatósági joggal birt azon vá­rosok, melyek az 1876. XX. törvény folytán rende­zett tanácsú városokká alakultak át és ezen minősé­güket megtartották, valamint a volt Királyföldön fekvő hét sz. k. város végre a volt XVI. szepesi vá­ros közül azok, melyek rendezett tanácscsal bírnak, a jelen törvény 24. §-ának b) és c) pontjai, továbbá 110., 112., 113., 114., 115., 117. és 120. §§-aiban érintett ügyekre nézve a belügyminiszter közvetlen felügyelete alatt állanak, melyet ez a főispán útján gyakorol, — a tevőleges és szenvedőleges választói jogra nézve pedig a fenn elősorolt városokban az 1870. XLII. tcz. 27. §-a [az uj törvény 20. és 28. §§-ok] határozmányai szolgálnak alapul. 165. §. Ezen törvény életbeléptével az 1871. XVIII., az 1876. V. és az 1875. XXXV. törvény­­czikkek és az 1871. VIII. tcz. 68. §-a c) pontja a községi tisztviselőket illetőleg hatályon kivül helyez­tetnek. 166. §. Jelen törvény végrehajtásával a belügy­miniszter bizatik meg. A közigazgatási tisztviselők, a segéd és kezelő személyzet tagjai elleni fegyelmi eljá­rásról szóló 1876. VII. törvényczikk módosítása iránti javaslat. 1. §. A törvényhatósági tisztviselő, a segéd- és kezelő személyzet tagjai ellen fegyelmi eljárásnak van helye: a) ha megsérti vagy hanyagul teljesiti a tör­vényben, kormány- és szabályrendeletekben megsza­bott kötelességét, vagy annak teljesítésére, a beteg­ség esetét kivéve, képtelennek bizonyul; b) ha botrányt okozó erkölcstelen életet él, vagy ilynemű kihágást követ el. A hivataláról lemondott, vagy közbejött tiszt­­újításkor meg nem választott tisztviselő ellen fegyel­mi eljárás rendszerint el nem rendelhető; a már fo­lyamatban levő fegyelmi eljárás pedig, ha a bepana­szolt tisztviselő közbejött tisztújítás alkalmával nem lett megválasztva, rendszerint abban hagyandó. Ha azonban úgy egyik, mint másik esetben a volt tisztvi­selő a felelősség alól a törvényhatóság által még nem mentetett fel, ha vagyoni felelősség megállapításának kérdése forog fenn, ha esetleges nyugdíjaztatása a fe­gyelmi ügy elbírálásának eredményével kapcsolatban áll, akkor a hivatalból kilépett volt tisztviselő ellen a fegyelmi eljárás elrendelhető — a fegyelmi eljárás folyama alatt közbejött tisztújításkor meg nem vá­lasztott volt tisztviselő ellen pedig a fegyelmi eljárás folytatandó, s jogérvényes határozattal befejezendő. A fegyelmi eljárást megelőző vizsgálat elrende­lése után, az eljárásnak jogerős fegyelmi határozattal befejezéséig lemondásnak rendszerint nincs helye. Ki­vételes esetekben azonban, ha a vétség előrelátható­lag enyhébb beszámítás alá esik és vagyoni felelősség kérdése fenn nem forog, sőt a lemondás elfogadását a közszolgálat érdeke kívánatossá teszi, a lemondás elfo­gadható. A lemondás elfogadásának kérdésében, az eljáró fegyelmi hatóság indokolt véleménye alapján, mindig azon hatóság határoz, melytől az illető válasz­tás vagy kinevezés útján megbízatását nyerte; ennek határozata a belügyminiszterhez felebbezhető. 2. §. A fegyelmi eljárást vizsgálat előzi meg, melynek elrendelése kérdésében, akár hivatalból, akár az illetőnek saját kívánságára: a) azon törvényhatósági tisztviselőkre nézve, kik a közigazgatási bizottság tagjai, ezen bizottság vagy a törvényhatósági közgyűlés határoz; b) a törvényhatóság többi tisztviselője, valamint a segéd- és kezelő­ személyzet tagjaira nézve pedig, a törvényhatósági közgyűlés, főispán (főpolgármester) és közigazgatási bizottság, alispán, illetőleg törvény­­hatósági joggal felruházott városokban a polgár­­mester ; c) elrendelheti még a fegyelmi eljárást megelő­ző vizsgálatot, kivétel nélkül a törvényhatóság min­den tisztviselője, a segéd- és kezelő­ személyzet tagjai ellen a belügyminister, valamint a főispán meghallga­tása mellett a többi minister is, a­midőn a hanyag eljárás a törvény- és kormány- vagy szabályrende­letekben megszabott kötelesség megsértése a tárczá­­jához tartozó teendőkre vonatkozik. A fegyelmi eljárást megelőző vizsgálat elrende­lésének kérdésében — az a) és b) pontok alatt felso­rolt hatóságok által hozott határozat ellen fokozatos felfolyamodásnak van helye, és­pedig: az alispán (pol­­gármester) határozata a közigazgatási bizottsághoz, ennek megváltoztató határozata a belügyminiszerhez, a törvényhatósági közgyűlés, a közigazgatási bizott-

Next