Nemzeti Közoktatás, 1935-1936 (6. évfolyam, 1-10. szám)
1936-04-01 / 8. szám
98 NEMZETI KÖZOKTATÁS 1936 április hő. súlyt arra, hogy a tanítóság közvéleményének képviselői e tekintélyes testületben részt vehessenek. Nem akarok külföldi példákat idézni, ahol a néptanítók a közoktatási miniszteri székig is eljutottak s arra érdemesnek találtattak. De magyar vonatkozásban is rámutathatok, hogy az ügyvédek, orvosok, kereskedők, iparosok hivatalos vezetőit a kormányhatóság mindig respektálja. Fájó, hogy ezt a megértést a tanítóság egyesületi életében nem tapasztaljuk. Ilyen körülmények között igazán nagy önmegtartóztatás, elszántság kell ahhoz, hogy a tanítói közélet munkásai el ne kedvetlenedjenek s a szükséges és sokat hangoztatott tanítói közszellem érdekében, a magyar közoktatás érdekében, — a hivatalos munkájukon túl,— tovább is dolgozzanak. Bécsi tanulmányút A húsvéti szünidőben 200 fővárosi pedagógus tanulmányutat tett Bécsbe. Kiki azt az iskolatípust látogatta meg, amely hivatása és érdeklődési körébe esett. Nagyidét szerdájáig tart Bécsiben a tanítás, abban a kedvező helyzetben figyelhettük meg az iskolákat, amikor ott élet folyt. Az ott szerzett tapasztalatokról a következőkben számolok be. Bécs XXI-ik kerületében, apró, kertes munkásházak között fekszik a hatalmas, modern, floridsdorfi iskola. Elemi, polgári és háztartási iskola békésen megférnek egymás mellett. A folyosók szélesek, dacára az osztályok előtt elhelyezett 2X4X2 méteres ketreceknek, melyek kabátok, táskák, tízórai tejek elhelyezésére szolgálnak. (Budapesten is történt erre kísérlet, de kudarccal, mert a folytonos nyitogatás, zárás, kulcskeresés, a gyermek zsebben felejti ceruzáját stb. időveszteséggel jár.) Biztonságos és higiénikus, annyi tény. Az osztályok tágasak, ablakok óriásiak, dobogó nincs, vagy igen alacsony, tehát nem mindenható, kihangsúlyozott egyetemi katedraszerű. A padok ülő- és írólapja szabályozható, a tanulók széken ülnek. Falakon a gyermekek rajzai, pompás meseillusztrálciók, szemléltetőképek, mint nálunk, azzal a kis különbséggel, hogy a szöveget nem kell átragasztani, mint idehaza. A gyermekek rajzai pompásak, valóságos kis festőművész alkotások; másfél évtizedes múltja van Ausztriában annak a törekvésnek, hogy a rajzra, mint igen fontos értelem, érzelem és akaratkifejező eszközre, annak tervszerű, tudatos és módszeres fejlesztésére nagy gondot kell fordítaniuk s amint láttam, sikerrel. Mindenütt láttam Osztályszertárt, 2—3 szekrénnyel. A kétrészes lehúzható táblák látása honi büszkeséggel töltött el. Budán lapozható, 3 részes, 6 oldalon használható táblánk van! A negyedik osztályban földrajzóra volt, 19 leány és 9 fiúból állott a létszám. A koedukáció gyakori, magasabb tagozatban kevésbbé. A tanítás anyaga: Duna Bécsnél. A táblán nagy térkép és krétarajz. A tanulóknál a falitérkép kicsi mása. Kézi atlaszuk 30x40 cm.-es méretű, 1 kg. súlyú, melyet hordozgatni kényelmetlen, viszont sok benne a részletes térkép, ami gyakorlati szempontból nagyon előnyös. A tanítónő módszere szorosan vett kérdve-kifejtő. A hazánkban is alkalmazott új tanítástani irány a közvetlen szemlélet sokoldalúsága mellett még abban is nyilvánul, hogy a gyermekek ülve, karban, vagy ahogy jól esik, mondják, illetve harsogják el, ami eszükbe jut. Ha a kérdésre nem tudnak megfelelni, akkor az osztrák tanító itthon is előfordul) megsértődést mutatva, méltatlankodva___ tovább kérdez. De erre aztán a szőke fejecskék is észbe kapnak és sietnek puskaropogásszerű feleleteikkel megbékíteni a tanítónénit... A jól felszerelt tornateremben is láttam tanítást. A svéd és szertorna mellett a test izmainak harmonikus — Niels—Buch rendszerű — kiképzése szerepel. A játékra nagy súlyt fektetnek. Az oktatónak is kötelező a gumitalpú cipő. A tornaterem mellett télen, nyáron villanyfűtéses meleg és hideg zuhanyfürdő van. Ugyanitt hetenként fürdés. A tornaórák száma heti 2. Természettan órát is hallgattam. A növendékek asztaloknál ülnek s a Bunsen-lámpától kezdve minden rendelkezésükre áll, úgy, mint a Mester-utcai mintapolgáriban. Az osztályokat nem kell szellőztetni. A földszinten elhelyezett ventillációs szerkezettel, olajos szűrőkészüléken át állandóan friss kerti levegőt nyomnak az egyes tantermekbe, ahonnan a fáradt levegőt ismét ventillátor szívja ki. Ez az amerikai eredetű és rádióstúdiókban alkalmazott kiváló szerkezet többféle előnyt szolgál. 1. Szükségtelen az ablaknyitogatás. 2. Télen nem fáznak meg a gyermekek. 3. Nyáron nem melegszik fel az osztály levegője. 4. Az utcai zaj nem zavarja a tanítást. A földszinten háztartási továbbképző tanfolyam remekül felszerelt konyhája van, ahol a gyakorlati háziasszonykodást tanítják. A lányoknak meg is kell enniük főztjüket. Rend, tisztaság megszokása, takarékos beosztás, józan gazdálkodás, észtszerű és változatos ételkészítés azok a fő szempontok, melyek a konyhapedagógiát áthatják. Kérdés azonban, hogy az előttem készült 3—4 fogásos, előételes ebédek, a gáz-, villanyfőzőhelyek, aluminium, porcellán és egyéb használati eszközök megszokása folytán megnövekedett igények nem rontják-e a szegény leányok férjhezmenési esélyeit, illetve családi boldogságukhoz felhasználhatják-e az itt tanultaikat? Óriási terem van a földszinten, ifjúsági előadások céljára. A színpaddíszleteket a gyermekek (polgáristák) készítik, ők szerepelnek, a bevételt az osztályvezetők kapják kézhez, kirándulási alapul. A kirándulások gyakoriak, miattuk a tanítási anyagban el is maradnak, de általános felfogás, hogy többet ér egy egészségügyi kiállítás megtekintése, mnt öt egészségtani óra. Van jól felszerelt orvosi rendelő is. Megtudtam, hogy ehhez hasonló modern elemi iskola miéig egy van Bécsben. Elmondhatnám még a bécsi Pedagógiai Szemináriumban tartott előadások alapján az osztrák főváros tanügyi közigazgatását, a különféle iskolatípusok részletezését, átlagos osztálylétszámot (26 tanuló) az osztrák pedagógia vezérelveit stb.-t, de ezek könyvtárainkban is megtalálhatók, mindezeknél többre, tartottam a mindennapi iskolai munka tanítás közben való megfigyelését s az arról való jelenn beszámolást, miért papíron megszabott hangzatos elvekben egy nemzet pedagógiája sem szűkölködik. Tanulságos volt a floridsdorfi iskola megtekintése,barátságos, szíves és előrzékeny bécsi kartársak kalauzolása mellett. Mi szívesörömest megyünk idegenbe látni és tapasztalni, a művelt Nyugat is bátran jöhet hozzánk tanulni. Megígérték, hogy viszonozni fogják látogatásunkat. Szeretettel várjuk őket! Nagy Jenő.