Nemzeti Közoktatás, 1935-1936 (6. évfolyam, 1-10. szám)

1936-04-01 / 8. szám

98 NEMZETI KÖZOKTATÁS 1936 április hő. súlyt arra, hogy a tanítóság közvéleményének kép­viselői e tekintélyes testületben részt vehessenek. Nem akarok külföldi példákat idézni, ahol a néptanítók a közoktatási miniszteri székig is elju­tottak s arra érdemesnek találtattak. De magyar vonatkozásban is rámutathatok, hogy az ügyvédek, orvosok, kereskedők, iparosok hivatalos vezetőit a kormányhatóság mindig respektálja. Fájó, hogy ezt a megértést a tanítóság egyesületi életében nem tapasztaljuk. Ilyen körülmények között igazán nagy önmegtartóztatás, elszántság kell ahhoz, hogy a tanítói közélet munkásai el ne kedvetlenedjenek s a szükséges és sokat hangoztatott tanítói közszel­lem érdekében, a magyar közoktatás érdekében, — a hivatalos munkájukon túl,­­— tovább is dolgoz­zanak. Bécsi tanulmányút A húsvéti szünidőben 200 fővárosi pedagógus tanulmányutat tett Bécsbe. Kiki azt az iskolatípust lá­togatta meg, amely hivatása és ér­deklődési körébe esett. Nagyidét szerdájáig tart Bécsiben a tanítás, abban a kedvező helyzetben figyel­hettük meg az iskolákat, amikor ott élet folyt. Az ott szerzett ta­pasztalatokról a következőkben számolok be. Bécs XXI-ik kerületében, apró, kertes munkásházak között fekszik a hatalmas, modern, floridsdorfi is­kola. Elemi, polgári és háztartási iskola békésen megférnek egymás mellett. A folyosók szélesek, da­cára az osztályok előtt elhelyezett 2X4X2 méteres ketreceknek, me­lyek kabátok, táskák, tízórai tejek elhelyezésére szolgálnak. (Budapes­ten is történt erre kísérlet, de ku­darccal, mert a folytonos nyitoga­­tás, zárás, kulcskeresés, a gyermek zsebben felejti ceruzáját stb. idő­­veszteséggel jár.) Biztonságos és higiénikus, annyi tény. Az osztályok tágasak, ablakok óriásiak, dobogó nincs, vagy igen alacsony, tehát nem mindenható, kihangsúlyozott egyetemi katedra­szerű. A padok ülő- és írólapja szabályozható, a tanulók széken ül­nek. Falakon a gyermekek rajzai, pompás meseillusztrálciók, szemlél­tetőképek, mint nálunk, azzal a kis különbséggel, hogy a szöveget nem kell átragasztani, mint idehaza. A gyermekek rajzai pompásak, va­lóságos kis festőművész alkotások; másfél évtizedes múltja van Ausz­triában annak a­ törekvésnek, hogy a rajzra, mint igen fontos értelem, érzelem és akaratkifejező eszközre, annak tervszerű, tudatos és mód­szeres fejlesztésére nagy gondot kell fordítaniuk s amint láttam, si­kerrel. Mindenütt láttam Osztály­­szertárt, 2—3 szekrénnyel. A kétré­szes lehúzható táblák látása honi büszkeséggel töltött el. Budán la­pozható, 3 részes, 6 oldalon használ­ható táblánk van! A negyedik osztályban földrajz­­óra volt, 19 leány és 9 fiúból állott a létszám. A koedukáció gyakori, magasabb tagozatban ke­­vésbbé. A tanítás anyaga: Duna Bécsnél. A táblán nagy térkép és krétarajz. A tanulóknál a falitér­kép kicsi mása. Kézi atlaszuk 30x40 cm.-es méretű, 1 kg. súlyú, melyet hordozgatni kényelmetlen, viszont sok benne a részletes tér­kép, ami gyakorlati szempontból nagyon előnyös. A tanítónő mód­szere szorosan vett kérdve-kifejtő. A hazánkban is alkalmazott új ta­n­­ítástani irány a közvetlen szemlé­let sokoldalúsága mellett még abban is nyilvánul, hogy a gyermekek ülve, karban, vagy ahogy jól esik, mondják, illetve harsogják el, ami eszükbe jut. Ha a kérdésre nem tudnak megfelelni, akkor az osztrák tanító­­ itthon is előfordul) megsér­tődést mutatva, méltatlankodva___ tovább kérdez. De erre aztán a szőke fejecskék is észbe kapnak és sietnek puskaropogásszerű­ felele­teikkel megbékíteni a tanítónénit... A jól felszerelt tornateremben is láttam tanítást. A svéd és szertorna mellett a test izmainak harmo­nikus — Niels—Buch rendszerű — kiképzése szerepel. A játékra nagy súlyt fektetnek. Az oktatónak is kö­telező a gumitalpú cipő. A torna­terem mellett télen, nyáron villany­­fűtéses meleg és hideg zuhanyfürdő van. Ugyanitt hetenként fürdés. A tornaórák száma heti 2. Természettan órát is hallgattam. A növendékek asztaloknál ülnek s a Bunsen-lámpától kezdve minden rendelkezésükre áll, úgy, mint a Mester-utcai mintapolgáriban. Az osztályokat nem kell szellőz­tetni. A földszinten elhelyezett ven­­tillációs szerkezettel, olajos szűrő­­készüléken át állandóan friss kerti levegőt nyomnak az egyes tanter­mekbe, ahonnan a fáradt levegőt ismét ventillátor szívja ki. Ez az amerikai eredetű és rádióstúdiók­ban alkalmazott kiváló szerkezet többféle előnyt szolgál. 1. Szükség­telen az ablaknyitogatás. 2. Télen nem fáznak meg a gyermekek. 3. Nyá­ron nem melegszik fel az osztály le­vegője. 4. Az utcai zaj nem zavarja a tanítást. A földszinten háztartási tovább­képző tanfolyam­­ remekül felsze­relt konyhája van, ahol a gyakor­lati háziasszonykodást tanítják. A lányoknak meg is kell enniük főzt­jüket. Rend, tisztaság megszokása, takarékos beosztás, józan gazdálko­dás, észtszerű és változatos ételké­szítés azok a fő szempontok, me­lyek a konyh­apedagógiát áthatják. Kérdés azonban, hogy az előttem készült 3—4 fogásos, előételes ebé­dek, a gáz-, villanyfőzőhelyek, alu­minium, porcellán és egyéb hasz­nálati eszközök megszokása foly­tán m­egnövek­edett igények nem rontják-e a szegény leányok férj­­hezmenési esélyeit, illetve családi boldogságukhoz felhasználhatják-e az itt tanultaikat­? Óriási terem van a földszinten, ifjúsági előadások céljára. A szín­­paddíszleteket a gyermekek (pol­gáris­ták) készítik, ők szerepelnek, a bevételt az osztályvezetők kapják kézhez, kirándulási alapul. A ki­rándulások gyakoriak, miattuk a tanítási anyagban el is maradnak, de általános felfogás, hogy többet ér egy egészségügyi kiállítás meg­tekintése, m­­nt öt egészségtani óra. Van jól felszerelt orvosi rendelő is. Megtudtam, hogy ehhez hasonló modern elemi iskola miéig egy van Bécsben. Elmondhatnám m­ég a bécsi Pe­dagógiai Szemináriumban tartott előadások alapján az osztrák fővá­ros tanügyi közigazgatását, a kü­lönféle iskolatípusok részletezését, átlagos osztálylétszámot (26 tanuló) az osztrák pedagógia vezérelveit stb.-t, de ezek könyvtárainkban is megtalálhatók, mindezeknél többre, tartottam a m­indennapi iskolai munka tanítás közben való meg­figyelését s az arról való jelenn be­számolást, miért papíron megsza­bott hangzatos elvekben egy nem­zet pedagógiája sem szűkölködik. Tanulságos volt a floridsdorfi is­kola m­e­gtekintése,­­barátságos, szí­ves és előrzékeny bécsi kartár­sak kalauzolása mellett. Mi szíves­­örömest megyünk idegenbe látni és tapasztalni, a művelt Nyugat is bátran jöhet hozzánk tanulni. Megígérték, hogy viszonozni fog­ják látogatásunkat. Szeretettel vár­juk őket! Nagy Jenő.

Next