Nemzeti Sport, 1910. január-június (8. évfolyam, 1-26. szám)

1910-05-07 / 19. szám

19. szám. Repülőgép Debrecenben. Az aviatika terén nyilván nagy haladást fog jelenteni Szatke Ferenc debreceni mérnök új rendszerű repülőgépe, mely abban különbözik az ed­digi találmányoktól, amiben azok a leggyen­gébbek : a biztonság tekintetében. A motor megrongálódása esetén ugyanis az ő biplán­­jának szárnyai léggömbbé alakulnak át és a pár pillanat alatt fejleszthető hydrogén a csöndes, veszélytelen leszállást biztosítja. A fiatal magyar mérnököt Debrecen város tör­vényhatósága anyagilag és erkölcsileg támo­gatja. A gép már teljesen készen van és — mint tudósítónk jelenti Debrecenből — pén­teken érkezett meg utolsó alkatrésze is, az Auzani-féle motor, mely a légcsavarokat hajtja. Debrecen városa ingyen telket ado­mányozott a feltalálónak hangár építésére, az építési költségekhez 500 koronával hozzá­járult, azonkívül nagy területet jelölt ki szá­mára, ahol gyakorolhatja magát a repülésben. Az állam annyiban segíti a fiatal aviatikust, hogy hosszabb szabadságot engedélyezett neki. Szatke Ferenc mérnök a jövő hónap folyamán kezdi meg kísérleteit és — mint mondja — júniusban már részt vesz a nem­zetközi repülőversenyeken is. A fiatal mér­nök, aki alaposan tanulmányozta a repülés technikáját, már több találmányával keltett maga iránt figyelmet a külföldön is, repülő­gépe iránt pedig szakkörökben is nagy az érdeklődés. A Gordon-Bennet díjak terminusait az Aero Club of America már megállapította. A gömbballonok versenye október 10-ikén a repülőgépek versenye október 24-ikén lesz. Mindkettő színhelye St. Louis Az Angol Aero Club a következő aviatikuso­­kat fogja próbaversenyre engedni: Moore Brabazon, Mortimer Singer, G. G. Rolls és Maurice Egerton. Az „Automobillá“ javító műhely főnökségének azon bejelentését, hogy a Major László hadnagy (Krisztina­ körút 15.) nevén álló 599 rendszámú autóm, megvette, tudomásul veszem, kérdéses autóm, számnak előbbi nevére leendő átírását ezennel elrendelem. Hasz János bpesti lakos autóm. tulajdonosnak III. Emese­ u. 17 azon bejelentését, hogy a nevén álló 352. rendszámú automobilját Vecsey Ferenc ragyelci lakosnak (Ragyelc Nógrád m.) eladta tudomásul veszem, kérdéses automobil számnak utóbbi nevére leendő átírását ezennel elrendelem. A m. kir. államrendőrség hivatalos közleményei: Határozat: Deutsch Mór úr (VI., Városligeti fasor 33.) feljogosittatik 2597 motor­számú 30 lóerejű Re­­nault-gyártmányú 596. rendszámú automobiljának a székesfőváros területén való forgalomba ho­zására. Özv. Kohner Ágostonné úrnő (V., Fü­rdő­ u. 8.), feljogosittatik 174 motor számú 739 lóerejű Mer­­cedes-gyártmányu 55. rendszámú automobiljá­nak a székesfőváros területén való forgalomba hozására. Hoffmann M. és Rohonczi H. urak (VII., Aréna­­út 122.), feljogosittatik 438 motor számú 8 lóerejű Peugeot-gyártmányu 748. rendszámú automobiljá­nak a székesfőváros területén való forgalomba hozására. Dr. Szelnár Aladár úr (IV., Koronaherceg­ u. 16.), feljogosíttatik 2859 motor­számú 12—14 ló­­erejű N. Á.­­G.-gyártmányu 51. rendszámú auto­mobiljának a székesfőváros területén való for­galomba hozására 1110 vezetői szám alatt. Gróf Zichy Béla Rezső VI. Andássy­ ut 86. autóm. tulajdonosnak azon bejelentését, hogy nevén álló 535. rendszámú Mercedes gyártmányú 50 Hp. 6045 motorszámú automobilját gróf Eszterházy Móricznak (Szentkirályi-utca 32.) eladta, tudomá­sul veszem, kérdéses autó rendszámnak utóbbi nevére leendő átírását ezennel elrendelem. Lippach Sándor bpesti lakosnak (I. Táltos­ utca 8.) azon bejelentését, hogy Muskát Jakab (VI. Podmaniczky­ utca 19.) motoroskerékpár tulajdo­nostól ennek nevén álló 490 rendszámú motor­ját megvette, tudomásul veszem, kérdéses rend­számnak előbbi nevére leendő átírását ezennel elrendelem. — Repülőgép modelek — nem játék­szerek — Bleriot, Latham és Santos-Du­­mont típusok hű utánzatai, valamint lég­csavarok különféle nagyságban egész 1 méter átmérőig­ kaphatók Wessely Istvánnál Budapest, IV., Váci utca 9. szám. KERESKEDELEM. Opel. Alig van név az automobil-gyártás terén, mely oly hamar tett volna szert hír­névre, mint az Opel Ádámé, mert az általa konstruált Opel-kocsik mindenütt, ahol meg­jelentek — akár a gyorsaság pálmájáért küzdve, akár a turizmust szolgálva, vagy mint luxus­kocsik és taxaméterek állva a közfor­galom szolgálatában — a legjobb eredmé­nyeket érték el. Az Opel-automobilokat elsősorban a gazda­ságosság jellemzi! Gazdaságosság a benzin és olajfogyasztásban, a pneumatik-használat­­ban és a reparaturákban. Ez utóbbi a kitűnő konstrukcióban, a legjobb anyag precíziós megmunkálásában, gyorsaságban és könnyű kezelhetőségben lelnek magyarázatot. A rüsselsheimi gyár 1910-es típusai az automobilizmus minden ágának speciális követelményeit elégítik ki. Az alábbiakban bemutatunk néhány típust, melyek nálunk különösebb népszerűségre tarthatnak számot. Az összes Opel-kocsik négyhengeres motorral vannak ellátva, úgy, hogy úgy a 10 lóerő, mint a 65 lóerős Opel-kocsi egyformán egyenletesen, nyugodtan dolgozik. Elsősorban az Opel doktor- és gazdakocsit, mely a szerényebb anyagi eszközökkel rendelkezőkre bír értékkel, kik nem luxus­ célból, hanem hivatásuk gyakorlása céljából óhajtják a mo­dern közlekedés e legújabb vívmányát igénybe venni. A vízhűtéses motor 10 lóerős, 65 m­m hengerfurat­tal és 90 mm. lökettel és Bosch-féle fényívgyújtással bír. A kapcsolás bőrözött kúprendszerű; a kulisz­­szás sebességváltó készü­lék 3 sebességi áttételt tartalmaz előre és egyet hátra. A harmadik sebesség direkt kapcsolású. Az erőát­vitel cardanos. Az olajo­zást centrális elevátor-ola­­jozó végzi, mely a kenő­anyagot egyenletesen osztja szét a motor csapágyaiba. Mind a négy kerék egyenlő, 700x85 pneumatikkal van felszerelve. A kocsiszekrény kétüléses, nyitott amerikai tetővel, vagy zárt landaulet. Az Opel-városi kocsi 14 és 16 HP, motorral van el­látva. A hengerfuratok a 14 lóerősnél 64, löket 120 mim a 16 lóerősnél furat 70 mim, löket ugyancsak 120 mim. Kapcsoló, sebességváltó, gyújtás, stb., mint előbb. Pneumatik 750X85, illetve 760x90. Az alvázak 4 és 6 üléses nyitott vagy csukott kocsiszekrénnyel szerelhető fel, minden kényelmi igény­nek megfelelően. Az Opel-túrakocsik 18 HP., 20 HP. (Henrik Herceg typus, mely a legutóbbi Prinz-Heinrich-Fahrt és a Semmering-vers. győztese volt) 35 HP, 50 és 65 HP. A motorok, furat, illetve löket­ méretei a következők: 90x100, 80x130, 100x130, 115X150 és 130X165 m­m. A motorok nagy teljesítő­képessége és a célszerű áttételezés folytán az Opel túragépek úgy a­sik mint a hegyes, emelkedéses tala­jon a legnagyobb sebessé­geket fejt ki. Opel: Doktor-kocsi. Opel: Városi-kocsi. Opel: Tura-kocsi. 15. oldal.

Next