Nemzeti Sport, 1910. január-június (8. évfolyam, 1-26. szám)
1910-05-07 / 19. szám
19. szám. Repülőgép Debrecenben. Az aviatika terén nyilván nagy haladást fog jelenteni Szatke Ferenc debreceni mérnök új rendszerű repülőgépe, mely abban különbözik az eddigi találmányoktól, amiben azok a leggyengébbek : a biztonság tekintetében. A motor megrongálódása esetén ugyanis az ő biplánjának szárnyai léggömbbé alakulnak át és a pár pillanat alatt fejleszthető hydrogén a csöndes, veszélytelen leszállást biztosítja. A fiatal magyar mérnököt Debrecen város törvényhatósága anyagilag és erkölcsileg támogatja. A gép már teljesen készen van és — mint tudósítónk jelenti Debrecenből — pénteken érkezett meg utolsó alkatrésze is, az Auzani-féle motor, mely a légcsavarokat hajtja. Debrecen városa ingyen telket adományozott a feltalálónak hangár építésére, az építési költségekhez 500 koronával hozzájárult, azonkívül nagy területet jelölt ki számára, ahol gyakorolhatja magát a repülésben. Az állam annyiban segíti a fiatal aviatikust, hogy hosszabb szabadságot engedélyezett neki. Szatke Ferenc mérnök a jövő hónap folyamán kezdi meg kísérleteit és — mint mondja — júniusban már részt vesz a nemzetközi repülőversenyeken is. A fiatal mérnök, aki alaposan tanulmányozta a repülés technikáját, már több találmányával keltett maga iránt figyelmet a külföldön is, repülőgépe iránt pedig szakkörökben is nagy az érdeklődés. A Gordon-Bennet díjak terminusait az Aero Club of America már megállapította. A gömbballonok versenye október 10-ikén a repülőgépek versenye október 24-ikén lesz. Mindkettő színhelye St. Louis Az Angol Aero Club a következő aviatikusokat fogja próbaversenyre engedni: Moore Brabazon, Mortimer Singer, G. G. Rolls és Maurice Egerton. Az „Automobillá“ javító műhely főnökségének azon bejelentését, hogy a Major László hadnagy (Krisztina körút 15.) nevén álló 599 rendszámú autóm, megvette, tudomásul veszem, kérdéses autóm, számnak előbbi nevére leendő átírását ezennel elrendelem. Hasz János bpesti lakos autóm. tulajdonosnak III. Emese u. 17 azon bejelentését, hogy a nevén álló 352. rendszámú automobilját Vecsey Ferenc ragyelci lakosnak (Ragyelc Nógrád m.) eladta tudomásul veszem, kérdéses automobil számnak utóbbi nevére leendő átírását ezennel elrendelem. A m. kir. államrendőrség hivatalos közleményei: Határozat: Deutsch Mór úr (VI., Városligeti fasor 33.) feljogosittatik 2597 motorszámú 30 lóerejű Renault-gyártmányú 596. rendszámú automobiljának a székesfőváros területén való forgalomba hozására. Özv. Kohner Ágostonné úrnő (V., Fürdő u. 8.), feljogosittatik 174 motor számú 739 lóerejű Mercedes-gyártmányu 55. rendszámú automobiljának a székesfőváros területén való forgalomba hozására. Hoffmann M. és Rohonczi H. urak (VII., Arénaút 122.), feljogosittatik 438 motor számú 8 lóerejű Peugeot-gyártmányu 748. rendszámú automobiljának a székesfőváros területén való forgalomba hozására. Dr. Szelnár Aladár úr (IV., Koronaherceg u. 16.), feljogosíttatik 2859 motorszámú 12—14 lóerejű N. Á.G.-gyártmányu 51. rendszámú automobiljának a székesfőváros területén való forgalomba hozására 1110 vezetői szám alatt. Gróf Zichy Béla Rezső VI. Andássy ut 86. autóm. tulajdonosnak azon bejelentését, hogy nevén álló 535. rendszámú Mercedes gyártmányú 50 Hp. 6045 motorszámú automobilját gróf Eszterházy Móricznak (Szentkirályi-utca 32.) eladta, tudomásul veszem, kérdéses autó rendszámnak utóbbi nevére leendő átírását ezennel elrendelem. Lippach Sándor bpesti lakosnak (I. Táltos utca 8.) azon bejelentését, hogy Muskát Jakab (VI. Podmaniczky utca 19.) motoroskerékpár tulajdonostól ennek nevén álló 490 rendszámú motorját megvette, tudomásul veszem, kérdéses rendszámnak előbbi nevére leendő átírását ezennel elrendelem. — Repülőgép modelek — nem játékszerek — Bleriot, Latham és Santos-Dumont típusok hű utánzatai, valamint légcsavarok különféle nagyságban egész 1 méter átmérőig kaphatók Wessely Istvánnál Budapest, IV., Váci utca 9. szám. KERESKEDELEM. Opel. Alig van név az automobil-gyártás terén, mely oly hamar tett volna szert hírnévre, mint az Opel Ádámé, mert az általa konstruált Opel-kocsik mindenütt, ahol megjelentek — akár a gyorsaság pálmájáért küzdve, akár a turizmust szolgálva, vagy mint luxuskocsik és taxaméterek állva a közforgalom szolgálatában — a legjobb eredményeket érték el. Az Opel-automobilokat elsősorban a gazdaságosság jellemzi! Gazdaságosság a benzin és olajfogyasztásban, a pneumatik-használatban és a reparaturákban. Ez utóbbi a kitűnő konstrukcióban, a legjobb anyag precíziós megmunkálásában, gyorsaságban és könnyű kezelhetőségben lelnek magyarázatot. A rüsselsheimi gyár 1910-es típusai az automobilizmus minden ágának speciális követelményeit elégítik ki. Az alábbiakban bemutatunk néhány típust, melyek nálunk különösebb népszerűségre tarthatnak számot. Az összes Opel-kocsik négyhengeres motorral vannak ellátva, úgy, hogy úgy a 10 lóerő, mint a 65 lóerős Opel-kocsi egyformán egyenletesen, nyugodtan dolgozik. Elsősorban az Opel doktor- és gazdakocsit, mely a szerényebb anyagi eszközökkel rendelkezőkre bír értékkel, kik nem luxus célból, hanem hivatásuk gyakorlása céljából óhajtják a modern közlekedés e legújabb vívmányát igénybe venni. A vízhűtéses motor 10 lóerős, 65 mm hengerfurattal és 90 mm. lökettel és Bosch-féle fényívgyújtással bír. A kapcsolás bőrözött kúprendszerű; a kuliszszás sebességváltó készülék 3 sebességi áttételt tartalmaz előre és egyet hátra. A harmadik sebesség direkt kapcsolású. Az erőátvitel cardanos. Az olajozást centrális elevátor-olajozó végzi, mely a kenőanyagot egyenletesen osztja szét a motor csapágyaiba. Mind a négy kerék egyenlő, 700x85 pneumatikkal van felszerelve. A kocsiszekrény kétüléses, nyitott amerikai tetővel, vagy zárt landaulet. Az Opel-városi kocsi 14 és 16 HP, motorral van ellátva. A hengerfuratok a 14 lóerősnél 64, löket 120 mim a 16 lóerősnél furat 70 mim, löket ugyancsak 120 mim. Kapcsoló, sebességváltó, gyújtás, stb., mint előbb. Pneumatik 750X85, illetve 760x90. Az alvázak 4 és 6 üléses nyitott vagy csukott kocsiszekrénnyel szerelhető fel, minden kényelmi igénynek megfelelően. Az Opel-túrakocsik 18 HP., 20 HP. (Henrik Herceg typus, mely a legutóbbi Prinz-Heinrich-Fahrt és a Semmering-vers. győztese volt) 35 HP, 50 és 65 HP. A motorok, furat, illetve löket méretei a következők: 90x100, 80x130, 100x130, 115X150 és 130X165 mm. A motorok nagy teljesítőképessége és a célszerű áttételezés folytán az Opel túragépek úgy asik mint a hegyes, emelkedéses talajon a legnagyobb sebességeket fejt ki. Opel: Doktor-kocsi. Opel: Városi-kocsi. Opel: Tura-kocsi. 15. oldal.