Nemzeti Sport, 1910. január-június (8. évfolyam, 1-26. szám)

1910-06-04 / 23. szám

23. szám. Curtiss Albany­ Newyorki túra­repülése. Glenn H. Curtiss a tavalyi aviatikai Gordon-Benett-verseny győztese ismét szenzációs eredménnyel hozta emlékezetbe nevét a világ előtt, amennyiben vasárnap folyó hó 29-én Albany-ból leszállás nél­kül Newyork-ba repült és ezzel elnyerte a World által kitűzött 10.000 dolláros díjat. Curtiss a 243 kilométeres távot 2 óra 50 perc alatt végezte be, tehát útjában 86.4 kilométer sebességet ért el. Curtiss ezen fenomenális eredményével úgy az edd­g fennálló távolsági, mint sebességi rekordokat leverte. A túrarepülés távre­kordját eddig Paulban tartotta London— Manchesteri 188 kilométeres repülésével. Curtiss repülése közben a Hudson folyó folyását követte, miközben 70—300 méter magasságot ért el. Curtiss reggel 7 órakor szállt fel a Hudson folyóban levő Van­ Renselaer­­szigetről és azután a folyó mentén repült egészen Newyorkig. Kis gépe, amelynek szárnyai csak harminc láb szélesek, mind­járt kezdetben körülbelül ezer láb magas­ságra emelkedett és csodálatos biztonság­gal repült minden legcsekélyebb ingadozás nélkül, egészen a Catskill-hegységig. Itt a szél erősbödött, úgy, hogy a repülőgép majd elsülyedt, majd emelkedett és több­ször úgy látszott, hogy már-már felborul. A különvonat, amely a Curtisst kisérte, itt érte utol a repülőgépet és Curtissné, aki a szalonkocsi ablakából figyelte a gép járását, amikor a szél felborítással fenye­gette a repülőgépet, annyira megrémült, hogy elájult. Néhány percg az aviatikus valóban nagy veszedelemben forgott, de ügyes kormányzással egyensúlyban tar­totta gépét. Jó ideig egészen a víz tükre fölött repült, mivel itt kisebb volt a szél ellenállása. Poughkeepsieben, 75 mértföld­­nyire a starttól, Curtiss leszállt és benzint vett fel a motor tartályába, egy óra múlva pedig ismét gépére ült és tovább repült. Célpontjához, a Manhattan-szigeten levő Sprinten Duywilbe 10 óra 30 perckor érkezett. Itt csak rövid ideig pihent és azután újra felemelkedett és végigrepült a new-yorki háztenger fölött Governors­­szigetre, ahol a katonai gyakorlótéren leszállt. Curtiss jelenleg megváltoztatott típusú repülőgépet használ, amelynél az oldal­stabilitást kis vertikális felületek segélyével éri el, nehogy a Wright patentekkel össze­ütközésbe kerüljön. A budapesti aviatikái meeting. Vasárnap, e hó 5-én kezdődik Buda­pesten a folyó év legnagyobb aviatikai meetingje, amely úgy a díjak nagysága mint a résztvevő aviatikusok kvalitása A NEMZETI SPORT ÉS AZ AUTOMOBIL j-yj szerkesztősége és kiadóhivatalának p^, JC uj helyisége 1910. jk. máj. 15-től kezdve ^ IIIII. Szentkihrályi­ M. ll II. II . Uj alatt van. Ide cím­pQ—i­zendő mindenféle p^ Cy levelezés, újság és g­ép­i küldemény. A­CJ3 Hivatalos óra d. e. 9—2-ig. A idld­DS sitiimig igliki naponta 12­2-ig, tekintetében messze felülmúl minden ed­digi hasonló ünnepélyt. A meetingtől mi mint az aviatika szó­szólói elsősorban nem az idegenforgalom emelését várjuk, ez a nemzetgazdákra tar­tozik, ami reményünk az, hogy a meeting kapcsán egy egészen új iparág fog meg­honosodni Magyarországon, s hogy mo­tortechnikai szakembereink behatóbban kezdenek majd foglalkozni a könnyű mo­torok szerkesztésével és gyártásával. Va­lóban alig lehet képzelni kedvezőbb al­kalmat a repülőgépek tanulmányozására, amint ezt a versenyt, amelyen a Curtiss­­gép kivételével minden nevezetesebb típus képviselve van. Az itt levő géptípusok közül van 21 biplan és’­ 33*monoplan. Az utóbbiaknak a többséget a magyar résztvevők szerezték, akik közül csak négynek van biplanja ,és tizenháromnak monoplánja. Az itt képviselt típusok közül a Far­­man, Sommer, Voisin, Székely, Werner & Pfleiderer, Wright biplanok, az Antoinette, Etrich, Bleriot, Zsélyi, Pischof, Grade monoplánok, a motorok közül pedig az Anzani, Gnome, Darracq, Clerget, Escher, E. N. V., Gregoire,Gyp., Grade, Antoinette érde­melnek említést. Álversenyről szóló programunk felvi­lágosítással szolgál különben minden a versennyel összefüggésben levő kérdés­ről és minden dohánytőzsdében kapható. Általánosságban a következő tudnivalókról értesíthetjük olvasóinkat: Fontosabb tudnivalók ,a versenyről. Megtartják-e a versenyt vagy sem? A város jobb pontjain, továbbá a Rákóczi illetve a Kerepesi-út és a Jászberényi-út elején zászlójelzések tudatják a közönséggel, hogy a versenyek aznap megtartatnak-e vagy sem. A jelzőzászlócskák a jégpályák által használt helyeken lesznek kitűzve. A versenytér beosztása. A versenytér egy 3333 méter kerületű kör, amely 9 oszloppal (pilonokkal) van jelezve. Ezen oszlopokon kívül tartozik minden repülő repülni. A pálya közepén van a jury emelvény a jelző árboccal. Étkezőhelyek minden hely közelében vannak, azonkívül a hangárok előtt egy vendéglő és egy kávéház is van. A fényképezési jog. A repülőtéren fényképezni csak igazol­vány ellenében szabad, amely a verseny­téren levő irodában váltandó. Igazolvány nélküli fényképezés rendőrileg büntettetik. A verseny bizottságai a következőkép vannak összeállítva: Versenybíróság: Elnök: Edelsheim­ Gyulai Lipót gróf. GRAND HOTEL „SAVOY“ nativszalda Budapest VIII. József­ körút 16. sz. Interurbán telefon: 154—08. A főváros legújabb és legmodernebb szállodája. 120 szoba és szalon. Központi fűtés. Hideg és melegvízcsap minden szo­bában. Vilanyvilágítás. Lift Előkelő étterem. Társalgótermek. 7. oldal. fi AIIDIM­­ I/I R M R MT gyárt motorkerékpárt, votturet-L A n I­ I IN ES i­ L CMC In 1 Magyarországi vezérképviselő Budapesten, IV. kerület, Semmelweiss­ utca 9. szám.

Next