Nemzeti Sport, 1910. január-június (8. évfolyam, 1-26. szám)

1910-03-19 / 12. szám

2. oldal. HÍREK. A francia automobiladók és a kül­földi turisták. Edmond Chaix az Auto­mobile Club de France turisztikai bizott­ságának elnöke a francia szenátus tagjaihoz prospektet adott be az új adónak külföldi turistákat súlyosan terhelő rendelkezései ellen. Chaix hivatkozik beadványában azon nagy haszonra, amelyet a külföldi turisták Franciaországnak hajtottak s amelynek jelentékeny megcsappanása várható. A rövid egyhónapi „türelmi idő“, amelyet az új törvény a külföldi automobil­istának biztosít, valóban túl rövid arra, hogy valaki Franciaországban nagyobb utazást tegyen. Hasonló beadványt intézett A. Ballis a Touring Club de France elnöke is a sze­nátus tagjaihoz. Bibendum a Mi caréme felvonulás­nál. A Michelin-cégnek pneumatikákból összerakott komikus reklámalakja természe­tesen részt vett a párisi Mi caréme menet­ben is, ahol élénk derültséget keltett. Mai számunkban képben mutatjuk be a derűs díszkocsit. Nemzetközi turistikai iroda Francia­­országban. A francia kamara egy nem­zetközi turistikai iroda felállítását határozta el, amely a közmunkaminisztériumhoz osz­tatott be. Az iroda célja egyrészt mint központi tudakozódó intézet az utazó publi­kum érdekeit elősegíteni, másrészt a közle­kedési eszközök, szállodák stb. szaporítása által a turizmust fejleszteni. Automobiltröszt. Pierpont Morgan az amerikai trösztöket most egy automobil­tröszttel akarja szaporítani. Morgan máris megvásárolt egy nagy detroiti automobil­gyárat 6 millió dollárért és összesen 30 millió dollárt szán ezen spekulációra. Egy automobil takarékpénztárat ho­zott „forgalomba" a londoni „Farrowbank". Az automobil egy tűzálló pénzszekrényt, íróasztalt és egy ülést tartalmaz. Hátsó részén van a mozgó iroda ablaka, amely­nél betéteket fogad el a bennülő hivatal­nok. Esetleges támadások visszaverése céljából úgy a soffőr, mint a hivatalnok revolverrel vannak ellátva. Az első hetek üzleti eredményei felülmúltak minden vára­kozást, mert a vidéki lakosság valósággal tolongott a mozgó bankhoz, hogy benne betétjeiket elhelyezzék. A Klaxon. A kürtnek, mint automobil­jelzőkészüléknek, mai alakja mellett tagad­hatatlanul meg van az a hátránya, hogy a soffőröknek jelzés közben le kell venni kezüket a kormányrúdról és nem is adhat­nak tetszőlegesen hosszú hangokat. Hogy ezen bajokon segítsenek a villanyos áram­mal működő készülékeket hozták forga­lomba, amelyek áramzáró gombja a kor­mánykerékre emeltetett. Az eddig használt villamoskészülékek azonban gyakran felmondták a szolgálatot és életképességük is korlátolt volt. Emiatt nem is terjedhettek el annyira, mint az kívánatos lett volna. Ezen hátrányokat kiküszöbölte a leg­újabb készülék, a Klaxon, amelynek hangja oly hatalmas és feltűnő, hogy az országúton már kilométernyi távolságról riasztja fel a szendergő kocsist és elmé­lyedt gyaloglót úgy, hogy azok idejében térhetnek ki a közelgő kocsi elől. A készülék, lényegében, egy függőle­gesen álló elektromotorból áll, melynek felfelé meghosszabbított tengelyén kis fogaskerék ül dűlt fogakkal. A fogak egy, a kerék előtt függőlegesen elhelyezett membránra erősített körömhöz ütődnek, ha áramot bocsátunk a készülékbe és ezen rendkívül gyorsan egymásután következő ütődések együttvéve alkotják a hangot, mely tölcsér segítségével irányíttatik előre. A készülék szerkezete, mint láthatjuk, igen Automobil forgatókorong garázsok számára, egyszerű, könnyen mozgásba is hozható, mert minden forgó része golyóscsapágyakba van ágyazva. Aki ezen készülék iránt érdeklődik, for­duljon az itteni Bárdi-céghez, ki elsőnek hozza ezen újdonságot Magyarországon és ki szívesen ad felvilágositást ár és egyéb részletek tárgyában. A Magyar Benz ■Automobilgyár r.-t.­l-ső évi rendes közgyűlését 1910. március 15-én tartotta meg dr Delmár Tivadar úr elnöklete alatt a gyár helyiségében. A közgyűlésen a részvényesek szép számban jelentek meg és az igazgatóság jelentését, mely szerint a legközelebbi évben a ko­csik gyártását a budapesti telepen foko­zottabb mértékben fogja folytatni, megelé­gedéssel vette tudomásul s a felmentvényt dr Delmár Tivadar előterjesztése után úgy az igazgatóságnak, mint a felügyelő bi­zottságnak megadta. Az igazgatóságba újból beválasztották: herceg Isenburg Viktor Salvatort, dr Delmár Tivadart és Hamesfahr Frigyest. A felügyelő bizottságnak tagjai: Brecht József, Britsch Albert és dr Delmár Emil lettek. A Knight motorok gyártására Európában eddig öt gyár váltott engedélyt, a Daimler Co. Ltd Coventry, Panhard & Levasser Paris, Minerva Motor Co. Antwerpen, Daimler Motoren Gesellschaft Untertürk­­heim és Delucca Daimler Co. Nápoly. A Stockholm-göteborgi túraversenyt Svendsen (Delannay-Belleville) nyerte 3/s ponttal Lundeberg (Vivinus) ellen. Harma­dik egy Vabois kocsi volt. A II. osztályban egy Darracq kocsi győzött. Zsélyi Aladár monoplánja, a leg­elegánsabb monoplán, a múlt héten be­költözött már a rákosi hangárjába. Szer­kesztője azóta naponta gyakorlatozik vele, hogy a motor és a gép kezelésében kellő biztonságot érhessen el, mielőtt repülési kísérleteket tenne. Természetes azonban, hogy ezen „futó“ próbáknál is előfordul­tak 10—12 méteres ugrások, amelyek kb. fél méter magasságra vitték a gépet. Az eddigi próbák alapján igen szép remé­nyekre jogosít ez a remekül megkonstruált kis masina. Itt említjük meg, hogy a gép Chauviére-csavarja már a műhelyi kísér­letek alkalmával tönkrement s hogy most egy Papp mester által készített csavarral van ellátva, amely minden tekintetben kitűnően beválik. Papp mester egyébként szívesen vállalja csavarok készítését más repülőgépek számára is. Esnault-Pelterie új 6 hengeres 60 1. e. motorja. VIII. évfolyam. M l / ' I 1 ■ ,1A a!i!I aIj Elsőrangú minőség. Gyártja Gasmotorenfabrik Dentz Cöln. U fi 11 I 7 I fi fllllflin 0 ll 11 0 fC Ausztria részére Wien, I.Dr.Karl LuegerPl. 9, Js se­r 2. v IWIw MHM­­IIVWIIVH Üzletvezető Kornblih Frigyes, az Adlerművek eddigi vezetője. Képviselet és raktár Magyarország részére: Höcker Testvérek gépgyárosok, Budapest, VI. kerület, Váci­ út 85. szám.

Next