Nemzeti Sport, 1910. január-június (8. évfolyam, 1-26. szám)

1910-06-04 / 23. szám

6. oldal, a legszebb eredményt érte el, 2244 kilo­métert tett 4 nap alatt, tehát 561 kilomé­tert naponként. Gyönyörű bizonyítéka a megbízhatóságnak és azon körülménynek, hogy kezeléséhez vezető nem is szükséges. A szerencsés győző a gyárnak a követke­zőket írta: „A Darling kocsi valóban minden vára­kozásomat felülmúlta. Különösen a hegyi utakon nagyszerű teljesítő képességet mu­tatott és el kell ismernem, hogy az Önök által választott áttételek az egyes sebes­ségekre kitűnőek. A gépen 2244 kilo­méter hosszú után semmi sem történt, úgy ment elejétől végig, mint egy óramű, a hűtő sohasem forrott fel és hogy a hegyi utakban nem takarékoskod­tam legjobban mutatja az út: Dresda— Liegnitz — Frankfurt a/O.— Greifswald — Stralsund—Rostock—Schwerin—Ludwigs­­lust—Berlin—Meissen — Leipzig—Halle— Gera —Plauen—Hof—Bayreuth—Ansbach Regensburg. Ha az utak nem lettek volna oly nedvesek, rosszak és nem használtam volna az étkezésre és alvásra oly sok időt stb. stb.“ Egy 7500 koronás kis kocsitól több bizonyára nem is várható. A Coppa di Catalunya nevű nagy spanyol automobilverseny harmadízben tartatott meg május hó 25-én Barcelona mellett a matarei 330 kilométeres körpá­lyán, amely 22 körből állott. A versenyt Goux nyerte meg Lion—Peugeot gépen Giuppone (Lion—Peugeot) és Carreras (Hispano Suiza) ellen. Bachruch A. , cs. és kir. udvari és kamarai szállító Budapest, Királyi Pál­ utca 13. A gyári épület földszinti diszhelyiségeiben állandó eladás nagyban és kicsinyben leg­olcsóbban szabott eredeti gyári árakon. Automobil tulajdonosok figyelmébe! Felülmúlhatatlan legjobb a „RECORD" autó olaj. Róka és Stollár Budapest, VI., Rózsa­ u. 97. (Szondy-utca sarok.) Telefon megrendelések azonnal és pontosan eszkö­zöltetnek. _____________TELEFON 102-36. Első magyar gummi-, pneumatikjavító- és vulcanizáló műhely. Szegecses bőrfelület, antiderapant gyártás. Új gummiprotectorok és manchetták kifogástalan elkészítése.ANTIMIBILLA Budapest, VII., Vörösmarty­ utca 20. Állandó nagy raktárt tart (új és lus­r,,...) pneumatikokban és tömlőkben. 105-08. TELEFON­SZÁM 105-80. Vili, évfolyam, Zsélyi Aladár sikere és balesete. A jeles magyar aviatikus a múlt hét folyamán és e hét elején több rendkívül sikeres repülést tett, szerdán estefelé azonban, amidőn a második Károlyi-díjért pályázott, sajnálatosképen gépével együtt lebukott és súlyosan megsérült. Zsélyi a Károlyi-díjakért akart versenyezni, mivel azok tudvalevőleg csak a meeting napjáig vannak érvényben. E szerencsétlen feltétel újabb és újabb kísérletekre ösztönözte a vakmerő, de sajnos, még nem eléggé gyakorlott aviatikust, aki azután a forszí­rozott kísérletek áldozata lett. Lapunkban kifejtettük, hogy a Károlyi­­díj feltételeit elhibázottaknak tartjuk, mivel a rövid idő óta gyakorló magyar aviatiku­­soktól túl sokat követelnek azáltal, hogy e nehéz feltételű díjak megnyerésére ilyen rövid határidőt tűzött ki az adományozó. E feltételek egyenesen erején felüli kísérle­tekre biztatták a magyar aviatikust. AUTOMOBIL és REPÜLŐGÉP­­SZAVATOSSÁGI BIZTOSÍTÁS: Ajánljuk a minden automobilozó és repülőgép-tulajdonos részére nélkü­­lözhetlen szavatossági biztosítás meg­kötését. Felvilágosítással és prospek­tussal készségesen szolgál a Nemzetközi Baleset Ellen Biztosító Részvény­­társaság, Budapest IV., Váci­ utca 20. sz. az Adriai biztosító társulat palotá­jában. Helyi képviselet Automobil- és repülőgép-szavatossági biztosítások ré­­szére: Róka és Stollár, Automobil­szakiroda. Budapest, VI. Rózsa­ utca 97. ------(Szondi-utca sarok). A 7 hengeres rotatiós „GNOME“ motor aeroplanok részére ismert franczia aeroplanmotor Bosch-gyártással Vezérképviselet Ausztria részére: DÉNES & FRIEDMANN, Wien XVIII 11. Mitterberggasse 11. Tudakozódásokra készséggel díjtalanul válaszolunk. Magyarországi vezérképviselet: FRIEDMANN ÖDÖN, Budapest VI. Liszt Ferencz-tér 2. (Telefon 89—86). Zsélyi ismételten panaszkodott a díjak rövid határideje ellen, amely épp oly szokatlan, mint a megkívánt nagy magas­ság. Ha megemlítjük, hogy a német Lanz-díj, mely 40.000 koronából áll, nem volt határidőhöz kötve és oly hatalmas díjak, mint a Daily Mail 250.000 koronás díja és a 20.000 frankos Michelin-díj kiírásuk után két és egy évre váltak ese­dékessé, valóban érthetetlennek tartjuk, miért kellett ezen aránylag csekély díjat ilyen veszedelmes feltételhez kötni. Zsélyi eleintén nem is akart a dijakért indulni, mivel a fokozatos haladás híve volt, de később meggondolta a dolgot, mivel nem akarta, hogy a laikus közönség azt mondja: ime most ki vannak már tűzve dijak és a magyar aviatikusok még sem repülnek értük. Pénteken reggel tett Zsélyi eleget az első Károlyi-díj feltételeinek, amennyiben egyszer 3 perc 45 mp.-ig, másodszor pedig 2 perc 59 mp.-ig maradt a levegő­ben, mindegyik alkalommal 10 méter ma­gasságon felül repülve. Az első repülés távja körülbelül 4000 méter, a másodiké 3000 méter lehetett. Ezután Zsélyi még több ízben repült. Vasárnap 14 kilométert tett meg 13 perc alatt, hétfőn délután pedig kétszer repült 1000 métert. E napon utolsó leszállása alkalmával kissé erőseb­ben ütődött a földhöz s összetörte lökés­védő szántalpát. A szántalp újrakészítése és a gép beigazítása miatt Zsélyi azután már csak szerdán estefelé repült és a második Attro/y/-díjért kívánt pályázni, amely egy 5000 méteres repülést ír elő 25 méter magasságban. Zsélyi már a második kör (6600 méter) befejezéséhez közeledett és egyenesen a 10 koronás tribün felé repült. Gépe hullámvonalban haladt s úgy látszott, mintha igyekezne a tribün fölé kerülni, mivel előtte fordulni már késő volt. Egyszerre magassági kor­mánya, mint a jelenlevő nagy gyakorlattal biró Kinet állítja, lefelé fordult és az aviatikus a gép elejével szögben lefelé esett. A gép a laza talajba fúródott és a motor kivételével teljesen összetört, m­íg Zsélyi több ízben bukfencet hányva kire­pült a fövenyre és mozdulatlanul fekve maradt. A jelenvolt francia aviatikusoknak az volt a véleménye, hogy Zsélyi vagy tévedésből igazította be leszállásra a ma­gassági kormányt, avagy a kormánydrót szakadt el. A hamarosan avizált mentők az esz­méletlen aviatikust a Grünwald szanató­riumba szállították, ahol kitűnt, hogy súlyosabb jellegű agyrázkódtatáson kívül jobb karja kificamodott és jobb szeme fölött egy véres seb van. Barta professor a kificamodott kart helyreigazította és mint örömmel jelenthetjük, Zsélyi visszanyerte eszméletét és némileg jobban van, amidőn e sorokat írjuk. A szimpatikus aviatikus mihamarabbi felgyógyulását igaz barátsággal reméljük.

Next