Nemzeti Sport, 1910. január-június (8. évfolyam, 1-26. szám)

1910-06-25 / 26. szám

26. szám. felül sikerült. Mintegy 1600 m.-nyi utat tett meg 5—6 méteres magasságban. Hírek Zsélyi Aladárról. A kiváló magyar aviatikus állapotában, mint öröm­mel értesülünk örvendetes javulás állott be, amely remélni engedi, hogy a szana­tóriumot néhány héten belül elhagyhatja. Zsélyinek természetesen nyugalomra van szüksége s ezért közvetlen hozzátartozóit is csak ritkán engedik betegágyához. A közlekedésügyi múzeum igazgatósága azzal a tervvel foglalkozik, hogy Zsélyi Aladár összetört gépét a közlekedésügyi múzeum számára megvásárolja, minthogy ez volt az első magyar aeroplán, amely sikert ért el s így kulturhistóriai becse van. A Magyar Aero Club legközelebb tartandó ülésén Zsélyi Aladárt a klub tiszteleti tagjává fogja választani. Az aviatikai meeting munkásai. Bár­mily szempontból is tessék a budapesti meetinget kritika tárgyává tenni, azt nem lehet elvitatni, hogy egy Budapest és Ma­gyarország hírét hetekig felszínen tartó világraszóló esemény volt. Meg kell em­lékeznünk tehát ama derék férfiakról, akik áldozatkész, önzetlen munkásságot fejtettek ki a meeting érdekében, amelyet talán indolenciánk meg sem érdemelt. Elsősorban Tolnay Lajos igazgatóról kell megemlékeznünk, a meeting lelkéről. Tőle származott az idea, tőle a megvaló­sítás és ő vette ki a legnagyobb részt a rendezés munkájából is. Vele szemben csak az őszinte csodálat van helyén. Gróf Zichy Béla Rezső, a sportbizott­ság elnöke, minden sport iránti nemes lelkesedésével és ismert buzgalmával töl­tötte be sokszor nehéz körülmények kö­zött, hivatalát. Helyettese Gerenday György főtanácsos mindenben méltó volt az el­nökhöz. A jury elnöke Edelsheim Gyulai Lipót gróf szintén nagy ügybuzgalommal és szorgalommal végezte el az elnöki tisz­tével járó teendőket. A meeting sportbeli részének lebonyo­lításában Bresztovszky Béla, Massányi Ernő, Vidéky Emil, Merse Pál Reich és Hoffmann századosok és Karvázy Kál­mán fejtettek ki buzgó és sikeres te­vékenységet. Az ő működésüknek köszön­hető javarészt, hogy a meeting ered­ményei megál­lapíthatók és így a rendes akadálynélküli lebonyolítás biztosítható volt. Az administrativ személyzet tagjai közül Pivny titkár és Grünfeld Mici kisasszony buzgó kitartással és nagy pontossággal végezték el a fáradságos irodai munká­latokat. A verseny üzleti részének lebonyolítá­sával lapunk nem foglalkozik, s ezért az ott alkalmazott utak működéséről nem re­ferálhatunk. New­ Yorktól­ Philadelphiáig repü­lőgépen. Charles K. Hamilton hétfőn reg­gel nekiindult az általa tervbe vett New­ York—Philadelphia new-yorki repülésének és ezt szerencsésen végre is hajtotta. Az ügyes pilóta dacára annak, hogy útközben csavartöréssel kellett bajlódnia és a csa­var kicserélése sok időt vett igénybe, az utat mégis megtette a kitűzött 24 órán belül és azzal megnyerte a New­ York Times és a Philadelphia Ledger című amerikai napilapok általt kitűzött 25.000 koronás díjakat. Paulhan repülőgépe. A hírneves avi­­atikus, mint az aviatikusok körében álta­lánosan beszélik, a Farman aeroplangyár és a Gnome motorgyár szolgálatában áll. A szerződés értelmében e gyárak tartoz­nak neki különleges gépeket szállítani, ez­zel szemben Paulhan csak­is részét kapja az általa nyert dijaknak míg a másik két harmad egyenlő részben a Farman és Gnome gyáraknak jut, így a londoni manchesteri 250.000 koronás díjból csak 83.300 koronát kapott Paulhan. Paulhan tényleg sikereit nagyrészt a különleges gépeknek köszönheti, így az a versenygép, amellyel Budapesten versenyzett 125 ki­lóval volt könnyebb, mint Chaveznek kü­lönben elsőrangú Farman gépe. Az aviatikusok előélete. A legtöbb hírneves aviatikus valami összefüggésben állt vagy a motoriparral vagy a sporttal s csak nagyon csekély azoknak a száma, akik közvetlenül ugrottak bele az aviati­kába. Íme egy listája az aviatikusoknak, akik előzőleg sporttal foglalkoztak: Wagner automobilversenyző. Chavez footbalista. Dubonnet evezős. Paulhan léghajós és chauffer. Van den Bora kerékpáros. Latham tennisjátékos. Warc­alovszky kerékpáros. Székely footbalista. Zsélyi tennisjátékos és evezős. H. Farman kerékpáros. M. Farman kerékpáros. Efimoff kerékpáros. Wienek­ers motorkerékpáros. A Maas serleg versenye. Vasárnap folyt le a Béthane melletti 13 kilométeres hegyi uton, Belgium legnevezetesebb automobilversenye a Compe de la Mence. A verseny hőse Hein volt, ki Benz túra­kocsijával nemcsak leggyorsabbnak bizo­nyult az összes versenyzők között, hanem a legjobb effektussal is dicsekedhetik, amennyiben 5'7 literes hengerűrtartalmú motorjával jobbnak bizonyult, mint a 6’3 literes Knight Minerva és a 6‘5 literes Pipe. A Benz kocsi által elért átlagsebesség 95­5 kilométer volt, a másodiknak beér­kező Minerváé 87,5 km. A kis túrakocsik csoportjában a Lion Peupeot kocsik váltak ki. A tátrai túraút, amelyet a Magyar Automobil Club az osztrák automobil klub­bal közösen tervezett a jelentkezők csekély száma miatt elmarad. Sajnálattal regiszt­ráljuk ezen tényt, amely az automobil­­túrázás hanyatlásáról tanúskodik orszá­gunkban. Ferencz Salvator főherceg, a lelkes automobilbarát legutóbb egy 24/36 lóerős Puch kocsit rendelt a neves gráci cégnél. Japáni katonai látogatás a Puch cégnél. A Puch cég gráci törzsgyárának érdekes vendége volt a múlt héten. Dr. Ing. Shidzno Jauranouchi­­japán mérnök­kari őrnagy személyében, aki a japán kormány megbízásából a külföld nevesebb gyárait látogatja meg, s így a méltán jó­­hírű gráczi gyártelepet is programmjába vette. Automobil társaskocsijárat Buda­pest—Esztergom között. Bohácsi Ka­talin budapesti lakos vállalkozónak Esz­tergom város tanácsa megengedte, hogy Esztergom—Szentendre—Budapest és Esz­tergom—Piliscsaba—Budapest között auto­mobil társaskocsikat járathasson. A NEMZETI SPORT ÉS AZ AUTOMOBIL szerkesztősége és ^ po­­kiadóhivatalának po^, JE uj helyisége 1910. rr. L-P máj. 15-től kezdve mii. SzenMIji-ii. 27. II. II alatt van. Ide dm- P^, zendő mindenféle pn^, X levelezés, újság és Sr W­­ küldemény . ^ Hivatalos óra d. e. 9—2-ig. A felelős szerkeszti­ található naponta 17-7-ig. 11. oldal BBfefe, Automobil garageok és iparüzemek részére. Teljesen robbanásmentes és éghetetlen. IKUI Baleset ellen biztosító benzin raktározás ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------szabadalm. Nélkülözhetetlen. Számos helyen van bevezetve, u. m. a ... Kizárólagos gyártás Ausztria és Magyarország részére: K­lüfll & Rosenthal & Comp. közkereseti társaság, B 3 BB ban és garageokban és ipari üzemeknél.­­ Vadászati kiállítás Wien 1910. automobilrész 12. sz. Stand.

Next