Nemzeti Sport, 1910. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)
1910-09-24 / 39. szám
10. oldal. VIII. évfolyam, nekivágtak az útnak. Weyman néhány perc múlva visszatért, Chavez azonban hoszszabb ideig, mintegy félóráig repkedett, míg a rettenetes időjárás visszatérésre nem kényszerítette. Chavez halálsápadtan és minden tagjában reszketve szállt a földre. Mindenki azt hitte, hogy a hideg miatt van ily rettenetes állapotban. Chavez azonban kijelentette, hogy súlyos idegrázkódást kapott a levegőben, így adta elő légi útját: — Mikor a Kaltenwand-glecser fölött repültem, hirtelen ötven métert estem. Nem tudtam elképzelni, mi lehet az oka az esésnek. A felfüggesztett barométer elmozdult a helyéről, hevesen inogni kezdett és erősen az arcomba csapott. Hirtelen, pillanatszerűleg bosszantó erős szél támadt, amely olyan erővel ragadta meg gépemet, hogy azt hittem, elérkezett végórám. Állandóan lefelé szálltam, azt sem tudom, magam kormányoztam-e a gépet, vagy a szélroham vitt magával. Mikor magamhoz tértem kábultságomból, visszafelé fordítottam a gépet. Sohasem felejtem el ezeket a perceket. Ez az egész verseny borzalmas, ilyenben még sohasem vettem részt. Aki ebben a versenyben győzni fog, az a halált fogja elnyerni. Eddig tartott Chavez előadása, amely nagyon lehangolta a versenyzőket, úgy, hogy a keddi nap folyamán nem is szállt fel senki. Aubrun, „aki Briggbe érkezett, nem vesz részt a versenyen s gépét is már Milanóba szállíttatta. Wincziers Bleriot-gépet hozott, tehát elpártolt az Antoinette-társaságtól. Amennyiben a Simplon vidékén uralkodó időjárás nem javul meg egyhamar, úgy a nagy repülésből — a beírt előzményekből ítélve — alig lesz valami. Poulain és a holdvilág. A hírneves kerékpárversenyző, aki nemrég tért át az aviatikára, a poroszországi Königsbergben végzett repüléseket holdvilágnál. A hold szelíd fényében tovasuhanó nagy gépmadár a nézőkre nagy hatást tett. A berlini repülőverseny díjai. Az aviatika egy ismeretlen barátja, a hadügyminisztériumnak az októberi repülési meetingre kitűzött 25,000 márkás első dija mellé 15,000 márkát adományozott második dij gyanánt. Gróf Zeppelin ellenben visszavonta az általa adományozott 10,000 márkát. A dijakra rendelkezésre álló összeg eszerint 75,000 márka. Szabadalmazott repülőgépek. A szabadalmi hivatalban a legutóbbi napokban két magyar ember kért repülőgépre szabalmat. Az egyik Székelyhidy László már. főgépész Szolnokról. Az ő repülőgépe az úgynevezett szárnyas repülőgépek csoportjához tartozik. A gépház szivar alakú a repülőgépen. A gépház felső részén kivágások vannak és ezeken keresztül szárnyak vannak megerősítve, amelyeket egy erős motor hoz mozgásba. A másik repülőgép konstruktora Kemény Sándor fővárosi vállalkozó. Az ő találmányának a lényege abban áll, hogy egy állványon föl- és alá mozgatható, fölfelé nyíló, szelepekből alkotott szárnyak vannak alkalmazva. Ezen szárnyak összeköttetésben állanak egy hajtóművel, mégpedig oly módon, hogy a szárnytárakban egyik része fölfelé, a másik része pedig ugyanakkor lefelé mozog. Mindkét szabadalmi találmányi bejelentésnek a felszólalási határideje a folyó évi november hó elsejével jár le. Aeroplan leszállás Páris utcáin. Parisot Farman-pilóta múlt pénteken reggel Issyből elrepülve Páris fölé érkezett s itt elhatározta, hogy tekintettel a reggeli órák csekély forgalmára megkísérel egy utcai leszállást. Parisot a Place de la Concordet választotta kísérlete színteréül s bár egy kocsi az utolsó pillanatban megakadályozta, hogy az úttest közepén ereszkedjék a földre, mégis baj nélkül szállott le, csak jobb szárnya sérült meg egy utcai lámpán. A kir. József műegyetem és az aviatika K. Jónás Ödön műegyetemi rektor, ezévi nagyszabású műegyetemi megnyitóbeszédében nyomatékosan hangsúlyozva műegyetemi oktatásunknak a gyakorlati téren jelentkező haladásokra való kiterjeszkedését, a következőkép nyilatkozott az aviatikáról: „Ezen törekvésünkből kifolyólag máris élénk figyelemmel kísérjük a géptechnika legújabb csodáját: a levegő meghódításáért folyó gigászi küzdelmet, mely a gépgyártásnak egy új, sajátlagos irányt adott. Azok a nagyszabású távolsági és magassági rekordok, amelyek a repülés terén a legutóbbi időkben érettek el, arra mutatnak, hogy immár teljesedésben van az emberiség egyik legrégibb s eddigelé elérhetetlennek látszó vágya, mely egy a jelentőségben még beláthatlan következményekkel járó uj közlekedési eszközzel ajándékozza meg az emberiséget. Ezzel az uj közlekedési eszközzel a mérnöki tudomány kibővítése jár s mi, ennek tudatában, már is foglalkozunk géplaboratóriumainknak az aerodynamikai kísérleti berendezésekkel való kiegészítésével. “ Eladó egy Santos Dumont féle Demoiselle típusú repülőgép 30 lóerős Farcot motorral. Bővebbet a „Nemzeti Sport“ ■ ■ kiadóhivatalában. ■ ■ Magyar Automobil Club hivatalos közleményei. Elnök: Gróf Andrássy Sándor. Enökhelyettes: Gróf Zichy Béla Rezső. Igazgatóság: Bláthy Ottó Titusz, Gróf Esterházy Móric, Hatvany Károly, bátorkeszi Kobek Kornél, kistétényi Kovács László, Krisztinkovich Béla (ügyvezető igazgató), Gróf Károlyi Imre, Gróf Széchenyi István, Báró Vécsei Lászlót Választmány. Az igazgatóság tagjain kívül Gróf Andrássy Gyula, felsőványi Baruch Jenő, dr. Bayer Dezső, Csonka János, dr. Delmár Tivadar, győri Farkas Lajos, Fényi Béla, Gerbaud Emil, Hatvany József, Báró Harkányi János, Hevesy Vilmos, Gróf Károlyi Mihály, dr. Nagy Sándor, Ormody Vilmos Szende Károly, Gróf Teleki Pál, dr. Varró Indor, Gróf Wenckheim József, Zsolnay Miklós. Clubtitkár: Ifj. Krisztinkovich Béla, Clubhelyiség: Budapest IV., Kigyó-tér L, királyi bérpalota. Hivatalos irodai órák: d. u. 5—6 óráig. Könyvtár, szaklapok, szabadalmi leírások és szakárjegyzékek gyűjteménye 10—12 óráig és 4—6 óráig nyitva. Sürgönyeim: Autoclub Budapest. Telefonszám: 11—70.