Nemzeti Sport, 1910. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)

1910-10-01 / 40. szám

10. oldal­­ tól eltekintve, egy egész sorozata a szeren­csétlen végű repüléseknek került köztudo­másra. Folkestoneban az ott rendezett repülő­verseny kezdőnapján Barness Bleriot-pilóta lebukott és meghalt. Barnessnak már a délelőtt folyamán volt baja gépével, ennek dacára délután felszállt, de repülése az erős szélben igen bizonytalannak látszott. Egyszerre csak sebes zuhanásban lefelé hullott a gép, miközben Barness igyeke­zett üléséből kiszabadulni. A gép a föld közelébe érve azonban hirtelen ismét fel­felé kezdett szállni s aközben Barness, aki addigra felmászott a főtartóra, leugrott. A szerencsétlen aviatikus koponyalapi törést és kézcsuklótörést szenvedett. A gép ter­hétől megkönnyebü­lve először felfelé repült, majd lebukott és teljesen összetört. Halálos baleset történt a chartresi repülő­versenytéren is. Poillot, a Savary-féle pilóta­iskola tanítója, négy ízben szállott föl s mindannyiszor magával vitte a magasba egy-egy tanítványát, Lefevret. Mikor a Savary-monoplán ötödször is felemelkedett Lefevrevel, a második fordulónál 20 mé­ter magasságból lezuhant a gép és dara­bokra törött. Mire a két aviatikust kiszaba­dították, Poillot már meghalt. Lefevre koponyatörést szenvedett és aligha gyó­gyul fel. Edvard Poillot ezelőtt az L’Auto című nagy francia sportlap munkatársa volt. Miután egyszer mint utas repült, annyira elfogta az aviatikai láz, hogy beállt aviai­­tikusnak. Portugáliában és Spanyolország­ban több sikeres repülést végzett. Maubeugeben Fontanelle aviatikus bukott le s haldokolva szállították a kórházba. A chalonsi repülőtéren Vouillerme had­nagy, a francia katonai repülőgéposztály egyik legtehetségesebb aviatikusa, tegnap szerencsétlenül járt. Gépe összetört és a fiatal hadnagyot haldokolva szállították a kórházba. Belgrádban Simon bécsi aviatikus a Banjica-mezőn biplánjával fölszállott, de pár másodpercnyi röpülés után néhány méteres magasságból lezuhant és könnyebb sérüléseket szenvedett. A készülék erősen megrongálódott. A csempésző aviatikus. A maubeugei repülőtéren, nem messze a belga határ­tól a minap repülőversenyt tartottak, melynek túrarepülési díját Nieuport nyerte kis monoplánjával. Nieuport repülése közben áthaladt a belga határon s ott közbenső leszállást rendezett. Az aviati­kust Belgiumban egy virágcsokor és egy szivargyűjtemény átadásával örvendeztet­ték meg, mire ő az ajándékokkal vissza­tért Franciaországba. A szivarokat az aviatikus visszatérése után a verseny­bíróságnak ajánlotta fel s ez, bár több magasabb rangú vámhivatalnok és a mi­niszter képviselője is ott volt soraiban, mosolyogva fogadta el a csempészett szivart. A New­ York—Chicagói távrepülésre, amelyre 25.000 dollár (125.000 korona) van kitűzve, 12 aviatikus nevezett, köztük Radley, Ck­eslagers, Hamilton, Curtiss, Baldwin és Mc­Curdy. Az amerikaiak önszerkesztette gépeken indulnak, az európaiak Bleriot-monoplánon. 5000 dolláros magassági díjat tűztek ki a Belmont Parkban tartandó repülő­versenyre azon aviatikus számára, aki a 3000 méteres magasságot eléri. A Pyreneusok átrepülése. St-Sebas­­tian spanyol fürdőváros 50.000 pesetát tűzött ki a Pyreneusok átrepülésére, mely Saint-Sebastian és Biarritz között volna végzendő. A díjra eddig Morane és Tabou­­tean neveztek, mindkettő Bleriot mono­plánnál. Anzani mint aviatikus. A kitűnő motorkonstruktőr, akinek Bleriot első s­ze­­reit köszönheti, már csaknem egy éve a TÖRLEY, ő maga is foglalkozik aviatikával. Legutóbb Anzani Issyben kísérletezett egy Bleriot monoplánnál, mely új 5 hengeres motor­jával van ellátva s ezzel 100 kilométeren felüli sebességet ért el. Nem lehetetlen, hogy az új Anzani motor a Gnome moto­roknak, amelyek utóbbi időben csaknem monopolizálták a piacot, komoly konkur­enciát fog csinálni. 156 kilométeres repülés. Már szinte megszokottak Franciaországban a hosszabb­­rövidebb túrarepülések. Ilyen volt Gibert pénteken végzett szép repülése is. Gibert Bordeauxból Royanba repült leszállás nélkül. Érdekes mérkőzés színhelye lesz a brooklandi automobil pálya. Bloudeau, Farman-pilóta versenyzik egy motorkerék­páros ellen, akinek gépe körülbelül a repülőgéppel egyenlő sebességgel bír. Francia katonai pilóták, Belanger hadnagy Bleriot gépével 1 óra 30 perc alatt Briotból Vincennesbe repült katonai kiküldetésben. A két helység távola 130 kilométer, az elért sebesség 85 kilométer.­­ A Weiner és Grünbaum udvari szabó cég, automobilisták és soffőrjeik számára legújabb és Angliából hozatott minták sze­rint igen praktikus felszereléseket készít. Egy 30 i. e. vízhűtéses Darracq 's aeroplan motor légcsavarral és minden tartozékaival együtt eladó. A motor teljesen jó karban van és repülésben már kipróbáltatott. Felvilágosítással készséggel szolgál a Nemzeti Sport kiadóhivatala. I . Vil­. évfolyam. Magyar Automobil Club hivatalos közleményei. Elnök: Gróf Andrássy Sándor. Elnökhelyettes: Gróf Zichy Béla Rezső. Igazgatóság: Bláthy Ottó Titusz, Gróf Esterházy Móric, Hatvany Károly, bátor­­keszi Kobek Kornél, kistétényi Kovács László, Krisztinkovich Béla (ügyvezető igazgató), Gróf Károlyi Imre, Gróf Széchenyi István, Báró Vécsei Lászlót Választmány: Az igazgatóság tagjain kívül Gróf Andrássy Gyula, felsőványi Baruch Jenő, dr. Bayer Dezső, Csonka János, dr. Delmár Tivadar, győri Farkas Lajos, Fényi Béla, Gerbaud Emil, Hatvany József, Báró Harkányi János, Hevesy Vilmos, Gróf Károlyi Mihály, dr. Nagy Sándor, Ormody Vilmos Szende Károly, Gróf Teleki Pál, dr. Varró Indor, Gróf Wenckheim József, Zsolnay Miklós. Clubtitkár: Ifj. Krisztinkovich Béla, Clubhelyiség: Budapest IV., Kigyó­ tér 1., királyi bérpalota. Hivatalos irodai órák: d. u. 5—6 óráig. Könyvtár, szaklapok, szabadalmi leírások és szakárjegyzékek gyűjteménye 10—12 óráig és 4—6 óráig nyitva. Sürgönyeim: Autoclub Budapest. Telefonszám: 11—70.

Next