Nemzeti Sport, 1910. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)
1910-10-22 / 43. szám
6. oldal. Alább közlöm fejtegetéseit: „Wenn wir nun prüfen, welche von den aufgestellten Forderungen der Schraubenflieger erfüllen kann so sehen wir, dass derselbe bei ruhiger Luft sicher von jedem Punkte der Erde sich erheben und auch sicher landen kann. Sobald aberein stärkerer Wind herrscht.. wird er umgeschmissen und beschädigt." Miután ezen állítást egyáltalán semmiféle érvvel nem támogatja, ez kisiklik az alapos vita alól, mindössze annyit konstatálhatunk: 1. Kress bizonyára rendkívül nagy felületű emelőcsavarokat tételez fel, amit általánosságban egyáltalán nem lehet megtenni, mert éppen ellenkező a fejlődés tendenciája. A hiba valószínűleg ugyanaz, mint a követelmények 8. pontjának felállításánál, t. i. Kress az ő speciális konstrukciójából általános szabályokat vezet le (itt is saját nagy felületű csavarjait tartja szem előtt). 2. A csavarok mindenesetre magasan lesznek, de nem annyira, hogy a gépet a földön felfordíthassák és ha a motort kikapcsoljuk és a csavarok elfordulhatnak, még kevésbbé van okunk félelemre. Mindezt csak arra az esetre mondtam el, ha nem állana biztos módszer rendelkezésünkre ezen esetleges baj elhárítására. Ilyen biztos módszer azonban van és pedig az, hogy az emelőcsavarokat maiakkor járatjuk, mikor a gépet biztos helyről kihozzuk; persze erre csak nagy szélben lesz szükség és ekkor is már mérsékelt fordulatszám biztosítani fogja a gépet felfordulás ellen. Ugyanígy tehetünk a leszállás után is, a motort csak a hangárban kell leállítanunk. Egészen önkényes és megokolást nélkülöz a következő állítás is: „Punkt 3 und 5 kann der Schraubenflieger volt erfüllen, dagegen die Punkte 4 und 6 nicht, weil derselbe sehr unökonomisch arbeitet und auch grössere Widerstande (?!) beim Horizontalflug zu überwinden hat als die beiden anderen erwahnten Systeme." A helicopter ökonómiájára nézve figyelembe kell venni, hogy a csavarok teljesítőképessége horizontális sebességnél lényegesen javul és hogy egy jól konstruált helicopter ökonómiában nem sokkal marad az aeroplán mögött, mindenesetre pedig annyi más előnyt nyújt, hogy még valamivel rosszabb ökonómiát is elfogadhatóvá tesz. A 7. pontra nézve azt mondja, hogy a motor leállása esetén a helicopter nem száll le baj nélkül, erre a helicopter ismertetésénél eléggé megfeleltem. A 8. pontban foglalt vízre előbb kifejtet, okoknál fogva nem követem a szerzőt. (Folytatjuk.) — A Weiner és Grünbaum udvari szabó cég, automobilisták és soffőrjeik számára legújabb és Angliából hozatott minták szerint igen praktikus felszereléseket készít. PFZsélyi Aladár ünneplése. Szép ünneplésben részesítették Zsélyi Aladárt kelenföldi barátai és tisztelői egy szombaton este a kelenföldi kaszinóban rendezett bankett keretében. A kelenföldiek Zsélyinek Tarján Elemér ismert iparművészünk által készített sikerült plakettet nyújtottak át, hogy azután számos beszédben ünnepeljék a kiváló magyar aviatikust. A plakett, melynek képét e lapban közöljük márványlapra erősített bronz domborműből áll, amelyen Zsélyi aeroplánján ülve van ábrázolva. A márványlapon alul az emléklap alapítóinak névaláírásai láthatók. Zsélyi meghatóban mondott köszönetet a szép megemlékezésért az átadóknak és a jelenlévő művésznek. Graham White mesterrepülése. A kiváló angol aviatikus, ki jelenleg Amerikában tartózkodik példátlanul merész repüléssel keltette fel a repülővilág figyelmét. White a Washingtontól mintegy 5 kilométernyire fekvő versenytérről felrepülve csakhamar 800 láb magasra emelkedett, azután a Washington szobor felé repült, megkerülte a „fehér házat" és a hadügyministériumot s végül a két épület közötti keskeny utón leszáll. A repülésnek sok ezer nézője szívszorongva látta hogy White 200 láb magasságban elállította a motort és siklórepülésben ereszkedik lefelé. A leereszkedés azonban teljesen sikerült, mert az aeroplan daczára annak, hogy szárnyvégei kétoldalt csak három méternyire voltak a házaktól, ügyesen haladt közöttük. A földre érkezés után a készülék még 200 lábnyira szaladt a sima aszfalton míg meg lehetett állítani. A mutatványt szemlélő Dewey admirális és számos katonatiszt melegen üdvözölte Whitet szép repüléséért. White miután nyugodtan megreggelizett Whasingtonban az utczáról ismét felszállva visszatért indulási helyére. Berlini repülőverseny. A múlt héten tartatott meg a Berlin-Johannesthali repülőtéren a második német nemzeti repülőverseny, amely a szorgalmas németek óriási haladásáról tanúskodik. A versenyen főként kérom géptípus dominált, a német építésű Albatros-biplan, a szintén német Wright-gépek és Wiencziers Bleriotja. A Bleriot-gép a magassági repülésben konkurencia nélkül állott, míg a távolsági repülésekben a biplánokgyőztek. A versenynek az ötödik nap kivételével szép idő kedvezett s állandóan nagyszámú közönség látogatta. A Parsevall-ballon megjelenése a verseny ötödik napján kellemes meglepetést okozott a közönségnek. Néhány géptörésen kívül a versenyen baj nem történt. Az eredmények a következők: I. Hadügyminiszteri dij. Összidőtartam verseny: 1. Lindpaintner (Sommer és Albatros) 11 óra 36 p. 53 mp. 2. Jeamin (Aviatik) 8 óra 7 p. 20 mp. II. Terhelési dij. 1. S. Branhuber (Al- A kelenföldi társaság Zsélyi plakettje. Tervezte: Tarján Elemér. VIII. évfolyam. Deutzer -féle autó és aeroplan motorolaj, benzin, JCC___________Tavotte, zsír, carbid, tisztilógyapot, Rapidol, Solarine pehelygrafit, szivacsok stb. Kempshall Pnematik ----- legjobb angol autopneu, Repülőgépek építőanyaga és pótalkatrészek, ===== L’Autovox kiváló és hatásos jelzőkészülék Jacob Dietrich jun. Wien, IX/4. Nussdorferstrasse 42-44. Telefon 13523. --------------------- Kérjen prospektust ----------------------