Nemzeti Sport, 1910. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)

1910-11-19 / 47. szám

6. oldal, emelőerőt mutatott önsúlyán felül, mi 250 kg., de csak rövid ideig, mert a közlőlánc gyenge volt s rendesen láncszakadással végződött a próba, mi annak kicserélését tette szükségessé. Ennek megtörténte után az első indí­tásnál, szerelési hiba miatt e lánc a ke­rekekre szorult s az acélcsővázat össze­­roppantotta annyira, hogy a gép teljesen használhatatlan s egy újnak az építése vált szükségessé. Henrik herceg mint pilóta, Henrik porosz herceg, ki Euler Ágost német aviatikustól tanult a múlt hó folyamán repülni, e hét elején néhány sikeres fel­szállást végzett a griesheimi gyakorló­téren, amelyet elzártak a darmstadti hely­őrség katonái. A herceg automobilista ruhában ült fel a repülőgépre, a vezető helyére és melléje telepedett Euler. A repülőgép felemelkedett a mezőség fölé és az út egész folyamán a herceg saját­kezűig igazgatta a kormányt. Vasárnap délután a herceg Eulerrel, azután több ízben egészen egyedül emelkedett fel. Kitűnt, hogy teljesen érti a kormányzást. A herceg húsz kilométernyi utat tett meg a levegőben. Utána Euler aviatikus sétál­tatta meg a levegőben a herceg feleségét. Aeromotor-verseny. A párisi község­tanács néhány hónappal ezelőtt elhatá­rozta, hogy egy franciaországi körrepü­lésre 150,000—200,000 frankot fog a jövő évben kitűzni.­­A francia L'Aeroliga most azon indítványnyal lépett a község­tanács elé, hogy egy körrepülés helyett inkább aeromotor-versenyt rendezzenek, amely többet használ az aviatikának, mint egy verseny. Ferber özvegye és fia aviatikusok. A nagyérdemű francia úttörő aviatikus özvegye és fia repülni tanulnak egy An­­toinette- monoplánon. Az apa tragikus halála tehát nem lohasztotta le a Ferber­­családban az aviatika iránti lelkesedést. Henry Farman katonai aeroplánja. A fáradhatatlan Farman új katonai aero­­plánt próbált ki e napokban a chalensi repülőtéren, amelyre négy utast vett fel. A 20 kilométeres repülési kísérlet teljes sikerrel végződött, a szállított haszonsúly 354­5 kg. volt. Hamel Nagyváradon. G. W. Hamel angol aviatikus vasárnap délután mintegy tízezer főnyi közönség előtt repült Nagy­váradon, a katonai gyakorlótéren. Az aviatikus 4 órakor szállt föl Blériot-gépén és 250 méter magasságban több kört repült. Az aviatikus legközelebb Temes­váron száll föl. Repülőgépen Párisból Brüsszelbe. Legagneux és Marinet aviatikusok vasár­nap reggel 6 óra 46 perckor Issy le Moulineauxban felszálltak s miután 7 óra 30 perckor Compiegneben közbenső le­szállást rendeztek benzinfelvétel végett, 10 24 perckor Brüsszelbe érkeztek. A Farman-pilóták tehát a 280 kilométeres utat 3 óra 24 p. alatt végezték be. Mind­két aviatikus teljesen megdermedve ért a célhoz. A visszautazást a kerekedő szél­vihar megakadályozta. Halálos aeroplán-baleset. Múlt héten csütörtökön Mouseron mellett Peters avia­tikus lezuhant monoplánjával. Peters nem régóta foglalkozik aviatikával. A szeren­csétlen oly súlyos zúzódásokat szenvedett, hogy még a baleset napjának estéjén meghalt. Bukás 900 méter magasságból. A Baltimoreban jelenleg folyamatban levő meetingen Hoxey Wright-pilóta a magas­sági rekor megjavítását akarván megkísé­relni, már 900 méter magasságot ért el, amidőn Baby­ Wright-gépének motorja megállót! Hoxey meglehetős meredeken siklott le a nagy magasságból s az aero­­dromtól három mértföldnyire jutott a földre. Gépe teljesen összezúzódott, maga Hoxey azonban csak kisebb mérvű agy­­rázkódtatást szenvedett. Kijelentette, hogy Baby­ Wrighton sohasem fog többé re­pülni, de más géppel megkísérli a ma­gassági rekord megjavítását. Bombavetési kísérletek aeroplanok­­ból. Baltimoreban Latham és Drexel végeztek érdekes lövési és bombavetési kísérleteket aeroplánokból. Latham Antoi­­nette gépéből revolveréből hatszor lőtt egy felállított célra, melyet kétszer eltalált, azután a Deleware-öbölben horgonyzó hadihajók fölé emelkedett és bombákat jelképező homokzsákokat dobott az ott horgonyzó hadihajókra. Hat dobása egytől­­egyig talált, még­pedig az egyik egy hajó előli kéményét, a másik a másodikat, kettő a kémény közelében esett le, kettő pedig a hátsó fedélzetre. Drexel (Bleriot) hat dobása szintén mind találó volt. Legagneux és Martinet a Páris­—Brüsszeli út megkezdése előtt. Legízlésesebb url divat-cikkek beszerzésére áruházunk férfi divat osztályát ajánljuk. Legjobb minőségű és kitűnő sza­bású férfi­ fehérneműek, gallér és kézelők, nyakkendő, kalap, bot, esernyők, nadrág- és harisnyatartók, férfi pipere-áruk turista- és sportingek és övék. Swaeter, harisnyák és lábtyák. Vadászmellények, sapkák, hó és sárcipők nagy választékban. KLIIZ JÓZSEF ÉS TÁRSA ...­ . Budapest, IV. ....... Bécsi-utca és Deák Ferenc­ utca sarok. VIII. évfolyam. A­ magyar minták után készült divat-ékszerek feltűnő olcsó árban­háti és Szabó ékszerész- és órásoknál Budapest, V. Bécsi­ utca 9. (Telefon 766) D­EUTZER-féle autó és aeroplan motor­olaj, benzin, Tavotte, zsír, carbid, tisztítógyapot, Rapidol, Solarine pehelygrafit, szivacsok stb. Kempsnall Pnematik ----- legjobb angol autopneu, Repülőgépek építő­anyaga és pót­alkatrészek, -------- L’Autovox kiváló és hatásos jelzőkészülék Jacob Dietrich jun. Wien, IX/4. Nussdorferstrasse 42-44. Telefon 13523. — ———— Kérjen prospektus! ---------------------

Next