Nemzeti Sport, 1910. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)
1910-11-19 / 47. szám
6. oldal, emelőerőt mutatott önsúlyán felül, mi 250 kg., de csak rövid ideig, mert a közlőlánc gyenge volt s rendesen láncszakadással végződött a próba, mi annak kicserélését tette szükségessé. Ennek megtörténte után az első indításnál, szerelési hiba miatt e lánc a kerekekre szorult s az acélcsővázat összeroppantotta annyira, hogy a gép teljesen használhatatlan s egy újnak az építése vált szükségessé. Henrik herceg mint pilóta, Henrik porosz herceg, ki Euler Ágost német aviatikustól tanult a múlt hó folyamán repülni, e hét elején néhány sikeres felszállást végzett a griesheimi gyakorlótéren, amelyet elzártak a darmstadti helyőrség katonái. A herceg automobilista ruhában ült fel a repülőgépre, a vezető helyére és melléje telepedett Euler. A repülőgép felemelkedett a mezőség fölé és az út egész folyamán a herceg sajátkezűig igazgatta a kormányt. Vasárnap délután a herceg Eulerrel, azután több ízben egészen egyedül emelkedett fel. Kitűnt, hogy teljesen érti a kormányzást. A herceg húsz kilométernyi utat tett meg a levegőben. Utána Euler aviatikus sétáltatta meg a levegőben a herceg feleségét. Aeromotor-verseny. A párisi községtanács néhány hónappal ezelőtt elhatározta, hogy egy franciaországi körrepülésre 150,000—200,000 frankot fog a jövő évben kitűzni.A francia L'Aeroliga most azon indítványnyal lépett a községtanács elé, hogy egy körrepülés helyett inkább aeromotor-versenyt rendezzenek, amely többet használ az aviatikának, mint egy verseny. Ferber özvegye és fia aviatikusok. A nagyérdemű francia úttörő aviatikus özvegye és fia repülni tanulnak egy Antoinette- monoplánon. Az apa tragikus halála tehát nem lohasztotta le a Ferbercsaládban az aviatika iránti lelkesedést. Henry Farman katonai aeroplánja. A fáradhatatlan Farman új katonai aeroplánt próbált ki e napokban a chalensi repülőtéren, amelyre négy utast vett fel. A 20 kilométeres repülési kísérlet teljes sikerrel végződött, a szállított haszonsúly 3545 kg. volt. Hamel Nagyváradon. G. W. Hamel angol aviatikus vasárnap délután mintegy tízezer főnyi közönség előtt repült Nagyváradon, a katonai gyakorlótéren. Az aviatikus 4 órakor szállt föl Blériot-gépén és 250 méter magasságban több kört repült. Az aviatikus legközelebb Temesváron száll föl. Repülőgépen Párisból Brüsszelbe. Legagneux és Marinet aviatikusok vasárnap reggel 6 óra 46 perckor Issy le Moulineauxban felszálltak s miután 7 óra 30 perckor Compiegneben közbenső leszállást rendeztek benzinfelvétel végett, 10 24 perckor Brüsszelbe érkeztek. A Farman-pilóták tehát a 280 kilométeres utat 3 óra 24 p. alatt végezték be. Mindkét aviatikus teljesen megdermedve ért a célhoz. A visszautazást a kerekedő szélvihar megakadályozta. Halálos aeroplán-baleset. Múlt héten csütörtökön Mouseron mellett Peters aviatikus lezuhant monoplánjával. Peters nem régóta foglalkozik aviatikával. A szerencsétlen oly súlyos zúzódásokat szenvedett, hogy még a baleset napjának estéjén meghalt. Bukás 900 méter magasságból. A Baltimoreban jelenleg folyamatban levő meetingen Hoxey Wright-pilóta a magassági rekor megjavítását akarván megkísérelni, már 900 méter magasságot ért el, amidőn Baby Wright-gépének motorja megállót! Hoxey meglehetős meredeken siklott le a nagy magasságból s az aerodromtól három mértföldnyire jutott a földre. Gépe teljesen összezúzódott, maga Hoxey azonban csak kisebb mérvű agyrázkódtatást szenvedett. Kijelentette, hogy Baby Wrighton sohasem fog többé repülni, de más géppel megkísérli a magassági rekord megjavítását. Bombavetési kísérletek aeroplanokból. Baltimoreban Latham és Drexel végeztek érdekes lövési és bombavetési kísérleteket aeroplánokból. Latham Antoinette gépéből revolveréből hatszor lőtt egy felállított célra, melyet kétszer eltalált, azután a Deleware-öbölben horgonyzó hadihajók fölé emelkedett és bombákat jelképező homokzsákokat dobott az ott horgonyzó hadihajókra. Hat dobása egytőlegyig talált, mégpedig az egyik egy hajó előli kéményét, a másik a másodikat, kettő a kémény közelében esett le, kettő pedig a hátsó fedélzetre. Drexel (Bleriot) hat dobása szintén mind találó volt. Legagneux és Martinet a Páris—Brüsszeli út megkezdése előtt. Legízlésesebb url divat-cikkek beszerzésére áruházunk férfi divat osztályát ajánljuk. Legjobb minőségű és kitűnő szabású férfi fehérneműek, gallér és kézelők, nyakkendő, kalap, bot, esernyők, nadrág- és harisnyatartók, férfi pipere-áruk turista- és sportingek és övék. Swaeter, harisnyák és lábtyák. Vadászmellények, sapkák, hó és sárcipők nagy választékban. KLIIZ JÓZSEF ÉS TÁRSA ... . Budapest, IV. ....... Bécsi-utca és Deák Ferenc utca sarok. VIII. évfolyam. A magyar minták után készült divat-ékszerek feltűnő olcsó árbanháti és Szabó ékszerész- és órásoknál Budapest, V. Bécsi utca 9. (Telefon 766) DEUTZER-féle autó és aeroplan motorolaj, benzin, Tavotte, zsír, carbid, tisztítógyapot, Rapidol, Solarine pehelygrafit, szivacsok stb. Kempsnall Pnematik ----- legjobb angol autopneu, Repülőgépek építőanyaga és pótalkatrészek, -------- L’Autovox kiváló és hatásos jelzőkészülék Jacob Dietrich jun. Wien, IX/4. Nussdorferstrasse 42-44. Telefon 13523. — ———— Kérjen prospektus! ---------------------