Nemzeti Sport, 1910. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)

1910-11-19 / 47. szám

8. oldal, és Friedmann-cég (Wien, Mitterberggasse 11.), amely ezen abroncs főképviselője Ausztria-Magyarországban, a következő érdekes levelet vette egy Ducasble-hasz­­nálótól: „Van szerencsém Önökkel közölni, hogy az Önök által szállított Pneu Auto­­matique Ducasble-val rendkívül meg va­gyok elégedve s nem is szándékszom soha más abroncsot használni. A lökések és rázkódások miatti aggályaim teljesen alaptalanok voltak s feltétlenül ruganyo­sabban jár az ember, mint egy hat légköri nyomással felfújt pneumatikon. Különös örömömre szolgál ezt Önökkel közölni s maradok tisztelettel Vergancsics Ottó főhdn. s. k.a Royal Automobile Club új elnöke. A Royal Automobile Club elnökségét az elhunyt Teck Ferencz herceg bátyja, Teck herceg vette át. Az amerikai „Grand­ Prix“. A nagy európai túraversenyek megszüntetése óta a sportkedvelő Amerika vette át a vezető­szerepet az automobilsport téren. Ez év őszén már volt egy nagy versenye Amerikának a Vanderbilt serleg s ezt most a múlt héten követte a Grand­ Prix. E nagy versenyt kellemetlen torzsalkodás előzte meg, amelynek oka a versenyzők jó részé­nek, nevezetesen a Benz-cég versenyző­inek az útvonal gondosabb felügyeletére vonatkozó követeléséből indult ki. E köve­telés indokolt volt a Vanderbilt versenyen előfordult nagyszámú szerencsétlenség miatt, de sértő éle lévén az amerikaikkal szemben csaknem Benzék kizárására veze­tett. A többi versenyző fellépése azonban az amerikai sovinismus ezen túlkapását megakadályozta s bölcsen mivel a Benz­­kocsik fényes diadalt arattak a versenyen mindkét első díjat megnyerve. Dicsősé­gükben osztozik a Lanzia-cég, amely az egyik kiskocsi versenyt és a Marmon-cég, amely a másik kiskocsi versenyt nyerte. A nagykocsik versenyében összesen 15 kocsi indult. 1. Buick (Chevrolet). 2. Lozier (Mulford). 3. Popé (Basle). 4. Alco (Grant). 5. Marmon (Dawson). 6. Benz (Hemery). 7. Fiat (Nazzaro). 8. Lozier (Horan). 9. Popé (Disbrow). 10. Marmon (Harroun). 11. Benz (Bruce Brown). 12. Fiat (Wagner). 13. Buick (Burman). 14. Benz (Haupt). 15. Fiat (Nazzaro). A verseny kezdetén a Benz-kocsik vezet­tek, de a huszadik körben, De Palma (Fiat) került élre s pozícióját mégis tar­totta az utolsóelőtti körig, amidőn kocsi­jával felfordult s azt teljesen összetörte. Miután Wagnert, a másik Fiat versenyzőt már a tizennyolcadik körben hasonló sors érte volt és Nazzaro a tizennyolcadik kör­ben kiállt, a Benz versenyzők győzelme nem volt elvitatható. A verseny teljes távja 667.868 kilométer volt, amely 24 körre volt elosztva. Az eredmény a következő volt: 1. Bruce Brown (Benz) 5 óra 53 p. 5 mp. 115.5 km. órasebesség. 2. Hemery (Benz) 5 óra 54 p. 47. mp. 3. Burman (Buick) 6 óra 11 p. 23 mp. 4. Mulford (Lozier) 6 óra 22 p. 12 mp. A győztes Bruce Brown amateur, aki először indult ezúttal nagyobb versenyben. A győztes díja 50.000 frank és egy arany serleg volt, míg a második 10.000 frankot, a harmadik 5000 frankot nyert. Említés­­reméltó a két első helyezett közötti csekély időkülönbség. A szerencsétlenül jártak, Wagner, (Benz), ki nekiment egy fának, de Palma és Haupt sérülései nem veszé­lyesek. A győztes Benz-kocsi 185 mm. furattal és 200 mm. lökettel bír. A verseny leggyorsabb körét a kiállt Nazzaro (Fiat) tette meg 121.968 km. óra­sebességgel. A kis kocsik két versenyben indulhattak, amelyeknek eredményei a következők: Friedemann Trophy (305 kilométer): 1. Knipper (Lancia) 3 óra 15 p. 22 mp. 2. Witt (E. M. F.) 3 óra 26 p. 34 mp. 3. Costello (Maxwell), 3 óra 35 p. 19 mp. Savannah Trophy (445 km.) 1. Joe Dawson (Marmon), 4 óra 23 p. 40 mp. 2. Roebling (Mercer), 4­ óra 35 p. 25 mp. 3. Hughes (Fal), 4 óra 45 p. 11 mp. A Leedom-motor. A mellékelt ábrán mutatjuk be a W. Leedom, colton-cali­­forniai mérnök által szerkesztett szférikus repülő-motor rajzát. A henger feje gömb­sapka alakú, melybe az R gyűrűk­kel felszerelt gömbsegment-szelep V van helyezve. 5 rúddal, a szelep egy külső, a rajzban fel nem tüntetett mechanizmus­sal van összekap­csolva, mely vál­takozva nyitja és zárja a PP szí­vó, illetve ki­­puffogó nyíláso­kat. A feltaláló szabadalmi igé­nyeiben, különö­sen az egyszerű szerkezetet, a zaj­talan járást, a szelepbeköszörü­­lés hiányát, olcsó gyártást, nagy, könnyen tisztít­ható nyílásokat és az elégett gá­zok teljes kiürí­téséből származó előnyöket emeli ki.­ Az 1910. évi Prinz Heinrich­ez Fahrt győztese a DAIMLER az osztr. Daimler motor­­társaság magyar osztálya. BUDAPEST, Hl. Andrássy-ut 19. 90-100 HP Fiat kicsi double-phaeton versenycarroseriá­­val Mercedes leszakítható- és accumulatorgyújtással alig hasz­nált állapotban olcsón eladó.BÁRDI DARÁDÉ, Mr-utca 9. sz. Magyar Automobil Club hivatalos közleményei. Elnök: gróf Andrássy Sándor. Igazgatóság: Bláthy Ottó Titusz, gróf Esterházy Miklós, báró Hatvany Károly, bátorkeszi Kobek Kornél, kis­­cétényi Kovách László, id. Krisztinkovich Béla (ügyvezető igazgató), gróf Károlyi Imre, gróf Széchenyi István, báró Vécsei László, gróf Zichy Béla Rezső (e­nökhelyettes). Választmány: Az igazgatóság tagjain kívül gróf Andrássy Géza, felsőványi Baruch Jenő, dr. Bayer Dezső, Csonka János, dr. Delmár Tivadar, győri Farkass Lajos, Fényi Béla, Gerbaud Emil, báró Hatvany József, báró Harkányi János, Hevesy Vilmos, gróf Károlyi Mihály, dr. Kováts Elemér (a club ügyésze), dr. Nagy Sándor, gróf Teleki Pál, Tolnay Lajos, dr. Varró Indor, gróf Wenckheim József, Zsolnay Miklós. Meghívott tagok : dr. Bárczy István és dr. Boda Dezső. Titkár: ifj. Krisztinkovich Béla. Clubhelyiség: IV., Kigyó-tér 1., (Királyi bérpalota). Közös helyiségben: Magyar Aero Club és Magyar Királyi Önkéntes Gépkocsizó Testület. Hivatalos órák: Iroda: d. u. 10—12-ig, d. u. 4—7-ig. Titkárság: d. u. 5—7-ig. Sürgöny­eim: Autoclub Budapest. Telefonszám: 11—70. Vili, évfolyam.

Next