Nemzeti Sport, 1910. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)
1910-11-19 / 47. szám
8. oldal, és Friedmann-cég (Wien, Mitterberggasse 11.), amely ezen abroncs főképviselője Ausztria-Magyarországban, a következő érdekes levelet vette egy Ducasble-használótól: „Van szerencsém Önökkel közölni, hogy az Önök által szállított Pneu Automatique Ducasble-val rendkívül meg vagyok elégedve s nem is szándékszom soha más abroncsot használni. A lökések és rázkódások miatti aggályaim teljesen alaptalanok voltak s feltétlenül ruganyosabban jár az ember, mint egy hat légköri nyomással felfújt pneumatikon. Különös örömömre szolgál ezt Önökkel közölni s maradok tisztelettel Vergancsics Ottó főhdn. s. k.a Royal Automobile Club új elnöke. A Royal Automobile Club elnökségét az elhunyt Teck Ferencz herceg bátyja, Teck herceg vette át. Az amerikai „Grand Prix“. A nagy európai túraversenyek megszüntetése óta a sportkedvelő Amerika vette át a vezetőszerepet az automobilsport téren. Ez év őszén már volt egy nagy versenye Amerikának a Vanderbilt serleg s ezt most a múlt héten követte a Grand Prix. E nagy versenyt kellemetlen torzsalkodás előzte meg, amelynek oka a versenyzők jó részének, nevezetesen a Benz-cég versenyzőinek az útvonal gondosabb felügyeletére vonatkozó követeléséből indult ki. E követelés indokolt volt a Vanderbilt versenyen előfordult nagyszámú szerencsétlenség miatt, de sértő éle lévén az amerikaikkal szemben csaknem Benzék kizárására vezetett. A többi versenyző fellépése azonban az amerikai sovinismus ezen túlkapását megakadályozta s bölcsen mivel a Benzkocsik fényes diadalt arattak a versenyen mindkét első díjat megnyerve. Dicsőségükben osztozik a Lanzia-cég, amely az egyik kiskocsi versenyt és a Marmon-cég, amely a másik kiskocsi versenyt nyerte. A nagykocsik versenyében összesen 15 kocsi indult. 1. Buick (Chevrolet). 2. Lozier (Mulford). 3. Popé (Basle). 4. Alco (Grant). 5. Marmon (Dawson). 6. Benz (Hemery). 7. Fiat (Nazzaro). 8. Lozier (Horan). 9. Popé (Disbrow). 10. Marmon (Harroun). 11. Benz (Bruce Brown). 12. Fiat (Wagner). 13. Buick (Burman). 14. Benz (Haupt). 15. Fiat (Nazzaro). A verseny kezdetén a Benz-kocsik vezettek, de a huszadik körben, De Palma (Fiat) került élre s pozícióját mégis tartotta az utolsóelőtti körig, amidőn kocsijával felfordult s azt teljesen összetörte. Miután Wagnert, a másik Fiat versenyzőt már a tizennyolcadik körben hasonló sors érte volt és Nazzaro a tizennyolcadik körben kiállt, a Benz versenyzők győzelme nem volt elvitatható. A verseny teljes távja 667.868 kilométer volt, amely 24 körre volt elosztva. Az eredmény a következő volt: 1. Bruce Brown (Benz) 5 óra 53 p. 5 mp. 115.5 km. órasebesség. 2. Hemery (Benz) 5 óra 54 p. 47. mp. 3. Burman (Buick) 6 óra 11 p. 23 mp. 4. Mulford (Lozier) 6 óra 22 p. 12 mp. A győztes Bruce Brown amateur, aki először indult ezúttal nagyobb versenyben. A győztes díja 50.000 frank és egy arany serleg volt, míg a második 10.000 frankot, a harmadik 5000 frankot nyert. Említésreméltó a két első helyezett közötti csekély időkülönbség. A szerencsétlenül jártak, Wagner, (Benz), ki nekiment egy fának, de Palma és Haupt sérülései nem veszélyesek. A győztes Benz-kocsi 185 mm. furattal és 200 mm. lökettel bír. A verseny leggyorsabb körét a kiállt Nazzaro (Fiat) tette meg 121.968 km. órasebességgel. A kis kocsik két versenyben indulhattak, amelyeknek eredményei a következők: Friedemann Trophy (305 kilométer): 1. Knipper (Lancia) 3 óra 15 p. 22 mp. 2. Witt (E. M. F.) 3 óra 26 p. 34 mp. 3. Costello (Maxwell), 3 óra 35 p. 19 mp. Savannah Trophy (445 km.) 1. Joe Dawson (Marmon), 4 óra 23 p. 40 mp. 2. Roebling (Mercer), 4 óra 35 p. 25 mp. 3. Hughes (Fal), 4 óra 45 p. 11 mp. A Leedom-motor. A mellékelt ábrán mutatjuk be a W. Leedom, colton-californiai mérnök által szerkesztett szférikus repülő-motor rajzát. A henger feje gömbsapka alakú, melybe az R gyűrűkkel felszerelt gömbsegment-szelep V van helyezve. 5 rúddal, a szelep egy külső, a rajzban fel nem tüntetett mechanizmussal van összekapcsolva, mely váltakozva nyitja és zárja a PP szívó, illetve kipuffogó nyílásokat. A feltaláló szabadalmi igényeiben, különösen az egyszerű szerkezetet, a zajtalan járást, a szelepbeköszörülés hiányát, olcsó gyártást, nagy, könnyen tisztítható nyílásokat és az elégett gázok teljes kiürítéséből származó előnyöket emeli ki. Az 1910. évi Prinz Heinrichez Fahrt győztese a DAIMLER az osztr. Daimler motortársaság magyar osztálya. BUDAPEST, Hl. Andrássy-ut 19. 90-100 HP Fiat kicsi double-phaeton versenycarroseriával Mercedes leszakítható- és accumulatorgyújtással alig használt állapotban olcsón eladó.BÁRDI DARÁDÉ, Mr-utca 9. sz. Magyar Automobil Club hivatalos közleményei. Elnök: gróf Andrássy Sándor. Igazgatóság: Bláthy Ottó Titusz, gróf Esterházy Miklós, báró Hatvany Károly, bátorkeszi Kobek Kornél, kiscétényi Kovách László, id. Krisztinkovich Béla (ügyvezető igazgató), gróf Károlyi Imre, gróf Széchenyi István, báró Vécsei László, gróf Zichy Béla Rezső (enökhelyettes). Választmány: Az igazgatóság tagjain kívül gróf Andrássy Géza, felsőványi Baruch Jenő, dr. Bayer Dezső, Csonka János, dr. Delmár Tivadar, győri Farkass Lajos, Fényi Béla, Gerbaud Emil, báró Hatvany József, báró Harkányi János, Hevesy Vilmos, gróf Károlyi Mihály, dr. Kováts Elemér (a club ügyésze), dr. Nagy Sándor, gróf Teleki Pál, Tolnay Lajos, dr. Varró Indor, gróf Wenckheim József, Zsolnay Miklós. Meghívott tagok : dr. Bárczy István és dr. Boda Dezső. Titkár: ifj. Krisztinkovich Béla. Clubhelyiség: IV., Kigyó-tér 1., (Királyi bérpalota). Közös helyiségben: Magyar Aero Club és Magyar Királyi Önkéntes Gépkocsizó Testület. Hivatalos órák: Iroda: d. u. 10—12-ig, d. u. 4—7-ig. Titkárság: d. u. 5—7-ig. Sürgönyeim: Autoclub Budapest. Telefonszám: 11—70. Vili, évfolyam.