Nemzeti Sport, 1910. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)

1910-11-19 / 47. szám

47. szám Ifj. Ős Lajos repülőgépe. A mellékelt képben egy magyar kons­truktőr érdekes repülőgép alkotását mu­tatjuk be olvasóinknak, amely tulajdo­nosának nem csekély technikai és mecha­nika rátermettségéről tanúskodik. Ifj. Ős Lajos békéscsabai aviatikus csavarrepülőgépéről van szó, amelyről a lapok s mi is több ízben megemlékeztünk. Amint a képből látható, a gép a csavar­repülőgépek egy érdekes válfaját képviseli, azt amelyet Wellner György ismert szak­író és a bécsi műegyetem tanára már 1903-ban „Ringflieger11 név alatt ismerte­tett. E szerkezeti megoldásról a főszárny maga nem nyer közvetlen hajtást a mo­torról, hanem két vertikális csavar forgása által hozatik forgó mozgásba. Előnye ezen megoldásnak, hogy szükségtelenné teszi két horizontális csavar alkalmazását, mivel forgató nyomaték a vázra nem lép fel. Wellner jó hordképességet és nagy stabi­litást tulajdonított az ilyfajta szerkezetnek, de több tényleges hibáját is említi, ame­lyek közül a legnagyobbak talán a hori­zontális irányban való további mozgatás nehézsége, a számos áttétel stb. Minden­esetre érdekes, hogy az anyagiakban ke­­vésbbé szűkölködő Wellner nem merte ezen kedvenc eszméjét kivinni, míg Ős Lajos bátran szembeszállt a problémával. Sajnos, rendkívül érdekes kísérletei nem jutottak túl a kezdő stádiumon, mivel nem akadt senki, aki ezen érdemes vállalkozást anyagilag támogatta volna. A gép főrésze egy 10 méter átmérőjű kétszárnyú emelőcsavar 17 m2 összfelül­­­ettek A körforgást két ellentétes irányú és elhelyezésű, a sugárban a központtól 3,4 m-re kihelyezett 2 m. átmérőjű csavar esz­közli, mely hajtóerejét a középen elhelye­zett 25—30 HP Anzani motortól kapja lánc közlőművel (Wright-rendszer). Középen a motor alatt van a csonka gúla alakú állvány, mely egyúttal a vezető ülését képezi s egy szabadon futó fogas kúpkerék áttétellel van a felső szerkezet forgásától mentesítve. (Természetesen füg­gőleges golyós ágyazású tengelyek is.) A gép egyelőre tisztán emelkedési kísér­letekre készült, mi a motorfordulat és a tartó, illetve emelősikok változásával történik. A vízszintes haladás és kormányzás a vezető önsúlyának a központból való ki­tolásával és ezen helyzetbeni forgatásával van tervezve. Az eddigi kísérleteknél kb. 60—80 kg. Ifj. Ős Lajos repülőgépe. 5. oldal. |________________________________________________________________________________________________________________________ Telefon: Garage 174—18. Telefon: Főnököknek 126—39. Magyar Automobil Garage hordi és csermely . Budapest, VII. Aréna­ út 50. sz. ===== Sürgöny cim: LARDOLIN BUDAPEST. —..- .. •«■» A CHARRON LTD. AUTOMOBIL GYÁR vezérképviselete. Teljes berendezésű „AUTOGÉN" hegesztő műhely. Elfogadunk minden öntvényből és ércből készült autó alkatrészek, u. m. hengerek, alumínium karterek tengelyek stb. forrasztását „A U T O G­É N“ után. Dos választéku alkatrész raktár. Eccumulator föu­d állomás. ^ Uj Charm­on kocsik mindig raktáron. Uiliflmos BFOrB torldEZEtt jflVÍÍÓ IHÍihBly. §g Használt autók és a lEgjobb PHEllPlflTIK raktára. §g

Next