Nemzeti Sport, 1910. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)

1910-12-03 / 49. szám

VIII. évfolyam. 1910 december 1. 49. szám. AZ AUTOMOBIL A „MAGYAR AUTOMOBIL CLUB“ HIVATALOS LAPJA. A „MAGYAR AERO CLUB“ HIVATALOS KÖZLEMÉNYEI. A „NEMZETI SPORT“-TAL EGYETEMBEN MEGJELENŐ SZAKLAP. Szerkesztőség és kiadóhivatal. Főszerkesztő: Dr. POLÓNYI DEZSŐ. Budapest, VIII., Szentkirályi­ utcza 22. II. em. 27. Igazgató: FRIEDRICH NÁNDOR. Felelős szerkesztő: LINDNER ERNŐ. ELŐFIZETÉSI ÁR. Egész évre..........................................20 korona. Fél évre...............................................10 „ Negyedévre........................................5 „ Most, amidőn a dinamikus repülés már nem illuzáris vágy, hanem gyakorlati tény, annak még egy igen fontos és nél­külözhetetlen főkelléke vár megoldásra, mely nélkül a repülés nyaktörő mutat­vány s addig megbízható, rendes közle­kedési tényező nem lehet; ez az automa­tikus stabilizáció. Ennek hiányát és szük­ségességét a rövid idő alatt rohamosan szaporodó s legtöbb esetben a vezető halálával végződő zuhanások igazolják. A megoldást késlelteti az eddig felvett s most is folytatott téves irány, melylyel a természet által adott utat követik s annak tökéletes alkotású gépét, a mada­rat, a kivihetőségig hűen igyekeznek kopí­­rozni és mégis annak legfontosabb szer­vét, az érzékkel bíró kormány, illetve egyensúlyozó mechanizmusát képesek a legkevésbé megbízhatóan és eredmény­nyel érvényesíteni, éppen a szigorúan betartott téves irány miatt. Pedig a technika és mechanika eddigi alkotásai a szárazon és vizen haladó gépek, világosan mutatják az eredeti és másolt szerkezetek kivitele közötti kény­szerkülönbséget, eltérést,­­ holott ezek­nél a helyváltoztatással kapcsolatos egyen­súlyozás kérdése közel sem élesedik úgy ki, mint éppen a légi járműveknél, é­s ez határozottan igazolja azt, hogy a mos­tani rendszer iránya téves és racionális átalakítást tesz szükségessé, a könnyű és egyszerű megoldás érdekében. Hasonlítsuk össze a természet és tech­nika vonatkozásban lévő repülőszerke­zeteit . A természet tökéletes repülőgépe a madár, melynek összetett mozgású szárny­­működését a komplikált és súlyos szer­ Az önműködő egyensúlyozás. Irta : ifj. Ős Lajos. kezetet igénylő mechanismus nem engedi kopírozni. E­miatt kénytelen a technika a természet ökonomikus munkájának után­zásától eltérni s a madár vitorlázásához hasonló, de nagy erőt igénylő merev siklólebegést átvenni. Ennek mechanikus kormányzását szintén a természetből át­vett — érzékkel biró — segéd­készülék szerkezetének mintájára, — de érzék nél­kül — eszközli. Természetesen e miatt a vezető állandóan ki van szolgáltatva a szeszélyesen változó irányú és erejű lég­áramlatok, gyakran végzetes kényének, mit a számtalan, látszólag kedvező időben történt repülések közbeni, nagy gyakor­lattal bíró mesterek, váratlanul bekövet­kezett zuhanásai igazolnak. A siklólebegés, vagyis a gépsárkány­repülés egyensúlyozására irányuló összes eddig szerkesztett és alkalmazott automa­tikus készülékek eredménytelenek voltak, bár elméletileg minden követelménynek megfeleltek. Úgy az ilyen irányú kísérletek meddő­sége, mint a gépsárkányok egyéb telje­sen kiküszöbölhetetlen hátrányai,­­ ne­vezetesen az indulási, illetve kifutási nagy gyorsasághoz szükséges szabad terephez való kötöttsége, a lebegésben tartáshoz nélkülözhetetlen állandó egy irányú gyors menetsebesség, a tetszés szerinti helyből való vertikális felemelkedés és egy hely­ben való lebegés megvalósíthatatlansága, — még az esetben is kétségessé teszi praktikus használhatóságukat, ha a leg­jobb kilátással kecsegtető, egyszerű szer­kezetű, gyroskop alkalmazása a gépsár­kányokon lehetővé válna. A gyroskop, — mely az általánosan ismert játékpörgettyű elvén alapszik, áll egy egyszerű függőleges tengelyű lend­kerékből, — a legtökéletesebb automati­kus stabilizátor, ugyanis gyors forgás következtében a föld vonzóerejét parali­zálja az egyenletesen fellépő centrifugális erő s ennek következtében azt állandóan horizontális helyzetben tartja; erőszakos kimozdítás esetén, a nehézségi és centri­fugális erők összjátéka, eredeti helyzetét ismét elfoglalni kényszeríti. De mert ezen szerkezet használhatósága éppen átmérő, súly- és a fordulatszám emelése által nő, sajnos, e miatt, mint különálló szerkezet, az aeroplánoknál nem használható. Pedig ezek dacára éppen egyszerűsége és ön­működő munkája folytán megérdemli, hogy vele behatóbban foglalkozzunk s ezen fontos munkára alkalmazzuk és elő­nyeit, hátrányai elhagyásával kihasznál­juk, az eddigi helytelen sárkányrendszer célirányos módosításával. A gépsárkányok összes fogyatkozásai­val szemben éles ellentétet képeznek a csavarrepülők, mert ezek a­z előbbiek összes nélkülözött fontos kellékeit bírják. A mai helicopterek egyedüli nagy hát­ránya az emelő, illetve tartócsavarsíkok kis felülete, mely nagy géperőt igényel s üzemzavar esetén a zuhanástól nem men­tesít, ez utóbbi a külön fékező síkok kontemplálását tette szükségessé, mi ter­jedelme­s főleg súlytöbblete miatt is, a rendszer rovására válik. Mindkét hátrány igen könnyen, számbavehető technikai akadály nélkül, kiküszöbölhető oly mó­don, hogy a csavarfelületeket hasonlóan a sárkány tartó síkjaihoz, a terheléshez arányosan viszonyítva, megfelelően meg­­nagyítjuk; ezzel a gépet a zuhanástól mentesítjük és a motorikus hajtóerőben 1XX­ PNEU-SEM­PERIT Semperit olcsóbb abroncs :ss »stock: Magyar Automobil Garage Aréna-út 50-“ », GummilTIÜVOk Vezérképviselet és raktár: SALZBERGER SAMU Budapesten, VI. kerület, Andrássy-út 20. szám ■ Stock: Westinghouse Autoforgalmi r. t. Páva-utcza 10. szám. ...................

Next