Nemzeti Sport, 1910. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)
1910-12-03 / 49. szám
VIII. évfolyam. 1910 december 1. 49. szám. AZ AUTOMOBIL A „MAGYAR AUTOMOBIL CLUB“ HIVATALOS LAPJA. A „MAGYAR AERO CLUB“ HIVATALOS KÖZLEMÉNYEI. A „NEMZETI SPORT“-TAL EGYETEMBEN MEGJELENŐ SZAKLAP. Szerkesztőség és kiadóhivatal. Főszerkesztő: Dr. POLÓNYI DEZSŐ. Budapest, VIII., Szentkirályi utcza 22. II. em. 27. Igazgató: FRIEDRICH NÁNDOR. Felelős szerkesztő: LINDNER ERNŐ. ELŐFIZETÉSI ÁR. Egész évre..........................................20 korona. Fél évre...............................................10 „ Negyedévre........................................5 „ Most, amidőn a dinamikus repülés már nem illuzáris vágy, hanem gyakorlati tény, annak még egy igen fontos és nélkülözhetetlen főkelléke vár megoldásra, mely nélkül a repülés nyaktörő mutatvány s addig megbízható, rendes közlekedési tényező nem lehet; ez az automatikus stabilizáció. Ennek hiányát és szükségességét a rövid idő alatt rohamosan szaporodó s legtöbb esetben a vezető halálával végződő zuhanások igazolják. A megoldást késlelteti az eddig felvett s most is folytatott téves irány, melylyel a természet által adott utat követik s annak tökéletes alkotású gépét, a madarat, a kivihetőségig hűen igyekeznek kopírozni és mégis annak legfontosabb szervét, az érzékkel bíró kormány, illetve egyensúlyozó mechanizmusát képesek a legkevésbé megbízhatóan és eredménynyel érvényesíteni, éppen a szigorúan betartott téves irány miatt. Pedig a technika és mechanika eddigi alkotásai a szárazon és vizen haladó gépek, világosan mutatják az eredeti és másolt szerkezetek kivitele közötti kényszerkülönbséget, eltérést, holott ezeknél a helyváltoztatással kapcsolatos egyensúlyozás kérdése közel sem élesedik úgy ki, mint éppen a légi járműveknél, és ez határozottan igazolja azt, hogy a mostani rendszer iránya téves és racionális átalakítást tesz szükségessé, a könnyű és egyszerű megoldás érdekében. Hasonlítsuk össze a természet és technika vonatkozásban lévő repülőszerkezeteit . A természet tökéletes repülőgépe a madár, melynek összetett mozgású szárnyműködését a komplikált és súlyos szer Az önműködő egyensúlyozás. Irta : ifj. Ős Lajos. kezetet igénylő mechanismus nem engedi kopírozni. Emiatt kénytelen a technika a természet ökonomikus munkájának utánzásától eltérni s a madár vitorlázásához hasonló, de nagy erőt igénylő merev siklólebegést átvenni. Ennek mechanikus kormányzását szintén a természetből átvett — érzékkel biró — segédkészülék szerkezetének mintájára, — de érzék nélkül — eszközli. Természetesen e miatt a vezető állandóan ki van szolgáltatva a szeszélyesen változó irányú és erejű légáramlatok, gyakran végzetes kényének, mit a számtalan, látszólag kedvező időben történt repülések közbeni, nagy gyakorlattal bíró mesterek, váratlanul bekövetkezett zuhanásai igazolnak. A siklólebegés, vagyis a gépsárkányrepülés egyensúlyozására irányuló összes eddig szerkesztett és alkalmazott automatikus készülékek eredménytelenek voltak, bár elméletileg minden követelménynek megfeleltek. Úgy az ilyen irányú kísérletek meddősége, mint a gépsárkányok egyéb teljesen kiküszöbölhetetlen hátrányai, nevezetesen az indulási, illetve kifutási nagy gyorsasághoz szükséges szabad terephez való kötöttsége, a lebegésben tartáshoz nélkülözhetetlen állandó egy irányú gyors menetsebesség, a tetszés szerinti helyből való vertikális felemelkedés és egy helyben való lebegés megvalósíthatatlansága, — még az esetben is kétségessé teszi praktikus használhatóságukat, ha a legjobb kilátással kecsegtető, egyszerű szerkezetű, gyroskop alkalmazása a gépsárkányokon lehetővé válna. A gyroskop, — mely az általánosan ismert játékpörgettyű elvén alapszik, áll egy egyszerű függőleges tengelyű lendkerékből, — a legtökéletesebb automatikus stabilizátor, ugyanis gyors forgás következtében a föld vonzóerejét paralizálja az egyenletesen fellépő centrifugális erő s ennek következtében azt állandóan horizontális helyzetben tartja; erőszakos kimozdítás esetén, a nehézségi és centrifugális erők összjátéka, eredeti helyzetét ismét elfoglalni kényszeríti. De mert ezen szerkezet használhatósága éppen átmérő, súly- és a fordulatszám emelése által nő, sajnos, e miatt, mint különálló szerkezet, az aeroplánoknál nem használható. Pedig ezek dacára éppen egyszerűsége és önműködő munkája folytán megérdemli, hogy vele behatóbban foglalkozzunk s ezen fontos munkára alkalmazzuk és előnyeit, hátrányai elhagyásával kihasználjuk, az eddigi helytelen sárkányrendszer célirányos módosításával. A gépsárkányok összes fogyatkozásaival szemben éles ellentétet képeznek a csavarrepülők, mert ezek az előbbiek összes nélkülözött fontos kellékeit bírják. A mai helicopterek egyedüli nagy hátránya az emelő, illetve tartócsavarsíkok kis felülete, mely nagy géperőt igényel s üzemzavar esetén a zuhanástól nem mentesít, ez utóbbi a külön fékező síkok kontemplálását tette szükségessé, mi terjedelmes főleg súlytöbblete miatt is, a rendszer rovására válik. Mindkét hátrány igen könnyen, számbavehető technikai akadály nélkül, kiküszöbölhető oly módon, hogy a csavarfelületeket hasonlóan a sárkány tartó síkjaihoz, a terheléshez arányosan viszonyítva, megfelelően megnagyítjuk; ezzel a gépet a zuhanástól mentesítjük és a motorikus hajtóerőben 1XX PNEU-SEMPERIT Semperit olcsóbb abroncs :ss »stock: Magyar Automobil Garage Aréna-út 50-“ », GummilTIÜVOk Vezérképviselet és raktár: SALZBERGER SAMU Budapesten, VI. kerület, Andrássy-út 20. szám ■ Stock: Westinghouse Autoforgalmi r. t. Páva-utcza 10. szám. ...................