Nemzeti Sport, 1910. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)
1910-10-15 / 42. szám
6. oldal, lényegesen rosszabb körülmények közt mint ma, amennyiben az ilyen aeroplán startgép nélkül teljesen tehetetlen és röghöz kötött volna, míg pl. a Wright-gép gyakran felszáll startgép nélkül is. Azonban nemcsak a felszállás válik egyre nehezebbé, hanem a leszállás is, amely már most sok nehézséggel, sőt veszélylyel jár. Nagy sebességeknél a veszély természetesen hatványozódik. Az aeroplán mai startolási módja egy bizonyos határon túl lehetetlenné válik, úgy hogy az aeroplán legnagyobb hívei közül többen, így Kress is, aki helicopterellenes, oly megoldást ajánlanak, amely átmeneti formát képezne az aeroplán és a helicopter között. Ezen kombináció szerint légcsavarok emelnék a gépet kellő magasságba fügőlegesen, ami által a startolás összes nehézségei elesnének; a légcsavarok tengelye elfordítható volna 90°-kal, úgy hogy az emelőcsavarok ekkor mint húzóvagy tolócsavarok szerepelnének, ahogyan a mai gépeken látjuk. Ezen megoldás, eltekintve attól, hogy egész sereg konstrukcionális komplikációt jelentene (ami az üzembiztonságot is csökkenti) nem ígér sikert már azon oknál fogva sem, hogy az emelőcsavaroknak úgy nagyság, mint alak tekintetében egész másmilyennek kell lennie, mint a húzócsavaroknak; racionálisan a két feladat nem egyesíthető, az erőltetett egyesítés pedig mindkét működést tökéletlenné teszi. Képzelhető az is, hogy az emelőcsavarok tengelye állandó és a motor ezekkel kapcsolható legyen, majd átkapcsolható legyen a húzócsavarra; mindez azonban komplikált és bizonytalan, főként pedig azért fölöttébb előnytelen, mert emelőcsavarok felületei káros ellentállást jelentenek a haladás irányában és az emelőcsavarok súlya rendes körülmények között holt súlyt képez. Mint látjuk, tehát a gyakorlatilag kifogástalan startolás az aeroplánnál nem oldható meg és így az aeroplán a közlekedési eszközül szolgáló repülőgép tulajdonságai közül már az elsőt — amely pedig a legfontosabbak közé tartozik — nélkülözi. De lássuk a többit: 2. Káros lökés nélkül érjen földet. Ezt a feltételt az aeroplán csak nagyon ügyes vezetés mellett elégíti ki és a sebességek növekedésével a leszállás egyre veszélyesebbé válik. 3. Ennek eleget tesz. 4. Nagy sebességek elérésére az aeroplán azért nem alkalmas, mert munkaszükséglete rendkívül nagygyá válik. Továbbá a már kifejtett startolási és leszállási nehézségek is határolják gyakorlatilag a nagy sebességek elérését. 5. Stabilitása rendkívül kicsiny, a felfordulás egyáltalán nem kizárt. 6. Ökonómia szempontjából az aeroplán kiváló. 7. Azon esetben, ha a motor felmond, a gép nem zuhan ugyan feltétlenül alá, hanem siklórepüléssel való leszállás nagy ügyességet és gyakorlottságot feltételez, (nagy gyorsaságú és kis felületű gépeknél természetesen még inkább). 8. Bővebb tárgyalást nem érdemel, amennyiben itt oly függelékekről van szó, amelyek bármely gépre szerelhetők és így ez tisztán súlykérdés. 9. Az aeroplán nagy méretekben kivihető ugyan, de így hibái fokozottabb mértékben érvényesülnek. 10. Vezetése határozottan nagy ügyességet, gyakorlatot és lélekjelenlétet kíván, ami magában véve is teljesen kizárja az aeroplánt a közlekedési eszközök közül annál inkább, mert az időjárástól is függ helyes működése és szeles időben használata feltétlenül életveszélyes. A stabilizáló automatáktól nem sokat várhatunk, legfeljebb azt, hogy a munkát kevésbbé fárasztóvá teszik azáltal, hogy a kisebb egyensúlyzavarokat megszüntetik. A kezelés nehézsége azonban nem annyira ebben, hanem a fel- és főként a leszállásban mutatkozik, továbbá a nagyobb zavarok esetén szükséges gyors és határozott manővíírozásban. 11. Kezelése és karbantartása feltétlenül többtagú személyzetet igényel, ami megint magában is elégséges ahoz, hogy az aeroplánt a közlekedési eszközök sorából kizárja. Az 1910. évi Prinz Heinrich Fahrt győztese Oszt. D A I M L E R az osztr. Daimler motortársaság magyar osztálya. BUDAPEST, vl. Andrássy-ut 19. 1/ is ér edje meg! — és meggyőződik arról, hogy a törv. véd. „REKORD” AUTÓ-OLAJ — felülmúlhatatlan és a legjobb. — Megrendeléseket helyben és vidékre azonnal és pontossan eszközöl. RÓKA és TÁRSA Budapest, VI. Liszt Ferencz-tér 18. — TELEFON. — 12. Helyes működése számtalan tényező összjátékától függ, ez magyarázza meg a repülések körül mutatkozó nagy huzavonát és hogy a gép oly ritkán van „repülőkondícióban“. 13. Előállításai költségei nem nagyok, de a karbantartás, az üzemhez tartozó törekvések javítása és a személyzet együtt rendkívül költséges sporttá teszik az aeroplánnal való repülést. 14. Nagy méreteinél fogva nehéz az elhelyezése, nagy hangárt igényel. 15. Az aeroplán a földön sem biztos a szelekkel szemben és ha nincs a közelben hangár, ahová bemenekülhetne, vagy nagyszámú ember, aki belekapaszkodjék, a szél menthetetlenül felfordítja és összetöri. (Lásd budapesti meeting Frey gépét, amely a földről felugorva lezuhant és felületei tönkrementek.) További hibája az aeroplánnak, hogy az időjárástól rendkívül függ, mert a szelekről nem is szólva, erősebb eső is nagyon megrongálja és sokszor napokra használhatatlanná teszi. Mindent összefoglalva megállapítható, hogy az aeroplán azon feltételeknek, amelyeket egy közlekedési eszközül szolgáló repülőgéppel szemben fel kell állítanunk, nem felel meg és minden jel arra mutat, hogy a jövőben sem fog megfelelni, mert fejlődésével elvi hibái fokozott mértékben éreztetik káros hatásukat és bizonyos határon túl direkt fejlődésképtelenné teszik. Az aeroplán lehet gyönyörű sporteszköz, kitűnően megfelelhet és meg is fog felelni katonai célokra, de mint rendes közlekedési eszköznek egyáltalán semmi jövője nincs. (Folytatjuk.) A Magyar Aero Club szombaton délután választmányi ülést tart, amelyen a nyár folyamán felgyülemlett ügyek fognak elintézést nyerni. Zsélyi Aladárnak tisztelői egy emlékplakettet fognak átnyújtani, amelyet Tarján Oszkár, ismert nevű iparművészünk készített. A Közlekedési Múzeum igazgatósága elhatározta az első használható magyar repülőgép, a Zsélyi-féle monoplán modelljének elkészíttetését. A múzeum nagytekintélyű igazgatója, Banovits Kajetán mint tanácsos még áprilisban fordult ezirányban kérelemmel az Aero Clubhoz, de választ mindeddig nem kapott. VIII. évfolyam. Automobil garageok és iparüzemek részére. Teljesen robbanásmentes és éghetetlen. Baleset ellen biztositó benzin raktározást!"Lés ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- szabadalm. Nélkülözhetetlen. Számos helyen van bevezetve, u. m. a ... Kizárólagos gyártás Ausztria és Magyarország részére. X Rosenthal * Comp. közkereseti társaságban és garageokban és ipari üzemeknél. Vadászati kiállítás Wien 1910. automobilrész 12. sz. Stand.