Nemzeti Sport, 1910. július-december (8. évfolyam, 27-52. szám)

1910-09-24 / 39. szám

39. szám Királyunk látogatása a bé­­sújhelyi repülőtéren. Bécsújhelyen már második vasárnapja rendeznek házi repülőversenyt, ezúttal királyunk jelenlétében, ki rendkí­vüli érdeklődéssel szemlélte a repülőgépek és a szintén megjelent Parseval katonai léghajó gyakorlatait. Említésre méltó, hogy ő Felségének az Autoplan művek magyar igazgatóit lovag Wahl Leó, Asbóth Emil és Baumgarten Hugó urakat is bemutatták. A repülőverseny clouja egyébként a Bécs­újhely—Neuenkircheni túrarepülés volt, melyet hárman Illner, Warchalowszky és Flesch hajtottak végre. A magassági repü­lésben Ward­alovszky 460 méterrel oszt­rák rekordot állított fel, az időtartam repü­lésben azonban Wiesenbach 1 óra 1 perces repüléssel elég szerény eredményt teremtett. Hírek a rákosi repülőtérről. Csermely Károly vasárnap nagy közönség jelenlété­ben ismét fényesen sikerült utasrepülést végzett, magával vitte Kőnig Jenő tisztvi­selőt, kivel 15 méter magasságban több­ször körülrepülte a rákosi gyakorlóteret. A közönség lelkesedéssel üdvözölte Cser­melyt. Csermely most naponta repül.­­ Zsélyi Aladár gépének motorja csaknem teljesen kijavíttatott, csupán a vízszivattyú igényel némi javítást. Első magyar avia­­tikusunk monoplánját a jövő hónapban kezdi összeállítani. A legújabb magassági világrekord. Múlt számunkban rövidesen megemlékez­tünk a legújabb magassági világrekordról, melyet a Budapesten is volt Geo Chavez állított fel 2680 méterrel. Chavez a Simplon feletti túrarepülésre készül új Bleriot gépé­vel, amelyre a Budapesti meeting óta áttért. E készülődés egyik fontos eleme, hogy a nagy magasságban való repülést megszokja s ez okból Chavez naponta repül nagyobb magasságban. A jó időjárás által biztatva, a múlt héten hivatalos ellen­őrzőket kért és elhatározta, hogy megkí­sérli a világrekord megjavítását. Kísérlete, mint tudjuk, teljes eredménnyel járt. Érde­kes ezek után az ezer méteren felüli repü­lések összeállítása: Chavez (Blériot) Issy 2’680 méter. Morane (Bleriot) Le­ Havre 2'582 méter. Drexel (Bleriot) Lanark 2’013 méter. Brookins (Wright) Atlantic City 1 904 m­. Olieslaegers (Bleriot) Bruxelles P720 m. Latham (Antoinette) Reims P284 méter. Paulhan(H. Farman) Los Angeles P269m. Weyman (H.Farman Mourmelon P250m. Vivaldi (M. Farman) Romé P250 méter. Wynmalen (Farman) Mourmelon 1­­ 100 m. Grade német aviatikus érdekes kis monoplánjával, mely saját szerkezetű két­ütemű léghűtéses motorjával van felszerelve, csak rövid időtartamú repüléseket tudót végezni, mivel a motor hűtése nem volt kielégítő. Múlt hét végén végre Grade egy javított motorral próbálkozott, melynek kompressziótere nagyobb volt az eddigiek­nél és azonkívül egy kis ventilátorral volt ellátva. Grade az új motorral ellátott aero­­plannal 1 óra 4 perc­ 30 másodperczig repült s ezzel bizonyította az újítások jóságát. A Magyar Aero­ Club annak idején jegyzőkönyvileg mondott köszönetet a budapesti ■ meeting sportbiztosainak a meetingen kifejtett működésükért. A jegyző­könyv ízlésesen kiállított másolatait e héten küldte szét Pivny Béla klubtitkár a sport­­biztosoknak, akik ezen kisemléket bizonyára örömmel fogják fogadni. Aeroplanok a koloni­ális posta szol­gálatában. A Franczia Aero-Liga,a franczia gyarmatügyi miniszternek aeroplanok al­kalmazását javasolta az afrikai és ázsiai gyarmatok részére, amelyek csaknem min­den közlekedési eszközt nélkülöznek. A gyarmatügyi miniszter ezen javaslatnak megfelelve a gyarmatok kormányzóit fel­hívta, hogy ezen tervet tanulmányozzák és jövő évi költségvetéseikben a repülőgépek beszerzésére szolgáló összegeket állítsák be. Az amerikai időtartam rekord meg­javítása. Johnstone amerikai aviatikus a múlt héten Wright-gépen 3 óra 5 perc, 44 másodperc­nyire javította az amerikai időtartam rekordot. Sikertelen lövőkísérletek aero­­planokra. Plymouth mellett kiterjedt kísér­letek folytak aeroplanoknak speciális gyors­ Borst Ferdinand litográfiai műintézete Würzburgban. Nagy raktár új okleve­lekben és plakátokban, tüzelő ágyukkal való lövetésével, amelyek mint az Evening Post jelenti, teljesen sikertelenek voltak, amennyiben 50 lövés közül egy sem talált. Curtiss harmadszor is átrepülte az Erie­­tavat a 106 kilométernyi távot 1 óra 18 p. alatt téve meg. A Wright testvérek új repülőgépe. Mint Amerikából jelentik a Wright test­vérek új aeroplan modelljeiknél teljesen elhagyták a jellegzetes előli magassági kormányt miután belátták, hogy a biplanok hosszstabilitása lényegesen javul, ha a holdfelü­letek előtt nem alkalmaznak kor­mányfelületeket. E tekintetben a Wright­­testvérek beható kísérleteket végeztek. Mint ismeretes, a Voisin testvérek már a múlt hónapban fejezték be egy az előző kormányt nélkülöző biplant, melynek képét lapunkban is közöltük. A Wrighték újítása tehát nem újítás. A Simplon repülés. A milánói mee­ting nagy attrakciója, Simplon-hágó át­­repülése, az aviatikusra rendkívül nehezen megoldható feladatot ró. A feltételek értel­mében vasárnap, folyó hó 18. és szombat, folyó hó 24. között kell a Briega Milano közötti, légvonalban 150 kilométernyi utat megtenni. A leszállások száma nincs kor­látozva. A távolság 24 órán belül teendő meg s ha sík vagy dombos vidékről volna szó, úgy alighanem tucatszámra jelent­kezne aviatikus a 100.000 lírás díjért, melyből 70.000 líra jut az elsőnek. Azon­ban a versenyzők által követendő útvonal rendkívüli nehézségeket állít eléjük. A start 1000 méter magasságban történik és innen rövid távolságra emelkedik a 2000 méteres Simplon-hágó, aki tehát e felett el akar repülni, már a startnál kénytelen oly magasságokat felkeresni, amelyekben eddig csak egy-két világrekorder repke­dett. Amellett a mély völgyektől és szaka­dékoktól átszelt és jégárkokban bővelkedő vidéken rendkívül változatos szelek fújnak és a leszállás lehetetlen vagy életveszélyes. Nem lehet ilyen viszonyok között cso­dálni, hogy a rendező­bizottság csak a következő öt aviatikus nevezését fogadta el: Wiencziers (Blériot), Chavez (Blériot), Aubrun (Blériot), Cattaneo (Blériot), Weymann (Farman). Ezek közül Chavez és Weymann a fa­voritok, előbbi merész magassági repülé­seivel, utóbbi nagy túrarepüléseivel érde­melte ki a bizalmat. A verseny előírt út­vonala a következő: Brig (1000 m.)—Simplonhágó (2000 m­.) 7 km. Simplonhágó (2000 m.)—Domo­­dossola (277 m.) 33 km. Domodossola (277 m.)—Stresa (194 m.) 34 km. Stresa (194 m.)—Varese (382 m.) 24 m. Varese (382 m.)—Milano (122 m.) 52 km., ösz­szesen 150 km. A vasárnapi indulást a svájci hatóságok nem engedték meg, állítólag azért, mert az aznapi svájci imanapon a repülés sér­tette volna a nép vallási érzelmeit. Chavez és Weymann a tilalom dacára is repülni akartak, de a svájciak csendőrökkel őriz­tették hangárjaikat. Hétfőn reggel, dacára a szeles időjárásnak, Chavez és Weyman Gyorsasági rekordok: 5 km: Morane (Blériot) 2 p. 482/s mp. 10 „ „ „ 5 „ 42 20 „ „ „ 12 „ 382/a „ 30 „ Aubrun „ 20 „ 10 „ 40 „ „ „ 27 „ 8­1 „ 50 „ „ „ 34 „ 31 „ 60 „ Morane „ 39 „ 322/b „ 70 „ „ „ 46 „ 197/5 „ 80 „ „ „ 53 „ 5­90 „ „ „ 59 „ 522/5 „ 100 „ „ „ 1 6­6 „ 394/5 „ 150 „ Aubrun „ 1 „ 43 „ 19 200 „ „ „ 2 „ 18 „ 183/5 „ 250 „ „ „ 2 „ 56 „ 583/5 „ 300 „ „ „ 3 „ 33 „ 71/5 „ Időrekordok: 10 óra Leblanc 20 km. — m. /a ” 1 40 „ „ 1 „ Morane 90 „ — „ 2 „ Aubrun 167 „ 500 „ 3 „ „ 252 ., 500 „ 4 „ Olieslagers 315 „ 250 „ 5 „ „ 390 „ 250 „ 9. oldal.

Next