Nemzeti Sport, 1923. február (15. évfolyam, 14-25. szám)

1923-02-24 / 23. szám

8 maim LANCIA! llllllllllllllllll!l!l!ll!!ll!íllll!llll!lllll!!l!l!l!ll!!ill!l!!!!ll!IIIIIHII!llll!!l!l!l! AUTOMOBILOK Egyformán Jók (11S2, síkon és hegyen VBZájUCS/. 2L3T t IV., APPOHYI-TÉR 1. j Nemzeti Sport Szombat 1923 február 24. M0¥0&/800 Kff Cyclecar világrekordok Az 1922 évi londoni kongresz­­szus az összes 4 kerekű­­járműve­ket az Elismert Automobilelobbok Nemzetközi Szövetsége fenhatósá­­ga alá helyezte. Ezzel tehát meg­szűnt a motorkerékpárosok fenn­hatósága a cyclecarok felett. A cyclecarok olyan egész könnyű 1 vagy 2 személy részére épített négykerekű kisautók, amelyeknek hengerűrtartalma nem haladja ■meg a 750, illetve az 1100 köbcenti­métert, tehát motorjuk nem sok­kal erősebb, mint egy Indián, Ex­­celsior vagy Harley-Davidson mo­torkerékpáré. A cycleear verse­nyek különösen Franciaországban és Angliában vannak nagyon el­terjedve. Módunkban van közölni az eddigi cycleear világrekordo­kat, melyeknek javarészét éppen úgy, mint a motorkerékpár idő­ket Angliában, a Brookland-pá­­lyán érték el. Mindenekelőtt a ki­lométerversenyek eredményeit kö­zöljük olvasóinkkal. A cyclecarokat ■­ kategória sze­rint osztályozzák. Az első kate­góriába tartoznak az együléses cyclecarok 750 kent. hengerűrtar­talomig. Itt a legjobb eredményt A. E. Taylor érte el egy 697 kcm. űrtartalommal bíró kéthengeres A. V. Cyclecaron 1922 augusztus 2-án, amennyiben a kilométert re­pülő starttal 31.01 másodperc­­ alatt tette meg, ami 116.090 kilométeres óránkénti sebességet­­jelent! Itt említjük meg, hogy a francia Sé­­neschal 744.7 kcm. Séneschal cycle­caron 115.940 kilométeres sebessé­get tudott elérni. A második kategóriába soroz­zuk az ugyancsak 750 köbcentimé­teres gépeket azzal a különbség­gel, hogy­ az ülések, illetve a benn­­ülők száma kettő, tehát alapos a súlytöbblet. Itt flying kilométert a francia Séneschal futotta leg­jobban 1922 szeptember 26-án Brooklandban 114.160 kilométer sebesség). A harmadik kategóriába az egy­üléses cyclecarok tartoznak ilyy köbcentiméter hengerűrtartalom­mal. Itt a vezetőhelyet a francia Sal­mí-s'o­n-cy­clecarok foglalják le, kiknek gyári vezetői Benoist, Irueno és Lom­bard a múlt év ösz­­szes nagyobb versenyét megnyer­ték. Ez a kategória különben a leggyorsabb is. Itt csaknem olyan eredményeket értek el, mint a leg­erősebb motorkerékpároknál. A ki­lométert repülő starttal 1922 szep­tember 26-án A. Lombard egy 4 hengeres 1097 köbcentiméteres hen­gerűrtartalommal bíró Salmson cyclecaron 23.50 másodperc alatt tette meg, ami 153.190 kilométeres óránkénti sebességnek felel meg. Hogy a két­üléses cyclecaroknál mit jelent a második személy súly­többlete, élénken bizonyítja, hogy a negyedik kategória eredménye jóval a harmadikon alul marad. Itt W. D. Hawkes 1922 november 26-án kéthengeres 1078 köbcenti­méteres Morgan-Andani cyclecar­­ral a repülő kilométert 23.73 má­sodperc alatt tette meg, ami 139.910 kilométeres sebességnek felel meg. (Tehát egy em­bernyi súlytöbblet közel 13 kilométeres sebességcsök­kenést jelent). A cyclecarok a közép és hosszabb távokon is értek el számbevehető eredményeket így 5 angol mér­földen (8045 m.). 750 kcm. (egy üléses) A. E. Tay­lor 2 hengeres (697 kcm.) A. V. 112.040 km. seb. 1100 kcm. (egy üléses) A. Lom­bard 4 hengeres (1097 kcm.) Salm­­son 140.200 km. , 1100 kcm. (egy üléses) W. D. Hawkes 2 hengeres (1078 kcm.) Morgan-Anzani 137.020 km. seb. A fenti eredményeken kívül el­sőrangú teljesítményeket értek még el a kis eyclesarokkal hosz­­szabb távokon Benoist, aki Sa­tu­son géppel egy óráig futva 127.280 kilométert tett meg, míg ugyan­csak ő egy két órás versenyben a világrekordot 129.630 kilométeres átlaggal állította fel. F. Sürgess és J. Watton négyhengeres Calt­­horpe cycleearral, melynek hen­­gerűrta­rtalma 1088 keni­ volt, 1913-ban öt óra hosszat futottak 106.380 kilométeres óraátlaggal. J. Haywood és G. Baker szintén 1913-ban egy 4 hengeres Singer­­cycleoarra.1­9 órát mérítek 101.000 kilométeres óránkénti sebesség­gel. Monzai versen­ytterminusok A milánói autom­obiklub a kö­vetkező versenyterminusokat ál­lapította meg: Április 29. Cyclecarok és oldal­­kocsik 1-se­t Grand Prixje. Négy kategória: 1. Vol­uroitek 1100 kcm. 350 k­gr.-on felül, 2. eyele­. carok 1100 kcm. 350 kg.-on alul, 3. oldalkocsik (500 kcm., 4. oldal-­­ köveik 1100 kcm. A verseny, távja 30 kör (300 km.), díj 50 ezer líra. Május 27. Túrakocsik lse Gr­and Prixje (Karosszériás ko­csik). 1. 2 üléses voltarettek, 400 kgr. minimális súly,, 6 kgr. ben­zinfogyasztással 100 km.-en. 30 kör. 2. Könnyű 4 üléses kocsik, 900 kgr. minimális súly, 10 kgr. benzinfogyasztással, 100 km­.-en. 40 kör. 3. 5 üléses kocsik, 1400 kgr. minimális súly, 15 kgr. ben­zinfogyasztással, 100 km.-en. 50­­ kör. 4. Nagy, 6 üléses­ túrakocsik,­ 2000 kgr. minimális súly, 20 kgr.­­ benzinfogyasztással, 100 km.-en . 50 kör. Díj: 50 ezer líra. Jimius 2—3. Motorkerékpárok e­l­ső 24 órás Grand-Prixje. Há­­j I­rom kategória: 350 kcm., 500 kcm., 1000 kcm. Dij: 30 ezer lira.­­ Szeptember 2—3-ik olasz voitu­­rette Grand-Prix, 1500 kcm.-e­s . voiturettek részére, 450 kgr. mi­­­­nimális súly, 600 km-es távon. Dij: ezer lira. Szeptember S. Nemzetek 2-ik Grand-Prixje (motorkerékpárok). Négy kategória: 350 kcm., 500 kcm., 750 kcm., 1000 kcm. Táv:­­ 400 km. Dij: 30 ezer líra. Szeptember V. Európa Grand- Prixje 2 literes kocsik részére. 800 km. táv. Dij: 500 ezer lira.­­ Október 7 2-ik őszi Grand- Prix úrvezetők részére. 3 kategória: 3 liter, 4.5 liter, 4.5 literen felül. Táv: 400 km. Díj: 50 ezer lira. Profi boxmérkőzés Kaposvárott. A Turul Sport Egylet box-szakosz­­tálya intenzív működést fejt ki ab­­­­ban az irányban, hogy Kaposvár közönségével a boxoló­ sportot megkedveltesse. Az érdeklődést si­­i­került máris annyira fokoznia, hogy az egyesület április hó 22-én nagy amatőr boxverseny rendezé­sét vette tervbe, amelyen való részvételt illetőleg már tárgyalá­sok is folynak a Lapterjesztők SC-val, továbbá a III. ker. TVE- vel és az FTC-vel.­­ Az elmúlt va­sárnapon profi bo­xmérkőzés volt Kaposvárott. A két pár között le­folyt mérkőzésben Franz Berger (Bécs) 4 menetben leütésre győ­zött Komlósi Béla ellen­ és Vili Bortén (Amerika) Berták Sándor ellen. Olasz, s ai vei. ia .­Macher és Társa cégnél (Podwunferdy-ti) szerelték be. A vasárnapi nehéz atlétikai programm Az MTK junior birkózó versenye — Debrecen birkózó­­bajnokságai — Az FTC junior ökölvívóversenye Örömmel állapíthatják meg a ne­­hézatlétika hívei, hogy a magyar sport egyoldalúsága, illetőleg pre­cízebben kifejezve a labdarúgás mindent legázoló fölénye ma már megszűnt. Nem is, olyan régen a vasárnapokat betöltő futballpro­­gramja nehéz gondokat okozott azoknak, akik az anyagi felelőssé­get is vállalva, a fut­ballos­ napokon más sportágban mertek versenyt rendezők A futball kulisszái mö­gött lejátszódó, nem mindig étvágy­gerjesztő eseményektől már-már megundorodó sportközönség úgy látszik tisztábban csörgedező for­rások vize után vágyakozik... ahol maga a­ sport, a sport fogal­mának legigazibb ért­ezésében adat a fő célt és termi a közönséget. El kell ismerni, hogy a fiatal M­BOSz cipltudatos és nem lankadó munkásságának, kidolgozott propa-­gandájának is nagy része van ab­ban az örvendetes valóságban, hogy a teljes gőzzel vágtató futballsze­­zonban egyleteink íme egyszerre három versenyt rendeznek egy va­sárnapon. Igaz, hogy az érdeklő­dés csúcspontján álló debreceni verseny a közönségét illetőleg nem jön számításba, de még mindig ma­rad Budapestnek két versenye, a­mely ha a nézőket illetőleg egyelő­re nem is kénk úrrá­ a nagy futball­­pályákkal, de a futballpályák dacá­ra megtalálja és összehozza a ma­ga nagyszámú lelke, közönségét. Ez a körülmény pedig­ n­a­gyszáza­lékú előlege a nehézatlétikai jövő teljes sikerére. Az MTE junior birkózó­­versenye teljes juniorgárdánkat mutatja majd munkában. Aki legutóbb ni­­vós junior versenyeinket és ver­senyzőinket látta, annak felesleges Csalogatóul és reklámképen a ma­gasztaló jelzők sorozatát itt össze­­halmozni. Elég arra utalnunk, hogy szinte pár hónapos juniorver­­senyzőink alkalomadtán a szenior szezonba­n-’nm, a maguk számára okkupálták a közönség tapsait. Akik majd még nem kerültek fel a szeniorok színpadára, azok holnap megint bemutatják teljes tudásu­kat, illetőleg arról győzik meg is­mételten a közönséget, hogy a ju­niorok színpada nívó tekintetében majdnem egyenrangú a szeniorok arénájával. Az utóbbi versenyeken szenzáció­san­ szereplő Munkás Testedző Egyesület holnapi versenyére 80 nevezés érkezett , tekintve, hogy juniorjaink nemcsak nevezni, ha­nem indulni is szoktak, nagyszámú és érdekes összecsapásra van kilá­tás. Az egyes súlycsoportok győz­teseit céltalan volna holtbiztosra kitippelni, hiszen legtöbb juniorunk versenyről-versenyre szenzációs ja­vulást árul el. Súlycsoportonként legjobbaknak, így győzelemre és helyezésre tippelhetők a légsúlyban Klór, Pétem­an, Léber, a pphny, súlyban Gombics, Hajnal, Mattan, Neirmih, a könnyűsúlyban Neubur­­ger, Nagy, Schiebranz, a ki­sközép­ben Sztakó, Galbos, Dvorszky, a nagyközépben Koprek és Berko­­vits. Különösen szenzációsnak ígér­kezik Matt­au és Harmat, Gombics — Harmath, Gombics—Németh, Neu­­bura cz—N­agy, Sch­ichta­nz—N­eu­b­urger és Schichtanz—Nagy talál­kozás. A verseny mérlegelése és -- elő­­mérkőzések ma, r*on,b'n­on este 6 órakor kredődnek az FTC Üllői-úti tornatermében s ugyanott lesz va­lé­ra- egész­­ a verseny teljes lebonyolítása is. S­ortbelileg legértékesebb már a sok revánsjellegű találkozás miatt is a vasúti tarifa miatt minden Le-evezeti pontosan megjelen-”"- de ez semrr­­i+ SP,ra von le a verseny ér­dekességéből, mert a fő­' nem maradnak el Sok versenyzőnk, hogy kipihenten álljon a nehéz küz­delmekbe, már el ie utazott. A lén'-ágban a t'tvalvi védőtől, Eidtisz­től az idén Magyar, Bitesek és Nobi, akarják el­é ni a címet, a pehen'siih’ban a Fehér—Skrrlep­­reváns mérkőzéstől függ egyúttal 1. bajnoki cím is. Mellettük Schrágli, Molnár és Truckenbrod vívnak ér­dekes küzdelmeket a helyekért A körvd­sályú debreceni bajnokot Keresztes-ban látjuk, akitől a re­­vánsot kereső Matúra nem fogja, elvitatni a győzelmet A legutóbbi versenyen szenzációsan szereplő UTE-beli Gyoraveff és Sauer­e—­­másközt intézik el a harmadik he­lyet A kis közép főattrakciója a Hú­sosok másik mozsarának, Bükisz revánjsa Meisterff-el. A bajnoki cí­­met csak ők hozhatják, mert a be­nevezett Schmeiss és Faragó indu­lásában kételkedünk. A harmadik hely­­— az előző mondatot tekintet­be véve — az MTK-ista Hartman­­ra vár. A nagyközép sorsa bizony­talan, mert bizonytalanok az indu­lók. Legutolsó információnk szeri­nt sem Miskey, sem Varga, nem rán­­dulnak ki, így a B­VK-beli Kovács­nak­ kell ked­vtel­en-kel­letlen bajnok­nak lenni. A nehézsúly megint re­­váns és pedig harmadszori reváns a félig peches, félig ügyetlenkedő Deák és a két-’-H jegyüzője, Rado­­vetz között. Remélhetőleg a bajnoki címeket P" -? - "-csz-nek ezúttal nem sikerül halmozni. A ver­seny egyébkén nemcsak baj­­noki címeket hanem tiszteletes sa­p­kát is hoz. "-­mvétségünket három funkciónak iue fo­rta képviselni. A harmadik verseny az ökölvívó­­sportra, éhezők­­étvágyát hivatott­­lelépíteni. » Debrecen város birkózó­­bajnokságai ellen megrendezett szenior ver­­seiig, amely az MBOSz propagan­dajellegével beruházatlan öscnis neves budapesti versenyzőinket a­­cívisek városába csőditi. Már a ta­valyi bajnoki ve­rseny tó bővelke­­­ - e kben c bu­d . i m l .i­s. áttevő sze­niorunk a kálvíni­sta Róma ve­­­j­­sége lesz. Nem hisszük ugyan, hogy » Az FTC resuitizésében junior boxolóverseny vasárnap este 7 órakor kezdődik a régi képviselőházban. Tekintve, hogy a selejtező mérkőzéseket ad­digra már le is bonyolították, a kö­zönség a legérdekesebb és legérté­kesebb összecsapásokat kapja szem elé. HIVATALOS ROVAT 1. A MVSz Intézőbizottsága a következő ha­tározatokat hozta a folyó hó 20-án tartott ülésén. A WVC— BEAC mérkőzéséből kifolyólag Rád­­ József szövetségi képviselő jelentéséből megálla­pítja­, hogy a BEAC a verseny alatt egy folya­matba levő mérkőzés közben visszalépett. Ennek­fogva a mérkőzést a WVC javára igazolja. Egy­­­ben tekintettel arra, hogy a BEAC visszalépése fegyelmi vétség gyanúját kelti, az ügyet átteszi a bírói és fegyelmi bizottsághoz. 2. Megállapítja az intézőbizottság, hogy a kér­déses mérkőzésen a közönség körében jelen­levők, köztük szövetségi bírói minősítéssel bíró személyek, a vívókat izgatták és a zsű­ri ítélkezé­seit kifogásolták és gáncsolták. Minthogy­ személyek ellen feljelentést senki sem tett, a személy­ szerinti felelősségre vonást mellőzi, azonban közhtté teszi, hogy a jövőben, akik­ a közönség köréből a vívókat ugatják és a zsűrit gáncsoló, vagy ítélkezésen helytelenítő, megjegyzéseket tesznek, azokat a vívóversenyeik látogatásától el fogja tiltani. Ha pedig az illeti , képesített bíró, vagy versenyző, bíráskodási vagy versenyzési jogát fel fogja függeszteni. 3. A Move a Nagy Béla, vándorolt feltételeit elkésetten tette közzé, ezért a Movet meginti és a szabályok pontos betartására utasítja. 4. A MAC—BBTE mérkőzés a MAC hibájából egy héttel elkésve rendeztetik. A bizottság a MAC-ot meginti és a szabályok pontos betartására figyelmezteti. 5. A MAC a Keresztessy emlékversenyt a mai napig nem írta ki A bizottság a MAC-ot másod­ízben inti meg és a szabályok pontos betartására utasítja, egy­ben a Keresztessy emlékverseny meg­tartását más terminus tájján erre az esztendőre nem engedélyezi. 8. A vidéki bajnokságok határnapját 1923. évi április 21—22-re, Pécsre tűzte ki, annak megren­dezésével a Pécsi Atlétikai Clubot bízza meg. Segélyül nevezett club részére 20.000 koronát kiutal. 7. A szegedi, a legjobb vidéki vívó címéért rendezett versenyre szövetségi képviselők gya­nánt Kóczy Aladár, Raus ezredest és Léhner Arthurt MIMI kI Szövetségi titkár. Felelős szerkesztő és kiadó: Dr. Vadas Gyula. Laptulajdonos: Nemzeti Sport Lapkiadó K.-T. N­yomatott M ódium S­.­­óvállalat 1I.-T. körü­t­in Stod ip.st, VI., R. ,Deak utca 111. szám.) Nyomdai ájazgató: Janovits Ferenc.

Next