Nemzeti Sport, 1923. augusztus (15. évfolyam, 116-135. szám)

1923-08-13 / 124. szám

8 Schrefeld győzött a stekerverseny mindkét futamában Detmar Walter a Klaussenpass-versenyről Ahol a versenykocsik lámpával funnak Sajtos nagy formajavuláson ment kérésztől — a jó eredmények — Ismét deficittel zárult a tegnapi nap — A Turul KK nemzetközi viadala Schrefell, a német ext­raklassza ki­válósága teljes mértékben t­eváltotta a hozzáfűzött várakozást. A tegnapi ver­senyen végesvégig ura volt a helyzet­nek és amíg pneudeteht nem érte, ál­landóan­­9-es, 30-as körrelökel vette a sebességet. St.Bnsa merőben elüt a ha­­­­zai versenyzők versenyzési módjától. Míg a m­­agyarok sánta rágörnyednek gépeikre, addig a folyton nyelvét öl­tözető tiosztovi majdnem derékszögben ill a stekergép összekötő csövére, me­lyen a nyereg is jónal előrébb kerül, na bit ezt a mi gyakorlatunk mutatja. tf/Wiff, aki a múliban a mos­t Ameri­­kát járó Saldowot vezette számtalan­­szor győzelemre, itt is­ csudákat mű­velt a kis Ansnaival és nagyim hoz­­zájárult a gépdefeiktet szenvedő Soli re­ford döntő sikeréhez. A magyarok közü­l különösen Bar­­lett tűnt ki, Miki úgy látszik kezdi visz­­szanyerni régi formáját. Tóth II. ez­úttal Ismét hagyományos baluzorcel­­ceóval küzdött, úgyhogy mélyen képes­sége alatt végzett. Lanrancio mester is­­mt volt, gépdefi­ktusoklval küzdött, sőt még a startnál is üldözte a perit. Az öreg Tóth, Magyarország ezévi bajno­ka ezúttal csak etau­sztiát. A múlt hé­ten tréning kÖ®ben ugyanis súlyosan bukott és sérüléseit még mindig nem bevonta ki teljesen. A pontversenyt Huták nyerte Grimm előtt. Mazák úgy látszik ismét a fejlődés stádiumába lépett. Spilitjei, mostug­rásaink módja határozott ru­tinról tes­zek tanúbizonyságot, Grimm o­dtonyolmis el tü­dte a versenyt. A műttag anyagilag —■ sajnos — is­mét kudarcot vallott. Mintegy *­00.000 korona negatívummal zárult le a teg­napi nap, mely még Volt özösen érzéke­­­nyen sújtja a szerény anyagi viszo­nyok közt tengődő Turul Kk-t. Kezdők versenye, 1000 ni. 1 d­ei utam­­ 1. Schränk FTC, u. 200 uj. 14.9 mp. X Kató Vasas. II. elöf.: 1. Szajkó RTK, u. 300 m. 15.2 mp. 2. Szabó KEK. 111. előt.: 1. Lizou Kondor, u. 200 m. 16.1 mp. 2. I. Ov­­i­gor I. Vtl. KK. IV. előf.: 1. Kupsza TKK, u. 2­10 uj. 16.1 mp. 2. K­owingor 11. Vll. KK. V. elöf.: 1. Be­­nyó Vasas, u. 200 m. 15.8 mp. 2. Mar­sa? Vkl. KK. VI előf.: 1. Haffner Va­sas, u. 200 m. 15.1 mp. 2. Sefcsik TSE. I. középfutam: 1. Szajkó u. 200 15.0 mp. 2. Schrank FTC. 3. Löchliger I. VfL KK. II. középfutam: 1. Klaffner Vasas. 3. Kupra TKK. Divitő: 1. Bunyó Vasas u. 200 m. 15.8 mp. 2. Bunyó FTC, tenyer,széleslt­g. 3. Sanjko RTK, géphossz. 4. Löwinger Vll. KK, félgép­­hossz. — Ben­kó az élről felúszeti a eportöt, m­ig a roszszul helyezkedő fa­vorit Bohravik későn finisei és így már csak az utolsó méterekben veheti fel A küzdelmet Bunyóval, akit azonban m­ég bedobós árán emu tud már meg­verni. Szajkó és Lötvinger külön ver­­­se­nyt futnak. Urdull­ók versenye. 1000 m. 1. elöf.: 1. Schw­­artz JKK, u. 200 m. 16.1. 2. Havas­­TKK. 2. elöf: 1. Petaky Csillag KK, u. 200 ux. 15.8. 2. Istenes Vasas. — Döntő 1. Schwartz JKK, u. 200 m. 11.1 mp. 2. Istenes Vasas, géphossz. 3. Ha­vass JKK, rajta. 4. Pataky Csillag KK. Csengetésig együtt a mezőny. Az uszo­­dafordulóban Harass váratlanul alig- njitjti a sportot, de a mezőny gyorsan ragad. A 200-asnál Pataky végypisztba fog és erős küzdelem után biztosan győz. Selejtező vorn­ap (11. Oszt.): 1. Tradi­­b­lecz, Vtl. KK, a. 200 m. 16.3 mp. 2. Zafonny Vil. KK, két tívphc­sz. 3. Bécs JKK, félkerék. 4. Schwartz VIL ker. SC. — A selejtezésben kiváltak: Horváth MTK, Szőke Vil. KK, Tá­­by ( Világosság Kerékpár Kör) Borász MTK, Havel Vil. KK. — Erős verseny. A­ táv elején szóférázódik a mezőny és hosszúra nyúló kígyó formájában he­lyezkedik el. Schwartz ti­­­kló­dja a tem­pót, aki atzeoba.11 a Vogspörlöt nem kezdi a mezőnnyel és igy visszamarad. Twebtrinz és Zebik­y között a finis­­beni erős küzdelem. II km.-es párvervrse­ny. 1. Rörioh­­ITC—Szilágyi Vil. KK 19:58.1 mp. n. 200 m. Uerich 13.9 mp. 2. Grimm - Pfeifer EKE, félek­rék. 3. Pír Hy--Eig­ner FTC, félkörük. 4. WelwarL—Szécsá­­nyi Vil, KK—Kusovazky Vdi, KK, két gépkocsi. — Közvetlenül a start után egyre megújuló viharos előretörését bolyózitják meg a mezőnyt — ered­­'«lény nélküL A 12-nc körben szilágyi •wegffW^ésfvsepá-en kiugrik * Wylból, ha Grimm az utolsó pillanatbia bizto­san ment. A 18-ik körben Homály­nak előretörése már-már sikerrel jár, de a forgószél stoppo­lása kényszeríti és előnyét önként feladja. A 23-ik kör­ben Grimm pneudefektet szenved, ugy­­hr csak a epen­gelise után válthat F * Pirity, Husovszky és Szécsényi i­ .ka versenyt. A végküzdelmet Hiti i. a. spfritje nyitja meg, ffrm­wn könnyen kerül melléje, itt azonban is­mételten pnoudefekt éri, úgyhogy Jim abronccsal küzdve halad át a célvo­nalon. nemzetközi motor vezetése.1 verseny, 26*20 km. 1. fut.: 1. Sehrafeld Trep­tow 21:46.3 (Vezető: Vitáig). 2. Bartos Vll. ker. SO (Vezető: Nagy Károly MI ker. SO 190 m. h. 3. Tóth II. Vil. KK (Vezető: Szawanow EKE) 750 m. h. 4. Tóth I. EKE 850 m. h­. (Vezető: Jankovic­ K VII. ker. SC). Schrefeld Bartos bezárási kísérletei dacára is nagy előnnyel fog motort, míg utána mintegy 50 méter hátránnyal Bartos, Tóth L és Tóth IL következnék. Tóth 11. közvetlenül a kezdés után Szawa­­nov mot­rrdos aktja miatt egyedül megy tovább, sőt Bartos vezet­őt­otorja is felmondja a szolgálatot, egyre több tért veszítve, mintegy 500 méter hát­ránnyal tud csak ulni Szawanov után ka­­poniLuL 3 km: 5:24.3. Innen Tóth II. Umó lúbrakap és most már erősen gő­zölve, felzárkózik a mezőnybe és köny­­nyen veri­e Tóth I.-et, Bar­tost támad­ja három körön kersztü­l, aki azon ham mindvégig ellenáll és végül vissza is utasítja. 10 km: 10:33.1. Behrefeld a 19. körben vend­ilazarlást szenved, úgyhogy kénytelen az iramból engedni I0 km: 15:36.3. Behrefeld egyre lassúbb tem­pót vesz, pueuja már-már üres, de a győzelmet még ennek dacára sem le­het tőle elvitatni. II. futam: 1. Sehrefeld (Vezető: Vit­áig.) 21:06.2. 2. Bartoa 350 m. h.. 6. Tóth II. 500 n. h. 4. Tóth I. 780 m­. h. Wit­­tig bűnétől Jon biztosítja Fohiefelixnek e vezetőiunneiót, aki azonnal gőzölve, mintegy 200 méterrel kirepül a me­zőnyből. Tóth II. a 8. körben támadás­ba megy­ át és három körön át 29-es tempót tartana. Ráírta a mellé körül. Bartos azonban ezúttal kiválóan áll el­len is egyre fokozva az Iramot, ami végül a külső pályát fogó Tóthot slam lemaradásra, kénytzentüá. S km: 5:23.3. A 13. körben Tóth I. egyrt, több tért vesztve, kénytelen küzdelem nélkül egy kört leadni. Schiefeld a 18. kör­bem gőzöl, megköze­eíti Tóth T.-ot, küz­delembe bocsátkozik vele és h­osszú tu­sa után brillián­ rul előz. Most értőn Bartos üldözésébe fog, az exbajno­k azonban meglepő frisseséggel tartja a távot, sőt veszteségéből még sikerül néhány kör után 20­00 métert ledol­gozni. 10 km: 10:34.55. Innen változó pozícióharc­ok, am­i az eredményt már nem befolyásolja. IS km: 15:12.80. Vég­eredmény: L Schretfeld 40.000 m.2. Bar­tek 39.160 m. 3. Tóth H. 38.690 m. 4. Tóth I. 88.370 m. FAsöostályú pontverseny, S km­: 7. Mazák MTK, 19 pont. 2. Grimm EKE, 18 pont. 3. Rusovnsky Vil. KK. 1. .Szé- OBonyi Vil. KK. 5. Pirity FTC. 6. Rő­­rich TTO. Pon­t­szerző si köztük: I. L Grimm. 2. Mazák. 3. Pirity. 4. Pfeifer. II.: L Mazák . 2. Grim­u. 3. Ilorieh 4. Wei­wart. 111.: L Grimm. 2. Mazaik. 3 Pirity. 4. Bőrich. IV. L Busovszky. 2. Grimm. 3. Mirzák. 4. Rörich­. Végsport: 1. Busov­szky. 3. Mazák. 3. Szécsányi. 4. Grimm. Közvelenül a start után he­ves iram, a mezőny ezér húzódik, csak a fejcséihez küzd egy gomolybab­. firimm ffttérnye­ tartja a bolyt, sport­­jeit könnyet­ nyeri, de egy c.könnyel­­mű­ködött sport a biztos győzeleműtől üti el. Mazák Grimm mel­lett a legjobb embernek m­ul­itkozelt,­ileglepetéssze­­rű elölre törései majdnem minden eset­ben sikerrel jártak. Rusovszky a 7-ik körben váratlanul faképnek hagyja a­ mezőnyt és mintegy­ 60 méter előnnyel elsőn­ek fut át a célon. Gyenge sport­­pontjai révé­n mindazonáltal csak a h­arm­adik helyen végez. Rerich­e, aki a bajnokságban negyedik helyett­­vége­zett, meglepetésszerű­ gyenge szereplé­sével vontta magára a figyelmet En­nek a tehetséges fiatal versenyzőnek főhibája a rossz helyezkedésben és véggyorsaságának gyarló és csiszolat­lan voltában rejlik, amit azótlán rö­­videsen le kall, hogy­ gyúca Lin, ha az I. osztályf­érfie­kOu&Uri’CitCiújítom­ meg ekfteja 4íh®l helyét­. Delmár Walter a legjobb magyar ű­rvezető, mint tudjuk, július 29-én részt vett a klasszikus Klausen­­pass-hegyiverseny­en. Delmár bár kategóriájában — dacára kitűnő idejének — csak h­armadik tudott lenni, feltétlenül a legnagyobb di­cséretet érdemli meg, különösen ha tekintetbe vesszük azokat a mel­lékkörülményeket, melyek startját kísérték. A versenyről a most ha­zaérkezett Delmár a következőiket mondotta el munkatársunknak. ..Sajnos, nem tudtam azzal a sportkocsival indulni, amelyik­kel az Osztrák-Magyar turá­nton győztem, mert a Steyr-g­yár a kocsit időköz­ben a svájci képviselőjének, a zü­richi Veladininek adta, azzal az indokkal, hogy sokkal fontosabb reklám­szem­pontból, ha a gyár oda­való svájci vezérképviselete győz a Klausen-versenyban, mintha egy idegCD. Így én egy félsport-tónust kaptam, ami bár négy fékkel bírt, körülbelül olyan volt, mint amivel a múltévi svábhegyi versenyben indultam, azonban erő és gyorsaság szem­pont­jából messze maradt az általam júniusban és most Veladini által vezetett kocsitól. A nehéz viszonyok folytán a pályán összesen a verseny előtt csak négyszer tudtam átmenni. Tréningre két nap volt szánva. Ezen a két napon pedig a kocsik százai dolgoztak, úgy, hogy c­sak akkor lehetett újra indulni, ha minden kocsi felért és újra vissza­ment, így egy napon mindössze kétszer lehetett feljutni. Első me­netre 25 perc körül értem fel, amit a másodikra már egy perccel javí­tottam. A verseny előtti napon már 23:30 alatt mentem, ami 9 másodperccel volt jobb a verseny­ben elért időmnél. A pálya, mely 27 szerepentinből áll, a legszebb és mondhatni legpikán­­sabb versenypálya, amit eddig lát­tam. A kis, helyenként 8—12 méter sugarú éles fordulók egymást kö­vetik, egyik oldalon magas kőfal­lal, a másik oldalon 5- 600 méteres mélységgel szegélyeivé. Termé­szetesen ezen a pályán négyszer végigmenni annyi, mint semmi. A­álya legravaszabb részei a­la­gu­tá­ti­n keresztül, mennek. Két ilyen 120-150 méteres alag­­ú­ton kell keresztül menni, me­lyek azonban nem egyenesek, hanem mindkettben S­alaku forduló is van. A Versenyzőkocsikat tehát lámpá­val is el kellett látni és ha az vé­letlenül felmondta a szolgálatot, akkor az perces veszteségeket je­lentett. A pálya első felében igen jól ment minden, a második rész­ben azonban a karburátoron­ nem működött úgy, mint kellett volna. A Steyrben nehéz benzinhez beál­lított gázvestót, a finom svájci könnyű benzinre a 4 menet alatt nem sikerült tökéletesen beállíta­ni, agz, hogy a gépem­ nagyokat lőtt és nem húzott. Általában meg vagyok elégedve harmadik he­lyemmel, mert akik legyőztek, kivétel nélkül úgy ismerték már a pályát, mint a tenyerüket. Egyébként a gyors fordulat­­számról híres Steyr-kocsik itt el­törpültek. Az olasz Silvana Ch­iri­­biri, Ansaldo, Fiat és a f­rancia Bugatti-kocsik motorai 5700—6500 fordulatra voltak berendezve. Az a hang, kattogás, zsivaj, amit a 122 versenyző a csendes Linth­alban csapott, felülmúl minden eddig el­képzelt motoros attrakciót. Az olaszok rétjéitől­* vad veze­tők, gyilkolják a gépeket! A legutolsó pillanatokba­n fékez­nek, de akkor úgy, hogy majdnem szájjelm­erű a gépük. A legvadabb volt köztük Lepori, aki most azon a kis Fiat hegyiversenykocsin akart indulni, amelyikkel Lampr­­ano agyonzúzta magát a Faneilh­­ver»ar­v alatti tréningén Gár»f msl ''ti, « sem jjrfoff .4 (tsB?. aa egyik ^kanyarodóban, éppen » len­ne 1 előtt, felborult. Ő maga szára­zon vitte el, azonban mechanikusa a lábát törte. Leporit különben a svájci rendőrség csak 200 frank le­­fizetése után engedte indulni, mert a verseny előtti napok egyikén 90 kilométeres sebességgel ugratott ki az egyik l­mtball Hotel kapuján. A Klausenpass verseny kedvező középeurópai fekvésénél lógva már ma is, de egy pár év múlva feltétlen Európa legnagyobb ver­senye lesz és a szerencsés svájciak tényleg elmondhat­ják, hogy a hegyi Derby a Klausen-verseny­­ lesz. A svábhegyi versenynek nagy propagandát csináltam, de azt hi­szem, nem igen lesz nagy foga­: nai ja, mert az a vélemény, hogy­ egy­ kissé kiesünk az középeu­rópaii centrumból. Egyébként ma­­suknem minden új kocsinak, amit láttam min.­ négy fékje volt. Olyan kocsi ritkaság, melynek csak a hátsó kerekén van fékje. A verseny szenzációja egyébként hí kis Ami Icai­ cycleosti feltűnő jó teljesítménye volt. Az egy szem­é-­­lyes 1100 kom. költtartalmú kis ko­csi valósággal repült a tekergő­ utakon. Az amerikai Mormon és Nasch kocsik bemutatkozása igen jó hatást keltett. Természetesen ezek nem olyanok, mint a múlt évi svábhegyi versenyen indult vén háború előtti Mormon csata­­kígyó, hanem modern gyors ko­csik. A verseny díjazása pazar volt. Mint harmadik, egy gyönyörű bronz reliefet kaptam, melyen a Matterhorn alakja büszkélkedik. A rendezés, bár még sok kívánni valót hagyott hátra, elég jó volt. A startok kitűnőek voltak. Moso­­lyognom kell, ha eszembe jutnak az őszi eljövendő svábhegyi ver­seny szinte kezdetleges startjai, melyek határozott visszafejlődést jelentenek az autóvezetési technika szempontjából. Határozott szándé­kom egyébként minden év­ben újból felkeresni a Klausenpass ver­senyt ést addig nem nyugszom, míg ott egy első díjat nem nyerek. Mercedes nem Indul­ne Európa Nagy Díjában. Mint N'amotomácból értesülünk, a Mercedes-kocsik nem in­dulnak Monzában. Ezzel szemben a né­met Benz (!) és Steiger biztos Induló. Ugyancsak erősen készülnek a ver­­senyre a Flat vezetők, akik a francia Grand Prix-ben történt vereségü­ket akarják jóvá tenni. Francia részről a Rolland-Pilain gyár biztos Induló, míg az amerikai Miller-kocsik már itt is vannak. Vezetőik: Alzasra­ta Murphy, akik az Antilláid,i fedélzetén jöttek át Európába, jelenleg Parisban tartózkod­nak. A harmadik Miller-Special kocsit a lengyel Zborovsky gróf fogja ve­zetni. A h­arctérszerb­ Steyr-országút. Egy Ausztriában járt automobilistánk elő­adása szerint a Bécs Storr4 országút valóságos harctér benyomását kelti, ami annak a következménye, hogy Bécs—Steyr között jelenleg óriási cd autóforgalom. Kidöntött telegráfpór­­nák, elgörbült vaskorlátok, fekvő kilo­­méterkövek jelzik a sűrűn megismét­lődő autóbaleseteket. Révaiban, az Est Automobil Clubi 153 kilométeres tá­von sebességi ver­­senyt rendezett. Győztes egy Steyr túrakocsi lett, mely úgy a sebességi versenyt, mint a külön díjazott m­ellék­­ver­senyekét fölénnyel nyerte. Új gyorsasági rekord. Mint Stockholm­ból jelentik, Westerberg az ottani Vek­o­dromban Harley-Davidson-gépen a Gull által tartott 8:87.6 mp.-re 10 kilométeres gyorsasági rekordot. 7:35.4 mp.-re javí­totta, ami 79.109 kilométeres óránkénti sebességnek felel meg. mem. Hétfő, 7938 xnaueWBCi . Felelős szerkesztő és kiadó: 151. Vadas Gyula. Laptulajdonos: Nemzeti Sport Lapkiadó Bw»E Nyomatott: Stádium Sajtóvállalat B.-T. kert»**. gépein. Budapest». VX. Rozsu­t, Dl. ac. XyomnaigatSzto.

Next