Nemzeti Sport, 1923. szeptember (15. évfolyam, 136-157. szám)

1923-09-19 / 150. szám

3* Amerikában még miluic tódnak. Bár megveihetősen­ kmnés hír sasivá­rog- M hozz.i'inn‘k m oceátrwxn tóiról, korántsem jelenti azt. ho*ry­z7. amerikai ahlétistoa stagui'M. Bár osatfc néhány kiemelkedő eredményt­ gyüijtöküink: itt 8sw, mégis reá­­ramlathatutik, hogy az USA atléti­­scá'ja mindem finn előretörés elle­­nére is az, ami Volt: a világ letr­­en­sője. Mey a nemrégen megtörtott New-Yor­k város bajnokságain a következő eredményekkel k enixellál­­taik a­ keletfranernikai atlétáik: 100 és 220 yardon a védő Murchison lett az első 8.1­mp. és 21.4 imp. nagysze­rű eredm­­ény­eikkel, miig mögötte a helyezéseket Bowman és Lovejo­i foglalták el. 440 yardon Burgess­­nek 51.4 mp. idő ir elég volt ahhoz, hogy Kantositsa elsőségét, a hírből jól­­felmért távfűtő Thomson azon­ban­­ angolra luccanta le 4:17.6 mp.-et kellett, hogy fusson ahhoz, hogy elsőnek érkezzék be. A fél an­golt még mindig megközelítihertet­­len biztons­ággal nyerte Helfm­en, akiről mat i­rjáik az amerikai lapok, hogy még soha életében nem futot­ta ki magát! Ideje 1:57.6 mp. A sulydokit- ha­n az öreg Mxiedo.ua!­a lett wl első 14.23 m.-nel a 14.17 m.-t dobott W­an­der előtt, Legendre nyerte a táv­olugrást 707 mi.-rel, az olimpiai győztes Laudon a magas­­ugrást 194 cm.-szel Brown 191 elle­nében, a rúdugrásban Schlopp 166 cm.-rel lett első. Három idegen győzelem ronthatja el az ameri­­kaiáusz kedvét ezen a bajnoki via­dalon, még p pedig ezek közüli egyet a finn Hitt­oki éne­klt aki 5 angol mérföld­ön 25:22.8 mp. alatt győzött, a kettő pedig a Budapesten is ismert szimpatikus svéd gátf­utónak,­­ Christiernsonnak jutott, aki a 120 yardodban 15.6 mp, a 440 yardod­ban pedig 55.8 alatt győzött. Az Aradon most pénteken lefolyt ver­senyen néhány jobb eredményt értek el az atléták. íme: 100 m. Steinfeld 11.4 mp., 400 m­. Steinfekl 53.8 mp., Sofl­m Kabát 2:07.4 mp, magas ötös escipat­ AAO 163 cm., átlag­­s totón 173, Iltusou 172­, 500 m. Márton 17.11 mp., Itiszkosz, Spotarita 36.73 m., 1500 m. Kabát 4.29 mp.. kalapácsvetés Boden 39.08 m„ tíjnsági súlydobás Fritz 13.04 id. derű utolsó startjn­ ezidén — mint i munkatársunknak kijelentette — a va­sárnapi stafétabajnoki viadalon lesz, iztatva megkezdi végre pihenőjét, ami rá is f­ér a kiváló sprinterre. Hiszen a .'mer&ul áprilisi versenyre készülve március végétől kezdve trenírozik. 8 na óta részt vett, senate minden héten egy-egy versenyen. Péter csak októberben jöhet. A ki­váló erdélyi sprinter a MAC versenyre akart lejönni, de vizsgái miatt csak októberbe távozhat Kolozsvárról. Így a J£ AFC október 7-i versenyén mutatko­zik be a fővárosban. Hoff szereplésére számít, a MAC az október 1-re tervezett, hétköznapi ver­senyéig. Ullier ismét lúd. A svédeknek Lind­­ström visszavonulása után legjobb ge­relyvetője, Lillier idén nehezen jutott formába, míg végre most 61.83 m.-t dobott a triangei meccsen. .Jansson 14.35 SO.­6S súlydobása­ emelkedik még ki az eredmények közül. Az amerikai Metropolitan AA ifjú­sági bajnokságai a követteező ereddné­­nyekkel végződtek: 100 yard Cohen 10.2 mp., 220 yard havin 23 mp, 440 yard Coufee CilM mp, 880 yard Swinburne 2.03 mp., 1 angol Goodwin 4:26.8 mp., 3 angol Maehsmuth 15:48.4 mp., 120 gát Ragers 16.6 mp., 220 gát Wright 27.8 mp, 440 gát Dailancg Tri 57.4 rop, wuly (5.5 kg.)­­baggert 14.47 m, kalapács ,(5.5 kg.) Person 43.65 m, gerely Tjeyden­ 50­9 ul, távol Hippel 673 cm, magos iHolloma 184 exn . Ray legyőzte Ki­tol­át 2 angol mér­­lögben 9:18.4 mp. idővel. Bitói a 9.21 mp.­­,-t futott. Magyar József (Hitelbank) a múlt év m­agasugró bajnoka lett a Bankszövet­ség at­létikai előadója a Barcelonába Távozott Siók­a­ál’ Károly helyett. Krämer, a­ tűnnek nagyszerű magas­­ugrója, aki a­ tavalyi finn-francia via­dalon még a legjobb európai magas­­ugrónak tartotó, Lendent is megverte, járemleg Isaneeitében él s hosszú­ szünet vitán ment indult először versenyen, s könnyen győzött úgy a magasugrásban (180 cm..) mint a diszkoszvetésben. Husen szépen szerepelt múlt héten Prágában. A kávádé német először 4:08.6 .hen alatt nyerte 1500 méteres, aztán ikS pare akit ,iCCC-es versenyét. rNÖ¥Oi2^DOCn A Semmeriiig* kegyivmeny 1923 részletet j eredményei tf o for kér ékpárol;; SM kein.: 1. Medingev (New-Imperiol) 16:10.6. 3SO hr»'.: 1. Duller (DHS.IAP) 8:48.9, 3. Stockier (AJS) 8:56.8, 3. Sutter (Sunbeam) 9:10.2. - üoo Lem.; 1. Hilpert Karner (Sunbeam) 8:12.4. 2. Niessner (.Sun­beam) 8:42.9, 3. Kraus (Sunbeam) 8:50.4. Knrnér bukott'. Mult évi rekordja: 8:06.x mp. — 100 bem. Vrlart-alMOu leiül: 1. Difii (ZenHb JAP) 7:35.3, Seutmering-rekord. 2. Scbaiidt tHíUley-Davidson 1 $:0ft,3, 4. Sfeyer (Harles-Davidson.) 8:1«. Cveircank: 130 kerti.: .1, Sehuabel (Mathis) 10:57.1. - 1100 hem.: 1. Kandi (Amilcar) 8:39.4. .■tontívmobilok; Sooriaeluktsisvai. 1.1 liter: 1. Libovich (Amilcar) MrtfeS. 2. Félix Kraus tAmiloar) 10:11, if. Sfrasser (Amilcar) 18:55, Kolow­­ral-ka f egória rekordja (Auatro-Dairoler Sa­dia 10:551 verve! — 1M literit): 3. Bi- Uoi’ovü/. Hyüpgy, a MAö nagyPekiri­­téljrtt veaérigazgatója a minap érkezett vissza háromheti» szatwóságáról. Sza­­littd idojél; AnsséteD és más ausztriai liplvoken töltötte. Kis 1100 kiibeentkué* teres MÁO-kocsin ment ki, szsal jött Tisszíi és közben Iwjária egész Sáli. burgot és Tirolt. A kis 41 ÁQ-kocei+, mely a legnagyobb emelkedéseket és hágókat is könnyen vitte, áltabinosaa megcsodálták a külföldiek. Dand­y Automobil Rí Vili, líBkk SziUud-utca 30. Tere&mmáat: 100-- 80 Kikár­óUgtta v­ezérképviseletek ’. AGA 6 20 UP SPA 20 és 40 HP chard Palme (Fuchs) 11:44. — />? Uterin: 1. Zsoluay (Puch) #r&7, 2. RupeJrt. VVéifts (Aiu*eaJ 3. Gun/her-Kcru (Fiai 501; 18;5Ci. 2.1 írtéiig: 1. GpHÍ (Graí^Ötiít) 9:10.1, 2. Dunlop (Dittos) DíJítf.ü, ü. Bdhx'Lu gar (Lancia-r>ambda) 9:51». — ?.<7.7 literi": J. Dauner (Atifítio-Fiav) 8:'tó.8. 2. >falc.itc (Aasaldo) 10:1S. — S.7 literig: 1. Haasnl (Srcyr) T;r»(i.4. 2. írlehöofolcl gróf (Stcyr) 8:10. íí. Beydci-Mnliltog (Steyr) 8:19.6, 4. Delmúr Walier (Híeyj-) 8:22.9. — 4.0 liter rig: 1. Picha (Grofi i) 8:55.8 ■ 2. Kieincrt (Renz) 10:22.2, *. Hacker ÍAustro-Doiraler) .10:25.8. - 4.r> literig: 1. Hirsch Hugó (Uräf-Stift) 8:’t9.8, 2. báró Miiyr-Maeuhof (Hollfi-Roiee) 9::)tí^. V f rsenyke esik: IS­ literig: 1. Sch­naller (Chiribiri) 7: 2. Ferdinojida Minei­a (Q. M.) 8:22, 9. Ur­ban (C. M.) 8:41.0. — .‘1 literig: 1. Gróf Klienenmü­ller (Ali’a-Romeo) 8:12, Birk (Barratti) és Protti (Ceirano) bukott. — 4 literen felül: 1. Hermain Büt­ler (Steyr) 7:09.1. (A haji legj­obb ideje.) Il-Uuler a 11 év ót femet He Saller (Mercedes) fiVal feláll­ított * Semmer­ing-rekordot 2.1 másod­percre megközelítette. 2. Jo­sef Gr­if (Graf- StUt) 7:55.0, Hörner^ (Beny.i feladta. ) A célhoz 72 motorkerékpár, eyebeeaf, serif­­autó és verseny­kocsi érkezet­t be. A f­il­m­­kocsik a sportkocsikkal egy kategóriá­ban versenyeztek. A verseny méltatására és egyes érdekesebb epizódjaira a jövő szá­munk­ban egy, Del már Walterről lef­olyta­­tott intervjunkban számolunk be. m­mw automobilok, faktorok, alkatrészek HALTEMBERGER VILMOS NítaVMe1ó­ UTCA 19 Jimmy Muphy tőrei. Az a­nerikai bebizonítot­ta, hogy titű­nő vezető és mindent kihozott Monzában a Miller­­kocsiből. Eltekintve a 30—40 kör között történt pneudefe­ktjétől, amidőn a 400 kilomé­t­erre 4­:23-ra volt szüksége, min­den körét 4:04—4:06 körül futottta. Murphy legjobban a pneudefekt után ment, amikor is 39:02-re volt szüksége a 400 km.-hez, ami 150 km.-es átlag­­sebb­ségnek felel meg. Tisz­tia körének ideje a következő volt: 100 km. 41:00, 200 km. 40:49, 800 km. 40:11, 400 km­.48:23, 1­00 km. 39:02, 600 km. 41:45, 700 km. 41:06, utolsó 100 km. 39:59 mp. A fenti beosztás vágy vndámra és állóképes­­ségre vall. C.rr i L-n­u/vsi «EMOEte ver­ de v 6^492 i­erai betegek részére, i mwim-iiw -n­ivam. (Ez^oi»siV«rao-Mui«­; Holidítéi epe« ogp. VII Rikéczi’tU a. I. eve. i CHi*(131il—1 ss^mbeau "ff* MEGJÖTTEK a LAMBDÁK! A Világ technikailag legtöké­letesebb és mégis legolcsóbb (IHM kocsija Magyarországi vezérképviselet: Budapest IV. ker., Apponyi-tér 1. sz. X Grand Printo di'K­iarap« ak­tató körei érdekesen mutatják, mint host» de Saram­itwo a már fánadni kezdő Ha®o­mrot, kinek motorja sem volt már egé­­szen rendben és felm­elegedvé», máig nem, hanoitt ugy , ahogyan kellett volna. A 75-it körben érte el Carlo Salatmatto rekordidejét, amenny­iben egy kört 3:46.4 mp. alatt tett meg, ázni lép.WO tan, óránkénti sebességnek felel meg. 74 ‘Vek NaZBare 5:05.26 (4:16) Salaams« o 5:07.84 (3:46) Murphy 5:12:36 (4:00) 76 kar; Aaamro 5:09.46 (4:20) Siiiuícia up 5:41:34 (4:»> Murphy 5:46.41 (4:W) 77ko4‘: Xasizaro 5:14.52 <6:06) SnlaniMo 5:45.37 (8:56) Murphy 5:20.43 (4:0?) 7S iőr: Kasizaro 3:19.22 (4^0) Salaitnswi 3:19.43 (4:06) Mwrpliy 3:24.42 (4S») *9 kör: so-iaaii&wi 3’JSAS 4iaz2js.ro 5^3.44 (4:19) Murphy 5:28.44 (4.-N3 80 4si4r: Sa&tfBaikP i:27őte &lí8) Siassötro 3:28.02 (4:21) Murphy l:SLil (4:93) ■Smmhb A Püspöky-Róka konzorcium két versenynapra bérbevette a Millenárist — A Nemzeti Sport tudós Adidt­ól. — A zürichi reprezentánsok kiküldetési kültséga m­ajt illeni 2 millió koronát un­iós,/­­tett fel, am­i a Magyar Kerékpáros Szövet­séget a .szó szoros értel­m­ében a len!­, ü­lé­sére állította. — Az idei púl­y­a versenyek m­gyank­, — ipelyek a szövetség, jövedel­­münek oro­s­ílánrészét teszik —, legnagyobb részt ráfizetéssel zárultak, ami termés­ze­­tesen maspa arán vonta, h­ogy a szokásos részesedések is a rainivuumra redukálód­tak. Sőt a katasztrófái is állapot azon han nemcsak a MKS*~t tette életképtelenné, hanem — sun­ ennél ezer’szen’csebben U*a- mikus­ csirájában fojtotta meg a fejlődést az Uymodott fizetésképtelenné lett egye­sületekben — ami pedize* a sport lelkes ka­tonáin, a versenyzők százain bosszulta, meg magéit, akik közül igen sokan még­ a szezon elején elmért díjaikat sem kap­ták meg. Ennek a szomorú állapotnak egyetlen magyarázata az a kritika sportpolitika, mely a szöveti­és kebelén belül, klikkrend­­szerbe alakult a dúlt. Egyesek szemé­lyeskedő és maguk iűlik anyagi, hasznot re­mélő egyének a szó szoros értelmében árulói lettek a sportnak, árulói — akár rosszhiszeműen vagy tudatlanul , amikor a roncsoskodón és eg­y csakazért­ is! gesztus­sal messzi horizontok gazdag és életképes ígéretét utasították visz­­a. Tették pedig ezt azért, hogy önkényurilmak „harag­­szomrúdját“ érvényesíteni tudják azokkal szemben, akik már a múltban is bebizo­­nyították, hogy a továbbié,niódus az anya­gi és erkölcsi boldogulás ez a részükről várható. Ez az — elsősorban a sportot szem előtt tartó lelkes társaság tavasszal átépít­tette volna a Millemirist. Modern fordulókkal, cement burkold­tal és ú­j tribünökkel. A konspiránsok azonban addig akadékoskod­tak, különböző ketrvés,­­ professzionista mumusokat festve a falra, míg a főváros engedett és nem adott engedélyt az át­építésre. A konzorcium ugyanekkor a­ szövetség elé is beadvánnyal fordult: en­­g­ed­tessék meg nekik, hogy ők rendezzék le a szezont — ennek ellenében hajlandók lennének 1.300.000 korona bért fizetni, mely­ből az egyesületek is részesednének. — E Ez az összeg ma, enyhén számítva, 16­­milliót jelent. Ezzel az összeggel a szövetség meg sem érezte volt­a a zürichi kiküldetés költ­ségeit és az egyesületek nem kerültek vol­na olyan kényszerhelyzetbe, hogy fizetés­­képtelenségüket­ fedezendő — serlegeiktől és egyéb értéktárgyaiktól legyenek kény­telenek megválni. De itt is a konspirán­­sok győztek, előbb azonban — kegyelem­döfésül — belegázoltak a konzorcium egyes tagjainak l­ecsületébe, akik ,így kénytelenek voltak végleg elhagyni a küz­dőteret. A szezon aztán alaposan bebizonyította az eltávolítottak igazát, a hozzá nem értés és a vékonypénzűség csúnyán megc­vafolta birtokosait. Az eredmény pedig: a szövet­ség üresen tátongó kasszája és az egye­sületek ngoui­UA lett. És most a verseny­szezon lejárt és a tuca­tpipák ideje elérkezett. S mint éhes far­kasok a télben, kidülledt szegekkel cso­dát vár a bűnösök precessziója. IdS a csoda váratlan módon elérkezett. E konzorvdp.us a r1.\ember­i Sport*' mun­­­katár*a utján ugyanis beadvánnyal for­dult a Magyar Kerékpáros Szövetségbe*,­ melyben a szeptember és október 7-iki pályanapra igényt tartanak, s ha­ a megállapodás létrejönne, u­gy hajlasodók­­­nak mutat­koznának a szokásos 10 saválad­é­­kos részesedést is lefizetni. A Magyar Kerékpáros Szövetség ver­seny­intéző­ bizott­sá­ga tegnap tárgyalta Püspök­­ és Hóka urat: bevonásával a bérletügyet és higgadt megfontolás után a kérelemnek helyt is tuttak, úgy hogy a két pályanap most már határonatila is a konzorcium kezei közé került. A suti vétség ugy­anis reméli, hogy e maillumd­iveré­­nyek jövedelme, mint ahogy arra Virpola főtitkár­ai­ igen helyesen ráv­­gzott« biztosan megm­entené a szüvetséget anya­­gi romlásából, ami így természetessé­g«d a legmesszebbmenő jóizai­llatot és segéd­kezet. Megkérdezetik az értekezlet ut­án Aoka urat, hogy miképpen óhajtja megoldani a mai nehéz anyagi viszonyok között a versenyeket. — A Nemzeti Sport, amely miiaet a sport életerős eszméi harcosának ava­­tatkozott, tudhatja már a múltból, hogy bennünket az anyagi siker nem érdekelt, soha éa egyelőre nem is fog érdekelni. A sportot népszerűsíteni kell elébb, áldoza­t kell rá, hogy közkedvelt legyen és ha ezt elértük, csak akkor jöhet az üzlet. Mi nem riadunk vissza semm­inevű anyagi sokértelsvülés­től. Nagy eszméink vannak, melyüket­­diadalra akarunk juttatni és to­tek szolgálatában nem fáj, ha néhány milliót el is vesztünk. Mi ii közönségnek adni akarunk és nem venni.. — Kiket szándékoznak önök e két ver­senynapra leszerződtetni? — kérdezőskö­­dn­t­k tovább. « — Schräget. Arénáét, Hrusm­aertél és J­aughausot szerződésileg biztosítottuk már e két napra, ie,enfob­­ il tárgyalásban ál­lunk fillegardal, a hatszoros­ dán világbaj­nokkal, Büttel, Henry Ma­yerrel, Oster­­mayerrel, Messori olasz vikigrekorderrel és Hahnnal, akiknek szerződése legna­gyobbrészt bizonyosra vehető. A szeriaiak közül Díjként vant és Werweert vettük számításba még, (Dickentmanr világbajnok és Werrveer többszörös svájci bajnok. •­­Ezekkel természetesen a vezetőm­í­r jönne. A kiadás, ammnit e versenyzőkig kontempláltunk, mintegy 30 millió koro­nára rúgna. — Ezzel sz­em­ben oly»« na­pot produkálnánk, amilyent Európa a vi­lágbajnokságok leszám­lásával ez évben még nem produkált. Valószínül­eg kiírjuk Budapest bajnokságát is. Elbucsu/.unk és föllélegzünk. Szegény, bejtroitélt budapesti publikum — lukullam­i, lakomában lesz részed! Felelős szerkesztő és kiadó: Mr. V­avas Gyula Helyettes szerkeentfi: Hoppe Lás­zló T­aptu­lajdonos: Nemzeti Sport Lapkiadó H.VT. Nyomatott: Stádium Sajtóválalat B.-T. körforgógépein Budapest, VT., Eta&a,O. MLU

Next