Nemzeti Sport, 1923. szeptember (15. évfolyam, 136-157. szám)
1923-09-19 / 150. szám
3* Amerikában még miluic tódnak. Bár megveihetősen kmnés hír sasivárog- M hozz.i'inn‘k m oceátrwxn tóiról, korántsem jelenti azt. ho*ryz7. amerikai ahlétistoa stagui'M. Bár osatfc néhány kiemelkedő eredményt gyüijtöküink: itt 8sw, mégis reáramlathatutik, hogy az USA atlétiscá'ja mindem finn előretörés ellenére is az, ami Volt: a világ letrensője. Mey a nemrégen megtörtott New-York város bajnokságain a következő eredményekkel k enixelláltaik a keletfranernikai atlétáik: 100 és 220 yardon a védő Murchison lett az első 8.1mp. és 21.4 imp. nagyszerű eredményeikkel, miig mögötte a helyezéseket Bowman és Lovejoi foglalták el. 440 yardon Burgessnek 51.4 mp. idő ir elég volt ahhoz, hogy Kantositsa elsőségét, a hírből jólfelmért távfűtő Thomson azonban angolra luccanta le 4:17.6 mp.-et kellett, hogy fusson ahhoz, hogy elsőnek érkezzék be. A fél angolt még mindig megközelítihertetlen biztonsággal nyerte Helfmen, akiről mat irjáik az amerikai lapok, hogy még soha életében nem futotta ki magát! Ideje 1:57.6 mp. A sulydokit- han az öreg Mxiedo.ua!a lett wl első 14.23 m.-nel a 14.17 m.-t dobott Wander előtt, Legendre nyerte a távolugrást 707 mi.-rel, az olimpiai győztes Laudon a magasugrást 194 cm.-szel Brown 191 ellenében, a rúdugrásban Schlopp 166 cm.-rel lett első. Három idegen győzelem ronthatja el az amerikaiáusz kedvét ezen a bajnoki viadalon, még p pedig ezek közüli egyet a finn Hittoki éneklt aki 5 angol mérföldön 25:22.8 mp. alatt győzött, a kettő pedig a Budapesten is ismert szimpatikus svéd gátfutónak, Christiernsonnak jutott, aki a 120 yardodban 15.6 mp, a 440 yardodban pedig 55.8 alatt győzött. Az Aradon most pénteken lefolyt versenyen néhány jobb eredményt értek el az atléták. íme: 100 m. Steinfeld 11.4 mp., 400 m. Steinfekl 53.8 mp., Soflm Kabát 2:07.4 mp, magas ötös escipat AAO 163 cm., átlags totón 173, Iltusou 172, 500 m. Márton 17.11 mp., Itiszkosz, Spotarita 36.73 m., 1500 m. Kabát 4.29 mp.. kalapácsvetés Boden 39.08 m„ tíjnsági súlydobás Fritz 13.04 id. derű utolsó startjn ezidén — mint i munkatársunknak kijelentette — a vasárnapi stafétabajnoki viadalon lesz, iztatva megkezdi végre pihenőjét, ami rá is fér a kiváló sprinterre. Hiszen a .'mer&ul áprilisi versenyre készülve március végétől kezdve trenírozik. 8 na óta részt vett, senate minden héten egy-egy versenyen. Péter csak októberben jöhet. A kiváló erdélyi sprinter a MAC versenyre akart lejönni, de vizsgái miatt csak októberbe távozhat Kolozsvárról. Így a J£ AFC október 7-i versenyén mutatkozik be a fővárosban. Hoff szereplésére számít, a MAC az október 1-re tervezett, hétköznapi versenyéig. Ullier ismét lúd. A svédeknek Lindström visszavonulása után legjobb gerelyvetője, Lillier idén nehezen jutott formába, míg végre most 61.83 m.-t dobott a triangei meccsen. .Jansson 14.35 SO.6S súlydobása emelkedik még ki az eredmények közül. Az amerikai Metropolitan AA ifjúsági bajnokságai a követteező ereddnényekkel végződtek: 100 yard Cohen 10.2 mp., 220 yard havin 23 mp, 440 yard Coufee CilM mp, 880 yard Swinburne 2.03 mp., 1 angol Goodwin 4:26.8 mp., 3 angol Maehsmuth 15:48.4 mp., 120 gát Ragers 16.6 mp., 220 gát Wright 27.8 mp, 440 gát Dailancg Tri 57.4 rop, wuly (5.5 kg.)baggert 14.47 m, kalapács ,(5.5 kg.) Person 43.65 m, gerely Tjeyden 509 ul, távol Hippel 673 cm, magos iHolloma 184 exn . Ray legyőzte Kitolát 2 angol mérlögben 9:18.4 mp. idővel. Bitói a 9.21 mp.,-t futott. Magyar József (Hitelbank) a múlt év magasugró bajnoka lett a Bankszövetség atlétikai előadója a Barcelonába Távozott Siókaál’ Károly helyett. Krämer, a tűnnek nagyszerű magasugrója, aki a tavalyi finn-francia viadalon még a legjobb európai magasugrónak tartotó, Lendent is megverte, járemleg Isaneeitében él s hosszú szünet vitán ment indult először versenyen, s könnyen győzött úgy a magasugrásban (180 cm..) mint a diszkoszvetésben. Husen szépen szerepelt múlt héten Prágában. A kávádé német először 4:08.6 .hen alatt nyerte 1500 méteres, aztán ikS pare akit ,iCCC-es versenyét. rNÖ¥Oi2^DOCn A Semmeriiig* kegyivmeny 1923 részletet j eredményei tf o for kér ékpárol;; SM kein.: 1. Medingev (New-Imperiol) 16:10.6. 3SO hr»'.: 1. Duller (DHS.IAP) 8:48.9, 3. Stockier (AJS) 8:56.8, 3. Sutter (Sunbeam) 9:10.2. - üoo Lem.; 1. Hilpert Karner (Sunbeam) 8:12.4. 2. Niessner (.Sunbeam) 8:42.9, 3. Kraus (Sunbeam) 8:50.4. Knrnér bukott'. Mult évi rekordja: 8:06.x mp. — 100 bem. Vrlart-alMOu leiül: 1. Difii (ZenHb JAP) 7:35.3, Seutmering-rekord. 2. Scbaiidt tHíUley-Davidson 1 $:0ft,3, 4. Sfeyer (Harles-Davidson.) 8:1«. Cveircank: 130 kerti.: .1, Sehuabel (Mathis) 10:57.1. - 1100 hem.: 1. Kandi (Amilcar) 8:39.4. .■tontívmobilok; Sooriaeluktsisvai. 1.1 liter: 1. Libovich (Amilcar) MrtfeS. 2. Félix Kraus tAmiloar) 10:11, if. Sfrasser (Amilcar) 18:55, Kolowral-ka f egória rekordja (Auatro-Dairoler Sadia 10:551 verve! — 1M literit): 3. Bi- Uoi’ovü/. Hyüpgy, a MAö nagyPekiritéljrtt veaérigazgatója a minap érkezett vissza háromheti» szatwóságáról. Szalittd idojél; AnsséteD és más ausztriai liplvoken töltötte. Kis 1100 kiibeentkué* teres MÁO-kocsin ment ki, szsal jött Tisszíi és közben Iwjária egész Sáli. burgot és Tirolt. A kis 41 ÁQ-kocei+, mely a legnagyobb emelkedéseket és hágókat is könnyen vitte, áltabinosaa megcsodálták a külföldiek. Dandy Automobil Rí Vili, líBkk SziUud-utca 30. Tere&mmáat: 100-- 80 KikáróUgtta vezérképviseletek ’. AGA 6 20 UP SPA 20 és 40 HP chard Palme (Fuchs) 11:44. — />? Uterin: 1. Zsoluay (Puch) #r&7, 2. RupeJrt. VVéifts (Aiu*eaJ 3. Gun/her-Kcru (Fiai 501; 18;5Ci. 2.1 írtéiig: 1. GpHÍ (Graí^Ötiít) 9:10.1, 2. Dunlop (Dittos) DíJítf.ü, ü. Bdhx'Lu gar (Lancia-r>ambda) 9:51». — ?.<7.7 literi": J. Dauner (Atifítio-Fiav) 8:'tó.8. 2. >falc.itc (Aasaldo) 10:1S. — S.7 literig: 1. Haasnl (Srcyr) T;r»(i.4. 2. írlehöofolcl gróf (Stcyr) 8:10. íí. Beydci-Mnliltog (Steyr) 8:19.6, 4. Delmúr Walier (Híeyj-) 8:22.9. — 4.0 liter rig: 1. Picha (Grofi i) 8:55.8 ■ 2. Kieincrt (Renz) 10:22.2, *. Hacker ÍAustro-Doiraler) .10:25.8. - 4.r> literig: 1. Hirsch Hugó (Uräf-Stift) 8:’t9.8, 2. báró Miiyr-Maeuhof (Hollfi-Roiee) 9::)tí^. V f rsenyke esik: IS literig: 1. Schnaller (Chiribiri) 7: 2. Ferdinojida Mineia (Q. M.) 8:22, 9. Urban (C. M.) 8:41.0. — .‘1 literig: 1. Gróf Klienenmüller (Ali’a-Romeo) 8:12, Birk (Barratti) és Protti (Ceirano) bukott. — 4 literen felül: 1. Hermain Bütler (Steyr) 7:09.1. (A haji legjobb ideje.) Il-Uuler a 11 év ót femet He Saller (Mercedes) fiVal felállított * Semmering-rekordot 2.1 másodpercre megközelítette. 2. Josef Grif (Graf- StUt) 7:55.0, Hörner^ (Beny.i feladta. ) A célhoz 72 motorkerékpár, eyebeeaf, serifautó és versenykocsi érkezett be. A filmkocsik a sportkocsikkal egy kategóriában versenyeztek. A verseny méltatására és egyes érdekesebb epizódjaira a jövő számunkban egy, Del már Walterről lefolytatott intervjunkban számolunk be. mmw automobilok, faktorok, alkatrészek HALTEMBERGER VILMOS NítaVMe1ó UTCA 19 Jimmy Muphy tőrei. Az anerikai bebizonította, hogy titűnő vezető és mindent kihozott Monzában a Millerkocsiből. Eltekintve a 30—40 kör között történt pneudefektjétől, amidőn a 400 kilométerre 4:23-ra volt szüksége, minden körét 4:04—4:06 körül futottta. Murphy legjobban a pneudefekt után ment, amikor is 39:02-re volt szüksége a 400 km.-hez, ami 150 km.-es átlagsebbségnek felel meg. Tisztia körének ideje a következő volt: 100 km. 41:00, 200 km. 40:49, 800 km. 40:11, 400 km.48:23, 100 km. 39:02, 600 km. 41:45, 700 km. 41:06, utolsó 100 km. 39:59 mp. A fenti beosztás vágy vndámra és állóképességre vall. C.rr i L-nu/vsi «EMOEte ver de v 6^492 ierai betegek részére, i mwim-iiw -nivam. (Ez^oi»siV«rao-Mui«; Holidítéi epe« ogp. VII Rikéczi’tU a. I. eve. i CHi*(131il—1 ss^mbeau "ff* MEGJÖTTEK a LAMBDÁK! A Világ technikailag legtökéletesebb és mégis legolcsóbb (IHM kocsija Magyarországi vezérképviselet: Budapest IV. ker., Apponyi-tér 1. sz. X Grand Printo di'Kiarap« aktató körei érdekesen mutatják, mint host» de Saramitwo a már fánadni kezdő Ha®omrot, kinek motorja sem volt már egészen rendben és felmelegedvé», máig nem, hanoitt ugy , ahogyan kellett volna. A 75-it körben érte el Carlo Salatmatto rekordidejét, amennyiben egy kört 3:46.4 mp. alatt tett meg, ázni lép.WO tan, óránkénti sebességnek felel meg. 74 ‘Vek NaZBare 5:05.26 (4:16) Salaams« o 5:07.84 (3:46) Murphy 5:12:36 (4:00) 76 kar; Aaamro 5:09.46 (4:20) Siiiuícia up 5:41:34 (4:»> Murphy 5:46.41 (4:W) 77ko4‘: Xasizaro 5:14.52 <6:06) SnlaniMo 5:45.37 (8:56) Murphy 5:20.43 (4:0?) 7S iőr: Kasizaro 3:19.22 (4^0) Salaitnswi 3:19.43 (4:06) Mwrpliy 3:24.42 (4S») *9 kör: so-iaaii&wi 3’JSAS 4iaz2js.ro 5^3.44 (4:19) Murphy 5:28.44 (4.-N3 80 4si4r: Sa&tfBaikP i:27őte &lí8) Siassötro 3:28.02 (4:21) Murphy l:SLil (4:93) ■Smmhb A Püspöky-Róka konzorcium két versenynapra bérbevette a Millenárist — A Nemzeti Sport tudós Adidtól. — A zürichi reprezentánsok kiküldetési kültséga majt illeni 2 millió koronát uniós,/tett fel, ami a Magyar Kerékpáros Szövetséget a .szó szoros értelmében a len!, ülésére állította. — Az idei púlya versenyek mgyank, — ipelyek a szövetség, jövedelmünek orosílánrészét teszik —, legnagyobb részt ráfizetéssel zárultak, ami természetesen maspa arán vonta, hogy a szokásos részesedések is a rainivuumra redukálódtak. Sőt a katasztrófái is állapot azon han nemcsak a MKS*~t tette életképtelenné, hanem — sun ennél ezer’szen’csebben U*a- mikus csirájában fojtotta meg a fejlődést az Uymodott fizetésképtelenné lett egyesületekben — ami pedize* a sport lelkes katonáin, a versenyzők százain bosszulta, meg magéit, akik közül igen sokan még a szezon elején elmért díjaikat sem kapták meg. Ennek a szomorú állapotnak egyetlen magyarázata az a kritika sportpolitika, mely a szövetiés kebelén belül, klikkrendszerbe alakult a dúlt. Egyesek személyeskedő és maguk iűlik anyagi, hasznot remélő egyének a szó szoros értelmében árulói lettek a sportnak, árulói — akár rosszhiszeműen vagy tudatlanul , amikor a roncsoskodón és egy csakazért is! gesztussal messzi horizontok gazdag és életképes ígéretét utasították visza. Tették pedig ezt azért, hogy önkényurilmak „haragszomrúdját“ érvényesíteni tudják azokkal szemben, akik már a múltban is bebizonyították, hogy a továbbié,niódus az anyagi és erkölcsi boldogulás ez a részükről várható. Ez az — elsősorban a sportot szem előtt tartó lelkes társaság tavasszal átépíttette volna a Millemirist. Modern fordulókkal, cement burkoldtal és új tribünökkel. A konspiránsok azonban addig akadékoskodtak, különböző ketrvés, professzionista mumusokat festve a falra, míg a főváros engedett és nem adott engedélyt az átépítésre. A konzorcium ugyanekkor a szövetség elé is beadvánnyal fordult: engedtessék meg nekik, hogy ők rendezzék le a szezont — ennek ellenében hajlandók lennének 1.300.000 korona bért fizetni, melyből az egyesületek is részesednének. — E Ez az összeg ma, enyhén számítva, 16milliót jelent. Ezzel az összeggel a szövetség meg sem érezte volta a zürichi kiküldetés költségeit és az egyesületek nem kerültek volna olyan kényszerhelyzetbe, hogy fizetésképtelenségüket fedezendő — serlegeiktől és egyéb értéktárgyaiktól legyenek kénytelenek megválni. De itt is a konspiránsok győztek, előbb azonban — kegyelemdöfésül — belegázoltak a konzorcium egyes tagjainak lecsületébe, akik ,így kénytelenek voltak végleg elhagyni a küzdőteret. A szezon aztán alaposan bebizonyította az eltávolítottak igazát, a hozzá nem értés és a vékonypénzűség csúnyán megcvafolta birtokosait. Az eredmény pedig: a szövetség üresen tátongó kasszája és az egyesületek ngouiUA lett. És most a versenyszezon lejárt és a tucatpipák ideje elérkezett. S mint éhes farkasok a télben, kidülledt szegekkel csodát vár a bűnösök precessziója. IdS a csoda váratlan módon elérkezett. E konzorvdp.us a r1.\emberi Sport*' munkatár*a utján ugyanis beadvánnyal fordult a Magyar Kerékpáros Szövetségbe*, melyben a szeptember és október 7-iki pályanapra igényt tartanak, s ha a megállapodás létrejönne, ugy hajlasodóknak mutatkoznának a szokásos 10 saváladékos részesedést is lefizetni. A Magyar Kerékpáros Szövetség versenyintéző bizottsága tegnap tárgyalta Püspök és Hóka urat: bevonásával a bérletügyet és higgadt megfontolás után a kérelemnek helyt is tuttak, úgy hogy a két pályanap most már határonatila is a konzorcium kezei közé került. A suti vétség ugyanis reméli, hogy e maillumdiverények jövedelme, mint ahogy arra Virpola főtitkárai igen helyesen rávgzott« biztosan megmentené a szüvetséget anyagi romlásából, ami így természetesség«d a legmesszebbmenő jóizaillatot és segédkezet. Megkérdezetik az értekezlet után Aoka urat, hogy miképpen óhajtja megoldani a mai nehéz anyagi viszonyok között a versenyeket. — A Nemzeti Sport, amely miiaet a sport életerős eszméi harcosának avatatkozott, tudhatja már a múltból, hogy bennünket az anyagi siker nem érdekelt, soha éa egyelőre nem is fog érdekelni. A sportot népszerűsíteni kell elébb, áldozat kell rá, hogy közkedvelt legyen és ha ezt elértük, csak akkor jöhet az üzlet. Mi nem riadunk vissza semminevű anyagi sokértelsvüléstől. Nagy eszméink vannak, melyüketdiadalra akarunk juttatni és totek szolgálatában nem fáj, ha néhány milliót el is vesztünk. Mi ii közönségnek adni akarunk és nem venni.. — Kiket szándékoznak önök e két versenynapra leszerződtetni? — kérdezősködntk tovább. « — Schräget. Arénáét, Hrusmaertél és Jaughausot szerződésileg biztosítottuk már e két napra, ie,enfob il tárgyalásban állunk fillegardal, a hatszoros dán világbajnokkal, Büttel, Henry Mayerrel, Ostermayerrel, Messori olasz vikigrekorderrel és Hahnnal, akiknek szerződése legnagyobbrészt bizonyosra vehető. A szeriaiak közül Díjként vant és Werweert vettük számításba még, (Dickentmanr világbajnok és Werrveer többszörös svájci bajnok. •Ezekkel természetesen a vezetőmír jönne. A kiadás, ammnit e versenyzőkig kontempláltunk, mintegy 30 millió koronára rúgna. — Ezzel szemben oly»« napot produkálnánk, amilyent Európa a világbajnokságok leszámlásával ez évben még nem produkált. Valószínüleg kiírjuk Budapest bajnokságát is. Elbucsu/.unk és föllélegzünk. Szegény, bejtroitélt budapesti publikum — lukullami, lakomában lesz részed! Felelős szerkesztő és kiadó: Mr. Vavas Gyula Helyettes szerkeentfi: Hoppe László Taptulajdonos: Nemzeti Sport Lapkiadó H.VT. Nyomatott: Stádium Sajtóválalat B.-T. körforgógépein Budapest, VT., Eta&a,O. MLU