Nemzeti Sport, 1924. október (16. évfolyam, 185-206. szám)

1924-10-08 / 190. szám

8 I BOJTOSA/] A hétfő esti boxankét — A Nemzeti Sport tudósítójától.—­­ Az önálló hússzövetség megalakítá­­sá­t célzó ankétek másodikját hétfőn este tartották meg Tatics Péter dr. kezdezz­é nyerésére. Az értekezleten a boxban "vezetőszerepet játszó egyletek valamennyien képviseltették magukat. A gyűlés rezümé­ja ugyanaz volt, mi a legutóbbi MBBOSfc által összehívott in­tézői értekezletn­ek. Szükséges az önál­ló boxszövetség mielőbbi megteremtése. Az úgyszólván természetes, hogy ahány féle párt van, annyiféleképpen akarják­ ezt a célt elérni. Két főcso­portra oszlanak az érdekeltek, akiket azonban egymástól jelentős elvi kérdé­sek nem választanak el, mindössze személyi kérdéseik. Tekintettel azonban mindkét párt elég nagy súlyára, a legmegfelelőbb volna mindkettőt egy közös platt­­formra hozni, hogy együttes­­munkál­kodásukkal elérhessék azt, miért kü­­lön-külön küzdenek, de csak úgyis csak közösen érhetnek el. Mivel mindkettőnek ugyanaz a célja, nézetünk szerint csak egy Más kölcsö­nös­­ engedékenységre van szükség, hogy a feltétlenül megkövetelt harmó­niát megteremtsék. A ma esti MEBOSz tagértekezletet valószínűleg közelebb is hozza az ellen­tétes táborban állókat és talán sikerül ezúttal az együttműködés lehetőségét megteremteni. A hétfői értekezlet eredményeképpen egyébként, remélni lehet, hogy Tallós Péter dr. társelnök enged az egyesü­letek kérelmének s folytatja a műkö­dését továbbra is a boxszak­osztály élén. * Rózsa Jenő box-iskolája (Teréz­­körút 21.) csütörtökön nagy box-estélyt rendez, melynek keretében Rózsa iskola-boxolást mutat be s Hegedűs Péter a boxolásról tart népszerű fel­olvasást." KEBIUMJI A Magyar­óvári Előre KE versenye — A Nemzeti Sport tudósítójától — A Magyaróvári Előre KE vasárnap tartotta ezidei őszi egyszersmind szezon­­záró versenyét, amely hatalmas közön­ség előtt jó eredményekkel folyt le. A verseny folyamán kitűnt Stróbl Vilmos nagyszerű technikájával. Min­den számot —­ a juniort kivéve — megnyert. Részletes eredmények: Megnyitó verseny 5 km.: 1. Stróbl Vilmos 9:08 mp., 2. Éber József 9:20 mp., 3. Félix Béla 9:30. Junior-verseny 5 km.: Halász La­jos 9 : 48 mp., 2. Takács Ferenc 9 : 50 mp., 3. Balogh Gábor 9:52. Vadász-verseny 5 km.: 1. Stróbl Vilmos 9:48 mp., 2. Félix Béla 9:49 mp., 3. Gyátsek József 9:52 mp. Térelőny-verseny 5 km.: 1. Stróbl 9:18, 2. Gyátsek 9:32 mp., 3. Halász 9:34 mp. Lassúsági-verseny 20 m­.: 1. Mayer­­beck Mihály, 2. Friedrich Richárd, 3. Kiss Emil. Főverseny 10 km.: 1. Stróbl 14 : 42, 2. Kiss Emil 14: 43, 3. Félix 14 :43­ 5. A Tour de France 12-ik szakaszá­nak győztese ismét Bottecchia, aki ezzel most már alaposan bebiztosította magát hatalmas, szinte utolérhetetlen pontelőnyével. Dr. Geresatsér László egyetemi vivőmester vivő- és tornatermei megnyíltak IX. Lónyak utca 7. — VI, Csengery­ utca 68 Tőr-, kard*, epevivas. Svédtorna. Ig+UMMiTALPti sport-1 J®éslux,os cipő2tülönlegessé0el£ P' Pongrácxnál, (BAK) Szondy-u. 23 KERÉK- .gJHL PÁROK iPSI gumialkatrészek, nikkelezés, zománcozás, javítás diósad! DEÁK LÁSZLÓ kerékpárraktár és gyártás. VIII. Német-utca 45. A m. kir. államrendőrség szerződéses szálutója #*«"**"» m JPOStl ..mm . nl_m...jbl Szerbia, 1924 októberi 8 Pontedecímí - Gioví hegyiverseny Az automobil kategóriák­at a Salm­­son-Ch­iribiri-O. M. és itala nyerték A. J. S. és Frera-győzelmek a mo­torkerékpár verseny­ben - A Nemzeti Sport tudósítójától.­­ Az őszi évad egyik legnagyobb he­gyiversenye zajlott le a minap Giovi mellett, 9760 méteres távon. A verseny­­kocsi kategóriákban Cl­erici (Salmson), Marconconi (Chiribiri), Balestrero (O. M.) és Foroni (Itala) arattak meg­szokott győzelmeket, míg a motocikli­­versenyben az újra a versenyekre jobban ráfekvő és kitűnő­ Frera győ­zött két kategóriában. A verseny leg­jobb eredményét Marconeini Alete ér­te el 1.5 literes Chiribiri versenyko­csival, 61.255 átlagsebességet érve el. A részletek a következők: Versenykocsik 1100 kcm: 1. Clerici Abéle (Salmson) 10:04, 2. Bram­billa (Gar) 10:22, 3. Bob (750 kcm, Sénéehal) 11:37. — 1500 kcm: 1. Marconeini Alete (Chiribiri) 9:38. Átlagsebesség 61.255 km. A nap legjobb ideje: 2. Chian­ Be­­rotti (O. M.) 9:34, 3. Croce Pasquate (Bugatti) 9:42, 4. Valpreda (Fiat) 9:47. — 2000 skam: 1. Balest­rero (O. M.) 9:49, 2. Asinari (Ansaldo) 9:54, 3. Masotti (Bugatti) 10:06. Versenykocsik 2000 kcm. felül: 1. Foroni (Itala) 9:35, 2. Onrro Marin (Spa) 10:09,6, 3 Barbano (Lancia-Llambda) 10:04. Motorkerékpárok 350 kcm: 1. Moli­­nari (A. J. S.) 10:33, 2. Piacenti­no (Garelli) 11:16, 3. Boneri­ (Garanzini- Jap) 11:39. 1­500 kcm: 1. Merte Giu­­seppe (Frera) 9:41, 2. Ghers­i Pietro (Guzzi) 9:45, 3. Colombo Mario (Frera) 10:15. Odas­kocsik 1000 kcm: 1. Acerboni Mario (Frera) 10:57, 2. U­livi (Harley- Davidson) 12:18. . Sportkocsi—túrakocsi. Különböző helyről hozzánk érkezett levelek ajánl­ják, hogy vezessék be a jövő évi sváb­hegyi versenyen a túrakocsi és sport­kocsi kategóriákat. El kellene válasz­tani a gyárak versenyeit a magános amatőrversenyzők versenyétől Ha fi­gyelemmel kísérjük a versenyeket, úgy észrevesszük, hogy az utolsó ver­senyeken igazi erővel csak a Steyr, az Austro-Daimler és a Mercedes fe­küdtek bele a versenybe. Akadt ter­mészetesen mindig egy-két fecske, aki normál széria kocsijával kiállt a fentiek kitűnő sportkocsijai ellen, azon­ban csak egyszer. Belátta, hogy en­nek nincs semmi célja és sietett a jövő esztendőben még csak közel sem jönni az Istenhegyi-úthoz. Ha a nagy külföldi svájci, franciaországi, angol és egyéb versenyeket figyelemmel ki­sérjük, mindenütt megtaláljuk a sport­kocsik kategóriáját. Ezáltal elérjük, hogy az­­eddigi sportkocsik éppen úgy megjelennek, de viszont a túrakocsi kategóriák hemzsegni fognak az in­dulóktól. A képviseletek a kirakatból kihúzott szériakocsikkal fogják fel­venni egymás ellen a versenyt és emellett elérjük, hogy lassan egy új vezetőgeneráció fog kifejlődni, amely azután a következő években már sportkocsival és később versenykocsi­val fog versenyezni. Igen szeretnék, de ehhez a témához mindazok, akiket érdekel hozzászólnának, mi készséggel fogunk helyet adni lapunk automobil­­rovatában. A B. S. A. gépek magyarországi vezérképviseletét az Autó­palota­­Ár­kád-bazár kapta meg. Hír szerint a jövő évi magyar Tourist-Trophyn Eltl Antal egy 350 kcm. o. h. v. B. S. A. géppel indul. Firenzében, Kopenhágában, Schaff­­hausenben, Révaiban, Hamburgban hozták be legújabban a motorkerék­pár-taxikat. Csak Budapest van elma­radva az irányban, ahol még mindig az egy fogatú képezi a legelőkelőbb közlekedési eszközt. Balázs László egy kis 250 kcm., Gaál Andor egy nagy 1000 kcm. New Imperial-JAP gépen indul a jövő évi magyar Tourist Trophyn. Mindketten a bécsi Conternától kapják a ver­senyre a gépet, ami igen nagy meg­­tisztelése a magyar motorkerékpáro­soknak, így eszerint a Zenithet Drittl és Gall, a New Imperialt Balázs és­­ Gaál fogják vezetni. . Mit keres egy profi motoros? Érdekes volt egyik motorosunk be­szélgetése a belga Vidallal, aki mint tudjuk, a Sarolta hivatásos verseny­zője. A Semmeringen járt magyar igen invitálta Vidalt, hogy jöjjön le a svábhegyi versenyre. A belga már majdnem kötélnek állt, de előbb meg­kérdezte : „Na és ha győzök, mit fizet a gummis, mit a benzines, mit az olajos és mit fizet a pesti képviselet, hogy reklámot csinálok neki. Sajnos, erre magyar barátunk nem tudott kielégítő válaszokat adni és így Vidal jobbnak látta nem eljönni szép Budapestre. Bizony az eset nem is olyan nevetsé­ges, mert hamar el fog jönni az idő, midőn Magyarországon is olyan fejlett lesz a motorkerékpársport, hogy bi­zony fizetni fog a gummis, a benzines és az olajos is, csakhogy kiírhassa, hogy Dunloppal, Castrollal, Shell-ben­­zinnel, Bosch-gyertyával stb. győzött. Motorkerékpár hírek a külföld­ről. A múlt héten rendezték 5000 néző előtt a német pályabajnokságokat. A nemzeti bajnokságokban csak német géppel lehetett futni. A 150 kcm. kate­góriában Schirmer (Berlin) Grade- gé­pen, a 250 kcm.-ben Knibbecke (Köln) Allright-gépen, a 350 kcm.-ben Her­­zogenrath (Köln) német Sund vázba beépített Blackburne-el lettek elsők. Meglepetésszámba ment a múltévi baj­nok Müller (Düsseldorf) NSU második helye Knidbecke után. A nyílt verse­nyekben az 500 kcm. kategóriát 10 kilométerre Soenius nyerte angol Nor­ton géppel 86­ 972 km. sebességet érve el, míg a nagy kategóriában Rüttchen győzött Harley-Davidsonnal Müller (N. S. U.) előtt. A Kopenhága melletti Glostrup-autodromban nagy versenyek voltak. Angolok, németek, svédek és dánok vettek részt. A főversenyt a híres angol vezető F. Longmann nyerte A. J. S. gépen. Második lett a dán Ildbransen (Chater-Lea), míg a harma­dik helyet a német Thewis foglalta el saját gyártmányú Thewis-Jap gépén. A meghívásos versenyt Thewis nyerte Longmann (AJS) és Jakobson (Chater- Lea) előtt, a nagy handicapot a né­met Isslinger nyerte, mint előnyt adó angol Nortonnal. Második lett Wester­­gaard (Doulgas) és Longmann (A. J. S.) A Steyr-kompresszor. Mint tudjuk, a Steyr-gyár már a Semmering-ver­­seny előnt kísérleteket folytatott a kompresszorral, amelyek azonban ak­koriban nem sikerültek. A kocsik meglevő motorjai nem birták ki az óriási nyomást és tudvalévően 4 motor ment tönkre már a próbák alatt, azonban a kompresszor kifogástalanul működött és Rützler a tréningeken kitűnő teljesítményeket ért el. Sajnos, miután a motorok nem birták ki a kompresszort, a gyár sem­­ a Semme­ringen, sem Budapesten nem indít­hatta Rützlert, aki felhasználva a kényszerpihenőt, Tirolban pihente ki az év fáradalmait. Mint most hírlik, a Steyr-gyár megkezdte az új spec­iál­­motorok építését, amelyekkel remélik, hogy a kísérletek sikerrel fognak járni. A Targa Florióban már ezzel az új kompresszoros kocsival indul­nak a Steyr vezetők, valószínűen Rützler, Hansal és Kinszky gróf, aki a jövő évben már minden nagy ver­senyben starthoz áll. könyvvezető részvételével dr. Fazekas Dezső főmagán­vádó képviselője László Lajos vádlott és dr. Mamusich Mihály védő jelenlétében Budapesten, 1924. évi szeptember hó 2. napján megtar­tott nyilvános tárgyalás alapján, a vád és a védelem meghallgatása után meghozta a következő ítéletet: László Lajos vádlott 28 éves, izr. vallású, bu­dapesti születésű és lakos, magyar ál­lampolgár, nőtlen, kereskedő, bűnös az 1914:41. t­ e. 2. §ába ütköző és első tétele szerint minősülő becsületsértés vétségében, amelyet úgy követett el, hogy­ Budapesten, 1924. évi július hó első napjaiban a „Pátria" kávéházban egy nagyobb társaság előtt Maininger Béla ellen becstelenítő kifejezést hasz­nált, mert azt mondta reá, hogy ez a valaki előbb számoljon el a tkopenihágai úttal, vagy pénzekkel és azután be­széljen. A kir. járásbíróság ezért­ László Lajos vádlottat az 1914:41. t.-c, 4. §. 1. p. és az 5340/1924. M. E. rende­let 4. §-a alapján 600.000 (hatszázezer) korona pénzbüntetésre ítéli. A pénz­büntetést az ítélet jogerőre emelkedé­sétől­ számított 15 nap alatt Iber végre­hajtás terhével a kir. járásbíróság ve­zetőjénél az 1892:XXVII. t.­e. 3. §-ában meghatározott célra megfizetni A pénzbüntetést behajthatatlanság esetén 5340/1924. M. E. rendelet 7. alapján 6 (hat) napi fogházra kell átváltoztat­ni. A vádlott a Bp. 480. §-a értelmében köteles az ezután felmerülő bűnügyi költséget az államkincstárnak megté­ríteni. Köteles a vádlott 300.000 korona ügyvédi költséget a főm­agánrádlóna­k az ítélet jogerőre emelkedése után szá­­m­ított 15 nap alatt végrehajtás terhe mellett megfizetni. Vádlott köteles a Bv. 28. 5. és a St. §. 3. §.­­értelmében jelen ítéletet a „Nemzeti Sport“­­­.Imn­ hírlapban közzé tenni. Indokolás: A tárgyalás adatai alapján megállh­a­pí­­tást nyert az előadott tényállás. A vádlottnak az a cselekménye az 1914:41. t.-c. 2. §-ába ütköző és első tétele sze­rint minősülő becsületsértés vétségé­nek alkotó elemeit foglaltja magában, a beszámítást és a büntethetőséget ki­záró ok pedig nincs, ezért a vádlott bűnösségét meg kellett állapítani s­őt az 1914:41. t.-c. 4. §-ának első tétele és az 5340/1924. M. E. rendelet 4. §-a sze­rint­­el kellett ítélni. A büntetés ki­szabásánál a bíróság azt, hogy a sértés a rágalmazás határán van, min­t sú­lyosbító körülményt, a büntetlen elő­életet, a beismerést és hogy a vádlott megbánást tanúsított pedig, mint eny­hítő körülményt vette figyelembe. Az ítélet egyéb rendelkezései az idézett törvényszakaszokon alapultatak. Buda­pest, 1924 szeptember 2. Csépati s. k. (fabr. büntető járásbiró LINCOLN a legjobb és legszebb amerikai luxus­automobil FORD AUTOMOBILOK FORDSON TRAKTOROK Autorizált képviselet: Haltenberger Vilmos VI. Nagymező­ utca 19 Telefon : 66-15 Másolat: A budapesti kir. büntető járásbíróságtól! B. IV. 23517/1924/2. A Magyar Állam Nevében! A buda­pesti kir. büntető járásbíróság mint ■büntetőbíróság becsületsértés vétsége miatt László Lajos ellen indított bűn­ügyben Mailinger Béla fomag­ánvádló vádja felett dr. Csépai József- .kir. já­rásbíró és, Csintalan József jegyző­ MOZIK MŰSORA CORVIN-SZÍNHÁZ: (J. 89-88.) Scaraimouche. Kö­znap: fél 7, 9, vasár­nap fél 5, háromnegyed 7, 9. ROYAL-APOLLO: (J. 118—94.) Notre Dame-i toronyőr (prolongálva). Köz­nap: fél 6, fél 8, fél 10, vasárnap: fél 4, fél 6, fél 8, fél 10. KAMARA: (J. 140 -27.) Száguldó ke­rék (Severin Mars) 15 fel­vonásban. Köznap: negyed 6, háromnegyed 8, 10, vasárnap: háromnegyed 4, három­negyed 6, háromnegyed 7, háromne­gyed 10. MOZGÓKÉPOTTHON: (182—92.) Csak meg édes, 8 felvonásban. Az arany­­ország: 4, 6, 8, 10. OMNI­A: (J.­1—25.) Száguldó kerék (Sever­in Mars) 15 felvonásban. Köz­nap: fél 6, háromnegyed 8, 8, va­sárnap: 4, 6, 8, 10. CORSO: (63—99.) Száguldó kerék II felvonásban. Köz­nap: 5, negyed 8, fél 10, vasárnap: 4, 6, 8, 10. URÁNIA: (1. 121—35.) Notre Dame-i toronyőr (prolongálva). Köznap: 5, háromnegyed 7, 9, 10,10, vasárnap: 5. háromnegyed 5, fél 7, negyed 9, 10. TIVOLI: (30—49.) Korunk hőse 10 felvonásban, A feh­ér pokol 6 felvonás­ban (Betti Compson, Tom Moore) 4, 6, 8, 10. Felelős szerkesztő és kiadó: Dr. Vadas Gyula Helyettes szerkesztő: Hoppé László Nyomatott Stádium Sajtóvállalati B.-T- körforgógépein Budapest, Rózsa­ u. 10. Nyomdaigazgató: Janovits F.

Next