Nemzeti Sport, 1926. október (18. évfolyam, 156-173. szám)
1926-10-18 / 166. szám
Hétfő, 1926 október 18. Hajtóműér Li A MAC jánoshegyi versenyének Delmár Walter és Urbach László volt a hőse Delmár (Steyr) elsőrangú idővel futotta a nap legjobb idejét, Urbach reális körülmények között ismét legyőzte Feledyt . Két szerencsés kimenetelfi baleset, kitűnő rendelés jellemezte a MAC motorosztályának első versenyét — Velmárné érte el a legjobb túrakocsi időt — A Nemzeti Sport tudósítójától — Hogy a MAC motorsportosztályának nincsenek hagyományai, azt az időjárás mutatta be a legpregnánsabb módon. A verőfényes hét után pont a verseny napjára borult el az ég, csepegett az ólmos eső, de a falevelek bágyadt zizegésén túl mégis elemi erővel tört elő a magyar motorosvilág hangos véleménye, hogy a MAC motorosztályának szűz versenye minden tekintetben méltó volt azokhoz a tradíciókhoz, melyek elválaszthatatlanul összeforrtak a griffmadaras lobogóval. A rendezés valóban mintaszerű volt, a verseny minden zökkenő nélkül kötötte le a nagyszámú közönség feszült, érdeklődését, a vezetőség, élén Máry Dezső elnökkel, Hartzer Oszkárral, Iványi Guszával, Vigyázó Miklóssal, mindenképpen kiSteyr-kocsiját, aki látta az izgalom hevében dúlt, de mégis mosolygó arcát, aki látta a szakadékok mellett hajszálnyira elvágtatni vadul felbőgő kolosszusán, az tudja csak kellőképen értékelni, mit is jelent Delmár Walter neve a magyar automobilizmusnak. Delmár 3:33.4 mp-es útvonalrekordja közel van a kihozható maximumhoz, a teljesítőképesség határához, tegnapi szereplése értékes babérral szaporította győzelmeinek sorozatát A nap másik hőse a kis Urbach volt, akit immár joggal nevelhetünk nagy Urbachnak. Két abszolút teljesítmény fűződik nevéhez, a motorkerékpárok és az oldalkocsik legjobb ideje, nehéz eldönteni, melyik az értékesebb. Teljesen reális körülmények között aratott megérdemelt győzelmet oly név viselője felett mint dr. Feledy Pál, bebizonyítva, hogy svábhegyi eredménye teljesen reális volt. Alig egyszer ment fel tréningben a pályán, főleg az oldalkocsik legjobb idejére pályázott, minden fáradságát oldalkocsijára fordította, úgyhogy a szakemberek nem is számítottak arra, hogy a szólómotorok között szenzációt csinálhat. Annál nagyobb meglepetés tehát kitűnő eredménye és második helye az összosztályozásban. Szólóeredményértél talán értékesebb 4:01.8 mp.-es ideje, melyet ezres oldalkocsiján ért el, így leírva a számot, lelketlen, érzéketlen adatnak tűnik fel a 4:01.8. Számnak, olyasvalaminek, amit minden telefonkönyvben bőven találunk. Urbachthal kapcsolatban ez a szám kikristályosodott tudást, elszánt bátorságot, halálmegvető zsonglőrködést jelent, haláltáncot a szakadékok között. A legnagyobb dicséret illeti meg utasát, Bachmann Ottót, akinek nem kicsi az érdeme a kitűnő eredmény elérésében, a hatalmas gépkolosszus megfékezésében. A túrakocsik legjobb ideje Delmar Walterné nevéhez fűződik, aki sportkarrierjének talán legértékesebb győzelmét aratta. Pompásan, kiforrott stílussal dolgozott, méltó volt férje nevéhez, akinek iskolája meglátszik a népszerű Alice asszony munkáján. Ki kell emelnünk Hild Károly nevét, aki szinte varázsszerűen nyerte vissza régi formáját és kettős, igen értékes győzelmet aratott. A 250-es és a 600-as oldalkocsis számokban vitte győzelemre Nováját, teljesítménye dicsőségére válik a magyar iparnak. Puch János szolgáltatta a kiskategória szenzációját. Nem mintha meglepetés volna győzelme, mintha valószínűtlen lett volna előkelő szereplése, de mindenkit megejtett az a kiforrottan nyugodt és mégis igen gyors menés, az az előkelő stílus, mely Puch munkáját jellemezte. Puch még arra is ráért, hogy az útvonal mentén elhelyezkedett ismerőseit kézlegyintéssel üdvözölje, nem egyszer a fordulóban integetett barátainak és mégis megnyerte kategóriáját. Két szerencsés kimenetelű baleset történt a versenyen. Wolfner László farolt ki az útról Bignan kocsiján, gépe métereket zuhant a meredek szakadékban és csak az öreg jánoshegyi tölgyek akadályozták meg abban, hogy kocsistól hemperegjen le a völgy mélyébe. A kocsi összetört, de Wolf nernek szerencsére semmi baja sem történt, karcolás nélkül úszta meg az esetet. A másik baleset Vadász Miklóssal történt, , aki méterekkel a cél előtt kapott gummi defektet, nekivágódott a töltésnek, átzuhant az úttest másik oldalára, kitört néhány oszlopot, kiváltott néhány sikolyt, majd sértetlenül szállt ki csúnyán összetört Amilcarjábó. Az utóbbi balesettel kapcsolatban meg kell emlékeznünk a rendőrség kitűnő munkájáról is, mely mindenképen példás volt. A közönség látva Vadász balesetét, ész nélkül rohant az összetört kocsi felé, pedig alig egy perc múlva várták az utána következő versenygép beérkezését. Ha Zsilinszky Kálmán rendőrfelügyelő nem látja át pillanatok alatt a helyzetet és nem teremt kivont karddal rendet, hát könnyen úgy fordulhatott volna a sors, hogy sorozatos balesetekről volnánk kénytelenek beszámolni. A verseny részletes eredményei a következők" Motorkerékpárok 175 kcm.-ig: 1. Puch János TTC (Puch) 4:27 . mp. 2. Erdélyi Ferenc (Mékay Villiers) 4:30.6 mp. 3. Pollik Mihály (Monet Goyon Villiers) 5:08.8 mp. Puch három másodperccel győzött az alaposan feljavult, de mágneszavarokkal küzdő Erdélyi felett. Pollik mélyen tréningformáján alul szerepelt, talán gépében volt a hiba. Motorkerékpárok 250 kcm.-ig: 1. Hild Károly KMAC (Novatap) 4:08.2 mp. 2. Stanzel Gyula MAC (Rex Acme) 4:32.5 mp. 3. Dragos Jenő MAC (Méragrtap) 4:33.2 mp. Hild hatalmas fölénnyel nyerte versenyét és az általános osztályozásban is előkelő helyet foglalt el. Stanzel második helye meglepetés, míg Dragos elkönnyelműsködte versenyét. Motorjának kopott dugattyúgyűrűit a verseny előtt cserélte ki és történetesen nem tudott szert tenni eredeti alkatrészekre. Zajáé DKW-gépén nem tudott érvényesülni, míg Stanzel Szilárd állandóan javul Motorkerékpárok 350 kcm.-ig: 1. Gyurkovits Béla KMAC (Zenith Jap) 4:18.8 mp. 2. Kübek József MAC (FP) 4:41.4 mp. 3. Nagy Tibor MAC (Méray Jap) 4:52.0 mp. Indultok még Magyar (Terror .Top) 5:47.6.Takátsy Endre (Douglas) 5:18.1. Szász Károly (AJS) 8:46.4. Gyurkovits a Wolfner-féle Zenitben startolt, teljesen tréning nélkül vágott neki a versenynek, így eredménye jónak mondható. Kubek respektábilis eredményt ért el tel- Jánoshegyi verseny 1926. Miért futotta Urbach László (AJS) a motorkerékpárok legjobb dejét ? Urbach László (Broug Superior) az oldalkocsik legjobb idejét? Miért állított fel két rekordot? Mert F2 ETHANOL üzemanyagot használt. tűnő munkát produkált. Ugyanezt mondhajuk el Unger Tibor indítóról, a célbírókról, az időmérőkről, akik szép példáját adták annak, hogy kellő hozzáértés, sportszeretet, lelkesedés s ügybuzgóság szinte feleslegben található a MAC táborában. A verseny két hőse kétségtelenül Detmar Walter és Urbach László volt. Delmár Walter megszoktatta a magyar motoros társadalmat, hogy kivételes klasszist képvisel hatalmas győzelmein már nem is lepődünk meg, ha a népszerű „Vale“ starthoz áll, úgy a verseny sorsa féligmeddig elintézettnek tekinthető. A jánoshegyi verseny esetében azonban másképpen alakult, a helyzet, aki látta Delmár hajmeresztő fordulótechnikáját, aki látta, mint fékezi meg ágaskodó, hatalmas ( ARIEL motorkerékpár az 1916. évi magya Tourist Trophy győztese. Vezérképviselet Bauer Elemér utca 8'). T 4 magyar bajnokságban vezető márka SUNSEAM! motorkerékpár Vezérképviselet. Magyar Abroncs- és Kerékgyár r.-t. VI., Gyár utca 8. Telefon: 133—56. | * Jánoshegyi verseny 1926. A nap leggyorsabb automobilja Delmár Walter (Steyr) A nap leggyorsabb motorkerékpárja Urbach László (AJS) A nap leggyorsabb oldalkocsija Urbach László (Brough Superior) A nap leggyorsabb túraautomobilja Delmár Walterné (Steyr) Caspar-olajjal Eladási központ: állította fel rekordjait Gaspar-Oil Corporation Budapest, IX. Ferenc körút 19-21. sz. Jánoshegyi verseny 1926. Delmár Walter Steyr automobilon a nap legfőbb idejét futja Bosch mágnessel és Bosch gyertyával Urbach László AJS motorkerékpáron az összes motorkerékpárok legjobb idejét futja Bosch már 7 gyertyával Bosch k. S. t. Budapest, VIII., Vas-utca 16. 11 H. R. D. I « ■ a Az angol arisztokrácia motorkerékpárja S «................................- ■ . ........ ....... m u-------------------------------------------------M '* 1026. évi angol T. T. abszolút győztese. g m 1926. évi ao£ gol T. T.-ben legtöbb pont- a m eredménnyel végez. 1925. évi japán I.T. g 4 abszolút győztese. 1926 évi Steyr T. T. " abszolút győztese. 1926. évi Germánia Gold Cup abszolút győztese. 1926. évi 5 ■ Brooklandi 200 mérföld stb. győztese. g » Vezérképviselet: MNTAI EDE Budapest, ■ IX., Viola utca 12-14. — Telefoni I. 40-92. ■» ■ ■IBBlűeDBIHBIflaHIViniflNHIHlUHIiB