Nemzeti Sport, 1926. október (18. évfolyam, 156-173. szám)

1926-10-18 / 166. szám

Hétfő, 1926 október 18. H­ajtóműér Li A MAC jánoshegyi versenyének Delmár Walter és Urbach László volt a hőse Delmár (Steyr) elsőrangú idővel futotta a nap legjobb idejét, Urbach reális körülmények között ismét legyőzte Feledyt . Két szerencsés kime­netelfi baleset, kitűnő rendelés jellemezte a MAC motorosztályának első versenyét — Velmárné érte el a legjobb túrakocsi időt — A Nemzeti Sport tudósítójától — Hogy a MAC motorsportosztályá­­nak nincsenek hagyományai, azt az időjárás mutatta be a legpregnán­sabb módon. A verőfényes hét után pont a verseny napjára borult el az ég, csepegett az ólmos eső, de a falevelek bágyadt zizegésén túl mé­gis elemi erővel tört elő a magyar motorosvilág hangos véleménye, hogy a MAC motorosztályának szűz versenye minden tekintetben méltó volt azokhoz a tradíciókhoz, melyek elválaszthatatlanul összeforrtak a griffmadaras lobogóval. A rendezés valóban mintaszerű volt, a verseny minden zökkenő nélkül kötötte le a nagyszámú közönség feszült, érdeklődését, a vezetőség, élén Máry Dezső elnökkel, Hartzer Oszkárral, Iványi Guszával, Vi­gyázó Miklóssal, mindenképpen ki­Steyr-kocsiját, aki látta az izgalom hevében dúlt, de mégis mosolygó arcát, aki látta a szakadékok mellett hajszálnyira elvágtatni vadul felbő­­gő kolosszusán, az tudja csak kellő­képen értékelni, mit is jelent Delmár Walter neve a magyar automobiliz­musnak. Delmár 3:33.4 mp-es útvonalrekord­ja közel van a kihozható maximum­hoz, a teljesítőképesség határához, tegnapi szereplése értékes babérral szaporította győzelmeinek soroza­tát A nap másik hőse a kis Urbach volt, akit immár joggal nevelhetünk nagy Urbachnak. Két abszolút tel­jesítmény fűződik nevéhez, a mo­torkerékpárok és az oldalkocsik legjobb ideje, nehéz eldönteni, me­lyik az értékesebb. Teljesen reális körülmények között aratott megér­demelt győzelmet oly név viselője felett mint dr. Feledy Pál, bebizo­nyítva, hogy svábhegyi eredménye teljesen reális volt. Alig egyszer ment fel tréningben a pályán, főleg az oldalkocsik legjobb idejére pályázott, minden fáradságát oldalkocsijára fordította, úgyhogy a szakemberek nem is számítottak arra, hogy a szó­ló­motorok között szenzációt csinál­hat. Annál nagyobb meglepetés te­hát kitűnő eredménye és második helye az összosztályozásban. Szóló­eredményértél talán értékesebb 4:01.8 mp.-es ideje, melyet ezres oldalko­csiján ért el, így leírva a számot, lelketlen, érzéketlen adatnak tűnik fel a 4:01.8. Számnak, olyasvalami­nek, amit minden telefonkönyvben bőven találunk. Urbachthal kapcso­latban ez a szám kikristályosodott tudást, elszánt bátorságot, halál­megvető zsonglőrködést jelent, halál­táncot a szakadékok között. A leg­nagyobb dicséret illeti meg utasát, Bachmann Ottót, akinek nem kicsi az érdeme a kitűnő eredmény eléré­sében, a hatalmas gépkolosszus m­­egfékezésében. A túrakocsik legjobb ideje Del­mar Walterné nevéhez fűződik, aki sportkarrierjének talán legér­tékesebb győzelmét aratta. Pompá­san, kiforrott stílussal dolgozott, méltó volt férje nevéhez, akinek is­kolája meglátszik a népszerű Alice asszony munkáján. Ki kell emelnünk Hild Károly nevét, aki szinte varázsszerűen nyerte vissza régi formáját és kettős, igen értékes győzelmet aratott. A 250-es és a 600-as oldal­­kocsis számokban vitte győzelemre Nováját, teljesítménye dicsőségére válik a magyar iparnak. Puch János szolgáltatta a kiskate­gória szenzációját. Nem mintha meglepetés volna győzelme, mintha valószínűtlen lett volna előkelő sze­replése, de mindenkit megejtett az a kiforrottan nyugodt és mégis igen gyors menés, az az előkelő stí­lus, mely Puch munkáját jelle­mezte. Puch még arra is ráért, hogy az útvonal mentén elhelyez­kedett ismerőseit kézlegyintéssel üdvözölje, nem egyszer a forduló­ban integetett barátainak és mégis­­ megnyerte kategóriáját. Két szerencsés kimenetelű bal­eset történt a versenyen. Wolfner László farolt ki az út­ról Bignan kocsiján, gépe métereket zuhant a meredek szakadékban és csak az öreg jános­hegyi tölgyek akadályozták meg abban, hogy kocsistól hemperegjen le a völgy mélyébe. A kocsi össze­tört, de Wolf nernek szerencsére semmi baja sem történt, karcolás nélkül úszta meg az esetet. A másik baleset Vadász Miklós­sal történt, , aki méterekkel a cél előtt kapott gummi defe­ktet, neki­vágódott a töl­tésnek, átzuhant az úttest másik ol­dalára, kitört néhány oszlopot, ki­váltott néhány sikolyt, majd sértet­lenül szállt ki csúnyán összetört Amilcarjá­bó. Az utóbbi balesettel kapcsolatban meg kell emlékeznünk a rendőrség kitűnő munkájáról is, mely mindenképen példás volt. A közönség látva Vadász balesetét, ész­ nélkül rohant az összetört kocsi felé, pedig alig egy perc múlva vár­ták az utána következő versenygép beérkezését. Ha Zsilinszky Kálmán rendőrfelügyelő nem látja át pilla­natok alatt a helyzetet és nem te­remt kivont karddal rendet, hát könnyen úgy fordulhatott volna a sors,­ hogy sorozatos balesetekről volnánk kénytelenek beszámolni. A verseny részletes eredményei a következők" Motorkerékpárok 175 kcm.-ig: 1. Puch János TTC (Puch) 4:27 .­ mp. 2. Erdélyi Ferenc (Mék­ay Villiers) 4:30.6 mp. 3. Pollik Mihály (Monet Goyon Villiers) 5:08.8 mp. Puch három másodperccel győ­zött az alaposan feljavult, de mág­­neszavarokk­al küzdő Erdélyi felett. Pollik mélyen tréningformáján alul szerepelt, talán gépében volt a hiba. Motorkerékpárok 250 kcm.-ig: 1. Hild Károly KMAC (Novatap) 4:08.2 mp. 2. Stanzel Gyula MAC (Rex Acme) 4:32.5 mp. 3. Dragos Jenő MAC (Méragrtap) 4:33.2 mp. Hild hatalmas fölénnyel nyerte versenyét és az általános osztályo­zásban is előkelő helyet foglalt el. Stanzel második helye meglepetés, míg Dragos elkönnyelműsködte ver­senyét. Motorjának kopott dugat­­­tyúgyűrűit a verseny előtt cserélte ki és történetesen nem tudott szert tenni eredeti alkatrészekre. Zajáé DKW-gépén nem tudott érvénye­sülni, míg Stanzel Szilárd állan­dóan javul Motorkerékpárok 350 kcm.-ig: 1. Gyurkovits Béla KMAC (Ze­­nith Jap) 4:18.8 mp. 2. Kübek József MAC (FP) 4:41.4 mp. 3. Nagy Tibor MAC (Méray Jap) 4:52.0 mp. Indultok még Magyar (Terror .Top) 5:47.6.Takátsy Endre (Douglas) 5:18.1. Szász Károly (AJS) 8:46.4. Gyurkovits a Wolfner-féle Ze­nitben startolt, teljesen tréning nél­kül vágott neki a versenynek, így eredménye jónak mondható. Kubek respektábilis eredményt ért el tel- Jánoshegyi verseny 1926. Miért futotta Urbach László (AJS) a motorkerékpárok legjobb dejét ? Urbach László (Broug Superior) az oldalkocsik legjobb idejét? Miért állított fel két rekordot? Mert F2 ETHANOL üzemanyagot használt. tűnő munkát produkált. Ugyanezt mondhajuk el Unger Tibor indító­ról, a célbírókról, az időmérőkről, akik szép példáját adták annak, hogy kellő hozzáértés, sportszeretet, lelkesedés s ügybuzgóság szinte fe­leslegben található a MAC táborá­ban. A verseny két hőse kétségtelenül Detmar Walter és Urbach László volt. Delmár Walter megszoktatta a magyar motoros társadalmat, hogy kivételes klasszist képvisel ha­talmas győzelmein már nem­ is lepő­dünk meg, ha a népszerű „Vale“ starthoz áll, úgy a verseny sorsa féligmeddig elintézettnek tekinthe­tő. A jánoshegyi verseny esetében azonban másképpen alakult, a hely­zet, aki látta Delmár hajmeresztő fordulótechnikáját, aki látta, mint fékezi meg ágaskodó, hatalmas ( ARIEL motorkerékpár az 1916. évi magya Tourist Trophy győztese. Vezérképviselet Bauer Elemér­ utca 8'). T 4 magyar bajnokságban­­ vezető márka SUNSEAM! motorkerékpár Vezérképviselet. Magyar Abroncs-­­ és Kerékgyár r.-t. VI., Gyár­ utca 8. Telefon: 133—56. | * Jánoshegyi verseny 1926. A nap leggyorsabb automobilja Delmár Walter (Steyr) A nap leggyorsabb motorkerékpárja Urbach László (AJS) A nap leggyorsabb oldalkocsija Urbach László (Brough Superior) A nap leggyorsabb túraautomobilja Delmár Walterné (Steyr) Caspar-olajjal Eladási központ: állította fel rekordjait Gaspar-Oil Corporation Budapest, IX. Ferenc­ körút 19-21. sz. Jánoshegyi verseny 1926. Delmár Walter Steyr automobilon a nap legfőbb idejét futja Bosch mágnessel és Bosch gyertyával Urbach László AJS motorkerékpáron az összes motorkerékpárok legjobb idejét futja Bosch már 7 gyertyával Bosch k. S. t. Budapest, VIII., Vas-utca 16. 11 ­ H. R. D. I « ■ a Az angol arisztokrácia motorkerékpárja S «................................- ■ . ........ ....... m u-------------------------------------------------M '* 102­6. évi angol T. T. abszolút győztese. g m 1926. évi ao£ gol T. T.-ben legtöbb pont- a m eredménnyel végez. 1925. évi japán I.T. g 4 abszolút győztese. 1926 évi Steyr T. T. " abszolút győztese. 1926. évi Germán­i­a Gold Cup abszolút győztese. 1926. évi 5 ■ Brooklandi 200 mérföld stb. győztese. g » Vezérképviselet: MNTAI EDE Budapest,­ ■ IX., Viola­ utca 12-14. — Telefoni I. 40-92. ■» ■ ■IBBlűeDBIHBIflaHIViniflNHIHlUHIiB

Next