Nemzeti Sport, 1926. november (18. évfolyam, 174-190. szám)

1926-11-17 / 183. szám

10 amnoHdan­s Kik kaphatnak mentességet az automobil és motorkerékpár fényűzési adója alól Akinek az automobil vagy motorkerékpár elkerülhe­tetlenül szükséges foglalkozásának üléséhez és ezt kellőképen igazolja, mentességet kaphat a fényűzési adó fizetése aló! — A Nemzeti Sport tudósítójától.­­* A motorkerékpár és automobil vásárlásának egyik legkellemetle­nebb mozzanata az, amikor a keres­kedő legtöbbször váratlanul jelenti be, hogy a gép árához még 10 szá­zalék fényűzési adót kell hozzá­csapni, lévén az automobil és a mo­torkerékpár olyasvalami, amivel fényt űzni szoktak. A gépjármű lukszus, a fény a pompa, kiegészí­tő része, reprezentációs kellék, nálunk Magyarországon­­ legalább abba a kategóriába sorolják, melyre ki van mondva a szentencia. Az 1920. évi XVI. tc. kimondja, hogy ..akinek a gépjármű foglalko­zásának ütéséhez elkerülhetetlenül szükséges és ezt kellőképen igazol­ni is tudja, az mentességet élvez a fényűzési adó alól". A törvénycikk tehát szabatosan kimondja, hogy csupán az fizet fényűzési adót, aki­nek a gépjárműre foglalkozási szempontokból nincsen szüksége, ilyen pedig meglehetősen kevés van. Manapság — kevés kivétellel — az tart gépjárművet, aki idejével takarékoskodni akar, aki a foglal szó lakik munkahelyéről, sőt ma­gánorvosokról is hallani újabban, akik ha ritkán is, de mégis látogat­ják betegeiket. Feltétlenül revideálni kell a tör­vény gyakorlati alkalmazásának utasításait, reméljük Bad őexcellen­ciája megteszi a­ kellő intézkedése­ket, ha a RIV­AC megfelelő bead­vánnyal fordul a pénzügyi kor­mányhoz. Ha valaki addig i­s türel­metlenkedik és foglalkozását pom­pamentesen akarja motoron végez­ni, annak csupán azt tanácsolhatjuk, lépjen be az­­ önkéntes tűzoltó­­egyesületbe. Talán elengedik adóját. ! Beszélgetés Első úrvezető: Mondd csak öre­gem, mennyit is fizetsz havonta a soffőrödnek? Második úrvezető (méltatlankod­va): Ugyan, ugyan, hát nem tudod, hogy magam hanyagolom el a ko­csimat o­kozásával kapcsolatos teendőket gyorsa és időbeli veszteség nélkül akarja lebonyolítani. Hogy a törvény gyakorlati alkal­mazásáról bővebb felvilágosítást kapjunk, kérdést intéztünk a m­. kir. Adóügyi Útmutató Hivatal egyik beavatott tisztviselőjéhez, aki a következő felvilágosítást i­­adta: Az 1920 XVI. törvénycikk ■nem rendelkezik imperative, csupán lehetségessé teszi a fényűzési adók indokolt esetben való elengedését. Az eddigi gyakorlat szerint lukszus­­adómentességet élveznek az állam­i és községi szolgálatban álló orvo­sok, körorvosok, állami és fővárosi tisztviselők, akik távol laknak mun­kahelyüktől, avagy külszolgálatot teljesítenek. Mentesek a rendőrség, katonaság és tűzoltóság tisztjei. A lá­tszusadó elengedését 20.000 koro­nás bélyeggel felszerelt kérvényben kell az Adóügyi Útmutató Hivatal­nál kérelmezni, mely a kérelmet véleményezve továbbítja a pénzügy­minisztériumba, mely a döntés jo­gát fenntartotta magának". A fenti felvilágosítás után még kevesebbet tudunk, illetve sejtünk. Semmi körülmények között sem tudjuk megérteni, miért kizárólag állami és városi tisztviselők miért csupán állami orvosok, katonák, rendőrök stb. privilé­giuma az, hogy fényűzési adómentesen vé­gezhessék foglalkozásukat. Tudo­másunk szerint igen sok magán­tisztviselő létezik, aki szintén mesz­• A KI­F,­ motorkerékpar az 1JIJR Ovi­ginogjo tourist trophy i.vettese Vezérképviselet Bauor Elemér­ utca St. tpgga.am MBnBarra-'ygar • .i.­BZSS2SSS3Ba*E­e*BF 'NEW HUDS ON | BUDAPEST, IV., VERES PÁLNÉ-U. 19. • «*"**»» •» JPO IN­ Szerda, 1326'' november 17. fagstéförtésielmű kiállistám Budapesten A KMAC és a MAKÓK május hóban rendezi meg automobil és motorkerék­­pár kiállítását, az iparcsarnokban. A kiállítást a leggondosabban kívánják ■ickészíteui, hogy a tavalyi siker hatvá­nyozott formában érvényesülhessen. A kiállítás igazgatója ismét d­r. Sieindr Aladár vezért­­okár lesz, akinek ismert szervezési képessége feltétlenül nagy eredményt fog hozni. A kiállít­ás szen­zációja lesz a motor és automobil tör­ténelmi csoport, melyet berlini mintára kívánnak megrendezni. A KMAC lépé­seket tett a silányban, hogy a híres Baimier- és Bosch-féle törté­nelmi anyag rendelkezésre álljon, megfelelő helyen m­áris ígéretet kaptak, hogy a megbe­csülhetetlen értékű történeti dokumen­tumok kölcsönzése nem fog akadályok­ba ütközni. Többek között bemutatásra kerül az első autó, a Daiimler-féle „Ben­­zindroschke", valamint a fakerekes első motorkerékpár. Ismét a hegyeshütö! Évekkel ezelőtt a laposhűtő kezdett kimenni a divatból és helyébe az akkoriban­­oly népszerű hegyeshütö, az úgynevezett „Spitzküls­­ter“ lépett. A legutóbbi évek alatt ismét a laposhű­tő kezdett tért nyerni és sok tipikusan hegyeshütö kocsi tért vissza a lapos konstrukcióhoz. Meglepetéssze­rűen hat tehát, hogy több gyár elevení­tette fel a hegyes-hűtős konstrukciót, kö­zöttük az erősen konzervatív angol Sun­­beam-, valamint a T­albot-gyár is. Nemrég megemlékeztünk a százfontos angol kiskocsikról, melyek ára az An­­gol­ország harmincöt millió koronát tesz ki. Hírünk nagy feltűnést keltött és gar­madával kaptuk az érdeklődő leveleket, melyek a százfontos kiskocsikat készítő gyárak elmei iránt érdeklődtek. A ha­talmas számú érdeklődőknek nem áll módunkban külön-külön válaszolni, itt adjuk tehát a két gyár pontos címét. Az egyik a Waverley-kocsi (Waverley Cars Ltd. Waldo Head, London N. W. 10.), a másik a Seaton-Pot­ter (The British Do­minion Car Co., Ltd. Yeovil, England). A téli megbízhatósági motorkerék­­párverseny útvonala pontosan ugyanaz lesz, mint tavaly. A sebességi limitek dolgában sem történik változás és így a megbízhatósági verseny, igen helye­sen, enyhe sebességi miting jellegével fog bírni. Az 1927. évre tervezett automobil­­bajnokság szabályait rövidesen kidol­gozza a KMAC sportbizottsága. A baj­nokság mindenesetre újítás lesz, eddig nem igen hallottunk külföldön hasonló kiírásról. Jövőre megrendezik a magyar „Rekordok Napját** A KMAC bizottság­a, karöltve Forster Gyula útépítési igazgatóval, Barna­ Ber­talan és Ujfalussy tanácsosokkal a na­pokban kiszállt a Nyergesei falu— Tát közötti ötkilométeres útszakaszon, hogy annak állapotát technikai szem­pontokból vizsgálják felül. A bizottság, dr. Szelnár Aladár ismertetése után alaposan foglalkozott azzal a tervvel, hogy az öt­ kilométeres szakaszt oly mó­don teszik kilométer versenyek céljaira alkalmassá, h­ogy azt teljes hosszában betonburkolattal látják el. A bizottság a tervet feltétlenül megvalósítandónak jelentette ki, ami azt jelenti, hogy az építkezések rövidesen kezdetüket veszik. Hírek­ szerint a kereskedelmi minisztérium hozzájárul a betonozás költsé­geihez és így semmi akadálya sem lesz annak, hogy jövőre megrendezhessük a „ma­gyar Arpajout", ahol végre alkalom nyílik valóban reprezentáló sebességek kifutására. Napról-napra több ellopott motor­kerékpárról kapunk hírt. Legutóbb Pest­sik Károly AJ év gépe jutott szo­morú sorsra, de csodálatos módon rö­videsen visszakerült jogos gazdájához. A tolvaj, aki bücskén feszített Pejtsik gépén, a Lánchíd előtt felbukott, ala­posan össze­érezte magát és gépét, de annyi ideje még volt, hogy sérülései ellenére futásban keressen menedéket. A hídfő misztikus lassítási szertartá­sokat végző közlekedési rendőre, aki­nek pedig hivatalból kellene tudomással bírnia a lopásokról, nem avatkozott be a dologba. Már régóta sürgetjük a lo­pásokkal indokolt razziák bevezetését, szinte úgy látszik, hogy ez nem tartozik a rendőrség hatáskörébe. A francia kormány a campiègne-i Palace helyiségeiben négy hatalmas termet rendez be, mint gépjármű mú­zeumot. Az érdekes kiállítás a jövő h­úsvét körül nyílik meg és hírek sze­rint bő anyaggal fogja kifejezésre jut­tatni a francia autó és motorkerékpár­ipar termelőképességét és eredményeit. A nemzetközi autószövetség az 1927. évben megszervezi a kontinentális turiz­must, melynek megkönnyítésére az egyes főútvonalakat, végig egyszínű ki­lométerkövekkel fogják jelezni, a meg­felelő térképekkel összhangban. Az egyes főútvonalakat más-más színben jelzik és így a nyelvismeretekkel nem bíró túrázók sem lesznek kitéve az el­tévedés meglepetésein­­ek. Magyarorszá­gon három négy főútvonal fog keresz­tülhaladni, legnagyobb jelentősége a Pakis—Konstantinápoly közötti, Ma­gyarországon keresztülhaladó útnak lesz, mely propaganda és idegenfor­galmi szempontokból nagy jelentőségre fog szert tenni. A KMAC rövidesen megkezdi az utak kilométerizálását és lépéseket tesz, hogy a főútvonalak ki­lométerkövei a­ megfelelő színekre le­gyenek átfestve. Horthy István, a kitűnő motorkerék­­párversenyző letette a pilótavizsgát és így Kaszaiéval együtt már két pilóta­­versenyzőnk van. Ma végre megjelentek Budapest ut­cáin a közlekedési rendőrök. Az egyes forgalmasabb csomópontokon, a hídfő­kön fehér alapon fekete K betűs kar­­s­zalaggal felszerelt rendőrök intézik a forgalom irányítását. Az új szerv mű­ködése elé a legnagyobb bizalommal né­zünk, mert alapos kiképzésük, ügybuz­galmuk és hírek szerint fokozott udva­riasságuk remélhetőleg alapos javulást fog előidézni a pesti forgalom lebonyo­lításában. A magántaxisok lépéseket tettek a KMAC-nál azirányban, hogy a közleke­dési adó leszállítása dolgában inter­veniáljon az illetékes hatóságoknál. A közlekedési adó eltörlése feltétlen köz­érdek, mert jelentősen olcsóbbá tenné a taxik díjszabását. Négykerék-meghajtás az automobilokon Az elsőkeré­k meghajtású versenyko­csik nagy feltűnést keltettek és eddig nem kevesebb mintt a hat gyár építi az elsőkerékhaj­tású ver­senykocs­ika­t. Véle­ményt mondani még kissé korai volna, annyi bizonyos, hogy a hátsókerékme­g­hajtásnak is vannak hibái, de az első kerék­­meghajtású gépek­ sem mentek , bizonyos hátrányoktól. A kérdés egyelőre még nyílt, nehéz el­döntetni, melyik megoldás a megfele­lőbb, de a kísérletek felvetették annak az automobilnak a problémáját, mely­nek mind a négy kerekét meghajtja a motor. Hogy a mecham­ikai megoldás nem okoz túlságos sebé­­ségeket, azt a négyke­rét meghajtású autóbuszok és te­herautók mutatták meg, a súlyelosztás egyenlősége feltétlenül kiegyenlíti az építéssel járó fokozott költségeket. Több évvel ezelőtt a hollandi Spiker-gyár épített négykerék meghajtású verseny­kocsit, a kísérlet nem volt száz százalékban sike­res, de feltétlenül ígéretet jelentett a jövőre nézve. A legújabb kor kétmoto­­nos, kilométerversenyekre épült szörnye­­tegjei, melyek motorjai elől és hátul vannak elhelyezve, ismét felvetették a négykerékmeghajtás problémáját és hí­rek szerint Parry Thom­as már kész rajzok­kal is rendelkezik, hogy kocsiját rövidesen a négykerék­­meghajtás elve szerint építhesse fel. A kísérlet eredménye elé várakozással néz az egész világ automobil­ista közönsége. Jövőre bevezetik az egységes autó­adót, melyet teljes egészében az utak javítására és karbantartására fognak fordítani. Az egységes autóadó beveze­tésével természetesen eltörlik a közle­kedési és egyéb adókat. A magyar motorkerékpárbajnokság győztesei a KMAC összes kiadványai­ban a „bajnok"* jelzővel kapcsolatban fognak szerepelni.. Az Itala-kocsikat képviselő Fábri cég kibérelte az Andrássy uton levő régi Minerva-képvisele­t helyiségeit és rövi­desen be is költözik a megfelel­ől­eg re­novált, tágas üzletbe. A legújabb Itala­­m­odellek rövidesen megérkeznek. A Fejes-kocsik végre révbe értek. A híres Fejes-féle lemezmotorok, a rossz­májnak állal annyit csépelt pléhmasi­­nák végre megkezdik azt az utat, mely minden bizonnyal a legnagyobb sikerre fog vezetni. Angolországban nagy rész­vénytársaság alakult a szabadalom gaz­dasági kiaknázására, a kocsi magyar feltalálója. Fejes mérnök hatalmas ösz-­­szeget és igazgatói munkakört kapott a vállalkozásnál. Az angol ko­ncern hatal­mas szériákban akarja piacra dobni a Fejes kocsikait és konkubtrálni akar Ford­áal és Citroennel. Az árkalkulációk már készen vannak és hírek szerint a kom­plett karosszált kocsi alig fog száz an­gol fontnál többe kerülni. A sors iró­niája az, hogy a Fejes-kocsik majd hoz­zánk is elkerülnek hirdetve a magyar feltalálók szomorú sorsát. Az új kétliteres, hathengeres Itala­­kocsi szervo rendszerű fékekkel jön ki a gyárból. Az új modell Signor Cappa, a világhírű konstruktőr tervei szerint készült, hengerblokkja alumínium, leve­hető hengerfej, hengerenként két nyo­mórúddal működő szelep jellemzi a tí­pust. Gyertyái teljesen el vannak tokol­va, hajtókarja nem épített, hanem egy darabból van esztergályozva, dugattyúi négy gyűrűvel vannak felszerelve. Az új motor a középfordulatszámú n­odel- ■ lek közé tartozik. 3700 fordulat mellett adja le maximális féklóerő teljesítmé­nyét, ' ’ 1­1 "i Felelős szerkesztő és kiadó: Dr. Vadas Gyula Helyettes szerkesztő: Hoppé László Nyomatott Stádium Sajtóvállalat B.-T. Nyomdaigazgató: Janovk­a Ferenc

Next